Kontrollrummet

Robblar / Laffen - Annabelle (Gillian Welch)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Sang: Robblar (AT4050)
Kor: Laffen (AT4050)
Akkegura: Laffen (AT4050)
Roundneck dobro: Laffen (AT4050)
El-och-strömgura: Robblar (DI/amplitube)
Bass: Robblar (DI/amplitube)
Perkusjon: skillevegg, eggshaker, tamburin (AT4050)

Annabelle er skrevet av Gillian Welch. Falt for den etter at jeg snublet over den på youtube. Håper vår versjon er ok også  :)  Er klar over at elgitar og bass ikke er helt "stødig", men jeg etter å ha hørt noen ganger på det har jeg blitt litt glad i den notorisk u-tajte gitarsoloen min. Heheh. Men første tanken var å prøve på nytt...  Når det gjelder bass kan jeg rett og slett ikke bedre. (Har ikke så lyst å bruke midi på bass og trommer i disse prosjektene.)

Dette er andre prosjekt på Reaper. Har funnet ut at det krasjer nokså ofte, (muligens pga visse plugins) og at det ofte blir "trøbbel" når man nærmer seg 90% CPU. (Har vært oppe i 129% på min laptop(!!))

Har også lært (på den harde måten, selvfølgelig!) at det er mulig å enable automatisk backup i Reaper.
Obs: mp3 er 48k. Det fungerer hos meg, men jeg håper det ikke lager problemer for noen, i så fall kan jeg forsøke konvertere til 44.1k.

Nja.. hva sier man? "Såga på"?  :)

[mp3=200,20,0,center]http://www.box.net/shared/static/fv58u4m6ke.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 11.03.2011, 03:25:12 by robblar »


asti

  • Gäst
Jag är svag för den här typen av country-låtar! Väldigt bra sång med fin country-känsla!
Kanske är lead-sången något lite för stark i förhållande till backing vocal....
Tror att trummor med vispar skulle bidragit en del extra till "svänget"!
Tycker inte det är något fel på gitarrsolot, möjligen några små "otajta" ställen,
men hade föredragit en steel-guitar!  :)
Bra ljud och mix!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oj. Mycket snyggt detta. Riktigt förtjust i sången också.

Gitarrsolot ja. Hmm, lite otajt som sagt och lite för bluesigt för denna låt tycker jag. Bra uppbyggt dock, men är inte riktigt kompis med det blå.

Bra!

PS.
Reaper förresten. Har kört det själv i 4-5 år nu och det är extremt stabilt jämfört med allt annat jag testat. De gånger det kraschat för mig har det berott på specifika pluggar och då har felet gått att reproducera. I mitt fall var det FreeAmp som spökade. Den funkade bara om den fanns max 1 gång per projekt. Och det gällde alla DAW, inte bara Reaper.


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Takk for lytting og kommentarer!

Asti: Trommer (VSTi) har vi ikke lyst til å bruke akkurat nå. Tenkte å greie oss med vegg, tamburin og egg. Men nå viser det seg at det er veldig vanskelig å legge disse rytmesporene på en tight og bra måte, så vel vel.. man får kanskje krype til korset etterhvert. Men på denne låten er jeg ikke helt misfornøyd med rytmeinstrumentene. Skal vurdere pedal steel. Men det er veldig veldig lenge siden jeg har øvd... Det blir muligens heller å prøve å finjustere elgitarsoloen. FYI jeg prøvde å ta opp litt dobro forleden og det skar seg skikkelig  :) Surt og trasig. Sånn som skjer når man ikke gidder å øve  :(

Wernborg: Takker! Jeg har spilt denne en god del live, og gitarsoloen har "satt seg" litt. (Men ikke nok til å få til ett eneste ordentlig take!) Jeg kan prøve å legge den på nytt så får vi se hva som dukker opp. Spiller sjelden akkurat det samme to ganger (teflonhjerne)  :)

-Robert


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
fin låt.. jag är ett gillian welch fan ju   :wub:
tycker framförandet sitter bra, skulle sänka tambourinen lite
och kanske leadsången ett snäpp åxosedan är saken biff!

bra framfört & fint inspelat! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Bra gjort! Lyssnar inte så mycket på country, men vissa artister fastnar man för ändå. Gillian Welch är en av dom. Minns att jag letade som fan efter hennes version av "in tall buidings". Hade hört en bekant (en amerikan) spela den när vi träffades i Guatemala men hade ingen aning om vilken låt det var eller vad den hette, men jag kom ihåg några textrader. Efter frenetiskt letande hittade jag den till slut på iTunes. Och då passade jag även på att ladda ner  "Revival" där bland annat Annabelle är med.

Jag tycker du gör en grymt bra version! ;)
Mix och framförande är klockrent!
Det enda att påpeka på är väl isf att man hör rätt tydligt på engelskan att du kommer från Skandinavien, och inte "The american heartland"!  :P
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Snyggt har inte hört orginalet så jag har inget att jämföra med. Tycker som andra att leaden är lite för hög och som Larsson sa tamburinen borde ner något i övrigt är den klar tycker jag-  möjligt att gurasolot inte passar genren men sånt där kan jag inget om.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar också. Har inte hört originalet. Skulle vara bra att fixa de delar som finns av falsk körsång eftersom helheten är så bra. 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google