Kontrollrummet

equality - La Carretera

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: La Carretera
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: Cubanskt??
LÅTLÄNGD: 02:12
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: nej
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3

Snabbt ihoppaplock efter ett TV-program om en ny väg genom Amazonas: "La Carretera Inter-Oceánica", vägen som skall gå från Amazonas sojafält, genom Anderna till Perus Stillahavs-kust. Vägen kantas av förhoppningar om ekonomisk utveckling av ett underutvecklat hörn av världen, men skapar också nya konflikter mellan primitiva indianstammar och skrupellösa lycksökare som drar fram längs vägbygget.

Ny version 4/3.

« Senast ändrad: 09.03.2011, 01:47:56 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Fin låt och sköna latinorytmer! Snyggt gitarrspel som vanligt.
Suveräna pianoharmonier som plötsligt dyker upp (låtens höjdpunkt)!
Ska man vara petig så kanske det kunde funnits något "stick" eller variation
och på ett par ställen är det lite störande "stränggnissel".
Tycker ljudbilden är snygg och har inget att anmärka på mix eller arr.


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Välskrivet och superskön ljudkvalitet. Jag gillar rytmerna och pianot väldigt mycket. Som asti nämnde är stränggnisslet lite störande, men det känns ändå som att det kanske var lite med avsikt, för att det ska låta mer akustiskt. Basen var snygg men lite väl rubato på vissa ställen kanske.
I övrigt är den väldigt snyggt gjord och beskriver ditt lilla scenario perfekt.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Så skönt att din inspiration kommit igång igen, det här är ju så behagligt att lyssna till :rolleyes:

Ditt gitarrspel är inte att leka med, och du binder en väv av sköna klanger & rytmer här, som vanligt då skulle jag vilja påstå; ett så härligt stycke, och vilken ljudkvalité!

Den här hade du kunnat använda i den kommande Latino-festivalen ju :D

Men du kan ju alltid hitta på nåt mer, eller hur ;)

Tack för god musik min herre!

Lyssnar på här jag...

/Marre
« Senast ändrad: 03.03.2011, 18:21:05 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Superskön låt. Det enda jag har att säga är att jag tycker att det snygga pianoliret kunde ha hörts lite bättre. Det överröstas lite av gitarren... tycker jag.
Najs :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
asti: Kul att du gillar pianot! Märkte att första ackordet var detsamma som i Six feet under (TV-serien från HBO). Orkade inte göra nåt stick får se om inspirationen håller sig. Jag tryckte inte ner strängarna ordentligt med en massa halvdöa toner som följd. Ska vara fixat nu.
Thnx!
Boxcutter: Gitarren är lite brusig. Måste skaffa mig en förförstärkare endera dan... Håller med om rubatot på basen (var tvungen att slå upp ordet). Ligger uppe en mindre synkoperad bas nu i ny version. Kul att den funkar till scenariot! Tack BC!
Marruschkka: Hej och tack för senast! Tänkte lite på latinofestivalen men det är nog inget för mig. Tack Marre!  :)
Spacetrucker: Försökt "förtydliga" pianot i en ny version. Najs thoughts. Bugar för detta!

Ny version högst upp om andan faller på...

/eq
« Senast ändrad: 04.03.2011, 13:13:32 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Nu har jag inget mer att invända ^_^

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan
Låter bra som vanligt - inget annat att vänta :)
Men jag är lite motvalsgubbe för jag tycker även så här:
Basljudet är lite för tunnt...mina öron säger basigare ljud (men det är väl min skalle som är basfattig :) ). Pianot är lite för enkelt från 94 - det funkar men jag hade gjort på annat sätt ;)

Tja det var lite av mina högst subjektiva tankar

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Gillar men jag vill ha mer av allt. Svårtytt va :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
spacetrucker: Låter som ljuv musik i mina öron.
Gurano: Det är min gamla gigastudiobas som "överlevt" alla nya och kanske bättre samplingar som kommit. Asti kör med den också. Jag höjde diskanten lite på den för att få mer transient, "snärt" i den och i början kör dju den nån slags melodistämma högt upp i diskanten. Kanske blev för mycket, skall försöka få den tyngre. Att pianot är enkelt beror på att jag mest ville att det skulle färga klangerna lite disharmoniskt i början men visst om låten skall förlängas kan jag tänka mig att trummor kommer in och att gitarr och piano utbrister i mer utalade solon. Bra synpunkter! Thnx!
Eddi: He, he. Tja, du är väl inne på Guranos linje antar jag... Ni stockholmare verkar hålla ihop.  -_- :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Hej equality!
Det här var tjusigt...sköna rytmer så här på kvällen...jag gillar!
Hade dock önskat att pianot var med från början för det låter nice när det kommer in. :)
// djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Snyggt. Upplägg till text har du ju bara redan genom upplägget till dokumentären - om du vill ta det annorstädes än det instrumentala. Fetare bas är redan efterlyst. Det låter lite som ett ännu tyngre sentida bo-kaspers om man skall använda svenska referenser.

/B
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den är god denna. Cubanskt blir väl fel - Brasialansk snarare?
Jag såg inte programmet själv men hörde en arbetskompis berätta om de konsekvenser som vägen innebär med blyförgiftade marker etc. ( det är så man separerar guld)
Det jag saknar i själva låten är faktiskt handklapp som skulle ge en ny dimension till detta verk.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
djonas: Ja, här blir man glatt överaskad av gamla idoler som skymtar förbi.  :D Bara en primitiv skiss än så länge och som sådan kanske lite "prematur" att lägga upp här. Kul att du gillar't och blev nu peppad på en längre version.  Tack Djonas!
Bengan: Håller med om textmöjligheterna. Vore intressant att testa på spanska. Bo Caspers tackar jag för. Tycker de ibland låter som om Jan Johansson skulle gjort en "Jazz på Cuba" eller nåt. "Mellan ett och noll" gillar jag skarpt, pianot och nylonguran låter så fint ihop på den. Thnx Bengan!
Eddi:  Har för mig att de hade kvicksilver för att rena guldet men jag kanske minns fel... Tyckte jag hade ganska bra koll på musikstilarna i Latinamerika. Lyssnade ett tag mycket på en puertorikan...hmmm glömt namnet, får kolla hemma. Tycker rytmen liknar den musiken men visst Brazil vore mer rätt med tanke på vägen... Ibland vet man inte om du skämtar: "Handklapp"!?  :blink: :D


edit: Rubén Blades hette han ju! Kommer från Panama (inte Puerto Rico). Ställde upp i presidentvalet där på 90-talet. Låter lika bra fortfarande som jag minns från 80-talet:
« Senast ändrad: 08.03.2011, 02:08:18 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Läckert, dina mixar låter bättre för varje låt...

robc


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Nice feel du har...såg programmet själv men fick inte samma inspiration...men har heller aldrig besökt dom trakterna :) fin komposition....

Allt gott k
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
robc: Tackar, tackar. Var inte helt nöjd med mixen eq:ade guran, bas och sänkte pianot. Pannade ut pianot och gura lite för att få bättre instrumentseparation. Ja när kan en låt anses klar egentligen? En intressant tråd om detta här, för ett tag sedan.
karl: Kul att du ville kommentera. Jag reste i trakterna för 1985-86 och såg de enorma klasskillnadena och konflikterna som förmodligen förstärkts av vägbygget samtidigt som det säkert kan innebära ökat välstånd om inkomsterna fördelas rättvist.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tycker pianot ligger en oktav upp för mycket, alltså en lägre oktav tror jag skulle bli bättre. Och kanske en del schyssta synkoper med hela ackord, typ tad-tad-tad-tad, svårt att beskriva med ord, vore ju kalas.
Och basen ska nog inte vara ståbas, svårt att få till det där runda goda, så in med en elektrisk
Gitarrliret är perfekt
Om vi snackar om samarbete, så står du först i tur vad gäller komp på akustisk vad mig beträffar.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej EQ
 
skön låt  :)
najs med nylon strängad gitarr  :wub:     hmmmmm måste skaffa en själv  :ph34r:

mitt lilla tips till mixen då   basen behöver lite mer kropp 
annars låter det kanon ska bli spännande och få se vad som kommer mer sång eller mer gitarr kanske   

mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Jay Thomas

  • Gäst
Har lyssnat i smyg och kan bara erkänna att jag uppskattar låten väldigt mycket! :) Får intryck av en baritongitarr, stämmer det?
Ditt plockspel gör att jag kanske satsar på bakande istg gitarrspel, det är verkligen rysligt bra! Ledsen över att jag missade dig på repet inför Gula Villan!  :( Hade varit väldigt kul att se dig "in action". :)


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skönt värre,  såg ochså programmet så nu lägger jag till en video inombords
gitarr ljudet är skitfint, lite vemodig känsla på det
pianot ger en filmisk färg


snyggt! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tokai: Kan testa med att sänka pianot en oktav. Lätt fixat då det är midi.  :) Tror nog att det kommer att krocka med gitarr och bas (som spelar lite melodi). Tror jag förstår hur du menar med synkoper. Problemet med basen är nog att den spelar så högt i registret stundtals, möjligt det låter bättre på el-d:o. Tack för bra feedback och lyssning!
Guran: Jo, nylongura är kul att "ta till" ibland. Min är ett "lån" från storebror som jag inte lämnat tillbaka sedan 1973.  :o Ska jag eq:a upp basområdet på basen alltså för mer kropp? Själv är jag ganska nöjd med mitt gamla basljud. En riktig ståbas för 30 papp har jag inte råd med och kan heller inte spela. Kanske Trillian vore ett alternativ... Vore kul att bygga ut låten på det sätt du skriver. Stort tack Guran!
JT: Du missade absolut ingenting när det gäller mitt uppträdande på lördagen. Kom av mig i både text och spel. Får skylla på dåliga scennerver och kassa repetitioner  :P . Vore kul att att ha setts ändå men det blir väl fler tillfällen. "Baritongitarren" är ljusa toner på en gammal Gigastudiobas jag använder fortfarande. Tack för "smyglyssning" och välvillig kommentar!
Larsson: Ja, jag tyckte det var ett intressant program och jag har som sagt rest i området. Kul att du tycker det funkar! Thanx Larsson och kul att träffas där på Gulan!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vilken härlig stämning. Mycket bra. Får gärna bli längre.

 :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ! Och tack för senast! :)

Detta låter ju lite väl försiktigt från dig. vet ju vad du har för resurser! Ackordgången e ju snygg o basedn funkar, pianot sitter ungerfär där det ska men.... på nåt sätt saknar jag "själen" till detta, vet int vad som saknas... troligtvis sången! Din sång kombinerat med ditt ackelir har alltid räckt till för mig, I´m  a member of your fumclub, så här i detta styckke så fatts ju ett viktigt element EQ, ok!

Så please, lite god text o sång så har du en jättegreij på gång! :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Wernis och Mahan!
Det här blev mest inspirationsbetonat, inte så genomtänkt eller genomarbetat. Har svårt för det, de gånger jag har försökt tycker jag alltid det känns konstruerat om det inte är co-lab. Det blir ofta som en vitamininjektion. Men visst, har många halvdana grejor som ligger och skräpar. Här blev det ytterligare en hyllvärmare. Om nån vill lägga på sång eller annat, be my guest! Tack alla som lyssnat och tyckt!  :) 
« Senast ändrad: 13.03.2011, 19:03:58 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Riktigt snyggt det här!
Tycker bilden du beskriver kommer fram alldeles utmärkt och som så många andra faller jag pladask för pianot.
Harmoniskt, soft.... jag njuter.
Me, Myself & I


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Ja det lät verkligen riktigt läckert gillar det skarpt! B)


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Fan asså, du skulle ha sparat denna till latino-tävlingen och sopat mattan av oss allihopa!  ;)

Riktigt bra är detta. Måste lyssna mer imorrn och sno dina licks inför tävlingen! :P
Skulle nog varit ännu bättre om du hade gått mer åt "smutsig bar i Havanna"-stuket än detta lite mer symfoniska. Men bra som fan är det ändock!  :rolleyes:
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Snyggt och välspelat! Härligt ljud på gitarrerna! Ser fram emot sång på detta! För det kommer väl?