Nu är det dags för
Latinofestival Latino är ett brett begrepp, men för att vi skall ha några kriterier att utgå från så håller vi oss i grunden i Sydamerika. Vi struntar således i reggae och reggeaeton som går fetbort. Varför undrar ni säkert? Svaret är - att det suger. Calypso kan vara okej om ni tvunget vill till västindien.
För att undvika en evighetslång tråd med massor av förklaringar, felslut, ifrågasättande och skämtsamma lusigheter så blir definitionen såhär tydlig:
T ex mambo, rumba, meruenge, bachata, bolero, Abacua, Afro-Cuban, Bembe, Bolero, Bomba, Bossa Nova, Caballo, Calypso, Cha Cha Cha, Charanga, Columbia, Comparsa, Cucuye, Cumbia, Danza, Danzon, Gaita, Guaguanco Timba, Mambo, Merengue, Salsa, Palo, Pello Mozambique, Pilon, Plena, Samba, Songo, Son Montuno, tango, samt övriga sydamerikanska stilar. Det finns säkert ett par hundra så jag rabblar inte upp alla.
Alla dessa musikstilar samt musik som är kraftigt influerad av dessa stilar accepteras. Dvs det går bra med t ex Ricki Martins ”la bomba” latinopop om man känner sig tvungen.
Absolut inget som låter som Beach boys, Bob Marley, Captain Beefheart eller grindcore, neoclassic metal, Kent, Bobby Vee, eller trio med bumba, även om de kunde hotta till det ibland. Vidare går det fetbort att härma John Lennon och man får för allt i världen inte fastna i åttiotalets reverb-ballader, Hare Krishna Hardcore eller försöka låta som en korsning mellan Lita Ford och Sixten Jansson såsom baklänges i en spegel om man slänger in dem i en vanlig tvättomat mellan torsdag kväll och söndag natt, medan spärrvakterna sorterar slarvigt ordnade metaforer så att gamla tanter tappar riktnummerna...Osv Osv
Blås är inte ett måste men det uppskattas. Text och sång är inte heller ett måste.
Vidare kan jag bistå med midifiler med trumkomp till de flesta av ovanstående stilar eller andra stilar om ni inte får till trummorna.
Ett annat tips är att kolla in trumskolan:
http://www.resurs.folkbildning.net/projekt/trumskolan/ här finns en rad exempel på latinkomp, samba, socca och lite annat som inspiration. Vidare kommer jag att ge mer inspiration i tråden allt eftersom.
* Bidraget skall vara MP3:a med max 256kbps i bitrate
* Bidraget skall vara tidigare opublicerat och det får inte vara en Cover.
* Adress kommer senare
* Deadline är om tre veckor alltså Lördagen den 9:e April klockan 24.00 skall bidraget vara skicikat till mig.
* Samarbete är alltid kul. Överaska med en ny kombination.
* Anmälan sker här i trådhuvudet
* Låten får vara max 5 minuter och min 1 minut
Anmälda:
Hellfog
Carl Cadello
morgonte
Mr Artrock
MikaelEdebro
Dividend, 1up, marre
Roblar, laffen
Max b
Kom igen nu ta chansen och lyft våren tillsammans med mig. Så mycket ös och glädje som det bara går!!!
Adress för att skicka in bidragen: krlatino@yahoo.se
Eggs 
OBS eftersom vissa hde svårt att bli klara på LÖrdagen så är inlämningstiden förlängd till Söndag klockan 22.00