Forum > Demolåtar
Asti - When I look into your eyes
asti:
Clemens - det var otrist att du tycker låten var otråkig! :)
MaxB - Farbrorn? :ph34r: Intressant tips om s-ljuden! Jag har editerat de dubbade spåren en del just för
att få bort vassa s-ljud, hårda k-ljud etc, men jag behöver nog gå över det lite mer.
Eddi - Jag tyckte jag var rätt försiktig med tremolot och panoreringen den här gången! :)
Mandomsprovet? Simon & Garfunkel? Bra film och Dustin Hoffmans genombrott.
Ska höra med honom om han är ledig för en musikvideo! B)
jonnerstone - som sagt, bra tips från dig och MaxB ang den dubbade sången - det ska testas!
"Smask och salivljud" är rätt svårt att editera bort, blir kanske tvungen att sjunga om....
Vill gärna sjunga nära micken - dels för att få närheten och dels för att jag inte har så stark röst. :)
Jag använder ett TC Electronic reverb/delay, som jag ibland kör före inspelning och alltså
"bränner in". Det har jag gjort här, men tycker jag var väldigt försiktig med reverbet.
Tänker du på någon speciell effekt man skulle kunna variera sig med? Brukar aldrig använda
annat än reverb och de-esser, samt använda eq förstås. Något tips på bra effekt?
Tack för era funderingar och tips!
/Asti
bjurte:
Lungn och skön låt,som får en att må bra...
Underbart E-piano ljud,vad är det för något???
Annars håller jag med om att sången kan vara en aningens sss-ig,men utan att vara för vass...
Även om jag nu gillar 'STOOORA REVERB' i massor,så tror jag att en så här nära och intim sång skulle vinna på att vara nästan snustorr.
asti:
--- Citat från: uriah skrivet 10.03.2011, 11:10:12 ---Lungn och skön låt,som får en att må bra...
Underbart E-piano ljud,vad är det för något???
Annars håller jag med om att sången kan vara en aningens sss-ig,men utan att vara för vass...
Även om jag nu gillar 'STOOORA REVERB' i massor,så tror jag att en så här nära och intim sång skulle vinna på att vara nästan snustorr.
--- Slut citat ---
Elpianot är EVP73 (Emagic), som ska efterlikna Fender Rhodes.
Ja, jag får försöka städa i ljudspåren för att få bort vassa s och andra hårda konsonantljud.
Tyckte jag var väldigt försiktig med reverbet, men det kanske gör sig bättre med ännu torrare sång....
Roligt om jag fick dig att må bra! :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
jonnerstone:
Tjenis!!
Nä jag har väl inga konkreta tips på vad du kan variera utan där får du testa dig fram. Men som sagt öka avståndet några centimeter från miken, sjung in torrt för att kunna reverb/delay lägga i efterhand samt att laborera med kompressor. Även om du själv inte tycker att du har så stark röst så skulle jag ändå prova att backa lite och låta miken/preampen göra jobbet. Närheten kan du få fram m.h.a kompressor och ett litet reverb/delay. Eftersom du sjunger så nära miken så får du mycket proximity effekt, så sångljudet blir väldigt mycket över hela frekvensområdet, och det märks fast man lägger högpassfilter att det är närsjunget. Det är absolut inget fel på det och det låter väldigt bra i många lägen och du har ju mutat in ett visst Asti-sound tack vare denna sång/mik-teknik. Men jag tror att du själv skulle bli inspirerad om du vågade leka lite mer med sången och hur du spelar in den. och på så sätt hitta andra nya och spännande klanger. Du har ju en riktigt bra röst, tonsäker och en av dom absolut bästa på att skriva snygga sångslingor här på Kr (kanske tom den bästa :)), och det kan bli ännu bättre om du har modet att lämna din trygghetszon lite mer :)
Detta är alltså ingen negativ kritik på nåt sätt utan bara lite allmänt spånande :)
Ha de bäst!!
Micke
Tokai:
Tycker jag känner igen låten sen tidigare? En omarbetad låt?
Sången är suverän som vanligt, men låten känns som om den kör i gamla hjulspår. Inget fel med det i och för sig. (Måste höra grejen du gjorde med CPG)
Elpianor är coolt.
Om du använder Cubase, beroende på vilken version, kan man använda ljudenheter sas utanför och därmed lägga på effekter efteråt.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida