Liksom en tråd som denna eller likväl någon annan tråd i helt annat ämne som pågår i all oändlighet med olika synpunkter och infallsvinklar, stela eller flygande så är även musikstycket, konstverket etc en process som kan klyva sinnet mer än en gång hos skaparen!
I mitt fall kommer en ny musikalisk idé till en låt etc inne i huvudet eller sinnet vilket som nu är vilket, jag sätter mig vid pianot och tar fram idén relativt snabbt eftersom jag redan hört den innan (inuti) och får fram det jag själv upplever som sköna toner och harmonier, nöter på för att inte glömma och repeterar detta i ett par dagar.
Tiden emellan dessa nypräglande repetitioner kommer den upp mer och mer (inuti) och nya saker uppstår såsom att man hör gitarrer, harpa, flöjter eller balla synthmattor whatever + någon sorts melodi, resten är snart gjort såsom komp och rytmer, de ger sig självt så att säga på ett smidigt & snabbt vis men nu uppkommer nya "problem" eftersom flygeln/pianot är ett rätt så dominant instrument så kan man rimligtvis inte basera ursprungsiden med totalkompositionen på pianot utan får nu börja arrangera och lyfta ur vissa element och harmonier/figurer till de andra instrumenten annars kan det bli kladdkaka eller kakafoni i värsta fall bådeljud och arrangemangsmässigt och det är här själva konsten och utmaningen ligger, för mig i alla fall!
Gör ett snyggt intelligent och smakfullt arr. utav den fina idén så är du hemma, själva ljudmixen och processing av signaler är en bisak och bara verktyg och går av bara farten, ibland hamnar man på ruta 1 eller 2 igen, inser att nej den här skall bara ha ett piano + sång + chorus och möjligen en rytm här och där för att bli en färdig och utmärkt låt, ibland tar man det vidare...
Gäller alltså att känna sitt inre språk väldigt bra och nästan omedelbart veta vad man vill ha då en ny idé uppkommer annars kan man treva och fastna i träsk som aldrig tar slut*