Kontrollrummet

SPACE - FUKOSHIMA - NY VERSION 26.3

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Gokväll :rolleyes:

Denhär knåpade jag ihop idag. Hur låter det. Jag har nu hållit på sedan klockan 10 i morse....ca 12 timmar altså  :wacko:
Introt blev väl lite väl långt. Dom "stora trummorna" mot slutet av låten är inte helt tajta. Jag knapprade in dom på midikeyboarden. Skall se över dom... men inte idag.
Vad säger ni? Är det nåt att ha?


LÅTNAMN: Fukoshima
ARTIST/GRUPP: Spacetrucker
GENRE: ?
LÅTLÄNGD: 3:37
Musik: Space
Text: Ingen text
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3


[mp3=200,20,0,left]http://www.moondawnmusic.com/music/FUKOSHIMA.mp3[/mp3]

Ny version 26.3.2011

[mp3=200,20,0,left]http://www.moondawnmusic.com/music/FUKOSHIMA_2.mp3[/mp3]

Space
« Senast ändrad: 26.03.2011, 18:46:03 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jomenvisst som låt betraktat låter det ju bra - men som ett inlägg till det som hänt i Japan låter det ju lite väl happy om man säger så. Nu vet jag inte hur du har tänkt så det är ju en avgörande faktor.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo, jag tyckte det lät lite Japanskt och det första jag kom att tänka på var Fukoshima.... I början av låten är det lugnt liksom. Kanske man kan ana att nåt otyg är på väg... eller kansske inte. Å sen brakar det loss liksom. Kanske soloinstrumenetet bort ha varit nåt hotfullare än en flöjt.

Tack för tyck :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra grundidé - även om det finns vissa partier jag tycker mindre om (men då e de ju bara fråga om min smak). Tycker framförallt att början var suggestiv på ett intressant sätt! Trummorna är lite för långrandiga - japanska trummor ska ha en fylligare å dovare/djupare ton enligt mitt öra (men jag kan ha fel) - som det är nu får jag en irländsk känsla på trummorna........hm det blev visst bara synpunkter baserade på min smak  :wacko:  :D

Går absolut att utveckla till en kanonlåt - man får nästa lust att göra en egen asiatisk låt igen :D

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Bra grundidé - även om det finns vissa partier jag tycker mindre om (men då e de ju bara fråga om min smak). Tycker framförallt att början var suggestiv på ett intressant sätt! Trummorna är lite för långrandiga - japanska trummor ska ha en fylligare å dovare/djupare ton enligt mitt öra (men jag kan ha fel) - som det är nu får jag en irländsk känsla på trummorna........hm det blev visst bara synpunkter baserade på min smak  :wacko:  :D

Går absolut att utveckla till en kanonlåt - man får nästa lust att göra en egen asiatisk låt igen :D

Ha det gott
Gurano

Japanska trummor...hmmm... det är egentligen Halions tom-tom trummor. Man tager vad man haver.
Nu när jag lyssnar på denna låt med annat än hörlurar märker jag att några saker skall fixas. Trummorna går på för hårt hela vägen.
Hade små problem då jag mixade.. i lurarna lät det OK men med monitorerna (med sub woofer) lät basen och närmast baskaggen för häftig. Kanske borde jag skaffa mig ett par ordentliga monitorhögtalare :huh:

Jobbar vidare ... har nångoda ideer så låt höra :P

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Tycker att "stämningen" är fel med tanke på vad som hänt men att låtgrunden funkar. Får lite feeling från tidiga tonårs dataspel och typ "Exploding Fist" och "International Karate" och sånt - men det är kanske helt fel.
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tycker att "stämningen" är fel med tanke på vad som hänt men att låtgrunden funkar. Får lite feeling från tidiga tonårs dataspel och typ "Exploding Fist" och "International Karate" och sånt - men det är kanske helt fel.

Du har nog helt rätt :( Är inte nöjd själv med hur det låter. Det lär bra tyckte jag efter att ha hållit på i 12 timmar med låten... följande dag lät det inte lika bra längre. Det låter genast rättare och det blir liksom mer stake i låten om jag plockar bort den mesiga melodislingan.... får nog ta mig en funderare här. Tack för ärliga kommentarer i alla fall B)

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Döp om den till Libya - freedom by air så slipper du skifta instrument och melodier :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
I rätt sammanhang är det ingen oäven låt - får lite Riverdance-vibbar.
Men som kommentar till katastrofen i Japan tror jag det skulle passa bättre
om du valde en betydligt långsammare takt och mer "ödesmättade" trummor/pukor.
Gillar ljuden du valt, speciellt det "knäppande" ljudet som låter som en blandning av
kantslag och strängknäpp! Vad är det?


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Jo men det är ju inte dåligt - bara inte domedagsstämning ;)
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kul med pentaharmonier. Tycker nog som med G.s låt att det ska vara mer disharmonier o dyl, om det nu är kärnkraftverket det handlar om :) Fast har bara lyssnat på halva än så länge, ja Ninja spel på C64 :D..

Det är ändå en kul lyssning! Gillar :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Jag gillar att kombinera glad musik med ett sorgligt tema och tvärt om så för mig satt det. Jag gillar framförallt trummorna, skönt smatter.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
OK... ni har rätt... det låter inte speciellt katastrofaliskt :unsure:

Eddi - jag kommer nog såhär en vecka senare att tänka mer på Kina än Libyen... eller Japan och kärnkraftverk

asti - är inte helt säker på vilket ljud du menar men om det är det jag tror så är det en kalimba... så påstår åtminståne Halion  :huh:

Bengan - som sagt, kanske inte så katastrofaliskt

Divi - kul att du gillade... fast jag hade nog ingen aning om att det finns pentaharmonier i låten... berätta gärna vad de är för nåt  ;)

Piddleton - kul att du gillar, jag gillar själv också trummorna.... även om de är en aning otajta på slutet

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag tror nog att du har något på g här ändå. Det börjar vackert och fint och man njuter av en härlig dag innan det bryter loss
Det som stör katastrofkänslan sedan för min del är den däringa ljusa söta flöjten som ligger och spelar genom hela låten.

Ta bort den när trummorna kör igång, på med lite stora såna där orkesterpukor eller en gong-gong som kommer ibland och hitta ett annat lite mörkare och "trasigare" ljud som spelar melodi så är du nära.

Ändrar du sedan harmonin i melodislingan en aning bara så att den går mer i moll, så borde du vara hemma.
Känslan finns där redan, du får bara blocka bort störmomenten så den kommer fram till fullo.    :)
Me, Myself & I


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
OKEJ... jag sparkade flöjtisten  :D ....eller inte helt. Han fick fortfarande hänga med i introt.

Ny version alltså. Nu med stråkar och modifierad melodi..... och mera trummor  :P ...inga pukor dock, sådana har jag inte, varken riktiga eller midi.

[mp3=200,20,0,left]http://www.moondawnmusic.com/music/FUKOSHIMA_2.mp3[/mp3]

Låter det mindre lättsamt nu?


Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skit i alla världens bekymmer - det här är ju riverdance så det sprutar om det speciellt efter 104 kanonbtra och något jag verkligen skulle vilja se.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se