Kontrollrummet

Robblar / Laffen - Natt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Låt: Natt (Robblar / Laffen)
Gitar: Robblar
Gitarsolo: Robblar
Sang: Robblar
Bass: Robblar
Vegg, egg, tamburin, trebit: Robblar

Dette er basert på noe Laffen har klimpret på en god stund.

20110411: Atter en "idiotnatt". Endret litt struktur på låten, skrevet mer tekst, spilt inn alle gitarer, bass og sang på nytt.
Håper det ble bedre. Vegg-spillingen er notorisk utajt, må vel snart skaffe ezdrummer eller nåkka.

Ordene:
Natt (Larsen/Viken)

Kassegitarintro

Det e svarte natta utafor
Og tankan flyg avsted
På vinga vevd av spindelvev
Så må æ værra med
En venn av mæ mått tål en trøkk
Ja livet gikk i stå
Æ får itj fred, det e dæ æ tenke på

Æ ligg og vrir mæ, får itj såvva
Tankan går te dæ
Ka va det der, ka tænkt du da
Det vart så fjernt for mæ
Æ skoilla gjerne vært der
Men æ træng litt mere tid
E glad i dæ, æ høre ka du si

Kassegitarsolo

Kor går du no, kor vil du hænn
Det e så my du gjærn vil gløm
Det hadd vært godt å hatt en vænn
Det e så lett for oss å døm


Elgitarsolo

No når natta bli te morragry
Så e æ fortsatt trøtt
Kjenne morrabrisen kjæm inn
Fra et vindu litt på gløtt
Har løst å ring og spør om du
Vil kom en tur og prat
Æ reise mæ og lage mæ litt mat

« Senast ändrad: 13.12.2011, 02:26:42 by robblar »


asti

  • Gäst
Skön låt med jättesnygga gitarrer!
Sången är också bra, men här behövs ju mer text.
Fin mix och snygg ljudbild. Korta ner gitarrsolot så att
låten håller sig inom ca 4 minuter, annars blir det nog lite för mycket av det goda!  :)
Det här gillar jag!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Trevlig låt - lite småsnubbel och någon falsk ton på sologuran, med lite halvdöda toner, men den är ju Litt under halvferdig så det fixas säkert :)

Skulle önska lite mer flyt på solot om det är möjligt. Men skön de e den!

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Förlåt,jag skulle gärna villja lyssna på era låtar,men ZoneAlarm vägrar låta mig öppna filer från 'Boxnet' (för mycket spyware,tycker han)
Och ZoneAlarms ord är min lag (har inget Antivirus prog.) :o
Ska prova på En annan dator,återkommer... ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Takk for kommentarer! Dette er bare nummer 2 låt som ikke er coverlåt, så det er litt spesielt for meg :)  (Nummer 1 låten skal jeg legge inn litt kommentarer på om et par dager, med ny og oppdatert versjon!) Dersom Laffen og jeg kommer i mål med denne og den til alt overmål skulle vise seg å ikke ligne (for mye) på noe annet skal vi feire med kake!

Asti, jeg har med såpass mange runder nå for å få hørt det litt ordentlig så jeg kan bestemme hva som er bra og hva som ikke helt funker på sologitar og bass. Forhåpentligvis velger jeg rett :) Regner med at låten får en sangsnurre til like lang som den eksisterende. Kanskje en like lang sologitarsnurr mellom sangpartiene, samt som avslutning. Kanskje et "stikk" om det skulle vise seg nødvendig. Foreløpig tror jeg kanskje det blir ok uten, men vi får se... Spiller inn gitarsoloer på nytt tenker jeg, for å få litt bedre sammenheng. Antar jeg vil spille inn bassgitar på nytt også når strukturen blir ferdig. Tenker vi havner mellom 3 og 5 minutter et sted :)

Gurano, jeg har alltid småsnubbel og falsktoner. Men jeg kommer til å prøve en gang til, sette på loop og ta opp 132489 takes og velge den beste  ;)  Det blir litt enklere når jeg har et gitt antall soloer med en bestemt lengde og i tillegg forhåpentligvis har på forhånd ca bestemt meg for hva jeg vil spille.... i natt var det jo mer eller mindre anarki  :)

Uriah, siden dette ikke er en coverlåt (!!!) har jeg tillatt meg å laste den opp på KR-serveren. Da bør det være enklere for deg å få hørt?  ;)

-Robert

<edit>
PS: Det er lov å foreslå hvilke deler av gitarsolo el. basslinjer som er verdt å ta med videre - og hva som låter skit. Referer gjerne til sekundtelleren i KR-spilleren  :) </edit>
« Senast ändrad: 18.03.2011, 13:58:26 by robblar »


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Lyssnar o skriver samtidigt:
Mycket vacker musik, jag gillar gitarrspelet helt, hittar inte mycket att anmärka på ang gitarren, nån död ton ingår väl i personligheten. Det låter väldigt avslappnat i alla fall. Kanske kunde sången återkomma innan gitarren solat allt för länge.
Vackert ljud också, kan väl bli ännu bättre? Skönt med få instrument, lägg inte dit en massa mer grejer.
Men mer sång vill vi höra. Sjunger du samma vers gör inte det nåt. Vi fattar inte norska i alla fall! Vacker dialekt kan jag säga utan att förstå orden helt. När du sjungit två ggr kan gitarrsolot fortsätta länge.
Övar du att spela solo om och om igen i ett par timmar till den här låten lär du dig nog att undvika de toner som slinker med ibland i denna tagning. Otroligt fint gitarrljud. Vad är det för gitarr, mick mm?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilsamt och skönt
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
På grund av tidsbrist får jag fatta mig kort.. DU ÄR GRYM!!! Faan så bra! Riktigt skön låt & sång..
Jag skulle vilja testa (någon gång) att få sjunga en riktigt finstämd låt - typ denna -med min skrovliga/hesa röst... Skulle va kul...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Den är inte halvfärdig på längen iallafall.  ^_^ Fint gitarrspel, en bra grund att stå på. Kan bli en strålande låt.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Skönt stycke musik. Ser inget halvfärdigt i det här förutom vissa småmissar i gitarrspelet. Fin, öppen ljudbild. Kanske basens nedre frekvenser kan minskas något, ev det som låter som baskagge ("vegg"?)
Som tidigare sagts, lite för långt gitsolo och ingen återkommande sång på slutet. Vid runt 400 börjar jag tappa koncentrationen.
Men fin, melankolisk sak!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Vilket härligt akkesound..
Kan tycka att basen ligger och stökar lite för mycket och är lite för dominant,kanske att låten blir lite för lång oxo.
Men ett gött hantverk är det.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra låt - mitt problem är att ut-ljudet är så fantastiskt stort så att jag får ställa om alla parametrar för att lyssna på detta - är det slutmastrat eller nåt?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Først av alt takk igjen for at dere tar dere tid til å kommentere! Settes veldig stor pris på!  :)

Lyssnar o skriver samtidigt:
Mycket vacker musik, jag gillar gitarrspelet helt, hittar inte mycket att anmärka på ang gitarren, nån död ton ingår väl i personligheten. Det låter väldigt avslappnat i alla fall. Kanske kunde sången återkomma innan gitarren solat allt för länge.
Vackert ljud också, kan väl bli ännu bättre? Skönt med få instrument, lägg inte dit en massa mer grejer.
Men mer sång vill vi höra. Sjunger du samma vers gör inte det nåt. Vi fattar inte norska i alla fall! Vacker dialekt kan jag säga utan att förstå orden helt. När du sjungit två ggr kan gitarrsolot fortsätta länge.
Övar du att spela solo om och om igen i ett par timmar till den här låten lär du dig nog att undvika de toner som slinker med ibland i denna tagning. Otroligt fint gitarrljud. Vad är det för gitarr, mick mm?
Takk for fine ord, Håkan. Jeg har noen av de samme tankene du har, og Laffen og jeg kommer til å legge opp en ny versjon om ikke så lenge.
Vi er også ganske fornøyd med gitarlyden. Bruker "luksus"-kjede i reaper bestående av eq og comp fra t-racks3. Men viktigere er nok gitar og mikk. En Taylor 114e med ganske nye strenger, elixir 011) gjennom AT-4050 (kardioide) videre via en presonus tubepre ("skit"-rattet på ca. 4.5) inn i echo audiofire 8. Muligens ligger det litt i fingrene også, men det tviler jeg egentlig på med alle "slinktonar" som kom med...

Vilsamt och skönt
MaxB: Vi takker og bukker  :)

På grund av tidsbrist får jag fatta mig kort.. DU ÄR GRYM!!! Faan så bra! Riktigt skön låt & sång..
Jag skulle vilja testa (någon gång) att få sjunga en riktigt finstämd låt - typ denna -med min skrovliga/hesa röst... Skulle va kul...
Tusen takk, Hogge! Håper vi får sjansen til å samarbeide en gang! Du må gjerne lage en engelsk eller svensk versjon av denne låt om du har tid/lyst. Da må du isf ta ansvar for ny tekst og vokalspor (jeg kommer til å satse på en norsk versjon). Jeg kan sende deg filer etter neste revisjon om du er interessert (vi skal forsøke å få ferdig selve låtstrukturen i neste revisjon). Enig i at det hadde vært kult å høre hvordan din stemme gjør seg på annet enn hardrock  :)

Den är inte halvfärdig på längen iallafall.  ^_^ Fint gitarrspel, en bra grund att stå på. Kan bli en strålande låt.
Tusen takk Piddleton! Nei, den er dobbelt ferdig på lengden  ;)  Eller som jeg bruker si: "Det vi mangler på kvalitet tar vi igjen i kvantitet!"

Skönt stycke musik. Ser inget halvfärdigt i det här förutom vissa småmissar i gitarrspelet. Fin, öppen ljudbild. Kanske basens nedre frekvenser kan minskas något, ev det som låter som baskagge ("vegg"?)
Som tidigare sagts, lite för långt gitsolo och ingen återkommande sång på slutet. Vid runt 400 börjar jag tappa koncentrationen.
Men fin, melankolisk sak!
Tusen takk, Tokai! Enig i at den dypeste bassen muligens behøver et kutt. "Vegg" er en gammel 2-elements skillevegg for kontorlandskap med ganske fin "dunk" om man treffer riktig med håndbaken.

Vilket härligt akkesound..
Kan tycka att basen ligger och stökar lite för mycket och är lite för dominant,kanske att låten blir lite för lång oxo.
Men ett gött hantverk är det.
Takk, Uriah. Jeg har tenkt på om det blir litt for "fancy" basslinje. Jeg liker den egentlig som den er også (eller.. den er iaf. kul å spille!), men ettersom "less is more" tror jeg vi kommer til å tone ned "fancy"-faktoren, i alle fall mens det synges. Men beholde det i introsnurren, tror jeg. Og kanskje under gitarsoloen om det passer sånn.

Bra låt - mitt problem är att ut-ljudet är så fantastiskt stort så att jag får ställa om alla parametrar för att lyssna på detta - är det slutmastrat eller nåt?
Takk Eddi. Ja, jeg liker å få nivåene opp på "normalen" og få på litt kompressormagi til slutt så jeg kjører alt igjennom t-racks før det legges opp. (Akkurat nå er favoritt preset "670 high end". Justerer stort sett bare level i limiter i tillegg) Tidligere har jeg lagt trackspluggen på master-sporet, men nå har jeg fått litt trøbbel med CPUforbruket, så jeg kjører masterpluggen separat.

Robert


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Ny og (MYE) kortere utgave av "Natt" (og med nytt navn!)      :wacko:    :unsure:

-Robert