Kontrollrummet

Elektronikbyte/renovering med bilder, åsikter mottages

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tog ner o spela på min första gitarr från tonåren. Fortfarande underbar att spela på o låter bra akustiskt. Håller stämning och intoneringen fungera bra. (Och detta är utan att ha skruvat på den :P )

Men den låter förfärligt i förstärkning.








Så det jag är sugen på är att byta ut elektroniken, speciellt potentiometrarna och eventuellt singlecoil mickarna, för jag har en Les Paul Studio med fet hals o humbuckers. Lite sugen på en smalare hals och singlecoilgitarr att kompletera med.

Såhär låter den med en clean singlecoil genom pod.
http://www.ekosys.eki.liu.se/~chrve426/kontrollrummet/Gitarrenovering/cleansinglecoil.mp3

Det som irriterar mest är bruset singlecoil ger ifrån sig vid dist, här hör ni på ljudklippet först singlecoil, sen switchar jag alla stegen till humbucken och bruset försvinner. Sen går jag tillbaka till singlecoilen och det låter förjävligt igen. Självklart är humbuckers just humbuckers, men ska det surra såhär mycket?
http://www.ekosys.eki.liu.se/~chrve426/kontrollrummet/Gitarrenovering/switch.mp3

Även när jag vrider på pottarna så blir det brus och ibland försvinner tonen helt. Här hör ni mig vrida från min till max till min och sen tillbaka på både ena tonen och volymen.
http://www.ekosys.eki.liu.se/~chrve426/kontrollrummet/Gitarrenovering/ton.mp3
http://www.ekosys.eki.liu.se/~chrve426/kontrollrummet/Gitarrenovering/volym.mp3

Elektroniken är den som behövs byta ut, men jag vet inte vad förutom pottarna.
Tror även att volymratten sitter fel, men ingen av dem sänker volymen i vilket fall.




Nu vill jag ha åsikter på vad jag ska fixa, pottarna ska bytas men till vilka, behövs nya mickar, de som sitter på nu verkar vara nonames.
Pottarna är en B500k(omega) och två A500K(omega) (vet ej om detta är visentligt).
Sen så glappar kontakten som även behövs bytas ut, är det någon standard på det eller måste jag leta efter en specifik?
Sen så är jag även osäker på om jag måste byta den lilla delen strängarna ligger på mellan hals o huvud. Den ser lite väl plastig och sliten ut.

Min svaga sida är elektronik, men jag försöker förstå hur jag ska göra.
Tips mottages på detta som blir mitt första elektronikjobb utöver att löda kablar.

Kom igen nu KR, visa vad ni går för  :wub:


Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
Elektronikspray är din bästa vän... det hjälper förvisso inte så mkt mot brus & brum, men om du rengör pottarna (invändigt) så slipper du åtminståne en massa knaster.

Som du säger, singel coil är mer bruskänsliga än humbuckers, men du bör ta o se över din jordning i guran.. den gröna sladden som går ner under plektrumsskyddet på den sjunde bilden, kolla så att den har bra kontakt med fjäderfästet på baksidan..

Förstår inte varför du har så långa sladdar till mickarna (de röda).. det är rejäla antenner du har där..

Vet inte om detta funkar, men prova att klä in elektroniken med lite aluminiumfolie (akta så du inte kortsluter ngt bara).. det bör stänga ute en hel del oänskade radiovågor...
Sen kan du även jorda din förstärkare/dator (tex dra en sladd från chassi/höljet till ett element tex).... det gör en hel del det med...

A & B på pottarna anger om de är Linjära eller Logaritmiska.. B är Linjära pottar om jag inte minns fel.
Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!


Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
här finns lite mer info om elektroniken:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=2542.msg32021#msg32021
Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!


Utloggad tsmalmbe

Omega = ohm = enhet för resistans.

500kO = 500 000 ohm.

I ena ändan av potten är det alltså 0ohm motstånd ("kortslutning", allt går igenom) och i andra ändan 500kohm motstånd.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Så vridpottarna, är det Elfa som gäller? Isf köper jag hellre nya än att kladda ner dessa från 91, tror inte det är så mycket liv i dem.

Vad tror ni om att köpa likadana som är nu?

Vad är det för kondensatorliknande grej som sitter på en av pottarna (röd)? Behövs en ny sån också?

Vad tror ni även om ljudet på mickarna, är de dags att byta ut? FInns många billiga på blocket, men jag har ingen aning om dem. Känns som att jag måste prova och det är ju inte det lättaste.
http://www.blocket.se/vi/11871472.htm?ca=14_s

Var får jag tag i en kontakt till telesladden?

Och HMP, tack för länken, men det var ju den tråden som fick mig att starta denna :P


Utloggad tsmalmbe

Jag skulle ta inälvorna av gitarren med mig till närmaste elektronikbutik och be att få köpa samma komponenter.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Så vridpottarna, är det Elfa som gäller?
[...]

HMP svamlar en massa strunt. Du kan INTE köpa trimpotar på ELFA och sätta i din gitarr såvida du inte vill justera volym och ton med skruvmejsel.

Om du ska handla på ELFA ska du alltså hitta potentiometrar för audiobruk (dvs lågbrusiga) som har skärmad kapsel som går att löda jord på (dvs i metall, plastpotar duger inte), du måste dessutom ha rätt mått (tjocklek, längd) på axeln som dessutom ska ha rätt splines för att ratten ska passa på den. (Jag kollade sortimentet på deras sajt och kunde inte hitta nån)

Om du nu mot förmodan skulle hitta en sån pot hos ELFA så är den kanske tio-tjugo spänn billigare än hos t ex GMF, som tar 46-49:- för den pot du ska ha.

Här är kopplingsschema för setup som på din gitarr:
http://www.seymourduncan.com/support/schematics/1h_2s_1v_2t_5w.html

Kondingar: http://shop.gmf.se/?category_id=4521
Potar: http://shop.gmf.se/?category_id=13851


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tack Linkowich...ska nog göra en beställning därifrån idag.

Men jag förstår inte vad det är för konding som sitter på volymen som gör de just till volymkontroll som du prata om i andra tråden?
Den saknas även på kopplingsschemat. Eller är det 0.22cap ?


Utloggad tsmalmbe

kondensator = capacitor

.022 blir kanske 22 ufarad (u=omicron=mikro=myy=µ)

farad är enheten för kapasitans

och den är alltså på "tone", den styr cutoff-frekvensen. liksom.
« Senast ändrad: 30.05.2007, 11:57:12 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
kondensator = capacitor

.022 blir kanske 22 ufarad (u=omicron=mikro=myy)

farad är enheten för kapasitans

Usch..detta blir bara mer frågor för mig.
Nu så säger både Seymor Duncan kopplingsschemat och pot-sidan Linkowitch länka till att jag ska ha 0,22 medans den som sittter på nu har beteckningen 2A, 473J (kan det vara 0,047?) och sitter på den nedersta tonkontrollen.

Så var ska den sitta och vilken kapasitans ska den ha? Litar mer på kontrollrummet än en billig gitarrtillverkare.

Sen vill jag veta hur jag mäter pottarna för att få reda på vad som anges i mm på sidan, och vad splinesaxel och solidaxel är.

Edit: mm måste vara längden på pinnen, men vet fortfarande inte vilken skåra jag har, alltså hur den benäms.
« Senast ändrad: 30.05.2007, 11:42:39 by Zyan »


Utloggad tsmalmbe

Säger den inte .022, och inte 0,22? Nåväl, 47 är ockås ett "normalt" tal för en kondensator.

Jag tippar alltså nu med lite mera eftertanke på att det är en 0.022µFarads kondensator du skall ha. Alternativt 0,047 då.




här hittade jag lite info.

http://www.guitar-mod.com/rg_cap_tutorial.html

"Sometimes you will see a letter code next to it which indicates the tolerance. For example, J means 5%. So the code 474J means .47uf with 5% toelerance."


ps. AltGR+m ger mikrotecknet!
« Senast ändrad: 30.05.2007, 11:56:17 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil

Usch..detta blir bara mer frågor för mig.
Nu så säger både Seymor Duncan kopplingsschemat och pot-sidan Linkowitch länka till att jag ska ha 0,22 medans den som sittter på nu har beteckningen 2A, 473J (kan det vara 0,047?) och sitter på den nedersta tonkontrollen.

Så var ska den sitta och vilken kapasitans ska den ha? Litar mer på kontrollrummet än en billig gitarrtillverkare.

Sen vill jag veta hur jag mäter pottarna för att få reda på vad som anges i mm på sidan, och vad splinesaxel och solidaxel är.

Precis, 473 är 0,047µF.

Splinesaxel är en sån med räfflor som gitarrattarna har invändigt. På en solid axel brukar rattarna behöva en liten låsskruv på sidan.

Jag tror inte det är så kinkigt exakt vilka värden du väljer. Det blir en marginell skillnad på frekvens- och volymkurvan när du rattar. Håll dig mellan 250-500kΩ på potarna och 0,022 - 0,047µF på kondingen så är du i hamn.  :)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Bra svar.

Kör med 0.022

Sen så undrar jag var mm står för på gitarrpottarna, verkar som om jag har 16mm men vet inte säkert.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Bra svar.

Kör med 0.022

Sen så undrar jag var mm står för på gitarrpottarna, verkar som om jag har 16mm men vet inte säkert.

Jo det är längden på axeln. 16 mm brukar vara standard för alla plektrumskyddsmonterade potar. För såna som går genom lite tjockare trä kör man med 24 mm.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Verkar denna inköpslista på GMF stämma med min gitarr?

2st  0186-000      Gitarrpot 500KA 16mm Splinesaxel log
1st  0228-000      Gitarrpot 500KB 16mm Splinesaxel lin
1st  0056-100     Konding Gura 0.022 1 st
1st  0055-000     Telejack Mono Switchcraft 1 st


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Verkar denna inköpslista på GMF stämma med min gitarr?

2st  0186-000      Gitarrpot 500KA 16mm Splinesaxel log
1st  0228-000      Gitarrpot 500KB 16mm Splinesaxel lin
1st  0056-100     Konding Gura 0.022 1 st
1st  0055-000     Telejack Mono Switchcraft 1 st

Det ser bra ut!  :)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Verkar denna inköpslista på GMF stämma med min gitarr?

2st  0186-000      Gitarrpot 500KA 16mm Splinesaxel log
1st  0228-000      Gitarrpot 500KB 16mm Splinesaxel lin
1st  0056-100     Konding Gura 0.022 1 st
1st  0055-000     Telejack Mono Switchcraft 1 st

Det ser bra ut!  :)

Då gör jag en beställning.
Karma till dig :)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag vet vart denna tråd skulle passa!!!  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag vet vart denna tråd skulle passa!!!  ^_^
Upplys oss  :lol:
den nya DIY-avdelningen som jag bla. startat en tråd om..  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Håller på att skissa på en racklåda med hjul och öppen topp för mixbord med racköron. Samt ett sätt att montera in en pod-xt på några rackplatser tills jag skaffar riktiga rackprylar. Det vore något för den avdelningen.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Håller på att skissa på en racklåda med hjul och öppen topp för mixbord med racköron. Samt ett sätt att montera in en pod-xt på några rackplatser tills jag skaffar riktiga rackprylar. Det vore något för den avdelningen.
det jag menar är elektronik diy.. alltså bygga sina egna pedaler/kompressorer etc. :)
det jag uppfattar du menar är studiobyggetråden, med kanske en underavdelning som kan kallas "prylbyggarforum" :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Håller på att skissa på en racklåda med hjul och öppen topp för mixbord med racköron. Samt ett sätt att montera in en pod-xt på några rackplatser tills jag skaffar riktiga rackprylar. Det vore något för den avdelningen.
det jag menar är elektronik diy.. alltså bygga sina egna pedaler/kompressorer etc. :)
det jag uppfattar du menar är studiobyggetråden, med kanske en underavdelning som kan kallas "prylbyggarforum" :)

Den här boken sprang jag på på biblioteket idag.
Verkar väldigt  grundläggande, och sägs att ingen elektronisk förkunskap krävs :P
Fanns flera olika preamps, förstärkare, även limiter. Men vete faan hur det låter.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=187077552X


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Verkar denna inköpslista på GMF stämma med min gitarr?

2st  0186-000      Gitarrpot 500KA 16mm Splinesaxel log
1st  0228-000      Gitarrpot 500KB 16mm Splinesaxel lin
1st  0056-100     Konding Gura 0.022 1 st
1st  0055-000     Telejack Mono Switchcraft 1 st

Det ser bra ut!  :)

Då gör jag en beställning.
Karma till dig :)

Faan...det blev fel...pottarnas axel är alldeles för stora. Ska kolla om jag kan retunera dem.

Edit: Hmm...det verkar inte ha min storlek och motstånd. För göra en hemmalösning helt enkelt...
« Senast ändrad: 04.06.2007, 18:58:14 by Zyan »


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Och nytt problem...min switch har bara sju ingångar och sen en sladd till jord. Medans kopplingsschemat har åtta.


Utloggad tsmalmbe

Byt switch.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Byt switch.

Jupp...det blir nog så..har suttit o pillat på den med multimeter och försökt förstå hur den är kopplad och vissa utgångar är helt döda.