Kontrollrummet

Hur mycket EQ-ar ni?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Nä men.. Jag tror inte att ni fattar vad jag menar.. Försök placera micen rätt först så slipper ni EQua.. För mig är EQ samma sak som en kompromiss för att jag missluyckats med rätt micplacering/val av mic. Last resort licksom..  Som att onanera medans man har en supersnygg och k-t brud i samma säng typ.. Gäller bara att hitta rätt ställning (micplacering).. Ok.. ;) Ren lathet att till slut ta till EQ... Bättre att mica rätt från början.. Take it easy lixom ;)


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Hur mickar man en analogsynth så att man slipper EQa?

hihi


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hur mickar man en analogsynth så att man slipper EQa?

hihi
Spelar den genom en riktigt skön gitarrförstärkare!


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil


Förlåt ... men vad är det som sipprar ut mellan läpparna på Paris där egentligen?  :unsure:


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Till Hegobald: I min värld är det där en så grov förenkling att jag inte kan använda den. Saker blir aldrig som man tänkt sig, inte minst vid inspelning. För mig är inte Eq främst ett verktyg för att få ett spår att låta snyggt utan ett verktyg för att få ett spår att passa i mixen.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Paris Hilton....aja,jag säger då det
hon är knappast vad jag finner attraktiv..och ännu mindre het
jag såg hennes ökända film..och jag ger henne på kul i bingen skalan
ca 2/20 möjliga :lol:

http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Marc

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Paris Hilton....aja,jag säger då det
hon är knappast vad jag finner attraktiv..och ännu mindre het
jag såg hennes ökända film..och jag ger henne på kul i bingen skalan
ca 2/20 möjliga :lol:


Hon är ju inte ful (finns ju bra mkt osnyggare) men "den där filmen" bevisar att hon är sämst på skala banan.

Jag eqar bara när det behövs.
« Senast ändrad: 09.06.2007, 09:06:25 by Marc »


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil


Förlåt ... men vad är det som sipprar ut mellan läpparna på Paris där egentligen?  :unsure:

Ingenting.. ?
Dolphins are gay sharks.


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Jag var på studiebesök Rub a dubb studio som ligger på söder i stockholm med skolan förra veckan. Tom, som äger studion  förespråkade eq som jag aldrig tidigare hört. Han använde väldigt sällan kompressorer utan eq:ade helt enormt istället. Hans mixar var också helt stört bra pga av att han verkligen gav varje instrument sin del av mixen. Så eq är helt enkelt ett mycket bra redskap för att få en välljudande mix. Om man bara lär sig att eq:a så behöver man inte kunna mycket mera. Han påpekade också att man inte ska vara rädd för att blöta ned en mix. Han hade stora rum på väldigt mycket av hans låtar, och han menade att om man blötar ned en mix väldigt mycket så blir den nästan torr till slut. Han jobbade även med flera reverb för att få fram rum i rummen etc. Sen kan jag bra tillälga lite sådär offtopic att han han använde två stycken ombygga Neumann U47:er som överhäng till trumsettet. Och han använde kondingar på alla pukor plus virvel och en 421:a på baskaggen. Han gör mest reggae och han poängterade då att basen ska ligga under baskaggen och därför använde han en 421:a för att de inte skulle krocka. Det var grymt trumsound!

Men som sagt, eq är alltså något man bör försöka lära sig använda så mycket som möjligt.


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
Jag var på studiebesök Rub a dubb studio som ligger på söder i stockholm med skolan förra veckan. Tom, som äger studion  förespråkade eq som jag aldrig tidigare hört. Han använde väldigt sällan kompressorer utan eq:ade helt enormt istället. Hans mixar var också helt stört bra pga av att han verkligen gav varje instrument sin del av mixen. Så eq är helt enkelt ett mycket bra redskap för att få en välljudande mix. Om man bara lär sig att eq:a så behöver man inte kunna mycket mera. Han påpekade också att man inte ska vara rädd för att blöta ned en mix. Han hade stora rum på väldigt mycket av hans låtar, och han menade att om man blötar ned en mix väldigt mycket så blir den nästan torr till slut. Han jobbade även med flera reverb för att få fram rum i rummen etc. Sen kan jag bra tillälga lite sådär offtopic att han han använde två stycken ombygga Neumann U47:er som överhäng till trumsettet. Och han använde kondingar på alla pukor plus virvel och en 421:a på baskaggen. Han gör mest reggae och han poängterade då att basen ska ligga under baskaggen och därför använde han en 421:a för att de inte skulle krocka. Det var grymt trumsound!

Kul  o intressant iaktagelse.


Men som sagt, eq är alltså något man bör försöka lära sig använda så mycket som möjligt.

Det ingår ju i instrumentet "studio" och man vill ju lära sig hela instrumentet.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
att använda EQ eller inte är ju helt subjektivt !!! :)
själv är jag ju som tidigare nämnt väldigt snål ,men vill man ha ett väldigt EQ:at ljud, så tycker jag man definitivt ska använda EQ!!!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Hur man än vänder och vrider på det hela så är man nog tvingad at EQua en hel del om man vill slippa att frekvenser krockar, det är inget som kanske påverkar själva ljudet men ljudbilden klarare, oftast är det skära det handlar om, skall man boosta då behövs en hel del kunskaper för att få till det bra.
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
att använda EQ eller inte är ju helt subjektivt !!! :)
själv är jag ju som tidigare nämnt väldigt snål ,men vill man ha ett väldigt EQ:at ljud, så tycker jag man definitivt ska använda EQ!!!!
Jag skulle nog rekommendera att inte använda någon eq om man vill att det ska låta eq:at. B)


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
att använda EQ eller inte är ju helt subjektivt !!! :)
själv är jag ju som tidigare nämnt väldigt snål ,men vill man ha ett väldigt EQ:at ljud, så tycker jag man definitivt ska använda EQ!!!!
Jag skulle nog rekommendera att inte använda någon eq om man vill att det ska låta eq:at. B)

?

Den får du nog förklara.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Kul med givande studiebesök! :)
Tom är inte bara studiotekniker utan remixare, dubartist & livetekniker också. Det har säkert påverkat hans satt att arbeta.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Kul med givande studiebesök! :)
Tom är inte bara studiotekniker utan remixare, dubartist & livetekniker också. Det har säkert påverkat hans satt att arbeta.

Jo jag vet, han spelade upp flera dubbar han hade gjort, han skulle också precis börja dubba några låtar från Petter =) Han är ju en världskänd livetekniker som åker runt och rattar ljud på många stora spelningar. Han  leker också enormt mycket med att loopa fx-returns  =) Han gjorde helt grymt snygga rytmiska grejer med hjälp av delay.


Utloggad Jacke

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Försöker EQ:a så lite som möjligt. Istället siktar jag på att separera allt så gott det går i arret, och i EQ:n sen så pillar jag bara bort lite där de olika instrumenten täcker över varann.

(Hur bra jag lyckas med det är en annan fråga.)


olofd

  • Gäst
EQ:ar mindre och mindre med tiden..
För så var eq kurvan värre än kurvorna på en italiensk mamma..
Idag är det med modellkurvigt..
Sexismen har skadat mig =)


Utloggad tsmalmbe

eq är väl som alla andra kryddor sist och slutligen, appliceras beroende på de andra råvarorna och beroende på målgruppen (genren).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Men som sagt, eq är alltså något man bör försöka lära sig använda så mycket som möjligt.
Eller så lite som möjligt - beroende på hur man jobbar.


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
Men som sagt, eq är alltså något man bör försöka lära sig använda så mycket som möjligt.
Eller så lite som möjligt - beroende på hur man jobbar.

Det kan ju också bli en insikt när man har jobbat ett tag att man kanske inte alltid behöver ha.


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
eq är väl som alla andra kryddor sist och slutligen, appliceras beroende på de andra råvarorna och beroende på målgruppen (genren).


Är också kloka ord som ligger i samma linje som inlägget nyss.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Men som sagt, eq är alltså något man bör försöka lära sig använda så mycket som möjligt.
Eller så lite som möjligt - beroende på hur man jobbar.

Det kan ju också bli en insikt när man har jobbat ett tag att man kanske inte alltid behöver ha.
Precis!
Ibland låter det på vissa som att om man inte vrider som en galning på EQ:n på varje kanal för att 'skulptera' o 'ge plats i mixen' så kan det omöjligt låta bra.  :mellow:


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag mer eller mindre Eq:ar alla ljud .
Väldigt sällan jag tycker ett ljud är perfekt i standardutförande faktiskt.

Generellt sjukt dova ljud osv ju ;)

I love EQ!
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Försöker EQ:a så lite som möjligt. Istället siktar jag på att separera allt så gott det går i arret, och i EQ:n sen så pillar jag bara bort lite där de olika instrumenten täcker över varann.

Gillar det tänket. Att låtskriveri, arrangering och instrumentering ses som likvärdiga med inspelning och mix när det gäller att skapa ett visst sound. Själv försöker jag skapa ett visst sound/stämning vid första skissen till en låt oftast bara med gitarr och sång/melodi. Hittar man rätt från början är det "bara" att fylla i med mer saker som antingen förstärker eller kontrasterar mot grundidén.

Men det beror ju helt på vad man producerar, sig själv/andra, genre o.s.v.

EDIT: Lite flummigt kanske, men det jag vill säga är väl ung. att om det blir knepigt med en fet flygel i mixen så tar man bort den och lägger något annat som passar bättre istället för att skära ner flygeln med EQ så den låter som ett skolpiano..
« Senast ändrad: 07.07.2007, 03:33:53 by flintan »
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jovars..
Har inte deltagit i diskussionen pga tekniskt bristfällighet. Har nu lärt mig, av er goda KR medlemmar, att mixen måste ses över så att onödigt buller skärs bort med eq, saker som jag inte fattade förr. O visst tusan får man mer mycket att rymmas i ljudbilden  bara man sköter equalisatorn. Verkligt svårt att få nyinspelning att passa till det ursprungliga, så att det inte sticker ut! :D

Skall läsa igenom direktiven och handledingarna angående mixandet, ... lixåm lärdom = visdom

 h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Burnin Sven

  • Gäst
Beror på vad det är för låt och vilka instrument som är med i låten. Är det ett gäng instrument ink. sång som krigar om samma område så så får man ju välja bort några av dom eller ställa EQ. Fyller dom sen olika funktion på olika ställen i låten så kan det ju bli till att slipa på kurvorna till man spyr. Så jag slipar och lyssnar till jag blir nöjd eller mina öron inte kan bättre sen får man checka mot dom andra instrumenten och kanske påt igen eller på dom och slipa. Jag har just fattat att till mina monitorer så är det bäst att fixa en sub bas för basen kan jag bara gissa i det här läget.
Göran