Forum > Färdiga produktioner
martinm - En sista öl i Sydney
martinm:
LÅTNAMN: En sista öl i Sydney
ARTIST/GRUPP: martinm
GENRE: visa med countrystuk
LÅTLÄNGD: 3:40
KOMPOSITÖR: martinm
PRODUCENT: martinm
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3
En sista öl i Sydney
Jag reser för att glömma o jag reser för att se
o om du e som jag så kan du lika gärna följa med
På andra sidan jorden är friheten total
Där kan vi andas lugnt igen o slippa alla krav
Jag ljuger för mig själv ibland för det känns bättre så
när vardagen den tynger o himlen är för grå
Jag vet det finns en bättre plats, en plats för dig o mig
så ta min hand så går vi dit o allting ordnar sig
Vi tar en sista öl i Sydney på Pyrmont bridge hotel
försöker glömma att vi måste åka hem
Vi tar en sista öl i Sydney på Pyrmont bridge hotel
o glömmer att vi måste åka hem
Om jag kunde stoppa tiden så tänker jag ibland
ett hål i universum ett timglas utan sand
Vi tar en paus o glömmer allt annat för ett tag
Vi glömmer bort imorgon o vi lever för idag
Vi tar en sista öl...
MaxB:
Skön stämning i låten! Texten är härligt naiv, nästan som den skrevs på 60-70-talet.
Hur har du spelat in? Vilka instrument är med? Är de alla med hela låten?
Kanske tar basen onödigt mycket utrymme i totala ljudbilden. Har du mupptrixat något med den (t.ex. använt equalizer) för att skära en del i basfrekvenserna? Tror det skulle vara bra.
Nu är det ett ganska kompakt sound genom hela låten. Jag skulle uppskatta att det efter en refräng (En sista öl i Sydney) är ett parti som är väldigt avskalat, kanske en gitarr och bara något instrument mer, innan alla instrument kommer in igen. Nu känns det som samma volym genom hela låten.
Jag gillar arrangemanget, melodin, sången, texten, helheten helt enkelt!
John Holm har gjort en låt som troligen heter Maria. Har du hört den? Finns vissa likheter här.
equality:
Om allt går i lås kanske jag kan lyfta en bägare på Pyrmont Bridge Hotel då jag hoppas på att vara i Sydney i höst.
Får lite Dan Hyllandersk vibb av denna. Snygg melodi och tilltalande text. Gillar när en specifik plats bildar kuliss till de allmänna livsvåndorna :D. Bra framfört men lite pumpande komp på nåt sätt. Kompguran och baskaggen sammanfaller och bidrar till detta. Testa utan trummor?
martinm:
Tack MaxB
Inspelat hemma i mitt spartanska musikrum med trummor från BFD Light, Bas genom V-amp, vanlig gitarr, nashville-stämd gitarr o en elgitarr som gör lite melodier. Det mesta genom hela låten. I instrumentala delen finns mandolin o orgel.
Basen har EQ:ats lite men kanske inte rätt. John Holm har jag inte lyssnat på.
Equality. Tack. Har testat med o utan trummor. De fick vara kvar i denna versionen. Sydney är en fin stad men det finns mycket annat i Australien som man också bör se.
:P
MaxB:
Har du en eller annan kompressor på olika instrument och/eller på mastern ut?
Kanske det som gör att det "pumpar"?
Prova att titta på inspelningsprogrammets master-utvolym. Samtidigt som du tittar på utvolymen klicka på solo på basspåret så att bara basen hörs. Hur ser utvolymen ut, stor skillnad mot innan? Muta istället basen och lyssna på allt annat. Hur ser utvolymen ut nu, stor skillnad?
Om basen tar mer än nödvändigt av den energi (volym) låten kan leverera, tappar man lätt detaljer i andra instrument. Jag tror du behöver arbeta med att ta bort mer basfrekvenser i basspåret.
Hur har du eq:at basspåret?
Jag gillar också Sydney men det finns mer. Då vi bilade norrut, längs kusten och inte var säkra på om vi kommit till rätt håla (där vi i förväg bokat hotell) gick jag in i en affär och frågade var jag var. Mannen bakom disken (som troligen var lite trött på turister) svarade lojt: - It sure ain't Sydney, varpå har fortsatte prata med en annan kund. Skön kommentar!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida