Kontrollrummet

MikaelEdebro - The Marching Ant

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Hej,

Var ett tag sen jag hade möjlighet att sitta hemma och förkovra mig i hemmastudion pga att flytt, skivinspelning, jobb och annat har upptagit min tid. Nu är jag dock tillbaka i gemet igen och kommer förhoppningsvis att börja leverera lite hehe.  ;)

Här är en låt som jag påbörjade för ngn dag sen. Den är inte helt klar utan det ska till lite gitarr och möjligtvis lite brölande saxofon. Har bara grovmixat den i högtalare ännu, men jag tar gärna emot kommentarer på mixningen eller låten i sin helhet.

The Marching Ant

Can't remember my last day off
From the factory floor, the humming noise of war
Aching knuckles, bleeding sores
An old mans body at the age of 24

Hearts racing at the speed of light
Feel nauseated by the chemicals that rottens my brain
No room for mistakes
Social disgrace
If you don't play the game you'll end up just the same
As the man in the frame, reeking of stains and with the look of shame in his face

The struggle continues
Though I just wanna lay me down
Every day is the same I can't fade away
Disappear into oblivion and haze
Lock myself away from the days to get away from disgrace
But I'll wake up tomorrow

I just can't get away from the life I lead
The silent melody of a marching ant
I just can't get away from this hole I'm in
So in the mean time I'll keep up this tragic rant



Trevlig helg!

« Senast ändrad: 14.03.2011, 23:57:36 by MikaelEdebro »
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu vatr det en stund sen jag lyssnade men jag tycker det kör ihop sig i undre mellanregistret rösten är perfekt och bra blås.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Blåset, är det mellotronflöjten det?
Jag tänkte skriva att jag saknar en aggressiv Hammond men där kom den, på slutet!
Den sista palm smearen kunde sitta bättre  :P

Skönt att höra lite från dig igen!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
This is pretty good blues M!
Mixen kunde slipas lite grann med att skära på bottnet (50-250) , det som nu bullrar lite onödigt mycket.
Kolla med bas o t.ex flöjten, dom  slåss med samma utrymme o låtervlite distigt nu.
Orgel-liret sitter som schäck, GILLAS! Både sound o lir e härligt! Extereme blues, eller... I LIKE!



h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Låten är super. Håller med om det där med buller i nedre våningen. Låter lite stökigt...
Slutet sitter som handsken :wub:

Me like too

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Hej och tack för kommentarerna. Jag har nu rensat upp lite i låga registret och lagt om sången och ändrat lite i texten osv.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Bra låt. Snyggt sjunget, snyggt sångljud. Vad sjunger du i för nåt? Kompressor?
Men elbasljudet var rätt gräsligt. Har du olika stark output på olika strängar? Går kanske att justera mickarna... Men har du nåt fasfel i basljudet? Line+högtalare på två spår är lurt.

Mellotron är ju magi!


Känner du som orgelman till Quatermass? Bland de bästa jag hört överhuvudtaget. Ingen gitarr alls...
nWRZTwPI0_PrpQ5
« Senast ändrad: 14.03.2011, 00:58:17 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Fanken inte alls tokigt du har en bra sångröst! :)


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Bra låt. Snyggt sjunget, snyggt sångljud. Vad sjunger du i för nåt? Kompressor?
Men elbasljudet var rätt gräsligt. Har du olika stark output på olika strängar? Går kanske att justera mickarna... Men har du nåt fasfel i basljudet? Line+högtalare på två spår är lurt.

Mellotron är ju magi!


Känner du som orgelman till Quatermass? Bland de bästa jag hört överhuvudtaget. Ingen gitarr alls...
nWRZTwPI0_PrpQ5

Jo min bas är inte den friskaste. Den skulle behöva sig ett strängbyte och en intonering, och allt det där. Men jag har bara inte orkat ta tag i det. :P
Jag sjunger in i en Studio Projects B1 och ljudkortet är Focusrite Saffire. Kompressorer och alla virtuella instrument är de som kom med Logic.


Nu har jag lagt upp en version som får bli den sista. Bättre än så här blir det nog inte med mina mixningskunskaper och Logics inbyggda grejor. Över till nästa projekt!  :P :lol:
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tycker om låten! - den är soft och du sjunger bra.
Men som du konstaterade i en av mina trådar så har vi nog lite olika ljudideal - tycker att trummorna är lite för instängda.
Sedan behöver guran från 167 släppas ut lite oxå, tycker jag. Du skrev att du kanske skulle lägga på lite gura (då antar jag att du menar solo?) och visst skulle ett väsande frätande solo göra mumma :) Det finns några bra partier som är lämpade för solo, enligt min smak då. Slutet ger Uriah Heep-känsla  :)

Ha´t gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Tycker om låten! - den är soft och du sjunger bra.
Men som du konstaterade i en av mina trådar så har vi nog lite olika ljudideal - tycker att trummorna är lite för instängda.
Sedan behöver guran från 167 släppas ut lite oxå, tycker jag. Du skrev att du kanske skulle lägga på lite gura (då antar jag att du menar solo?) och visst skulle ett väsande frätande solo göra mumma :) Det finns några bra partier som är lämpade för solo, enligt min smak då. Slutet ger Uriah Heep-känsla  :)

Ha´t gott
Gurano

Kul att du gillar sången. Sång brukar oftast vara det jag våndas mest av att höra alla misstag osv. Dock har jag äntligen vant mig vid att höra min egen röst, så nu kan jag lyssna lite mer "objektivt".

Jo gura-solo hade nog passat, speciellt över det sista partiet. Sugen på testa?
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Go kväll!
Jag har slängt på lite sugiga gitarrer på din goa låt - finns i ett PM till dig!
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Coolt! Skön blues-jazzig stil. Det sparsmakade kompet, sången och texten gillas. "The silent melody of a marching ant" - snyggt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Hälig komposition och bra sång,gillar uppbygnaden och slutet med Riffande orgel är lysande.
Det enda negativa skulle väl vara att jag kan tycka det är lite väl dovt,särskilt trummorna..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Bra det här :rolleyes:
Fastän det låter lite murrigt i mina högtalare, i de lägre frekvenserna som grötar lite, (i lurar bättre), så är låten som helhet mycket tilltalande, med din softa röst, mellotronen och gitarren och det är sådär "blått" som alltid går hem hos mej.

Schyst text oxå, ger extra plus här.

Snyggt jobbat :P

Jag vill gärna höra lite saxofon från dej snart, men det kommer väl, om inte i denna, så nästa då? ;)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Det börjar med blues med lite jazzfeeling och går över till lite mer symfonirock och del hårdrock. Personligen gillar jag den första biten bäst. Men hur som helst genomarbetat stycke musik. Kanske kan man önska sig sången, som inte är dålig, lite mer engagerad, men det tar sig på slutet. Orgeln där på slutet är rätt så skön ala Lord, om jag inte är helt borta.


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Ja det här är ju rent underbart! Guranos gitarr funkar ju utmärkt! Kanske att den skall användas något mer sparsamt. Bra komponerat, framfört och du sjunger ju kanonbra. En ren njutning :D