Kontrollrummet

Dividend - Der Dämon tanzt(ein Teufelskreis Tanz) (Pianokvartett 1)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Blev ju tvungen att lyssna på klarinetten  :)

Ja den låter bra,men jag har för dåliga referensramar för att kunna säga nåt om realismen i soundet.
Skallran har koll på dylika instrument,så låt honom lyssna..

Stycket,ja det har jag kommenterat tidigare och är lysande!

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Oj, vilket stycke  :o
Vilket jobb du måste ha lagt ner!
Men så blev det ju kanon också!  :D
Girly

Väldigt roligt att höra! :) Det har varit en hel del kvällar och helger med den här. Nu är det bara 17 st kvar i den här sviten som jag påbörjat :D

Blev ju tvungen att lyssna på klarinetten  :)

Ja den låter bra,men jag har för dåliga referensramar för att kunna säga nåt om realismen i soundet.
Skallran har koll på dylika instrument,så låt honom lyssna..

Stycket,ja det har jag kommenterat tidigare och är lysande!

Mike

Skrev till Roger på facebook och han var med på noterna - skulle kolla när han kunde. Tror kanske klarinetten ligger lite högt - sen hör jag naturligtvis (vad annars dan efter?) ett parti där den "stör" mot de andra instrumenten. :D

Kul att stycket upplevs som lysande! :) Och tack för återlyssning!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Sjukt imponerande! Jag fattar helt enkelt inte hur du lyckas göra detta utan en "riktig orkester". Musikstilen är inte nåt jag lyssnar på till vardags, men spontant kan jag säga att hade jag hört detta på radion så hade jag inte reagerat på att kompositionen skulle låtit "konstig" jämfört med andra verk som spelas...och jag skulle inte tänkt på att det inte är en riktig orkester som spelar.

Som sagt, sjukt imponerande och oerhört proffsigt. Bra!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det låter helt suveränt, jag upplever inget avsnitt där klarinetten stör...
Tycker att mixen sitter bra rätt igenom, klarinetten är underbar.
Laddar hem den här nu, den får en plats i min mp3-spelare....
Mycket bra gjort, Dividend...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vet inte vad jag skrev senast men vilket otroligt arbete du lagt ner! :) Tycker det här är vackert och omväxlande. Klarinetten låter finfint och jag fattar faktiskt hur du menar - den sticker ut lite - det är väl bra, annars hade vi inte hört den!   ;)  Önskar att det här stycket inte blir bortglömd på någon hårddisk - den förtjänar ett bättre öde! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Äntligen ett smakprov på den beryktade klarren. Den har ett mycket fint ljud. Passar bra in i låten.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
He-he !!
Jag brukar ju alltid spy min galla över att folk här ska dom djä....a klarinetterna och Oboerna i sina pop-balader 
Ett hat objekt med andra ord. :D
Men i rätt samanhang så kan dom med nöd och näppe få passera,och jag får känna mig besegrad denna gång här låter den skitbra
och passar som handsken.
Bra stycke som fn.. Imponerande!
Ett litet störnings element hittar jag dock, Pianobasen i början känns lite hård och för mycket Rock/PoP i soundet, bra ljud i sig men som sagt..
Fast vad vet välan lilla jag om sådana här storslagna kompositioner.. :unsure: ;) 
 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Dessa demoner..blir allt glättigare, snällare och graciösa.
Klarinetten.... :wub:   Vilket ljud!
Men även pianot, stråkar..ojoj..så verkligt det låter, en ren fröjd i ljudbilden :D

Du är en verklig tonsättare som trollar med toner & harmonier.

Djävulskt bra :rolleyes:

/Marre

« Senast ändrad: 27.03.2013, 13:27:56 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sjukt imponerande! Jag fattar helt enkelt inte hur du lyckas göra detta utan en "riktig orkester". Musikstilen är inte nåt jag lyssnar på till vardags, men spontant kan jag säga att hade jag hört detta på radion så hade jag inte reagerat på att kompositionen skulle låtit "konstig" jämfört med andra verk som spelas...och jag skulle inte tänkt på att det inte är en riktig orkester som spelar.

Som sagt, sjukt imponerande och oerhört proffsigt. Bra!

Jag får erkänna att jag blir jävligt glad av omdömet "sjukt imponerande (och oerhört proffsigt)" :D Tack för lyssningen och feedbacken! :)

Det låter helt suveränt, jag upplever inget avsnitt där klarinetten stör...
Tycker att mixen sitter bra rätt igenom, klarinetten är underbar.
Laddar hem den här nu, den får en plats i min mp3-spelare....
Mycket bra gjort, Dividend...

Uppmuntrande att höra! Ja, den är väl klar så snart Rattle godkänner klarinetten, typ :lol: 
Ska överföra låtjäveln till notblad i Sibelius (tror det blir det notsättarprogrammet) och då kan det ju bli (små) ändringar i kompositionen. Men det här är så jävla nära komplett att den ÄR klar. Vill inte fortsätta mer heller så :) har ju 15-17 andra sådana här stycken att färdigställa :D
Kul att du följt denna och tack för dina öron denna gång också! ;)

Äntligen ett smakprov på den beryktade klarren. Den har ett mycket fint ljud. Passar bra in i låten.

Ja, det låter ju helt och hållet realistiskt! Nästan mer än Lass1.5 som jag använder på den här. Nu håller jag på att komma igång med Lass2.0 (med ännu mer realism än 1:an)
Tack för lyssningen och godkännandet av klarren!

Vet inte vad jag skrev senast men vilket otroligt arbete du lagt ner! :) Tycker det här är vackert och omväxlande. Klarinetten låter finfint och jag fattar faktiskt hur du menar - den sticker ut lite - det är väl bra, annars hade vi inte hört den!   ;)  Önskar att det här stycket inte blir bortglömd på någon hårddisk - den förtjänar ett bättre öde! :)

Vad kul att du också gillar! Vi får se vad som händer med den! Den är till för min portfölj för filmmusikbranschen, som jag håller på att sätta samma.


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Dessa demoner..blir allt glättigare, snällare och graciösa.
Klarinetten.... :wub:   Vilket ljud!
Men även pianot, stråkar..ojoj..så verkligt det låter, en ren fröjd i ljudbilden :D

Du är en verklig tonsättare som trollar med toner & harmonier.

Djävulskt bra :rolleyes:

Tack, tack, tack! Jättekul att alla gillar. Nu får nån komma och klaga lite grann istället  :angry:
(Eller nåt.)

He-he !!
Jag brukar ju alltid spy min galla över att folk här ska dom djä....a klarinetterna och Oboerna i sina pop-balader 
Ett hat objekt med andra ord. :D
Men i rätt samanhang så kan dom med nöd och näppe få passera,och jag får känna mig besegrad denna gång här låter den skitbra
och passar som handsken.
Bra stycke som fn.. Imponerande!
Ett litet störnings element hittar jag dock, Pianobasen i början känns lite hård och för mycket Rock/PoP i soundet, bra ljud i sig men som sagt..
Fast vad vet välan lilla jag om sådana här storslagna kompositioner.. :unsure: ;) 
 

Hahaha. Kul att du gillar! :D Vette fan om jag orkar lägga anti-popeffekt på pianot i början, bjurte :D

Tack till allihop för tid, öron och uppmuntrande comments!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Vet inte vad jag skrev senast men vilket otroligt arbete du lagt ner! :) Tycker det här är vackert och omväxlande. Klarinetten låter finfint och jag fattar faktiskt hur du menar - den sticker ut lite - det är väl bra, annars hade vi inte hört den!   ;)  Önskar att det här stycket inte blir bortglömd på någon hårddisk - den förtjänar ett bättre öde! :)

Vad kul att du också gillar! Vi får se vad som händer med den! Den är till för min portfölj för filmmusikbranschen, som jag håller på att sätta samma.


Filmmusik tror jag är jätteroligt att göra - det tillför ju en dimension till! Önskar dig Lycka till - med rätt film bör det inte gå att tacka nej till det här! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, klarinetten låter jättefint! Är även det snabba vibratoto på den realistiskt?
Jag frågar eftersom jag själv inte vet!  :) Mycket fint hur som helst!
Som jag sagt tidigare, så tycker jag detta är väldigt bra och mycket njutbart!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Filmmusik tror jag är jätteroligt att göra - det tillför ju en dimension till! Önskar dig Lycka till - med rätt film bör det inte gå att tacka nej till det här! :)

Tack för det! Portföljen är väl mest tänkt som "referens-material". Har en del dåligt mixad electronica och annat som passar i den, inte bara fioler och traditionella instrument/stycken m a o :)

Får mixa färdigt allt och få iväg till olika tänkbara intressenter.

Ja, klarinetten låter jättefint! Är även det snabba vibratoto på den realistiskt?
Jag frågar eftersom jag själv inte vet!  :) Mycket fint hur som helst!
Som jag sagt tidigare, så tycker jag detta är väldigt bra och mycket njutbart!
/Asti

Ja, man kan styra vibratot, både "styrka" och "frekvens", jag kanske tog i lite mycket på vissa ställen :D Men nog ska det gå att spela!

Tack för ytterligare en lyssning! Och jättekul att du följt denna och tycker den är mycket njutbar!  (Själv är jag så jävla trött på den nu, så jag kommer inte att lyssna igen på MYCKET länge. :D )


« Senast ändrad: 27.03.2013, 15:52:12 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Vad ni skriver om mig...  :wub:
Ja, klarinetten var en ny, trevlig bekantskap. Blev lite överraskad över det lyriska uttrycket, den ligger ju mycket mer åt jazz eller balkanhållet än klassisk, med sina vibraton och vad det nu är som ger det intrycket. Men det kanske är så du har styrt den att låta, alltså att den kan låta klassisk om man hellre vill det? I så fall är detta way to go, leve samplingsmodellering!

Tyckte den var lite hög i mixen först, men när de andra instrumenten tog i lite så lät den bra. Ja, mixen är riktigt bra. Klangmässigt trivs alla instrument bra ihop, låter som att de är i samma rum. Har reagerat förut på att Lass arco och pizz inte låter som det är samplade av samma instrument, men här låter det så. Eller så blev jag distraherad av den lyriska klarinetten så jag inte tänkte på det...

Stycket är långt men håller hög kvalitet rakt igenom. Pianot är lite stolpigt men låter inte onaturligt för det. Men violinens hopp mellan übersnabba spiccaton (tror inte man kan få en stråke att studsa så snabbt med jämn styrka) och lite för mycket portamenton tappar lite i trovärdhet. Reagerar främst vid 160 och 330s.

Pianot distar på ett ställe, vid 186s.

Men vad kul att du har fått till ditt sound. Snart är blir det världsklass av dina alster.  : B)
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vad ni skriver om mig...  :wub:
Ja, klarinetten var en ny, trevlig bekantskap. Blev lite överraskad över det lyriska uttrycket, den ligger ju mycket mer åt jazz eller balkanhållet än klassisk, med sina vibraton och vad det nu är som ger det intrycket. Men det kanske är så du har styrt den att låta, alltså att den kan låta klassisk om man hellre vill det? I så fall är detta way to go, leve samplingsmodellering!

Tyckte den var lite hög i mixen först, men när de andra instrumenten tog i lite så lät den bra. Ja, mixen är riktigt bra. Klangmässigt trivs alla instrument bra ihop, låter som att de är i samma rum. Har reagerat förut på att Lass arco och pizz inte låter som det är samplade av samma instrument, men här låter det så. Eller så blev jag distraherad av den lyriska klarinetten så jag inte tänkte på det...

Stycket är långt men håller hög kvalitet rakt igenom. Pianot är lite stolpigt men låter inte onaturligt för det. Men violinens hopp mellan übersnabba spiccaton (tror inte man kan få en stråke att studsa så snabbt med jämn styrka) och lite för mycket portamenton tappar lite i trovärdhet. Reagerar främst vid 160 och 330s.

Pianot distar på ett ställe, vid 186s.

Men vad kul att du har fått till ditt sound. Snart är blir det världsklass av dina alster.  : B)

Tack för dina tankar och lyssning! Jag har hört sån übersnabba spiccaton på skiva :P Men det är klart att du kan ha rätt i att det är på gränsen. Ska ändå kolla 160, 330, naturligtvis.

Mitt sound? Ja, jag försöker hålla borta kinesen och då blir det så här :D

edit: Angående klarinetten så är den mycket formbar. Vibratona och portamenton som inte riktigt hör hemma i klassisk musik, är det jag som skruvat till. Mest för att testa :D

Tack återigen!
« Senast ändrad: 28.03.2013, 12:14:45 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882