MrArtrock:
Ok och tack! Det här kräver en lite längre förklaring, så kanske nån hinner skriva något nytt inlägg före jag får detta postat.
Mina klienter/produktioner: "Normal" musik för egna och andra band, radioreklam, audio-undervisningsmaterial för skolor, hörspel....och som jag nämde i mitt exempel, meditationsinspelningar.
Jag gör normalt inspelningarna i olika studion, och då har jag inga problem. Jag tar materialet med mej till mitt arbetsrum och mixar och editerar det till slutlig format.
Men problemet är att jag i vissa fall, av praktiska och ekonomiska skäl, måste göra inspelningarna just i mitt arbetsrum.
Här har jag en en hygglig arbetsmaskin som nog är relativt tyst. I det här senaste fallet, som jag tog upp som ett exempel, använde jag en AKG C4000B mikrofon. Testade både cardioid och hyperkardioid "patterns".
AKG:n är helt ok när jag använder den i ett hyggligt utrymme, men inte i det här fallet.
Jag vet att jag tjafsar om lite orelevanta saker. Jag vet att jag borde testa olika mikrofoner och inte envist köra med såna här "stormembransmikrofoner", men jag är lite lat.
Summa summarum. Det som jag närmast söker efter är en metod att fixa inspelningen så bra som möjligt, om man nu har spelat in den i ett dåligt utrymme.
Ett annat exempel är tex. när jag gör ett hörspel, där handlingen utspelar sej utomhus. Då låter det crap, ifall man hör rumsekot i rösterna.
Jag lever och verkar i Helsingfors, så att nämna mina klienter berättar kanske inte så mycket. Dessutom sitter väl mina kära "konkurrenter" också här och läser mina inlägg, heh...