Kontrollrummet

Vårvisa 2011

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Trött på snö å slask? det är i alla fall jag
Här har skatorna börjat plocka pinnar för att fixa sitt bo - våren är på väg fast man inte kan tro det.

En tanke:
Kan inte vi alla göra vars en vårlåt så spelar vi in våren?
Kan låta hur som helst, vara hur lång/kort som helst - helt kravlöst - med eller utan sång!
Vi kan använda denna tråd för att lägga våra alster i så fall.

Tja bara en tanke alltså, men vad säger ni? Ska vi köra eller grotta ner oss i slasket?

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: Jorå det är nog bra och så kan vi kalla det vår låt!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
En undergroundvårfestival?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En undergroundvårfestival?
Eller overgroundvårfestival! Och sipparna ute i backarna stå.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Jag börjar....
Tog 30 min att knåpa ihop:), precis klart.

Min tolkning av vårkänslor och vatten.
Ha överseende med mixen:P
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kul Markus att du bidrog!
Om inte våren vaknar av den så vete sjutton :D. Den var skön...ihopsatt på bara 30 minuter jag - e impad!
Eftersom jag startade tråden så känner jag mig tvingad att bidra oxå...så jag slängde ihop denna på 29 minuter ;)

Hoppas att fler hakar på!

Gurano
« Senast ändrad: 06.03.2011, 01:37:56 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skojsigt med kråkor :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Jag försöker göra utkast/snuttar varje dag, och per automatik blir det vårsnuttar:=)

Jag tänkte på skog i sena april när jag hörde din, jag hade hellre hört en Morkulla. Kråkor är höst <_<
Fint i alla fall:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Skojsigt med kråkor :lol:
Men Eddi - nog vet du väl att korpar låter så här? :D

Jag försöker göra utkast/snuttar varje dag, och per automatik blir det vårsnuttar:=)
Jag tänkte på skog i sena april när jag hörde din, jag hade hellre hört en Morkulla. Kråkor är höst <_<
Fint i alla fall:)
Detta är inga kråkor - det är korpar! men både kråkor och korpar ser fram emot våren :D

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Skojsigt med kråkor :lol:
Men Eddi - nog vet du väl att korpar låter så här? :D

Jag försöker göra utkast/snuttar varje dag, och per automatik blir det vårsnuttar:=)
Jag tänkte på skog i sena april när jag hörde din, jag hade hellre hört en Morkulla. Kråkor är höst <_<
Fint i alla fall:)
Detta är inga kråkor - det är korpar! men både kråkor och korpar ser fram emot våren :D

Gurano

Helvete!!, skrev och tänkte fel. Jag kan ju mina fåglar egentligen:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bump!
Ingen som har vårmusikaliska känslor att dela med sig av?  :)

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Här kommer mer vår. Att lyssna till när solen gått ner.

Midnight - version 1
[mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/slask/Wernborg_Midnight.mp3[/mp3]

Midnight - version 2 - med elgitarr
[mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/slask/Wernborg_Midnight_2.mp3[/mp3]

Kan passa på och fråga vilken version som tilltalar mest.  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Jag gillar bägge olika stuken på låten! B)


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Var kul att lyssna in era andra bidrag! :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kan passa på och fråga vilken version som tilltalar mest.  :)
Kul med dina bidrag!
Eftersom du frågar så tycker jag att ditt bidrag nr 2 är bäst...helt klart, pga av att det låter för snärtigt/snäppigt i 1an på guran (även om fenomenet finns lite kvar i 2an). Men ett schysst stycke som kan bli hur bra som helst (med folkvisetoner mått mätt då....)
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej!
Här kommer mitt bidrag. Tja, jag vet inte :unsure:  Kort men hoppas våren blir längre.
Kul initiativ.  :)



« Senast ändrad: 12.03.2011, 02:01:59 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack för ditt bidrag - lite kort men naggande gott  :D
Nu är vi fyra med vårkänslor - några till skulle va kul!

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
La upp en ny mix lät nåt konstigt på den förra.


Tack för ditt bidrag - lite kort men naggande gott  :D
Nu är vi fyra med vårkänslor - några till skulle va kul!

/G
Absolut. Kom igen boys and girls.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Jag tar den enkla vägen!  :D

« Senast ändrad: 12.03.2011, 09:45:48 by asti »


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Markus: Det där är verkligen vår i mina öron. Tror det är skumdum som en gång i tiden fick mig att associera pop-punk med vår.

Gurano: Haha, skitsnyggt. Jag hade kanske också valt små fina sparvar istället för en asätare för att symbolisera våren, men det blir bra ändå. Är det en sitar man hör i bakgrunden (eller vad det nu heter på svenska)?

Wernerborg: Jag gillar nog den första mer. Båda är riktigt bra, sånt jag gärna sitter och lyssnar på på jobbet. Lite mer "vårvindar friska"-stuket här, i moll. Vackert.

equality: Inte riktigt min musikstil, men troligen den som ger mest vårkänslor av alla bidrag hittills. Den passar perfekt idag när det är sol ute också.

asti: Kul med ståbas, den tillför ganska mycket. Vacker sång och vackra ackordföljder. Skrev du den här nu?



Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Här kommer mitt bidrag också. På grund av tidsbrist fick det bli en ren pianoimprovisation med ett par flöjttoner på slutet. Låten är 1 minut och 34 sekunder lång, flöjtbiten är 18 sekunder, så låten tog väl ganska precis 1 minut och 52 sekunder att göra.

Tänkte mig vatten som precis smält och porlar iväg som små bäckar längs bergen.

Jag ber om ursäkt för eventuella överdrivna rubaton och ojämnheter i dynamiken, jag spelade på min ovägda midi-keyboard och är inte direkt någon mästarimprovisatör.

/Daniel
« Senast ändrad: 12.03.2011, 20:24:12 by Boxcutter »


asti

  • Gäst
Markus: Det där är verkligen vår i mina öron. Tror det är skumdum som en gång i tiden fick mig att associera pop-punk med vår.

Gurano: Haha, skitsnyggt. Jag hade kanske också valt små fina sparvar istället för en asätare för att symbolisera våren, men det blir bra ändå. Är det en sitar man hör i bakgrunden (eller vad det nu heter på svenska)?

Wernerborg: Jag gillar nog den första mer. Båda är riktigt bra, sånt jag gärna sitter och lyssnar på på jobbet. Lite mer "vårvindar friska"-stuket här, i moll. Vackert.

equality: Inte riktigt min musikstil, men troligen den som ger mest vårkänslor av alla bidrag hittills. Den passar perfekt idag när det är sol ute också.

asti: Kul med ståbas, den tillför ganska mycket. Vacker sång och vackra ackordföljder. Skrev du den här nu?



Nej, det är en låt jag hade med i senaste Forumfestivalen, men eftersom det är en hyllning till våren
tänkte jag att den kunde platsa här! Det var det jag menade med att jag gör det enkelt för mig!  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Här kommer mitt bidrag också. På grund av tidsbrist fick det bli en ren pianoimprovisation med ett par flöjttoner på slutet. Låten är 1 minut och 34 sekunder lång, flöjtbiten är 18 sekunder, så låten tog väl ganska precis 1 minut och 52 sekunder att göra.

Tänkte mig vatten som precis smält och porlar iväg som små bäckar längs bergen.

Jag ber om ursäkt för eventuella överdrivna rubaton och ojämnheter i dynamiken, jag spelade på min ovägda midi-keyboard och är inte direkt någon mästarimprovisatör.

/Daniel
Det var de mest överdrivna rubaton jag hört på mycket länge (vad i 17 är rubaton)
Tycker att du fångat vårbäckarna fint men lite hårt ljud på pianot nes pas?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Asti: Jo jag hörde att du tog den enkla vägen :) men det är inte desto mindre bra för det!

Här kommer mitt bidrag också. På grund av tidsbrist fick det bli en ren pianoimprovisation med ett par flöjttoner på slutet. Låten är 1 minut och 34 sekunder lång, flöjtbiten är 18 sekunder, så låten tog väl ganska precis 1 minut och 52 sekunder att göra.
Tänkte mig vatten som precis smält och porlar iväg som små bäckar längs bergen.
Jag ber om ursäkt för eventuella överdrivna rubaton och ojämnheter i dynamiken, jag spelade på min ovägda midi-keyboard och är inte direkt någon mästarimprovisatör.
/Daniel
Längden spelar ingen roll - det vet du väl :D
Alldeles lagom och alldeles utmärkt tycker jag!

Gurano: Haha, skitsnyggt. Jag hade kanske också valt små fina sparvar istället för en asätare för att symbolisera våren, men det blir bra ändå. Är det en sitar man hör i bakgrunden (eller vad det nu heter på svenska)?
Även korpar tycker det är trevligt på våren :D men du hörde väl att det fanns lite tärnor där i mitten också?
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul Markus att du bidrog!
Om inte våren vaknar av den så vete sjutton :D. Den var skön...ihopsatt på bara 30 minuter jag - e impad!
Eftersom jag startade tråden så känner jag mig tvingad att bidra oxå...så jag slängde ihop denna på 29 minuter ;)

Skönt sound på din sitar!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Här kommer mitt bidrag också. På grund av tidsbrist fick det bli en ren pianoimprovisation med ett par flöjttoner på slutet. Låten är 1 minut och 34 sekunder lång, flöjtbiten är 18 sekunder, så låten tog väl ganska precis 1 minut och 52 sekunder att göra.

Tänkte mig vatten som precis smält och porlar iväg som små bäckar längs bergen.

Jag ber om ursäkt för eventuella överdrivna rubaton och ojämnheter i dynamiken, jag spelade på min ovägda midi-keyboard och är inte direkt någon mästarimprovisatör.

/Daniel

Tjusigt! Smäktande och dessutom fint taktdubblering där på slutet. Lite hårt anslag men lätt fixat om det är midi. Snyggt pianoljud. Ivory?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Här kommer mitt bidrag också. På grund av tidsbrist fick det bli en ren pianoimprovisation med ett par flöjttoner på slutet. Låten är 1 minut och 34 sekunder lång, flöjtbiten är 18 sekunder, så låten tog väl ganska precis 1 minut och 52 sekunder att göra.

Tänkte mig vatten som precis smält och porlar iväg som små bäckar längs bergen.

Jag ber om ursäkt för eventuella överdrivna rubaton och ojämnheter i dynamiken, jag spelade på min ovägda midi-keyboard och är inte direkt någon mästarimprovisatör.

/Daniel

Tjusigt! Smäktande och dessutom fint taktdubblering där på slutet. Lite hårt anslag men lätt fixat om det är midi. Snyggt pianoljud. Ivory?

Det är Boesendorfer 290 från EWQL. Ja, anslaget blev lite hårt, men det är svårt att spela fint på en sån här keyboard. Jag måste skaffa en längre sladd så jag kan koppla in mitt piano istället, kan vara bra då man vill skriva rena pianostycken.


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Eddi och equality: Lyssnade på låten i ett par ordentliga högtalare nu och nu förstår jag vad ni pratar om. På tok för hårt anslag. Låter som att någon står och bankar på ett par metallburkar. Jag ska nog fixa till det. Jag tar ner den tills vidare!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou G!
Här fanns så många versioner på spåret att jag gav upp... please ge mig en uppdate som jag kan kommentera på! :D

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............