Kontrollrummet

Tokai - Dig under the surface

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Uppkomsten till den här texten var ett tv program från National Geographic där en en blind man går på en sandstrand med en metalldetektor och säger: "You don´t now what to find until you dig under the surface", tror det var så, vilket fick mig att tänka: bra titel på en låt.
Hur som helst fastnade detta hos mig men jag tänkte tvärtom: motsaten: det ytliga. Alla tjusiga berömdheter, alla dessa damer födda med en silversked, rika bortskämda... så "Dig under the surface" baby!
Detta är väldigt snabbt ihopsatt, Så alla reflektioner beträffande detta sk musikstycke mottages med omedelbar verkan
blaj blaj  äh tyck till





Version 3
« Senast ändrad: 15.03.2011, 19:54:43 by Tokai »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nej jag tycker inte det är så brötigt faktiskt. Ganska lite och tajt ljudbild. Möjligt att gitarren är lite stökig i så fall. Tycker faktiskt den kunde bli ännu mer ordentlig när resten av arret är så pass uppstyrt, med nära ljudbild och synkoper och sånt.

Sången tar för mycket plats. Jag tycker du ska skära ordentligt i basen. Tror den kommer smälta in i låten bättre då.

Snöpligt slut va.

Skön låt!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Snabbt svar, mannen! Du svarade "brötigt" så snabbt innan jag hann ta bort det av nån anledning
Ang slutet Det slutar med:
"You´ve better ..."
eller tona ut, vilket var det andra alternativet.
Tycker inte det första var så snöpligt
Jag drog ner mycket i basregistret i sången, en emulering av Pultec i Mix i Liquid Mix. Men i den här låter sjunger jag med ett oväntat röstläge som jag själv blev överraskad över och visste inte hur jag skulle hantera det.
Kul att du dig it!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Fan glömde lägga in texten

Dig under the surface

1.
I ´m sick and tired of your face
in the magazine
Your pretty little face in the backseat
of a limousine
I see you everywhere
on the net and the tv too

2.
You can put down, pick up
anything you want
You can spend a fortune
baby I don´t
I´m not for sale
I´m not another cute toy

refr
Is it true what they say
you have nothing between those ears?
You don´t know what´s beneath you
until you Dig
under the surface

Dig,dig, dig it , you´ve better dig,dig,dig it

3.
Superficial girl
that´s what you are
You need to be seen, to be loved
to be a star
rich and spoiled
from the day you was borned

refr

Dig,dig, dig it , you´ve better dig,dig,dig it


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
kommer bli kanon det här. får lite M knopfler vibbar
mycket fnul kvar med mixen i mina öron men helt klart värt att skruva vidare med

kör hårt

mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hallå tokai
skön låt, håller med om att sången borde tas ner lite, och komma inifrån mixen istället för att ligga ovanpå
det skulle få det mer liveigt & enhetligt

låtmässigt, skön blues rock feel , funkar kalas

 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra låt - helskön!
Men lägre sång borde det vara. Förstår att du är ute efter en sådan ljudbild som du nu har, men för mig är den lite för instängd. Sedan tycker jag inte att vissa guror smälter in så bra i bilden, tex gurasnutten vid 110 - den glider ovanpå.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Yeah I dig it
Det första som slog mig var att trummorna var supertorra - men det kanske finns en tanke bakom det - rösten lite för hög tja kanske. Skön text och bra sjunget annars. Riktigt bra gung på slutet.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag ville testa och lägga ut en låt som jag jobbat väldigt lite mixmässigt, och vad passar bättre än Halvfärdiga demon. På så vis får man bra förslag på vad som ska fixas innan man själv börjar med det.
Att sången är lite för hög bottnar nog i att jag ofta får kritik för att den är för låg. Men i en sån här typ av låt borde den sjunka in mer i kompet. Skall åtgärdas!
Återkommer med en uppdatering.
Vad tycks om munspelet? Väldigt avancerat eller hur? Låten gick i fel tonart för munspelet annars hade det kanske blivit fler toner...
Tack alla för lyssning och bra synpunkter!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Skön låt och bra gung!  :)

Jag tycker att det mesta funkar, det enda jag skulle önska att gitarrtruddelutten som går i introt och i första versen (och senare i låten) även borde behållas intakt i andra versen, ja i resten av låten utom i refrängerna om du förstår vad jag menar.  Tycker att ljudet på den gitarren är riktigt schysst och att det gärna får bli snudd på enerverande s.a.s.   Bara en tanke. :)    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


asti

  • Gäst
Bra låt och fint driv i trummor och bas!
Orgeln tycker jag kunde höjas en aning!
Backing vocal i "refrängen" ligger lite för högt i förhållande till lead vocal
och behöver nog också tajtas till en del.
Det hade suttit fint med lite blås till denna låten, men den funkar bra så här också!
Måste säga att jag gillar att det är lite "opolerat" och "stökigt". Känns fräscht och naturligt.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Fuzzbub
gitarrfiguren med lite tremelo är rätt go. Den spelar olika varianter i vers 1. 2 och 3 och sen går tillbaka i slutet som i vers 1. Tanken var att göra den lite varierad allteftersom. Jag mutade den när sången kommer in. Men visst kan man mala på samma riff (som i vers 1) hela tiden. Vet inte men ska testa. Nä, jag behåller som det är.
Det värsta är att jag tror hela låten går i mono. Pga av lite bouncing tidigare och glömde bort att pricka av. Åtgärdat nu. Inte första gången det händer, fixat med uppdareingen som kommer senare idag. Hoppas inte MaxB hinner lyssna; han märker sånt snabbt, som förra gången.

asti
har faktist tänkt på blås här. Så var det med en tidig version sådär fem år sen. Men jag har inga bra blåsljud, det måste nästan vara the real thing om det ska bli bra.
I år blir det mer rock från mig har jag tänkt mig. Blev lite inspirerad av Keith Richards biografi "Livet" och lyssnde igenom en drös Stones skivor. Men snart kommer nog popdåren i mig och vill ha lite uppmärksamhet. Skulle tro att det är min motsvarighet till CPG. Apropå Richards så säger han om trummisen Charlie Watts att han inte spelar på hihaten när han slår på virveln och, tror jag mig ha uppfattat, döljer det bortblivna hihat slag med öppen hihat, före eller efter kommer jag inte ihåg. Jag säger detta med tanke på min låt där trummorna är för tighta för att det ska bli brök och stök ala Stones.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Har nu lagt upp en ny förhoppningsvis förbättrad version. All kritik har tagits i beaktande. Lägre sång, mer orgel, lite bättre gitarrer ihop, lägre kör, blötare sound på trummorna osv.
« Senast ändrad: 12.03.2011, 18:44:56 by Tokai »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Sången passar bättre ihop nu. Bara lite, lite för låg i volym.

Hela låten är något odynamisk. Hade gärna sett att du höll tillbaka i arret i verserna. Kanske skippa något av instrumenten där.

Alltså, gitarriffet i refrängen är ju hur cool som helst. Lite Steve Cropper-skräpig.



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nja nu blev det en konstig obalans där rösten blev för låg och gura och synt i vänster öra lite för hög - på´t igen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Det svänger fint och kompet låter skitfräckt!
Men tyvärr, som Eddi är inne på, blev leadsången för låg nu (åtminstone i vissa partier)!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej Wernis! Nämen sluta nu :lol:
Alltså 1 db upp blir för mycket, 1 db ner blir ja du förstår. Testade flera olika varianter. Jävligt svårt att hitta rätta balansen, men jag gör ett nytt försök

Ang dynamik så skippar jag gitarriffet i verserna, tremologuran, när jag sjunger. Tycker det räcker, vad mer ska jag muta? Det lyfter ju ändå ganska bra i refrängen.
Du har sagt Steve Cropper till mig i ett annat sammanhang och jag blir så :wub:

ok Eddi - one more time, maybe the last time


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hej Wernis! Nämen sluta nu :lol:
Alltså 1 db upp blir för mycket, 1 db ner blir ja du förstår. Testade flera olika varianter. Jävligt svårt att hitta rätta balansen, men jag gör ett nytt försök

Ang dynamik så skippar jag gitarriffet i verserna, tremologuran, när jag sjunger. Tycker det räcker, vad mer ska jag muta? Det lyfter ju ändå ganska bra i refrängen.
Du har sagt Steve Cropper till mig i ett annat sammanhang och jag blir så :wub:

ok Eddi - one more time, maybe the last time

Kan ju vara olika lyssningar också. Nu sitter jag i studion med monitorerna. Undra om jag inte lyssnade i laptopen sist. Referenslyssnar du när du mixar. Kan vara en idé annars.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Det här är en kul och jättebra låt. Gillar det enkla riffet från James Bond-gitarren och orgeln som hakar på. Tänker lite på B 52's (känns som jag skrivet det förut?). Du har känsla för hooks och drivig pop-rock men här låter det lite reggae också. Automatisera gärna sången så att du kan variera styrkan på den i mixen, här låter det lagom ibland och för svagt ibland. Annars bra arr och breaks som sitter där de skall. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej Wernis! Nämen sluta nu :lol:
Alltså 1 db upp blir för mycket, 1 db ner blir ja du förstår. Testade flera olika varianter. Jävligt svårt att hitta rätta balansen, men jag gör ett nytt försök



Kan ju vara olika lyssningar också. Nu sitter jag i studion med monitorerna. Undra om jag inte lyssnade i laptopen sist. Referenslyssnar du när du mixar. Kan vara en idé annars.

Jag lyssnar dels i dom aktiva stuidiohögtalarna men faktiskt mest i dom passiva hifi högtalarna i ett annat rum. Jag springer fram och tillbaka för att jämföra. På senare tid också i lurar avsedda för mp3.

Ps något senare i tid. Jag ville medvetet vara lite slarvig den här gången. Annars hade jag normalt sett lagt upp den på Färdiga demon sisådär i slutet på april nånting.
« Senast ändrad: 12.03.2011, 21:15:49 by Tokai »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vad har du för lurar som är speciellt anpassade för mp3 ? Vore kul att veta.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Eddi
Koss Porta Pro

+
Jobbade som en galning för att slutföra mixen men sen i slutskedet fick jag problem med Wavelab. Plug-in fönstret borta. Nån som känner igen problemet?
Originalet ligger i ett bankfack så jag kan inte återställa programmet förrän på mån
« Senast ändrad: 12.03.2011, 22:05:14 by Tokai »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad har du för lurar som är speciellt anpassade för mp3 ? Vore kul att veta.

Såna där som är lagom stora för att nå från det ena till det andra örat.  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
equality
Hej och tack för lyssning. B 52´ har du kanske nämnt nån gång men jag är väldigt obekant med gruppen. Dom gjorde en hits nångång på 80-talet som jag såg på MTV. Det lustiga är att organisten ser ut precis som jag - då.
"men här låter det lite reggae" skriver du. Ojsan säger jag, var tusan får du det ifrån? Fast inte mig emot.
Och sen James Bond- tema. Varför inte? Texten skulle kanske också passa i den nya Bondfilmen där någon kidnappar Paris Hilton
Har gjort lite fix med låten men har lite problem med mjukvaran. Se ovan.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har årligen pröjsat för ett bankfack sedan 1994 men har aldrig kommit på vad jag ska stoppa in i det - det är alltså mjukvara som gäller aha ska åka till mitt bankkontor och lägga in alla varianter av EZ och Cubase där :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Låten i o för sig e glad o sprudlande men.... helheten störs av basen, den sitter inte alls med resten av liret. Så kolla upp fyrstängaren och hans upptäcktsfärder, se till att haN följer resten av bandets feelings!
Bra jobbat.... lite till med basen så.... :D

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Version 3 tillsvidare. Vill inte finlira för mycket, gillar det lite råa soundet. Men visst finns det mycket kvar att göra. Lite senare.
Tror jag fått lite bättre ordning på mixen. Sången är svår att lägg rätt i nivå men tror den är ganska ok nu. Lite mer reverb på grejerna också (plåt)

Eddi
bankfack:
Kan va bra vid inbrott, eldsvåda.
Har alla mina låtfiler där, om det nu är nåt värt om olyckan skulle vara framme.

mahan
Helt rätt! Basen lirar lite för sig själv. Har sagt till basisten att skärpa sig, och tror han lugnat ner sig lite bland alla synkoper.
Kul att du gillar och tack för lyssning och goda råd!
« Senast ändrad: 15.03.2011, 20:07:23 by Tokai »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låten är inspelad i stereo  B)
Gungar massor i lyssning i hörlurar här på morgonen! Tidigare har jag bara lyssnat i laptops egna högtalare och då upplevde jag inte samma gung. Roligt att höra!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
MaxB
Skönt att höra. Tror dock att versionen 1 var i mono. är inte säker
Bra att det svänger, tror byte av basist spelar in. Den andre körde ett eget race   :angry:
Har lite funderingar på att sluta lite som Bowies Fame, hur fame, fame, fame går ner i ett nedåtgående skala, i mitt fall då Dig, dig, dig... Säkert svårt då men enkelt idag att göra. Skulle passa bra med temat för låten.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MaxB
Skönt att höra. Tror dock att versionen 1 var i mono. är inte säker
Bra att det svänger, tror byte av basist spelar in. Den andre körde ett eget race   :angry:
Har lite funderingar på att sluta lite som Bowies Fame, hur fame, fame, fame går ner i ett nedåtgående skala, i mitt fall då Dig, dig, dig... Säkert svårt då men enkelt idag att göra. Skulle passa bra med temat för låten.

Läste om det tidigare. Då hade jag lyssnat i laptophögtalare så jag hann inte riktigt med där  ;)
Har du sett "tape stop" en grej som ska fixa motsvarande men i mjukvara?
Kanske finns nån på KR som känner till den?  ;)

Letade på webben och såg en demo (26 sekunder in):

Finns här i old-tbt-vstplugins: http://hem.bredband.net/tbtaudio/archive/archive.htm
« Senast ändrad: 16.03.2011, 21:45:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skitbra låt! Nö-grym! Det enda jag reagerade på var nån gitarr jag tyckte lät lite för mycket, den tar kanske lite för mycket plats för sången. Vibbar av Clapton, mfl. Och vad heter han, "They call me the breeze"
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
equality
Hej och tack för lyssning. B 52´ har du kanske nämnt nån gång men jag är väldigt obekant med gruppen. Dom gjorde en hits nångång på 80-talet som jag såg på MTV. Det lustiga är att organisten ser ut precis som jag - då.
"men här låter det lite reggae" skriver du. Ojsan säger jag, var tusan får du det ifrån? Fast inte mig emot.
Och sen James Bond- tema. Varför inte? Texten skulle kanske också passa i den nya Bondfilmen där någon kidnappar Paris Hilton
Har gjort lite fix med låten men har lite problem med mjukvaran. Se ovan.

Reggae-vibben var från baktakten och orgeln, nja ganska lite då. Lyssnar igen och det har tagit sig. Rösten låter jämnare nu.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Bra pop-dänga och schysst mixad med "vintage-panorering" (t ex orgeln på ena sidan och guran åt andra hållet). Bra sång, din röst passar väldigt bra till sån här musik, och man märker att du är ganska inlyssnad i denna genren. Jag tycker iofs att det hade passat med lite mer "rossel i maskineriet", men jag inser att det är skitsvårt att få till med pluggar osv.

Läste att du nämnde blås. Jag hade gärna testat lite saxofon över denna. Samplingar av blås fungerar aldrig, låter alltid skit!  ;) Fag tror det hade funkat riktigt bra med lite Rolling Stones-stötar.  :P
Du behöver givetvis inte använda det om du inte skulle bli nöjd. Inga förpliktelser!

Om du är intresserad kan du skicka en länk till mp3an via KR:s meddelandefunktion, så ska jag se om jag kan få till ngt vettigt.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Håkan Nilsson
Hej. Kul att du gillar. "Nö-grym!" vad nu betyder, säkert nåt bra. Kanske lite som Wernborg var inne på, att versen skulle kunna vara lite naknare, och det är ju en riffgura som håller på lite där och kanske stör. Håller med om att det är lite Clapton över det hela, lite det där gunget, Knopfler tyckte nån också.

equality
Bra. Då är jag på rätt väg.

MikaelEdelbro
Tackar så mycket för din lyssning och postiva kommentarer.
Det vore jättekul med äkta blås (sax) här! Nu är jag osäker på hur man går tillväga via KR:s meddelandefunktion. Är det samma sak som Privat meddelande (högra ikonen under din bild) Varför ska jag länka låten? Det är väl bara å ladda ner den? Länka låten=Blindkopia?


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Svänger gött det där,kanske lite torrt över lag och lite burkiga trummor,men det funkar bra ändå.
Får lite JJ Cale vibbar..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte