Kontrollrummet

moderering av studiobyggar forum

a · 13 · 7237

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
hej alla,

nu vet jag inte exakt vem som är initiativtagare till detta forum (chromawoods, tsmalmbe?) men det vore kanske intressant att ha någon/några moderatorer på detta forum för att styra upp saker.
Jag tänker då specifikt på det faktum att man många gånger får svara på samma frågor flera gånger och oftar får en fråga utan särskilt ingående info.. om man saxar lite ur johnlsayers forum så kan man ju få lite ideér´för hur det kan se ut:

Welcome to the Studio Construction forum!

I've been hoping to find time to do this for some time now, and Sharward, one of our newer members, did an eloquent job of saving me the trouble - here, with possible MINOR changes, is what we ask of you BEFORE POSTING -

Edit - So few people have been supplying the information asked for in this document that I've decided not to answer ANYONE who doesn't comply. This is not arrogance on my part, it's based on TIME - it takes me several times as long to help someone who doesn't even bother to READ the links mentioned here, much less study them. I no longer HAVE that much time (never did) so I have no choice but to only help those who pay attention.

This means -
No location, no answer.
No attempt at providing room details, no answer. (If you try, and I need more, I'll ask.)
The effort you put into your question(s), I will put into my answers.
I'm sorry it has come to this, but it has. Bottom line is this - if you are willing to put in the effort, so am I.

If you are in the process of planning the construction of a studio, this forum contains a wealth of information that will help you, along with many knowledgeable members who can offer you advice with your project.

Before you post any questions, please take a few moments to follow these steps - keep in mind that any print in bold type means we need you to pay attention - I don't just randomly bold things unless I consider them important.

Review the REFERENCE area -

http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2125

This is the closest thing we have to Frequenty Asked Questions on this resource at the moment. Many common questions are covered there, and it is required reading in terms of our being able to help you with your project.

Use the search feature to look for threads that may contain the answer to your question. There is a wide variety of projects represented in this forum -- everything from relatively low-budget residential rehearsal rooms to full-scale, professional recording studios. If your searches return too many results, try multiple terms with "Search for all terms" enabled.

If those efforts do not lead you to the answers you need, you are welcome to post your questions on the forum. If you do so:

Edit your profile to include your location. This is very important, because this is a worldwide resource, and as such, material costs and availability vary widely. For example, masonry is cheaper than gypsum in some parts of the globe, whereas it's the exact opposite in other regions. We're not asking for your address or credit card number, just a country will do.

Start your post with an overview of your goals and where you are in the process... Research? Planning? Construction already underway? Finished, and wanna know why it doesn't work?   

HOW LOUD are you, and how picky/loud are your neighbors? How close? This is subjective, so you will need to buy something like the Radio Shack Sound Level Meter

Trust me, if you're recording/mixing music you should be using this ALWAYS, so it's not a waste of money. For music at typical mix levels, you want to use "C" weighting, slow. The human ear has no way of "measuring" ABSOLUTE sound levels; it just adapts to what's there, and calls that "normal" - so if you keep raising the volume, pretty soon you're mixing at 110 dB, ruining your hearing and neighbor "atta-boy" points, etc - the SPL meter helps you keep levels constant and safe.

For all other tests, the authorities virtually ALWAYS use A weighting, and (I think) slow response. So for compliance, use "A" weighting measurements.

Include as much detail as possible about the existing construction. Having details about anatomy of your existing floor, walls, and ceiling is critical. In your searches of the forum, you'll likely find examples of the kinds of details that are needed, and you'll see that the quality and timeliness of the advice given are affected by the level of detail provided.

New, 7/24/06 - By "detail", I mean enough detail so I might be able to go buy materials and actually BUILD a nearly identical version of your construction; things like type of material, size of framing if it's visible, style of construction - without this level of detail we can't recommend much of anything.

NEW - Please don't tell us you want to float your floor if you are building on an upper level - this is almost always impractical, and ALWAYS will require a LOCAL ENGINEER to verify that it will be safe.

Remember that acoustics is THREE DIMENSIONAL, not two - when you give dimensions, we need Length, Width, Height, plus any NON-parallel features of the room.

Include drawings of what you're describing if at all possible. They do not need to be professional or perfectly to scale, but they do need to account for the necessary details. Cropping your drawing will allow you to make the important parts larger and more legible without increasing the overall size. See next...

Please resize as necessary to keep graphics BETWEEN 700 and 750 pixels wide - otherwise it's either too small for details or it forces people to scroll sideways to read every line of text.   

If you link to pix OFF this site, please make sure THOSE pix aren't oversized either - it causes the SAME PROBLEM.

New, 7-5-06 - From now on, please post ALL pix directly on this site instead of linking to them; I've had too many cases of lost pix when referring new members to threads that would have helped them. Posting the pix HERE would ensure that others get the help YOU got; thanks...

Posting L-O-N-G links - long links will also cause people to scroll sideways to read every line of text - here is the trick to avoid that, please use it for long links -
TextYouActuallySee
I keep a word file on my desktop with the above line, then cut and paste everything ahead of LINK into my post, then the long LINK, then close the brackets as shown, then type what shows on screen (TextYouActuallySee), then close with the bracketed [URL] - for me it's just easier to use cut/paste. However you do it, please do it.

Group your actual questions last, and put each question in its own paragraph. This makes it easier to respond to each of your questions.

...and finally...

Please be patient. Questions are answered in the order received (oldest first), so "bumping" your post may actually delay a reply. It may take up to a week or longer for a response (this will rarely be the case), but you won't be forgotten. If you care to ask an additional question or provide more information before you receive a response, we recommend editing your post instead of bumping, as that will allow you to retain your position in the queue.

Again, welcome to the forum, and good luck with your project! (And thank you, Kieth, for a really helpful addition to the site) Steve

One more point you need to include -

Budget - without this we have no idea if we are wasting our breath suggesting things - answers like "small", "REALLY tight", "reasonable", etc, have no meaning whatever.
Comments like "under $500", "prefer to keep it under $1000 but can go more if necessary", "$300-$500 MAXIMUM", will give us a clue for realistic suggestions.
a
 :ph34r:


Utloggad tsmalmbe

Tack för visat initiativ och intresse. För mera strukturerat innehåll har vi fått idéer om och planerat att ha en FAQ och en wiki. Strukturerat och redigerat innehåll är mycket arbetsdrygt, så där tas hjälp emot, men jag tycker inte forumet som sådatn nödvändigtvis är det rättaste eller lättaste stället för det.

Vad beträffar moderering, är inte trådantalet i de "seriösa" forumena så stor att moderering skulle ha varit huvudbry nummer 1, så vi har prioriterat andra saker.

Är det något specifikt du skulle vilja se "uppstyrt" för tillfället, eller var det en allmän kommentar emot ett ostrukturerat kaos?

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
Jag håller nog ett vakande öga på de flesta avdelningar här  ;)
Hojta till om det är nåt!


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
njae, det jag tänkte på direkt är väl att det vore bra om man mer eller mindre följde ett formular för hur man ställer frågor på rätt sätt, ungefär som på sayer's forum. Å andra sidan så kan man ju fundera på vad formumet i detta fall ska ha för funktion. Jag kan ju säga så att det är inte hit (eller det gammla forumet) jag beger mig för att ställa mina frågor då det finns en uppsjö av forum med mycket kunnigt folk som kan ge svar på de mest komplexa frågor.
a
 :ph34r:


Utloggad tsmalmbe

Herr a, jag tror mig nog har förstått att det inte är "oväsenmoderering" du var ute efter, utan du var ute efter struktur, genom nånslags "aktiv" moderering. Det jag menade med mitt svar var att du är välkommen att delta i studiobyggnings och akustikdelarnas utveckling. Så som jag ser det är de ju forum där de som kommit lite längre vill ha "nånting mera", förutom ett billigt ljudkort och en billig mick. Att vänta sig att det här forumet "över natten" skulle ha nånting annat att erbjuda än vettig diskussion, är lite för mycket krävt tror jag. Men jag hoppas vi kan samla den informationen som finns genom användare som är aktiva och kunniga (ex. du) känner det motiverat att vara aktiva här också. Och som sagt, försöka få utlopp för det mera strukturerade genom olika tekniska  hjälpmedel, stödfunktioner för detta forum.

Är jag på rätt bana?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
njae, det jag tänkte på direkt är väl att det vore bra om man mer eller mindre följde ett formular för hur man ställer frågor på rätt sätt, ungefär som på sayer's forum. Å andra sidan så kan man ju fundera på vad formumet i detta fall ska ha för funktion. Jag kan ju säga så att det är inte hit (eller det gammla forumet) jag beger mig för att ställa mina frågor då det finns en uppsjö av forum med mycket kunnigt folk som kan ge svar på de mest komplexa frågor.



För oss som inte har hunnnit så långt eller jobbat så mycket med studiobyggen, dämopning, akustik mm kan jag bara säga att du och ett par andra är riktiga guldgruvor och så länge ni vill dela med er av kunskapen så tar vi gärna emot.....

läste med stort intresee dina inlägg på "gamla"!

Inget med denna debatt att göra..ville mest tala om att du är uppskattad :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Det "a" menar är nog är att med en template där man kan ange budget, alla mått, målsättning, användningsområde, etc. gör att det blir lite lättare att besvara frågor. "Hej, jag tänkte bygga en studio. Vad kostar det?" är lite svårt att svara på...

Men hörru "a", du är inte här främst för att ställa frågor, du är här för att leverera svar, vinklingar och synpunkter. Så se för tusan till att stanna kvar och dela med dig. Sedan kanske du kan få svar på en och annan fråga också av bara farten. ;) Och byt för tusan ut ditt nickname till det gamla vanliga!!! Jag blir galen på¨att skriva kaninöron ""! :D


Utloggad tsmalmbe

Okey, jag förstod kanske "a" lite för djupt då i så fall. Nåväl, din tolkning Lee är bra och framförallt om nån kan göra ett sånt "botten" för förfrågningar skulle vara vackert. Jag avsäger mig uppgiften genast.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
ngn slags template av rummen som ska byggas om vore grymt.. :)
asså, en slags lista man fyller i, likadant som med demoposterna..
istället för "låtlängd" så blir deet "rumsdimensioner" :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Florian le Sage

  • Gäst
njae, det jag tänkte på direkt är väl att det vore bra om man mer eller mindre följde ett formular för hur man ställer frågor på rätt sätt, ungefär som på sayer's forum. Å andra sidan så kan man ju fundera på vad formumet i detta fall ska ha för funktion. Jag kan ju säga så att det är inte hit (eller det gammla forumet) jag beger mig för att ställa mina frågor då det finns en uppsjö av forum med mycket kunnigt folk som kan ge svar på de mest komplexa frågor.


Ett formulär för hur man skall ställa frågor, luktar kommunsim/fascism i mina ögon och jag tror inte man kan kontrollera allt här i universum vad gäller newbies eviga upprepanden etc, däremot kan man kanske mer informativt/aktivt uppmana nytillkomna att söka innan de postar etc...

Att sedan påstå att det inte är HIT eller DIT du vänder dig för frågor rörande det DU inte vet eller kan är väl inte så nödvändigt för oss andra att veta i sammanhanget kanske, jag kollar själv på mer professionella ställen om det är frågor av sådan art som jag vet inte sepciellt många besitter kunskap om just här men behöver inte förhäva mig för det...ditt uttalande får sålunda en ngt nedvärderande klang tycker jag!


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
njae, det jag tänkte på direkt är väl att det vore bra om man mer eller mindre följde ett formular för hur man ställer frågor på rätt sätt, ungefär som på sayer's forum. Å andra sidan så kan man ju fundera på vad formumet i detta fall ska ha för funktion. Jag kan ju säga så att det är inte hit (eller det gammla forumet) jag beger mig för att ställa mina frågor då det finns en uppsjö av forum med mycket kunnigt folk som kan ge svar på de mest komplexa frågor.


Ett formulär för hur man skall ställa frågor, luktar kommunsim/fascism i mina ögon och jag tror inte man kan kontrollera allt här i universum vad gäller newbies eviga upprepanden etc, däremot kan man kanske mer informativt/aktivt uppmana nytillkomna att söka innan de postar etc...

Att sedan påstå att det inte är HIT eller DIT du vänder dig för frågor rörande det DU inte vet eller kan är väl inte så nödvändigt för oss andra att veta i sammanhanget kanske, jag kollar själv på mer professionella ställen om det är frågor av sådan art som jag vet inte sepciellt många besitter kunskap om just här men behöver inte förhäva mig för det...ditt uttalande får sålunda en ngt nedvärderande klang tycker jag!

Det behöver inte handla om kontroll. I A's fall handlar det om vad som är rimligt att veta för att kunna svara på frågan öht. Nykomlingar och gamlingar kommer fortfarande att ställa frågor på "fel sätt" oavsett hur man gör, men tanken är väl att så få som möjligt ska skriva på ett sätt som gör svarandet på frågan onödigt arbetsintensivt.

ex.
X "jag vill fixa akustiken i mitt rum"
B "Hur ser rummet ut? Mått etc"
X "Litet 3x4x2.40"
B "Vad består väggarna av?"
X "Gips tror jag, kanske betong nånstans"

Osv. Ett grundläggande formulär kommer generera fler inlägg som innehåller den vesäntliga informationen för att kunna hjälpa personen i fråga.
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det behöver kanske inte vara i form av ett formulär att följa till punkt och pricka, men det kan gärna ligga en klistrad tråd där det framgår vilka uppgifter som behövs för att folk ska ha möjlighet att hjälpa till så bra som möjligt... Kanske också en länk till Google Sketchup (gratisversionen)...?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
...
« Senast ändrad: 29.03.2007, 02:24:59 by a »
a
 :ph34r: