Kontrollrummet

Begreppet 60-tals musik

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Många, inkl mig själv, beskriver ibland att viss musik låter 60-tal, utan att tänka att det finns olika 60-tals musik som grovt kan delas in i 60-63, 64-66, 67-69.
Grovt indelat men ofta flyter det in i varandra.
60-63 innehåller en blanding av mycket: ofta från USA med Elvis Presley, Pat Boone och en massa Bobby hit och dit. Och sen instrumentalmusiken, t.ex The Ventures, The Shadows och svenska The Spotnicks.
Eftersom jag är uppvuxen under den här perioden var det första gången jag hörde Elvis på radio (alltså inte 50-tals Elvis), en smörig Elvis tyvärr, Now or never o.dyl.  Måste erkänna att jag gillade Speedy Gonzales med Pat Boone. Min favorit var nog ändå Larry Finnigans Dear one. Jag lyssnade på den nyligen och tycker den håller fortfarande.
64-66: Popens guldålder med The Beatles, The Kinks, The Who och massa andra. Finns inte så mycket att tillägga.
67-69: Det är psykedelikans period med t.ex tidig Pink Floyd, men också rockens/hårdrockens födelse: The Rolling Stones, Led Zeppelin m.fl. Vad beträffar Stones anser jag att perioden 64-66 inte var deras bästa bortsett från Paint it black och kanske nån till. Jag gillar däremot deras tidigare coverlåtar från första LP:n som t.ex I´m a king bee, Route 66 å några till.

Så, när man tycker att nåt låter 60-tal skulle man kanske definiera vilket 60-tal man menar. Det var väl kontentan av mitt budskap.

Tyck till om det är nåt jag missat (säkert massvis, b.la garagerock sent 60-tal som sixties kan allt om) men också egna upplevelser (kanske för oss äldre, eller?)
« Senast ändrad: 26.03.2011, 16:25:00 by Tokai »


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Håller med om denna analys av 60-talet.
Jag tror iofs att det som man oftast hänvisar som 60-tals musik är Eran 64-66.
Ingen har väl missat giganterna? Beatles, Kinks, Byrds osv.

På något sätt är det säkert det som anses vara "60-tals musik" när man pratar omdet.
Det som kom senare, 67-69, har en mera flummig karaktär över sig.
Det rimmar ju med vad grupper som Beatles också gjorde (Sgt. Pepper, Strawberry Fields etc.) och samtidigt kom "super-grupperna" fram även i England.
Tänk på Cream men även det avtryck som Jimi Hendric gav under denna period.

Att sedan saker som Led Zeppelin & Deep Purple skapar en tuffare musik än vad som tidigare levererades gör bara hela 60-talet mera skönt och njutbart.   

Jag är själv en stor älskare av 60-tals musik (vad det nu är?) och kan med det mesta.
Dock inte den "smör-period" som inledde 60-talet utan jag lutar mig mera åt perioden 64-69.
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker indelningen som  Tokai gör är helt relevant och riktig håller också med Badlands om vad jag prefererar 65-69 typ.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Kul inlägg, utan att specifiera vidare tycker jag att 60-talet har precis allt som är härligt i musiken och soundets världar, det var liksom pionjärandans årtionde med en explosiv utveckling och i motsats till dig gillar jag faktiskt Elvis 66-67? (little sister/surrender etc) mer än hans tidiga...
Vare sig det är super-rock'n roll med Gene Vincent, Johnny Kidd & the Pirates etc eller härligt psykedeliska Beatles, Pink Floyd, Iron Butterfly osv eller skönklingande soul med Aretha Franklin eller Percy Sledge på den tiden då soul var soul inte som nu jävla skitnödiga talanglösa sexobjekt som kråmar sig i mtv etc...rock'a billy/garage/surf ja allt var så skönt med vissa få undantag, energin i just den där "rätta" distorsionen på Shirley Bassey's tidiga med storbandsorkester eller med Dusty Springfield, nostalgin och framförallt de vackra smäktande välskrivna låtarna, Animals, Kinks, Who osv osv det går ju att hålla på i all oändlighet...det blir aldrig lika bra igen det är ett som är säkert!!!

 :)




Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
så skulle jag också dela in 60-talet.

 tycker tex Beatles var bäst i början på de fösta plattorna innan det blev stråkar som spelades baklänges och massa andra konstigheter.

garage rocken är ju 64-66 perioden,
 innan hash och lsd mm kom in i bilden. och det blev psychedeliskt.



Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
garage rocken är ju 64-66 perioden,
 innan hash och lsd mm kom in i bilden. och det blev psychedeliskt.

Tack för att du rättar till okunskap


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Mr Artrock
Little sister (won´t you do what you big sister done) skitbra låt, men gjord 1961, likaså Surrender, också en bra låt. Ville ha med dom som undantag i smörlistan men kom inte ihåg titlarna.
Presleys tidigare låtar på Sun Records är för mig det absolut bästa. Efter det är nog Hound dog och Jailhouse Rock tvåa.
Håller helt med om vad skriver om soulmusik igår/idag
« Senast ändrad: 27.03.2011, 11:46:37 by Tokai »


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
aaah 1961 var det ja, jag har en favoritblandning på kassett där dom ingår det är party-rock det!

 :)


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Det här är väl sextotal för mig:
http://www.progarchives.com/artist.asp?id=3524
Max 300; tecken återstår


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
(edit) fel tråd.. och fyllesvammel dessutom
gonatt!
« Senast ändrad: 27.03.2011, 03:00:31 by Larsson »
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Senare halvan framstår för mig som populärmusikens guldålder främst pga Beatles (nyskapande fr o m Rubber Soul) men även Dylan med flaggskeppet Highway 61 Revisited, soulmusiken från Motown och singersongwriters som Joni Mitchell och Paul Simon lyser klarast för mig.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
60-talet var ett långt årtionde, mycket långt för mig som är född i mitten av 50-talet. Det hände så mycket och framtidsoptimismen var stor. The Beatles slog igenom runt 1963 om jag minns rätt (utan att Googla eller Wika på det). De spelade ju mycket rock-covers i början för de bildades ju redan på 50-talet. Buddy Holly är en kille jag upptäckte senare i livet men hans musik påminner ju mycket om det tidiga Beatles. Så i min definition är tidiga Beatles det samma som tidigt 60-tal. Beatles hängde mycket med i tiden under hela 60-talet. Kanske rent av såsom dess trendsättare? I slutet av 60-talet började de vända tillbaka till rocken. Samma tid som hårdrocken började och blev till som begrepp. Led Zeppelin kommer jag ihåg att jag (och Eddi) lyssnade på när vi gick och läste för prästen 70-71. "Hole lot'a love" kommer jag av nån anledning särskilt ihåg och stereoeffekterna i den. Men det var ju 70-talet det! Deep Purple "Deep Purple in Rock" med "Smoke on the water" har jag fortfarande i nåt gammalt LP-ställ!
60-talets början var ju också Lill-Babs, Lill Lindfors, Carli Tonehaves, Gunnar Björklunds, Sven-Ingvars och Hotenanny Singers årtionde. Men det kanske man inte tänker på i första hand.  :lol:
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
en låtskrivare i klass med beatles och buddy holly är Bobby Fuller, som gjort mycket mer än "I fought the law". värd att kolla upp.







Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
@ Angrod; Whole lotta love kom ut 1969 på LZ II.

Pugh's 1:a kom ut han var ju den förste Svenske rockhjälten att sjunga på Svenska, svinbra med Loffe på trummor och Jojje på gura...


Frankrike är en enda stor skattkista om man gillar nostalgiska låtar, här tex med en av legendenrna- Serge Gainsbourg & France Gall i en sockersöt men fyndigt snuskig text:


på den tiden Schlager var schlager...

osså Nancy Sinatra förstås (Lee Hazlewood):



« Senast ändrad: 27.03.2011, 11:52:42 by Mr Artrock »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Söta fransyskor... Kunde vara kvalitet i ESC på den tiden. Här kommer en annan (1967) med fantastisk fin melodi:




Vicky Leandros tävlade tydligen för Luxemburg och kom bara fyra!?  :wacko: Skandal!  :D Blev ju ändå en jättehit för Jeff Beck och Clayderman...
« Senast ändrad: 27.03.2011, 12:25:02 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Vicky flickan fr. Grekland ja synd på 4:e platsen där, denna melodi är liksom många andra fr. just 60-talet sanslöst tidslös och på så sätt fantastisk och lika underbar i en rad versioner:







-för att inte nämna ( :wacko:) min absoluta favoritlåt genom tiderna; Windmills of your mind som finns i hur många versioner som helst men här är 2 av dom bästa:








Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Angrod!
Smoke on the water kom ut 1971,skivan hette Machine Head........Många tycker att det är Purple's bästa album,jag föredrar Fireball och Who Do We Think We Are.......
In Rock var tyngre,och för mej är bästa spåret Hard Lovin'man och Bloodsucker. ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
när det gäller frankrike kom jag att tänka på:







Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
@ Angrod; Whole lotta love kom ut 1969 på LZ II.

Angrod!
Smoke on the water kom ut 1971,skivan hette Machine Head........Många tycker att det är Purple's bästa album,jag föredrar Fireball och Who Do We Think We Are.......
In Rock var tyngre,och för mej är bästa spåret Hard Lovin'man och Bloodsucker. ;)

Har "Googlat" mitt skivarkiv nu. Ni har naturligtvis rätt båda två. Tänk vad minnet sviker en! Sitter med de båda skivorna i handen just nu
"Hole lotta love" har jag på singel. Där finns båda Led Zeppelins album omnämnda på omslaget. Tyvärr finns det inget årtal angivet på vare sig konvolutet eller på själva skivan. Står bara "From Atlantic LP 8236" på etiketten.
Åren vi gick och läste var naturligtvis 69-70. (Då hade jag min sexdebut redan på 60-talet. Svindlande tanke  ^_^
Deep Purple in Rock, utgiven 1970, innehåller inte "Smoke on the water" utan börjar med "Speed King". Jag förväxlar helt enkelt de båda albumen. De andra låtarna IKEN nämnde är naturligtvis med också "Bloodsucker" som spår 2 och "Hard Loving man" som sista spår på B-sidan.
« Senast ändrad: 27.03.2011, 19:55:49 by Angrod »
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
när det gäller frankrike kom jag att tänka på:







Bra låt! Helsjuk video!  :lol: Vill han vara anonym eller vad? Ser ut som gamla 3D-glasögon.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ang. Polnareff är det (för mig) en man alltid känt till men aldrig behagat kolla in liksom men under min tid i Frankrike 2010 såg man hans skivor från förr och nu på l'espace culturel avdelningarna till de stora leclerc varuhusen (enda stället förutom lumphandlare och enstaka second-hand butiker där man kan köpa skivor) samma sak med Jonny Hallyday som är fortfarande skitstor i Frankrike där dom älskar sina gamla stjärnor, pop/schlager med viss rock kallas där för varieté i skivhyllorna!

Sixties, du är en fyndig man du, jag läste just av nyfikenhet om denne Polnareff på wikipedia att han hade Jimmy Page & John Paul Jones med sig på låten La Poupée...1966 och att glasögonen har sina medicinska skäl + att han just fått en son med sin flickvän men det visade sig att någon annan är far till barnet enl. DNA test vilket jävla bakslag:
http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CCYQFjAA&url=http%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FMichel_Polnareff&ei=1r2PTY3wCo_Lsgbzm4iUCg&usg=AFQjCNG9Z6aoLxOCPVyeHoMr4_aBgp0j7A&sig2=71pXrHlEOTZ6zQA_j24fRA

http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=11&ved=0CFgQFjAK&url=http%3A%2F%2Fwww.parismatch.com%2FPeople-Match%2FMusique%2FActu%2FMichel-Polnaref-n-est-pas-le-pere-de-son-bebe-et-donne-des-details-254217%2F&ei=1r2PTY3wCo_Lsgbzm4iUCg&usg=AFQjCNHXUrTCaAYy-r-b6snidqywc9VdNA&sig2=Ej9JfDKJf4bZw7XNRfmHXQ


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Denna måste vara med i 60-tals tråd.


En hel värld analyserade och berättade vad texten egentligen handlade om. I själva verket skrev de ner en massa vanliga textfraser på ett papper, sen klippte de isär dem och skakade om dem i en hatt och la upp dem igen i en hux-flux-ordning.  :lol:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


asti

  • Gäst
Tycker du gör en 60-tals definition som stämmer rätt bra för min del....
Jag hade några favoriter utöver Beatles, Stones, Byrds, Kinks etc, som
t.ex Mamas & Papas (Mama Cass  :wub:), Doors, Who (My generation
slog ner som en bomb i mitt liv  :)), Barry McGuires Eve of destruction (one-hit wonder),.....
Kommer inte på mer just nu, men det är kul att försöka komma ihåg vad man gillade då,
även om inte allt håller för tidens tand.....


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Och alla , på fullaste sanning, var imponerade av den här :wub:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
lite bra 60-tals musik från lite andra länder:
sydamerikas beatles:

Holland´s the outsiders:

remains var förband till beatles på en av deras usa turneer, skickliga musiker:

Doors brukade vara förband åt Seeds när de började spela:

annat bra band från Holland:

lite Stones influenser från Sydamerika:



asti

  • Gäst
Och alla , på fullaste sanning, var imponerade av den här :wub:


Var det inte i nå´n reklamfilm för Falu rödfärg som han sjöng den här "Mönja"... :unsure:


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil

Questionmark and the mysterians gjorde flera bra låtar, men är inte så kända:



the Birds som ron wood spelade med på 60-talet:

billy gibbons (senare i zz top) lirade i detta band på 60-talet, originel version av beatles låt:

Golliwogs som senare blev kändare under namnet Creedence Clearwater Revival:


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Vad det gjordes mycket bra musik på 60-talet, med enkla medel! Inga MIDI, USB, samplingsfrekvenser och bit-strömmar. Bara lira rakt av i inspelningarna, filtrera lite, eventuellt ordna fördröjningar för att skapa ekoeffekter och mixa de olika kanalerna till en master-tejp.  :lol:
Numera kan man bli gråhårig av alla möjligheter som ges! Med teknikrum större än en symfoniorkester behöver som studio  :blink:
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
@sixties: the remains lät ju kanon och påminner i mina öron mycket om Burdon/War stuket på nåt vis...


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
@sixties: the remains lät ju kanon och påminner i mina öron mycket om Burdon/War stuket på nåt vis...
denna låt är från platta "a session with the remains" som är inspelat live i studion som en demo för att få skivkontrakt med nått bolag( har glömt vilket) har skivan men orkar inte leta fram den.
de spelade in den på natten/morgonen.








Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
icke att förglömma, episk musik från de riktigt stora: