Kontrollrummet

Julkalenderpodcast, andra försöket

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
(Inlägget även postat på forum.studio.se)

Minns ni den här tråden på studios forum? http://forum.studio.se/index.php?showtopic=31219

Det var åtta månader sen. Ska vi göra ett nytt försök, och verkligen börja i tid? Såklart vi ska. För er som ev. inte var med förra gången, så är planen att göra en julkalender, som den i radio. 24 avsnitt som vi lägger ut ett om dan i december, i form av mp3or i en blogg, typ. Ju enklare desto bättre, så vi hinner klart. Förra gången kom vi inte ens fram till ett manus.

Jag kastar ut en idé (svagt baserad på idén jag hade förra året), ser vad som händer med den:

En fågel... Ett flygplan... Jultomten!

I centrum för historien står en töntig journalist vid namn Claus-Kent. Claus-Kent har en hemlig identitet, som nästan ingen annan känner till - Jultomten. Som Jultomten har han en ärkerival - chefen på Luthor Lexaker som är förbannad på att Jultomten ger bort leksaker gratis när han själv försöker sälja sina så dyrt som det bara går. Luthor Lexaker har många gånger försökt komma åt tomten med mer eller mindre ohederliga metoder, men eftersom tomten är borta större delen av året (på nordpolen tror folk - de vet ju inte att han går runt som Claus-Kent i vanliga fall) så har de aldrig lyckats.

På något sätt får Luthor Lexaker dock reda på den hemliga identiteten, och de tar nu genast reda på var Claus-Kent finns och börjar smida planer. De kommer fram till att de ska kidnappa honom och inte släppa honom förrän efter jul, så alla blir tvungna att köpa sin julklappar i deras affärer. Kidnappningen verkar till en början omöjlig - Jultomten är ju så supersnäll att inga skurkar rår på honom - men han har en svaghet - grötonit. Claus-Kent/Jultomten försvinner spårlöst, men nissarna får veta att om polisen kontaktas kommer kidnapparna sprida tomtens riktiga identitet till allmänheten.

En av Claus-Kents kollegor, Greta Gränd, anar dock oråd när Claus-Kent inte dyker upp på jobbet (hon känner inte till Jultomtealteregot). Hon vänder sig till en privatdetektiv som börjar nysta i fallet. Han upptäcker snart kopplingen mellan Claus-Kent och tomten, och är snart Luthor Lexaker på spåren. Tillsammans med nissarna lyckas de smyga sig in i den stora leksaksfabriken, frita Jultomten/Claus-Kent, mata skurkarna med pepparkakor tills de blir snälla, och så är allt frid och fröjd!

Som signaturmelodi använder man givetvis "O Jultomten".

Detta fyller man väl lätt ut 24 femminutersavsnitt med?


Utloggad tsmalmbe

Helt onödigt tech-inlägg, men själva kalenderbiten ordnas enkelt med en blogg  eftersom man kan ställa  in 24 artiklar att publiceras 00:01 varje dag fram till jul, mycket enkelt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Bra initiativ.

Haha, det där var roligt ju. Läste precis igenom den gamla tråden från ifjol. Mina förslag står till förfogande i år också om man vill låna något, men jag orkar/hinner nog inte skriva så värst mycket utöver det är jag rädd..... fast det är ju klart, kanske har jag mer tid senare i år!

Gillar din idé, tbruce. Luthor Lexaker...... klockrent. :D