Kontrollrummet

Life is hard mix 10, nu är den klar!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
LIFE IS HARD

Life ain't easy
It's a long, hard, rocky road
Well it's dog, dog eat dog
And survival of the fittest so I'm told
No matter how you try
Life is hard and then you die

This old world is a tangle
You can't trust your closest friend
You know the devil wears a blue dress
And she's out to get you in the end
I can't count the tears I cried
Life is hard and then you die


Everybody...
Got their own cross to bear
Black or white, rich or poor
You know the blues is everywhere
Just keep reachin' for the sky
Life is hard and then you die

Life ain't easy
It's a long, hard, rocky road
You know the devils got a blue dress
Shes out to get us in the end
No matter how you try
Life is hard and then you die

Mix från igår:
http://www.speedyshare.com/files/27443867/01_Life_is_hard_4.mp3

Mix idag:
http://www.speedyshare.com/files/27452996/01_Life_Is_Hard_5._MP3_256_kbit-s.mp3

Nyare mix idag, nr 6
http://www.speedyshare.com/files/27459773/01_Life_Is_Hard_6._MP3_256_kbit-s.mp3

Ännu nyare nr 7
http://www.speedyshare.com/files/27463053/01_Life_Is_Hard_7._MP3_256_kbit-s.mp3

Det har ju tagit sig eftersom med denna låt, tyckte den var klar igår. Men tack vare framgångarna och fint betyg har självförtroendet stärkts, så jag gav mig på den igen!
Största skillnaden ligger i masteringen som jag gjort manuella inställningar själv i, förut körde jag ett enkelt program, det blev lite bullrigt hörde jag. Nu är det avgjort tajtare o fetare, utan att vara platt.
Fick till andra kortare o snyggare reverb, sången kommer närmare.
Gick igenom alla spårs eq, kompressorer, master-eq, revreben, delayet och ändrade lite på allt, samt vågade mig på att använda Finalizerburken mer handfast. Jämförde sen med förra mastern, till min glädje lät den inte alls lika bra. Nu är det

Ni får väl spader på mig, men det här kanske kan visa andra nybörjare att det går alltid att komma vidare! 

Hör skillnaden... Hoppas för fan att jag skickar rätt filer nu då!
Nr8;
http://www.speedysha...6_kbit-s_2_.mp3
Nr9:
http://www.speedysha...6_kbit-s_2_.mp3

Försökta mixa/mastra bättre ändå idag, nu lät alla tre försöken sämre, så nu får den vara klar. Skar lite mer lågbas, 32 hz det var ett subfladder jag hörde igår, fick nog bort det nu. Nu får denna blues vara klar. Tackar enormt för all hjälp o glada kommentarer!
« Senast ändrad: 20.03.2011, 21:13:08 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Glömde ljudfilen.  :lol: Åldersdemens Tremens.  :ph34r:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tycker att guran ibland är i ett annat rum....eller att sång å trummor är i ett närmare rum om man så vill.
Solona snubblar på några ställen.

Annars en go blues - som man hört förr!

/Gurano
« Senast ändrad: 13.03.2011, 21:30:46 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tycker att guran ibland är i ett annat rum....eller att sång å trummor är i ett närmare rum om man så vill.
Solona snubblar på några ställen.

Annars en go blues - som man hört förr!

/Gurano
Ja sångljudet blev lite mysko. Fast jag har visst slutat sjunga falskt i alla fall.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Riktigt skönt bluesgung här!
Tycker du sjunger riktigt bra faktiskt!

Livespelning och en kall pilsner i näven så är lyckan gjord.    :)
Me, Myself & I


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Riktigt skönt bluesgung här!
Tycker du sjunger riktigt bra faktiskt!

Livespelning och en kall pilsner i näven så är lyckan gjord.    :)
Tyckte tom själv att jag sjöng bra. Men är inte nöjd med ljudet alls. Kanske sjunger jag för nära micken? Är van att göra det live i Beta58, har hörlurar även live. Jag tycker man kan göra så mycket mer med rösten om man går nära. Jag har redan köpt en ny channelstrip jag hoppas få i morrn. Kanske det blir bättre då. Trummorna låter ju bra, och sången spelar jag in i samma rum... Kom nu på att jag kanske borde skippa micscreenen? Trummorna funkar ju med Glyn Johnsmickning, ganska långt i från och mycket rum. Kanske det vore bättre utan skärmen?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jäkligt skönt livefeel jag njuter i fulla drag sånt där med olika rum bekommer mig inte så värst. Bra sång också möjligen lite för nära men bara pytte då. Guran var svettigt bra möjligen någon marginell snubbling någonstans kanske eller njä det får passera. Wounderbaum Håkan :wub:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt häng i helheten (i laptop-högtalare.)
Lägger in i mp3-spelaren för att överraskas framöver.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Men sångljudet irriterar... Det är ju samma preamp, samma Neumann TLM102 och samma rum som jag spelat in trummor så bra i, så det borde gå att få till. När jag fått hem channelstripen ska jag testa att sjunga i samma mick, men ta bort micscreenen så jag får med rummet. Akustiken där är nog bättre än vad jag trott, 30-talskåk med grova plank o spån i väggarna, ett riktigt rock-house! B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag blir fortfarande provocerad av din "signatur" i dina inlägg  :D och bestämde mig då dessa dök upp att inte kommentera dina grejor
MEN det här med Glyn Johns-mickning är intressant och detta låter ju jäkligt bra!  :)    Ok, sången är en aningen nära men i övrigt är det
kalasljud!     Kör hårt!  (och ta bort signaturen! ;)     /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag blir fortfarande provocerad av din "signatur" i dina inlägg  :D och bestämde mig då dessa dök upp att inte kommentera dina grejor
MEN det här med Glyn Johns-mickning är intressant och detta låter ju jäkligt bra!  :)    Ok, sången är en aningen nära men i övrigt är det
kalasljud!     Kör hårt!  (och ta bort signaturen! ;)     /JEH

Skriv Håkan Nilsson - Life is hard först i rubriken (i första inlägget) så man lättare hittar tillbaka till detta musiksmycke, då man söker.
Kul att höra detta ruffa spel. Det ger en skön levande känsla, lite felspel får man leva med. Jag kan lätt föreställa mig en konsert där man lyssnar och diggar med en öl i handen!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag blir fortfarande provocerad av din "signatur" i dina inlägg  :D och bestämde mig då dessa dök upp att inte kommentera dina grejor
MEN det här med Glyn Johns-mickning är intressant och detta låter ju jäkligt bra!  :)    Ok, sången är en aningen nära men i övrigt är det
kalasljud!     Kör hårt!  (och ta bort signaturen! ;)     /JEH
Vad är det att bli provocread av? Det stämmer ju. Om tex Pete Townsend också tjatade om kraftigare stärkare så var det Jimi som verkligen började ta ut svängarna ljudmässigt, inte bara spelmässigt. Jag kommer ihåg att det snackades om det på den tiden.

Man ska ju kunna sjunga nära micken och få ett större ljud i alla fall. Channelstripen kom inte idag heller, Fan.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag blir fortfarande provocerad av din "signatur" i dina inlägg  :D och bestämde mig då dessa dök upp att inte kommentera dina grejor
MEN det här med Glyn Johns-mickning är intressant och detta låter ju jäkligt bra!  :)    Ok, sången är en aningen nära men i övrigt är det
kalasljud!     Kör hårt!  (och ta bort signaturen! ;)     /JEH
Vad är det att bli provocread av? Det stämmer ju. Om tex Pete Townsend också tjatade om kraftigare stärkare så var det Jimi som verkligen började ta ut svängarna ljudmässigt, inte bara spelmässigt. Jag kommer ihåg att det snackades om det på den tiden.

Man ska ju kunna sjunga nära micken och få ett större ljud i alla fall. Channelstripen kom inte idag heller, Fan.

[signature]Tack Jimi Hendrix för att du såg till att Marshalls fina gitarrförstärkare och högtalarväggar blev konstruerade.[/signature]

Jag minns att det var en debatt om det här. Om jag minns rätt vann inte minnena av Jimi Hendrix den debatten...

Skriv Håkan Nilsson - Life is hard i rubriken i första inlägget vetja - så man lättare hittar tillbaka till detta musiksmycke, då man söker.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag blir fortfarande provocerad av din "signatur" i dina inlägg  :D och bestämde mig då dessa dök upp att inte kommentera dina grejor
MEN det här med Glyn Johns-mickning är intressant och detta låter ju jäkligt bra!  :)    Ok, sången är en aningen nära men i övrigt är det
kalasljud!     Kör hårt!  (och ta bort signaturen! ;)     /JEH
Vad är det att bli provocread av? Det stämmer ju. Om tex Pete Townsend också tjatade om kraftigare stärkare så var det Jimi som verkligen började ta ut svängarna ljudmässigt, inte bara spelmässigt. Jag kommer ihåg att det snackades om det på den tiden.

Man ska ju kunna sjunga nära micken och få ett större ljud i alla fall. Channelstripen kom inte idag heller, Fan.



Ok, off-topic men varför säger du att det stämmer när du (till slut) själv erkänner att du hade fel?? :


jag som inte tänkte skriva mer......får gå på avvänjning sen!!

Eddi: Den första säger ju bara samma sak om igen. Townsend kom ju in i butiken redan 1965 enligt Marshalls egen hemsida och Jim Marshall själv säger ju själv i boken om Marshall att stacken faktiskt föddes tack vare Townsends önskemål. Och snubben i videon säger ju bara att Hendrix var en av många som spelade på den...inte att han var först.

Den under säger ju ingenting då det bara är ett bildcollage helt utan kronologi som nå satt ihop. Låten e från 65 kanske men då visste inte Hendrix vad Marshall var än.

Och hela diskussionen har ju grundats på HN's uttalande om att det är tackvare Hendrix som vi har Marshall. Vilket ju både Jim Marshall själv och Marshalls hemsida motstrider

Nu lägger jag ner!!


Vår senaste platta heter "the delirium suite". Jag tror Håkan har bott där  ;) :D
Lägger ner nu när det är så kul?

Jag får väl erkänna att Pete T var först då.
Ber Asti om ursäkt att jag förstörde din Lennontråd.
Ber alla jag kallat "skithål" om ursäkt.
Erkänner att jag är ett skithål.

Men lite kul var det allt, haha, fy fan!
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Okej, det står i böckerna om Pete Townsend. Men jag minns att Jimi Hendrix var drivande. På internet kan vilka sanningar som helst stå. Jag påstod inte det där för att provocera, det är nåt jag minns lika tydligt som när Jimi Hendrix Experience första LP kom ut. För mig är marshallsoundet nåt jag förknippar med att Jimi sa till att han behövde nåt våldsammare än Fendercombos. Jag var med på den tiden, och de enda band jag lyssnade på var The Who och Jimi Hendrix Experience. Så det pyttelilla man fick höra om dem i media det kommer jag ihåg. Det sas på skämt i Bildjournalen eller nån liknande tidning att Pete Townsend och Ringo Starr tävlade om vem som hade störst näsa.
The Who spelade här i Söderhamn när jag var 10 år, missade det då. Fick se dem på Globen sist de var här nu sist, John Enthwistle levde då. Ringo Stars son spelade trummor. De framförde bla Quadrophenia, det var djävulskt bra, Pete spelade bättre än jag hört på nån platta. Roger Daltrey spelade ak gitarr så man bleknade. Pete hade en brorsa med som också spelade gitarr. De var 13 man på scen, inklusive en vit mods-scooter med en massa backspeglar på.
Värst var The Ox bassolon... B) Alla sket på sig.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Okej, det står i böckerna om Pete Townsend. Men jag minns att Jimi Hendrix var drivande. På internet kan vilka sanningar som helst stå. Jag påstod inte det där för att provocera, det är nåt jag minns lika tydligt som när Jimi Hendrix Experience första LP kom ut. För mig är marshallsoundet nåt jag förknippar med att Jimi sa till att han behövde nåt våldsammare än Fendercombos. Jag var med på den tiden, och de enda band jag lyssnade på var The Who och Jimi Hendrix Experience. Så det pyttelilla man fick höra om dem i media det kommer jag ihåg. Det sas på skämt i Bildjournalen eller nån liknande tidning att Pete Townsend och Ringo Starr tävlade om vem som hade störst näsa.
The Who spelade här i Söderhamn när jag var 10 år, missade det då. Fick se dem på Globen sist de var här nu sist, John Enthwistle levde då. Ringo Stars son spelade trummor. De framförde bla Quadrophenia, det var djävulskt bra, Pete spelade bättre än jag hört på nån platta. Roger Daltrey spelade ak gitarr så man bleknade. Pete hade en brorsa med som också spelade gitarr. De var 13 man på scen, inklusive en vit mods-scooter med en massa backspeglar på.
Värst var The Ox bassolon... B) Alla sket på sig.

Håller med om att Hendrix var drivande och väldigt viktigt för Marshall.      Hans strata-ljud är oöverträffat (bland strator) tycker jag dessutom!   :)   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Skitgo låt!

Håller också med om att sången möjligtvis är en gnutta för nära/hög i mixen. Annars har du rattat ett kanonljud!
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ny mix o master 110314
Mindre komprimering på trummor o bas
Annan eq o mer volym på basgitarr efter inrådan av Bluesboy.
Mer komprimering på sång o leadgitarr
Förra mixen använde jag av slöhet ett enda reverb, inget eko... Nu har jag två på trummorna och ett tredje på mastern, det tycker jag limmar ihop och gör det snyggt som fan.
Långt tapedelay på sång (och även reverb feståss) och speciellt sologitarr. Ett reverb jag hade på leadgitarren har jag tagit bort. Tagit bort det på kompgitarren med. Panorerat gitarrena annorlunda

Har i stället för att lå Finalizern mastra själv har jag gjort det manuellt...

http://www.speedyshare.com/files/27402241/01_Life_is_hard_2.mp3

Tack för tyckande. Tror jag fått sången mjukare o mer lagom nu. Mycket tack vare manuell mastring...
« Senast ändrad: 15.03.2011, 00:16:12 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej H Nilsson
skitskön låt och sång. gillas mycket!

Det jag tror kan göra mixen mycket bättre (i mina öron) är att sänka nivån på hihatt och oh   samt skära lite topp på reverbsvansen så är du i mål
ett tips bara det låter ok nu med
bra jobbat
mvh Ola

https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Ojdå, denhär har jag missat.. har således inte hört tidigare versioner... men denhär är kanonbra. Jag tycker trummorna låter skitbra  :wub: ... sådär vill jag också få det att låta. Själva låten och helheten är också bra. Hittar inget att klaga på.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack för det. Men... jämför jag med moderna bluesrockplattor som tex SRV o Winter har jag fettat på med för mycket både bas och topp. Eller snarare skurit för lite, jag har inte ökat varken bas eller diskant nånstans. Tyckte jag sjöng helt värdelöst på sista versen också. Jag gör nog fan om både leadgitarren o sången bara jag får min nya channelstrip. Sångljudet gillar jag inte...

Gjorde ett nytt sångförsök i går, men tyckte det lät sämre ljudmässigt ändå så jag gav upp efter en vers, det lät verkligen konstigt trots NeumannTLM102 o dyr preamp. Lyssnade lite av misstag på det spåret ida med alla andra mutade. Men va fan?! Musiken var ju med för fullt! Jag hade stått o sjungit med monitorerna påskruvade. Inte för fullt så det blev rundgång, men ändå, haha, nån som gjort lika?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu har jag lagt ny sång.
Gjort om både komp o leadgitarr.
Spelat munspel på två verser. Dur spel till moll musik...
Använde Rane-kompressorn vid påläggen. Tyckte det gick bättre, blev mindre taggigt än utan.
Dribblat som fan med olika mixar. Det blev tolv timmar denna gång.
Försökte spela orgel också, tänkte ersätta kompgitarren med orgel. Men inte fan kan jag spela orgel.  :lol:

ZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzz zzzzzzz (sover en stund)

Lyssnar själv dan efter... Då brukar jag ofta höra, oh no!, fy fan! alldeles för mycket diskant osv. Men idag gillar jag både framförande och ljud. Ang sången brukar jag få sån ångest att jag håller på att tuppa av när jag hör eländet, jag brukar tycka att jag låter som en svårt utvecklingsstörd stendöv person som försöker sjunga. Men i dag lät det fan bra. Nu när ni andra är tvärless på den här låten... Skulle gjort så här från början. Munspelet blev countrymelankoliskt och bra, det sticker av i spelstil mot gitarrhysterin.
Gitarrgnisslandet fick en röd tråd, inte fullt lika hysteriskt som sist. Kanske är det synd?
Spelade in både sång o gitarrerna analogt med TLM102 (E906 till leadgitarr) via Audient preamp och Rane DC24 kompressorn. Sjöng utan micscreen den här gången. Kompressorn gör en väldig skillnad på både sång o gitarr o munspel. Från början spelade jag in via spdif utan kompressorn och använde bara digitalportans egna, det blev fan så mycket sämre och stickigare. Jag använder dem nu med, men utan utombordarburken blir det mkt sämre...

Här är texten. Bluesblå text...

Life is hard
Life ain't easy
It's a long, hard, rocky road
Well it's dog, dog eat dog
And survival of the fittest so I'm told
No matter how you try
Life is hard and then you die

This old world is a tangle
You can't trust your closest friend
You know the devil wears a blue dress
And she's out to get you in the end
I can't count the tears I cried
Life is hard and then you die


Everybody...
Got their own cross to bear
Black or white, rich or poor
You know the blues is everywhere
Just keep reachin' for the sky
Life is hard and then you die

Life ain't easy
It's a long, hard, rocky road
You know the devils got a blue dress
Shes out to get us in the end
No matter how you try
Life is hard and then you die

http://www.speedyshare.com/files/27443867/01_Life_is_hard_4.mp3
« Senast ändrad: 17.03.2011, 09:41:50 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det här är mix nr fem, nu har jag mixat och mastrat samtidigt, tycker det blir enormt mycket bättre än när jag mastrar efteråt, när jag gör så hissas gitarr o sång o trummorna försvinner. Hur försiktigt man än komprimerar i mastern försvinner mer eller mindre av trummornas attack. Mixar och mastrar jag samtidigt kan jag motverka det genom att gasa lite mer på trumreglarna.    B) Och ljuden låter mer som de gjorde i mixen.

http://www.speedyshare.com/files/27452996/01_Life_Is_Hard_5._MP3_256_kbit-s.mp3
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja du håkan det här har du gjort bra..
Fast jag tycker nog att trummorna är lite väl höga,men kul med 'Lajjvspelat'.
Härliga solon,fast gurorna kunde vara lite fetare.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror jag gillade mix 3 bäst
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ja du håkan det här har du gjort bra..
Fast jag tycker nog att trummorna är lite väl höga,men kul med 'Lajjvspelat'.
Härliga solon,fast gurorna kunde vara lite fetare.. ;)
Tar du på orden o gör genast om! I förra mixen skar jag lite bas i gitarren, nu blir den mer utan eq.
Virveln får sig en dos botten den med vid 300 hz.
Och mer gas på munspelet. Mer av allt hoppas jag. Trummor ska det vara mer av än vad de flesta tycker.
Ett stort reverb jag hade på allt bytte jag ut mot ett ambience. Mer trummor, mer rum, mindre separation!  B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag tror jag gillade mix 3 bäst
Den tyckte jag var platt o nästan utan trummor. Jag tycker om när det smäller mer!
Ni är underbara som orkar kommentera. Har en till version på gång. Sen blir det studiouppehåll några dar. (Buhu...)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu är det mix nr sex... Lite mer "kött" på virvel o gitarr. Mer soppa på munspelet. En del ambience reverb för mer rumsskrammel-feeling. Nu gillar jag ljudet själv, det låter nästan obehandlat. Eller?


LIFE IS HARD

Life ain't easy
It's a long, hard, rocky road
Well it's dog, dog eat dog
And survival of the fittest so I'm told
No matter how you try
Life is hard and then you die

This old world is a tangle
You can't trust your closest friend
You know the devil wears a blue dress
And she's out to get you in the end
I can't count the tears I cried
Life is hard and then you die


Everybody...
Got their own cross to bear
Black or white, rich or poor
You know the blues is everywhere
Just keep reachin' for the sky
Life is hard and then you die

Life ain't easy
It's a long, hard, rocky road
You know the devils got a blue dress
Shes out to get us in the end
No matter how you try
Life is hard and then you die

Mix från igår:
http://www.speedyshare.com/files/27443867/01_Life_is_hard_4.mp3

Mix idag:
http://www.speedyshare.com/files/27452996/01_Life_Is_Hard_5._MP3_256_kbit-s.mp3


Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu är det mix nr sex... Lite mer "kött" på virvel o gitarr. Mer soppa på munspelet. En del ambience reverb för mer rumsskrammel-feeling. Nu gillar jag ljudet själv, det låter nästan obehandlat. Eller?

Blev lite mysko inlägg?m Ber om ursäkt för det...

Nu ska jag ha studiouppehåll ett par tre dar, ni ska ha stooort tack för tålamodet med denna långdragna blues. Kram på er.  :wub:

http://www.speedyshare.com/files/27459773/01_Life_Is_Hard_6._MP3_256_kbit-s.mp3
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Alltså ja vad ska man säga fem  :D :D :D :D :D för känslan - fyra  :D :D :D :D för sologuran som jag tycker har för mycket Tube och för lite Wha-Wha i sig - sången får utan tvekan fem  :D :D :D :D :D Munspelet kunde varit vidare får alltså bara fyra  :D :D :D :D men det låter bra som fan.
Om det nu skulle vara så att det här är en helt egen komposition så får du plussa minst en   :D på allt för det är i så fall jäkligt bra Håkan både textmässigt och låtmässigt men jag misstänker att det handlar om en cover som jag inte känner till och inte heller hittar på youtube trots försök.
Den sjätte versionen var bäst av alla i alla fall.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tackar! Jag har redan mixat ännu en gång med lite mer basgitarr o lite mindre av kaggen. .

Ganska mycket wha-wha kör jag ju. Vox... :wub: :rolleyes: B) :D :lol:

http://www.speedyshare.com/files/27463053/01_Life_Is_Hard_7._MP3_256_kbit-s.mp3
« Senast ändrad: 18.03.2011, 01:55:05 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Nu låter det riktigt jävla bra. Vilka grymma gitarrsolon, och munspelet var lysande!!

Känns som om basen hade kunnat få vara mer lekfull och sväva ut mer, men annars är allt världsklass.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu låter det riktigt jävla bra. Vilka grymma gitarrsolon, och munspelet var lysande!!

Känns som om basen hade kunnat få vara mer lekfull och sväva ut mer, men annars är allt världsklass.

Tackar mjukost. Jag har en tanke att eftersom gitarristenen är så helstökig vill jag ha en basist som mest håller takten o stilen utan tjurrusningar neråt mickarna. Annars blir det för mycket kaos.

Och ja, jag är bägge dessa figurer. På den här inspelningen. Mitt första instrument var kontrabas faktiskt. Sen elbas, som jag spelade mer vansinnigt på, på den tiden. På andra låtar kan jag spela ut en hel del på basen, älskar att spela bas, har en underbar Falcon P-bas med orginal Fender mick... Hur mycket botten som helst. Och jag gör ju ett par vandringar med den även i den här låten.
Munspelet tyckte nån att jag borde ha distat, men jag blev väldigt nöjd med det här soundet, det låter nästan som tremolo, men jag gör det med kupade händer bara. Och det är första gånen jag spelar i moll med ett durspel. Det går det med. Låten är i Gm och spelet ett billigt Hohner blues-spel i Bb.
Tack alla för kommentarer och att ni orkat lyssna på så många versioner. Det känns som att jag hittat ett för mig bra sätt att mixa o mastra.
 B)
http://www.speedyshare.com/files/27463053/01_Life_Is_Hard_7._MP3_256_kbit-s.mp3
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Men herrgu!! Du slänger upp nya versioner oftare än en annan byter kallingar!! :lol:
Men visst det låter bättre för varje mix,trummorna är inte lika 'jobbigt' vassa som ver. 5 utan fylligare och bättre
Bara basen kvar som är lite för låg/anonym,jag läste ovan att du vill ha den som grund stöd och det är rätt tänkt
nu tycker jag nästan den försvinner emellanåt,kanske en liten höjning och då kompenserat med sänkning av den lägsta lågbasen.
(Värt att testas i alla fall)
Skitskön låt(och jag som trodde att jag inte gillade blues :o)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Känns som jag kommenterat denna tidigare?  :unsure:

Låter helbra detta. Live och nära, som på klubb.

Snyggt avslutade riff på vändorna.

"Live is hard and then you die..."  :lol: Muntergök där.