Kontrollrummet

Tokai - Dig under the surface

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tjänare uriah!
Jag noterar dina observationer vad gäller torrhet i mixen och burkljud på trummor och kollar upp om det är nåt att ändra på.
Fint att du gillar svänget. JJ Cale är ingen dålig liknelse heller.


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Återigen - jag svarar medan jag lyssnar och har inte läst igenom övriga kommentarer..
Som Du säkert redan vet (om Du har erfarenhet från KR) så uttalar jag mig aldrig om mixning, för det är ett ämne som jag absolut inte behärskar..
Men men.. Låten är riktigt skön.. Lite känsla av ett tidigt Dire Straits... Bra spel och sång således..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hejsan Hogge
Tror det är textraden; "I see you everywhere on the net and the tv too" som får en att likna with Dire Straits "Money for nothing" men förmodligen också låten som sådan. Fast inget jag spekulerat över innan.
Tack för lyssning
och för djuplodande detaljerad fingranskning av mixningen :lol:


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Funkar fint. Kanske lite odynamiskt som Wernis är inne på ovan. Tycker nog inte det är så brötigt utan snarare ganska välpolerat?
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Mycket bra Tokai!   Ok jag släpper den envetna gitarren den är lagom som den är och schysst som fasen! :)   
Jag gillar allt som det är nu, fast kanske det skulle funka med blås även om det kommer att förändra känslan i
låten.  Den är minimalistisk på något sätt nu och det tilltalar mig iaf.   Grymt jobbat!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Bengan_gbg
Har tänkt lite på att plocka ner versen ännu mer. Trummorna, t. ex är vad man då ska fixa till, lugna ner dom. Vet inte, jag testar.
Nä inte brötigt, bara nåt jag skrev i alla hast, ville ha nåt stonesliknande, guror som väver in i varandra, men...
Tack för lyssning!

Fuzzbub

Hej igen!
Vet inte om det blir nåt blås ännu. Verkar inte så. Tror MikaelEdebro hade tänkt sig nåt Stonesliknade riff, men jag fattar inte hur jag ska få kontakt med mannen
Tack för att du gillar. Har tänkt mig detta år göra lite mer rockprylar. Och det verkar som om jag är på rätt väg!
« Senast ändrad: 23.03.2011, 19:03:02 by Tokai »


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Vet inte om det blir nåt blås ännu. Verkar inte så. Tror MikaelEdebro hade tänkt sig nåt Stonesliknade riff, men jag fattar inte hur jag ska få kontakt med mannen
Tack för att du gillar. Har tänkt mig detta år göra lite mer rockprylar. Och det verkar som om jag är på rätt väg!

Hej,

Du har ju såklart rätt, man kan ju bara ladda ner låten här från sidan. Brukar alltid använda den där lilla spelaren så jag glömde att man kan ladda hem.

Jag vet inte exakt vad jag hade tänkt mig med blåset, men vid första lyssning fick jag vibbarna att det skulle bli gött med saxofon. Kan dröja ett par dagar innan jag har chans att testa lite, så om du skulle komma på ngn rolig slinga eller dylikt så kan du ju hojta till. Annars freestylar jag lite bara!  ;)
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tjena igen MikaelEdebro!
Heter han inte Keyes som brukar köra saxriff i stones. Trodde han var död, men inte enligt K Richards ("Livet")
Kan tänka mig nåt som bråkar lite med giarrfiguren i versen, och så i reffen finns det mer plats. Testa!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tycker det låter kalas om arret, men det är klart, en saxofon skulle ju göra den ännu mer intressant. Tajt spel, men absolut inte stelt.
Har inga förbättringsförslag på mixen, allt känns balanserat.
Uttalet brister lite, jag vet att jag syndar själv, men jag reagerar lite på att "t" och "r" låter för mjuka.
Slutet var lite trist, bara sluta så där.
Ska bli kul att följa utvecklingen.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar skarpt. Lyssnar på ver 3 och har inte läst några inlägg (förutom ditt första).

Jag tankar hem, brukar ju ha lite svårt med poppig hurtig musik, du har blandat lite stilar (?).
Men den där rytmen sätter sig, tycker det låter hyfsat om mix och instrument.

Kanske skulle jag vilja ha in en "ny" rytm över 16 takter eller så på slutet, alltså som klaffar med den som föreligger. Nu låter det lite som en loop :D Variation alltså, inte säkert att det skulle förbättra nåt. Sen tebax innan låten slutar. Kan va knepigt att få till dock och inte nödvändigt alls...

Återkommer om jag kommer på nåt mer. Bra låt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Rattlesnake
Ansträngde mig den här gången att få till uttalet, men måste bli hårdare på t och r - nästan gång så...
Slutet kan nog bli bättre, att göra fade out är inte heller så roligt, vet inte riktigt. Kanske avsluta med den korta bryggan till refrängen och låta det klinga ut i C#moll?
Roligt att du gillar och tack för lyssning!

Dividend
Visst, man skulle kunna rytmisera lite annorlunda på slutet där körerna kommer in, lite andra markeringar.
Jo, jag blandar och ger med lite olika resultat. Är nyfiken på att testa olika stilar. Vissa faller sig naturligt, som den här låten, andra får jobba mer med.
Skoj att låten går hem hos dig och tack för lyssning!

Nu lägger jag låten i arkivet tillsammans med alla kommentarer och kollar upp låten om ett halvår eller så.
Nu är det andra grejer på gång...