Kontrollrummet

Yngwie's guitar lesson video

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil



Okej, kan nån berätta vad som var lektionen? :lol:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det där är ingen djävla lektion - det är bara en fet egotripp som nån råkat filma!  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil



Okej, kan nån berätta vad som var lektionen? :lol:

Hur man blir blåst på några hundringar.  :lol:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil



Okej, kan nån berätta vad som var lektionen? :lol:

Att det är bra att sitta ner och ha en metronom som bakgrundsmusik för att hålla ner tempot i dessa nybörjarövningar?  :D
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Puuh det var lite svettigt men nu kan jag den där - skicka nästa.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Fast där har man klippt bort själva lektionerna och bara behållt själva lödandet. Har faktiskt kollat en av lektionerna  (hela filmen) och där fanns det en del matnyttigt. Sedan är Yngve i en klass för sig själv.

Vet inte om detta är en "fy för Yngwe tråd", men i så fall blir jag bara trött. Killen är en av världens bästa gitarrister. Punkt!  :)


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Yngwie J Malmsteen är en otrolig talang, som råkar vara jävligt medveten om det. Han har inspirerat till övning hos, antagligen fler generationer än någon annan gitarrist. En otrolig tekniker, med blueskänsla och ett jävla häng. Alla som snackar skit om Yngwie är ruttna gitarrister och smaknazister som kan dra skitlångt åt helvete. Att Yngwie knappt kan knyta skorna, lite savant sådär, är en annan diskussion. Så!
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
 ^_^ Ja det är populärt bland svenska musiker att spy galla över honom. Det är väl svenska avundsjukan inblandad. Det skulle inte låtit detsamma om han inte varit svensk. Fan vem satt inte och övade som en tok på 80-talet för att man lyssnade på honom. De tidigare plattorna är riktigt bra låtar på också. Märkt på det andra forumet att det vanligt att dissa alla tekniska gitarrister och hylla less is more men bli till sig så fort någon lagt upp videos med trummisar som dunkar på med sina solon. Det är ju samma sak fast med ett annat instrument. Less is more är ganska så tröttsam klyscha. Det beror helt och hållet på. Ibland är det så men ibland är det tvärtom. Inte svårt räkna ut att den som myntade uttrycket less is more sa det för att han inte kunde lira så värst bra. Ungefär som i sportsammanhang där det brukar heta att vinna är inte det viktiga utan att delta. Den som myntade det uttrycket var ju knappast någon vinnare.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Yngwie har fått mycket skit här på forumen, lite trist och typiskt jantelagen etc bland lallande svennar som inte vet bättre än att gnälla på ditt och datt och inte presterar ett jävla skit själva...
Jag avgudade hans första LP och speciellt Black Star vilken rysare, det var ungefär lika häftig upplevelse som när 1:a Van Halen kom, lika överraskande energi och ny stil liksom!!!!


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Jag kan utan att tveka säga att utan Yngwie och alla dom där Shrapnelgitarristerna skulle jag inte ha släppt 20 + plattor och lirat gästsolon på minst lika många, för att inte tala om alla demos. Då hade det nog bara blivit dom 8 eller 9 plattorna jag lirar trummor på...eller dom 4 jag lirar bas på. Eller dom 2 jag bara sjunger på, eller dom 15+ jag proddat! KOLLA VAD JAG YNGWIE-SKRYTER! :D
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Såg honom på video tillsammans med några andra gitarrister - kanske var det tre eller fyra gitarrister som lekte tillsammans, Eric Johnson och en till vad han nu heter som lirat med Zappa.

Misade tyvärr då ett sånt här gäng även spelade i Sverige på en turne. Nån kanske minns vad det var för en konstellation.

Men tillbaka till videon med de tre eller fyra gossarna som kan spela gitarr. I den här superkonstellationen upplevde jag att Yngvie var blek och saknade nyanser i sitt guraspel, nyanser som de andra killarna hade. De andra kunde leka på massor av sätt men Yngvie åkte på en egen väg i en egen racerbil hela tiden. Han var liksom vid sidan av verkligheten, det verkliga kunnandet vad gäller gitarrspelet. Det är min uppfattning och ingen behöver dela den med mig!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
du menar G3, när vai och satriani står och tappar hakan när yngwie börjar och jazza loss
ser rätt kul ut  :D  kommer inte riktigt ihåg vilket klipp det är,, men men,, här är ett annat me yngwie på sång

goa gurk mosare



rock on
« Senast ändrad: 01.04.2011, 00:17:03 by Guran »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
G3 är för skitnödigt, blir alldeles för mycket gitarrwanking för mina öron med 3 dårar samtidigt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
du menar G3, när vai och satriani står och tappar hakan när yngwie börjar och jazza loss
ser rätt kul ut  :D  kommer inte riktigt ihåg vilket klipp det är,, men men,, här är ett annat me yngwie på sång  goa gurk mosare
rock on

Ja kul att se grabbarna leka. Även här framgår det för mig att Satriani och Vai kan leka fram många saker ur gitarrerna och den tredje snubben står och lirar skalor skitnödig, liksom för sig själv. Den grabben är utanför, deltar inte alls i det som gör mig inspirerad. Kanske jag drar saker till sin spets men det är faktiskt så jag upplever det.
« Senast ändrad: 01.04.2011, 01:38:50 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
nä det tycker jag inte   :)    ( drar saker till sin spets )
de andra lirar lite mer avskalat  :D

G3 är för skitnödigt, blir alldeles för mycket gitarrwanking för mina öron med 3 dårar samtidigt...

 :lol:
« Senast ändrad: 01.04.2011, 00:39:20 by Guran »
https://soundcloud.com/olajegreus