Kontrollrummet

Tankar kring noisereducering

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tusse

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Morning folks!

Skulle gärna utbyta lite tankar kring ämnet "Ta bort nojs och andra störande oljud från inspelat material".
Idealet, och den enda rätta vägen,  är ju förstås att man spelar in materialet så "rent" som möjligt, i en akustiskt optimerat utrymme. Men för mej är detta inte alltid möjligt.
I mitt fall gäller ceisset närmast sång- och talinspelningar. Instrumentinspelningar är inte så känsliga. Störande bakgrundsbrum, rumsekon etc. får man oftast gömda och reducerade i slutmixen.

Men ett exempel:

Jag producerar en inspelning med "meditationsprat". En man pratar lungt och dämpat med låg röst. Inspelningen ska inte innehålla annat än rösten. Den slutliga lyssnaren lyssnar oftast på inspelningen i lurar, så rösten ska låta som om den var "inne i huvudet".
Det låter inte bra när man hör alla världens brum från datorer och rumsekon, men som sagt, inspelningen måste ske i samma utrymme som datorn befinner sej i,  på två meters avstånd. Och rummet är inte akustiskt dämpat på något sätt.

Jag har provat följande metoder:

-söka upp de störande frekvenserna med en parametrisk eq och reducera dem.
Logiskt resultat: Även rösten tappar avgörande frekvenser och låter crap.

-prövat olika noisereduction-pluggar som tex. "Adaptive noise reduction", och Adobes noisereduction (som tar ett sample av endast nojset och försöker filtrera bort det).
Resultat: syntetiskt och crap

-prövat pluggen "DyVision Reverb Remover". Den låter närmast som en normal noise-gate, dvs. lämnar kvar allt nojs under pratet, men stänger av totalt när prataren håller en andningspaus.
Resultat: Låter ännu värre och störande än ett kontinuerligt nojs under pratet.

-försökt leka Einstein. Kopierat spåret, ekvaliserat det så att bara de störande frekvenserna kommer fram. Svängt polariteten på spåret och försökt mixa orginalspåret och det nya spåret tillsammans så att resultatet skulle vara ett spår där de störande frekvenserna har tagit ut varann.
Resultat: Suck...(enligt den här principen funckar antagligen också de här pluggarna som jag redan provat?)

Så ska jag ge upp och inse att jag försöker kämpa emot natur- och fysiklagarna, och kontakta min psykiater?
Eller har ni några tips och tricks som jag ännu inte prövat?

Tusse
Ljudproducent och perfektionist

..glömde nämna..arbetar närmast i Adobe Audition 3.0 och vid behov i Cubase. Finns här inte något Audition-forum? Cheferna: Borde det kanske finnas? 
 
 


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Spelar du in med en dator (laptop) som låter störande?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej, är du ljudproducent/perfektionist och frågar om så banala saker på ett hobbyforum???


Utloggad Tusse

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Svar till MaxB:
Nä. I det här fallet med en normal (extratyst fläkt) bordsdator. Jag kan ju förstås tänka mej att isolera datorn, men problemen är inte bara datorn utan också själva rummets akustik.

Svar till MrArtrock: Jaså? Är detta ett hobbyforum? Berätta vad som är banalt med frågan.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hej, är du ljudproducent/perfektionist och frågar om så banala saker på ett hobbyforum???

Citera
Tusse
Ljudproducent och perfektionist
Man kan hålla med om att det låter lite kontroversiellt då en producent kanske är en som livnär sig på sysslan men, för att uttrycka sig lite annorlunda, VÄLKOMMEN TILL KONTROLLRUMMET!
Alla är välkomna oavsett, vad vi utger oss för att vara. Om du stannar lär vi oss på vilken nivå du ligger och om det ligger något bakom de stora orden...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej och välkommen, kanske inte lät så gästvänligt men det var min spontana reaktion...om man utger sig för att vara musik/ljudproducent så vet man hur man får bukt med sådana sekundära småproblem, vad använder du för utrustning och vem är klienten???


Utloggad Tusse

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Tack för välkomsthälsningen. Kanske jag lär mej forumets kultur så småningom.  

Ehhh...min nivå? Jag har jobbat med studio- och inspelning sedan de analoga tiderna på 80-talet. Men jag är också musiker, låtskrivare etc., så jag kan inte påstå att jag är en expert på endast inspelningsteknik. Jag har helt enkelt inte tid att sätta mej in i allt till 100%.




Utloggad Tusse

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
MrArtrock:

Ok och tack! Det här kräver en lite längre förklaring, så kanske nån hinner skriva något nytt inlägg före jag får detta postat.

Mina klienter/produktioner: "Normal" musik för egna och andra band, radioreklam, audio-undervisningsmaterial för skolor, hörspel....och som jag nämde i mitt exempel, meditationsinspelningar.

Jag gör normalt inspelningarna i olika studion, och då har jag inga problem. Jag tar materialet med mej till mitt arbetsrum och mixar och editerar det till slutlig format.

Men problemet är att jag i vissa fall, av praktiska och ekonomiska skäl, måste göra inspelningarna just i mitt arbetsrum.
Här har jag en en hygglig arbetsmaskin som nog är relativt tyst. I det här senaste fallet, som jag tog upp som ett exempel, använde jag en AKG C4000B mikrofon. Testade både cardioid och hyperkardioid "patterns".
AKG:n är helt ok när jag använder den i ett hyggligt utrymme, men inte i det här fallet.

Jag vet att jag tjafsar om lite orelevanta saker. Jag vet att jag borde testa olika mikrofoner och inte envist köra med såna här "stormembransmikrofoner", men jag är lite lat.

Summa summarum. Det som jag närmast söker efter är en metod att fixa inspelningen så bra som möjligt, om man nu har spelat in den i ett dåligt utrymme.

Ett annat exempel är tex. när jag gör ett hörspel, där handlingen utspelar sej utomhus. Då låter det crap, ifall man hör rumsekot i rösterna.

Jag lever och verkar i Helsingfors, så att nämna mina klienter berättar kanske inte så mycket. Dessutom sitter väl mina kära "konkurrenter" också här och läser mina inlägg, heh...



Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
När det gäller micken, så har kondensatormickarna ett större upptagningsområde än dynamiska mickar, så eventuellt kunde du testa med en dynamisk istället. Det är många som använder exempelvis Shure SM7 till tal (och sång).

Att fixa till det i efterhand är inte lätt, men eventuellt kan du få bort en del bakgrundsljud genom att använda program som BIAS SoundSoap eller liknande, där man kan lära programmet hur "tystnad" låter - och sedan tvättar det bort "tysnaden" från ljudfilen. Det funkar förstås bäst på konstanta störande ljud och inte lika bra för sådant som förändras  hela tiden, som rumsreflexer o dyl.

För att fixa till akustiken på ett rimligt enkelt sätt, så kan du fixa till något i stil med ett sånghörn, som beskrivs i forumets [wiki=Akustikbehandling#S.C3.A5ngh.C3.B6rn]Wiki[/wiki].
« Senast ändrad: 11.03.2011, 15:05:11 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil



Så ska jag ge upp och inse att jag försöker kämpa emot natur- och fysiklagarna, och kontakta min psykiater?
Eller har ni några tips och tricks som jag ännu inte prövat?

Ett täcke över snubben som talar. Löser problemet med nojs. :rolleyes:  :lol:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Nojs är inte najs.
 :)

Nä är ett riktigt bajs.  :lol:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Odrörir är en radikal person, precis som jag hade tänkt föreslå i motsats till olika tvättprogram eller andra softwaremetoder/fastweaks etc som inte kommer lösa dina problem så kan du på 2 enkla vis slippa det taskiga rummet på dessa talinspelningar:

sm57 eller ATM25 (utmärkt till detta ändamål) eller SM7 som Claes säger + en filt över huvet(kanske lite knäppt men det funkar och gurun kan tända rökelse under filten och bli ännu mer harmonisk) i annat fall ersätts denna metod med en hemmabyggd rund baffel med absorberande material eller en eller 2 madrasser med filtar etc som talaren pratar in i med micken framför sig, då slipper du rumsklangen!

 B)



Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ja det var faktiskt inte menat som enbart skämt det där med täcke. :D Nja filt då som Artrock skrev. Tror att jag såg det tipset i SoS om jag inte minns helt fel när jag bläddrade i någon musiktidning i en affär för länge sen. Har testat och det blir faktiskt ganska så hyfsat.  :)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så ska jag ge upp och inse att jag försöker kämpa emot natur- och fysiklagarna, och kontakta min psykiater?
Eller har ni några tips och tricks som jag ännu inte prövat?
Ett täcke över snubben som talar. Löser problemet med nojs. :rolleyes:  :lol:

Inget nojs men noja kanske. I synnerhet om han ska tända rökelse därinne samtidigt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
För att fixa skitiga ljudfiler är iZotope RX 2 lite vassare än Audition. Använder själv Audition för ljudedit's men jag har lekt en del med iZotope RX och den är riktigt bra.
Men korrigera dålig akustik kan den inte. Det är väl inspelning med täcke över rubbet eller Clemens bås som behövs.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Tusse

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Okej, tack för alla tips. Jag tror att jag måste acceptera att problemen bör lösas före inspelningen och inte i efterhand.

 :o Konstigt att nån inte ännu har föreslagit att jag flyttar arbetsrummet mitt ut på ängen här bredvid. Då slipper jag säkert rumsklangen. Å så arbetar man bara under vintern, så slipper man också irriterande fågelkvitter.  :lol:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Okej, tack för alla tips. Jag tror att jag måste acceptera att problemen bör lösas före inspelningen och inte i efterhand.

 :o Konstigt att nån inte ännu har föreslagit att jag flyttar arbetsrummet mitt ut på ängen här bredvid. Då slipper jag säkert rumsklangen. Å så arbetar man bara under vintern, så slipper man också irriterande fågelkvitter.  :lol:

Man har alltid flygplanen att ta hänsyn till...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

Jag har använt TC's denoise på mycket material och jag tycker den låter väldigt bra och fungerar mycket effektivt också på soloinstrument som ligger ensamma i ett intro. Likaså med röst - men bör sägas att jag inte använt det på solotal.

Slutsats: jag är ganska övertygad om att olika pluggar har olika egenskaper. Algoritmerna är "i princip" samma. Ändå blir det skillnader, precis som man kan tänka sig att en eq-plugg är en eq-plugg är en eq-plugg, men ändå..

Jag kan köra en fil ett varv genom TC denoise ifall du vill ha benchmark?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Okej, tack för alla tips. Jag tror att jag måste acceptera att problemen bör lösas före inspelningen och inte i efterhand.

 :o Konstigt att nån inte ännu har föreslagit att jag flyttar arbetsrummet mitt ut på ängen här bredvid. Då slipper jag säkert rumsklangen. Å så arbetar man bara under vintern, så slipper man också irriterande fågelkvitter.  :lol:

Man har alltid flygplanen att ta hänsyn till...

Å se till att man inte spelar in utomhus på måndag eftermiddag. Glassbilen med sin trudilutt kan dyka upp och förstöra.  :D
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Tusse

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil

Jag kan köra en fil ett varv genom TC denoise ifall du vill ha benchmark?
[/quote]

Yes, låter toppen. Jag lägger ett meil till dej!