Kontrollrummet

Rattlesnake - Where did tomorrow go? Ver 3 - nu med MaxB på stämsång

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
LÅTNAMN: Where did tomorrow go?
ARTIST/GRUPP: Roger Norén
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 3:42
KOMPOSITÖR: R
PRODUCENT: R
EV. MEDVERKANDE: MaxB på överstämmor
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Bring back feelings from the past
Nothing ever last longer than your mind anyway
It's sad that you'll never will find
Find the peace of mind
in forgotten places and what they'll say   
It's a picture that I can't understand
How your feelings can go in exile
It's a story that I've heard for so long
That your wounds will be healed in a while

Bring back days we had before
Long before the war when the future was so surreal
when everything could be repaired
nothing made you scared
and scientists were making it real
When year two thousand didn't bring any news
of a world that ran out of destitution
And the facts were simply hidden away
by the government, papers and the newsmen

So I'm just sitting still
lots to fulfill
where did tomorrow go?

Did we lose it yesterday, or was it somehow passing by
Was it happening while I was looking down? Did you see it fall and die?

Gather preachers you have heard
Every single word and tell me what you got in the end
And write down what they always crave
Promises they gave
Of every broken soul to amend
I don't trust noone and I don't really care
If they worry about my state of mind
You can touch me but you don't reach the core
There are offers I always had declined

So I'm just sitting still
lots to fulfill
Life in refill
Where did tomorrow go?

Detta är en av låtarna från mitt "album" On the ground. En samling låtar som alla är inspelade i februari 2011, och som stillmässigt var tänkta att hänga ihop någorlunda. Använde mig av i stort sett samma mixinställningar på alla låtar, med dessa instrument:

*Trummor (Superior)
*bas, både line och genom liten stärkare.
*kompgit (genom stärkare) (Les Paul alt Telecaster).
*sologit (genom stärkare), på vissa låtar dubbade med en till sologura (Strata alt Telecaster)
*Slasksång inspelad samtidigt som kompgitarren. Hörs svagt i bakgrunden.
*Leadsång (med eller utan dub)
*Akustisk gitarr
*överstämma(med eller utan dub)
*Understämma (med eller utan dub)
*Piano
*Orgel
*maraccas
*Tamburin

16 kanaler inalles.


Where did tomorrow go?

2 git, varav en med flanger, bas, trummor, piano och marraccas. Leadsång.

En låt som handlar om att framtiden var ljusare förut. ;)

Själva arret tycker jag känns ofullständigt på något sätt, det saknar något bärande, men tid/ork räckte inte till att bryta ner och bygga upp igen. Vad tycker ni, är det något som saknas eller som inte behövs? Något som inte låter bra?

Version 1 finns här:
http://snd.sc/fRWUMV

2011-03-23
Ny lead, stämmor, orgel och editerat piano.

Version 2 finns här:
http://snd.sc/gXF1MP

2011-03-29
Version 3 med MaxB på överstämmor:

http://snd.sc/dTWFep
2011-03-30
Flyttade till färdiga
« Senast ändrad: 30.03.2011, 23:22:11 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan
Man känner igen att det är en Rattle-låt  :). Det låter bra - bra ljudbild, men jag tycker att låten, både verser och refrängen, är lite för jämna - du skriver att du saknar nåt bärande och jag håller nog med, du behöver nåt som lyfter, några vassa krokar med hullingar  :).

Från 3,24 och till slutet är ljudbilden lite för tunn (trummorna tar överhanden och pianot försvinner) - kanske att man kan stoppa in nåt slags instrumentklimax där? Tycker dessutom att det finns en liten fnurra på första ordet vid 10 på spelaren - i alla fall i mina öron. Men låten andas kvalité och gott sinne.

Ja det var lite tankar från mig
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tack för lyssningen och goda kommentarer, Gurano. :)

Jag håller med om allt utom fnurran, jag hör inget just där. Men på andra ställen...

3,24 är själva outrot. Ja, där händer inte mycket nu... Man kanske skulle förstärka med blås, jag tror att det skulle kunna passa på denna låt.
DON'T PANIC


Jay Thomas

  • Gäst
Trevlig låt och som skrivet bär den definitivt ett Rattle-märke.:)
Köper den ganska rakt av men jag har en anmärkning. Det handlar som sången som jag personligen skulle vilja höra lite mer "öppen". Den känns väldigt återhållen och nästan kväst nu men jag tror att den skulle kunna bli "öppnare" och därigenom lyfta mer. :)



Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Känns nästan som att det är ett "U2/Coldplay-intro" men att låten sjunker lite precis efteråt. Jag brukar ju få höra själva att min ljudbild är lite muddig. Tror sången skulle tjäna på att skruvas och lyftas fram en hel del.
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej JT och Bengan,
Tack för era tankar! Jag tror sången lider av att den sjöngs in mot en ganska tunn bakgrund (bara en gitarr, bas och trummor), så den blev ganska återhållsam i uttrycket. Alldeles mot slutet blev det kanske lite bättre kraft. Jag skulle tro att skruva kan göra en del, men grundorsaken ligger nog i hur jag sjunger den, för soft och nära micken. Om jag får till bakgrunden ska jag försöka sjunga om den. Om jag sen klarar att sjunga den så - det är en annan femma... :)
DON'T PANIC


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Jag är inte en sån bra domare av sån här musik men i mina öron låter det riktigt bra. Jag gillar mysiga låtar och jag tycker rösten förstärker den känslan. Väldigt passande.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag gillar den här låten, fin instrumentering och skön sångmelodi. Men håller med om att du kan bättre, tror låten vinner ännu mer på om du krämar på med rösten  här :)

Du har en förmåga att hitta fina harmer som fastnar, detta håller hög klass.

Bra ^_^

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Skön låt. Lätt att lyssna på. Håller med JT om att sången kunde vara lite öppnare... eller nåt. Plocka in ett pianobrejk nånstans vetja.
Allt som allt en skön låt som sagt.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Imponerande att dra iväg så många låtar på en gång. Den här då - jättetrevlig om nu ett sånt uttryck ursäktas. Jag gillar din röst och arr och alltihop men det som saknas i denna är framförallt röstpålägg som körer och en matta som ska ligga i botten efter det tror jag du har den. Mycket bra komposition - jag har inte hört de andra men jag antar att de är lika intressant - droppa dom en efter en på demoforumet tycker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Fin låt i 60-tals anda! Din röst tycker jag påminner en del om Bowie ibland.
Skulle vilja "öppna upp" sången, göra den klarare på något sätt.
Något mer diskant och jag tror även lite mer reverb skulle kunna passa.
Tror att en bärande ton från en orgel eller stråkar, som kommer in t.ex vid andra versen,
skulle fylla ut en del. Eller kanske en plockande elgitarr, något lite distad.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 386
    • Visa profil
    • SoundClick
Tjena Rattlet! Ja det är snygg, stark melodi som sätter sig. Du förvaltar britpoptraditionen med bravur. Gillar B-temats ackordval och när du inte sjunger på ackorets toner som i: "it's feeling that I can't understand" Där sångmelodin på "can't" ger en maj7-färgning. Småsaker: sången tycker jag skall upp i mixen och intrumentalpartiet är snyggt men lite trevande, ett gitarrsolo där skulle passa. Brittiska uttalet snyggt som alltid, bara att trycka till ett "T" eller "D" på "just" (lånade kavajen av engelskläraren en stund...).
   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Boxcutter
Tack för det! Nä, man behöver inte ha synpunkter på alla låtar, en del tycker man ju är bra som de är, medans andra känner annorlunda och har mycket att tycka till om. Som låtskapare får man försöka ta åt sig det som det verkar finnas substans i, men är det mesta positivt med bara lite spridda åsikter kanske man man kan lämna det precis som det är.
Marre
Tack för det. Ja, jag skall försöka sätta en bättre leadsång framöver. Kul att du gillar den, även om två andra låtar på albumet föll bättre i smaken (vid förhandslyssningen förra helgen.)  :)
spacetrucker
Kul att du gillar den. Pianobrejk har jag varit inne på, eller snarare lekt med tanken. Som det är nu tuggar det på hela låten så man glömmer bort det, men kanske skulle det vara tyst ibland, och helt solo på något ställe.
Eddi
Trevlig är ett trevligt ord och jag har ingenting emot om min musik uppfattas så, tvärtom.  :)
Jag tyckte det var ganska mycket körer på de andra låtarna på plattan, så jag tyckte denna kunde få vara utan. Men du har nog rätt, det skulle nog få låten åt det hållet jag vill.
Visst var det jobb att få 11 låtar klara, men det blir också en del synergieffekter med att jobba på det viset. Prova själv vettja, gör en EP! Fyra låtar som du lägger i samma projekt, och jobbar med parallellt.
asti
Tack för det, jag tror jag och Bowie har det gemensamt att vi har ganska mörka röster men försöker sjunga ljust.
Menar du att låten som helhet behöver mer diskant och reverb eller bara just sången?
Orgel, stråk och git: Jag gillar ju dina fantasifulla arr och suger åt mig som en svamp av förslagen på ytterligare pålägg! Från början var jag nog emot att lägga till fler instrument utöver de som jag redan använt på skivan, men jag ser den kommande nya versionen av denna låt som en singelversion, och de fick åtminstone på 60-talet avvika från LP-versionen väldigt mycket, så tyglarna är lösa! ;)

equality
Tack så väldans! Det där med maj7 i melodin hade jag inte tänkt på, men visst har du rätt. En herre vid namn Harry Chapin gjorde mycket sådant på sina låtar, och även gruppen America ibland. Instrumentalpartiet, du menar det som har ett rudimentärt pianosolo med lite stöd av gitarr? Ja, det skulle kunna bli bättre, absolut.
Hm, blev inte ordet "just" brittiskt nog? Får väl försöka få till anslaget med tonande alveolar klusil lite bättre till nästa tagning!

DON'T PANIC


asti

  • Gäst
Boxcutter
Tack för det! Nä, man behöver inte ha synpunkter på alla låtar, en del tycker man ju är bra som de är, medans andra känner annorlunda och har mycket att tycka till om. Som låtskapare får man försöka ta åt sig det som det verkar finnas substans i, men är det mesta positivt med bara lite spridda åsikter kanske man man kan lämna det precis som det är.
Marre
Tack för det. Ja, jag skall försöka sätta en bättre leadsång framöver. Kul att du gillar den, även om två andra låtar på albumet föll bättre i smaken (vid förhandslyssningen förra helgen.)  :)
spacetrucker
Kul att du gillar den. Pianobrejk har jag varit inne på, eller snarare lekt med tanken. Som det är nu tuggar det på hela låten så man glömmer bort det, men kanske skulle det vara tyst ibland, och helt solo på något ställe.
Eddi
Trevlig är ett trevligt ord och jag har ingenting emot om min musik uppfattas så, tvärtom.  :)
Jag tyckte det var ganska mycket körer på de andra låtarna på plattan, så jag tyckte denna kunde få vara utan. Men du har nog rätt, det skulle nog få låten åt det hållet jag vill.
Visst var det jobb att få 11 låtar klara, men det blir också en del synergieffekter med att jobba på det viset. Prova själv vettja, gör en EP! Fyra låtar som du lägger i samma projekt, och jobbar med parallellt.
asti
Tack för det, jag tror jag och Bowie har det gemensamt att vi har ganska mörka röster men försöker sjunga ljust.
Menar du att låten som helhet behöver mer diskant och reverb eller bara just sången?
Orgel, stråk och git: Jag gillar ju dina fantasifulla arr och suger åt mig som en svamp av förslagen på ytterligare pålägg! Från början var jag nog emot att lägga till fler instrument utöver de som jag redan använt på skivan, men jag ser den kommande nya versionen av denna låt som en singelversion, och de fick åtminstone på 60-talet avvika från LP-versionen väldigt mycket, så tyglarna är lösa! ;)

equality
Tack så väldans! Det där med maj7 i melodin hade jag inte tänkt på, men visst har du rätt. En herre vid namn Harry Chapin gjorde mycket sådant på sina låtar, och även gruppen America ibland. Instrumentalpartiet, du menar det som har ett rudimentärt pianosolo med lite stöd av gitarr? Ja, det skulle kunna bli bättre, absolut.
Hm, blev inte ordet "just" brittiskt nog? Får väl försöka få till anslaget med tonande alveolar klusil lite bättre till nästa tagning!



"Något mer diskant och jag tror även lite mer reverb skulle kunna passa" - enbart på sången menade jag!
Förslaget om utökat arr var väl orgel eller stråkar, samt ev en plockande gitarr.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Boxcutter
Tack för det! Nä, man behöver inte ha synpunkter på alla låtar, en del tycker man ju är bra som de är, medans andra känner annorlunda och har mycket att tycka till om. Som låtskapare får man försöka ta åt sig det som det verkar finnas substans i, men är det mesta positivt med bara lite spridda åsikter kanske man man kan lämna det precis som det är.
Marre
Tack för det. Ja, jag skall försöka sätta en bättre leadsång framöver. Kul att du gillar den, även om två andra låtar på albumet föll bättre i smaken (vid förhandslyssningen förra helgen.)  :)
spacetrucker
Kul att du gillar den. Pianobrejk har jag varit inne på, eller snarare lekt med tanken. Som det är nu tuggar det på hela låten så man glömmer bort det, men kanske skulle det vara tyst ibland, och helt solo på något ställe.
Eddi
Trevlig är ett trevligt ord och jag har ingenting emot om min musik uppfattas så, tvärtom.  :)
Jag tyckte det var ganska mycket körer på de andra låtarna på plattan, så jag tyckte denna kunde få vara utan. Men du har nog rätt, det skulle nog få låten åt det hållet jag vill.
Visst var det jobb att få 11 låtar klara, men det blir också en del synergieffekter med att jobba på det viset. Prova själv vettja, gör en EP! Fyra låtar som du lägger i samma projekt, och jobbar med parallellt.
asti
Tack för det, jag tror jag och Bowie har det gemensamt att vi har ganska mörka röster men försöker sjunga ljust.
Menar du att låten som helhet behöver mer diskant och reverb eller bara just sången?
Orgel, stråk och git: Jag gillar ju dina fantasifulla arr och suger åt mig som en svamp av förslagen på ytterligare pålägg! Från början var jag nog emot att lägga till fler instrument utöver de som jag redan använt på skivan, men jag ser den kommande nya versionen av denna låt som en singelversion, och de fick åtminstone på 60-talet avvika från LP-versionen väldigt mycket, så tyglarna är lösa! ;)

equality
Tack så väldans! Det där med maj7 i melodin hade jag inte tänkt på, men visst har du rätt. En herre vid namn Harry Chapin gjorde mycket sådant på sina låtar, och även gruppen America ibland. Instrumentalpartiet, du menar det som har ett rudimentärt pianosolo med lite stöd av gitarr? Ja, det skulle kunna bli bättre, absolut.
Hm, blev inte ordet "just" brittiskt nog? Får väl försöka få till anslaget med tonande alveolar klusil lite bättre till nästa tagning!



"Något mer diskant och jag tror även lite mer reverb skulle kunna passa" - enbart på sången menade jag!
Förslaget om utökat arr var väl orgel eller stråkar, samt ev en plockande gitarr.

Tack för klargörandet! :)
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 386
    • Visa profil
    • SoundClick
En herre vid namn Harry Chapin gjorde mycket sådant på sina låtar, och även gruppen America ibland.

Jag får kolla upp Chapin. Tänkte också på Woman från plattan som skulle Lennons sista. Inte en av hans bästa låtar i mitt tycke (han hade väl bott i USA för länge då lite smörig  :P) men på refrängen sjunger han I loooove you och just på love tar han en ton utanför ackordet (jag tror ett ess på ett e-durackord). Blir lite av låtens clou faktiskt och gör den till en på miljonen i s f en av tusen.  :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Tjusig bit!
Sången blir bättre och bättre ju längre låten går!
Riktigt fin röst.



Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
En herre vid namn Harry Chapin gjorde mycket sådant på sina låtar, och även gruppen America ibland.

Jag får kolla upp Chapin. Tänkte också på Woman från plattan som skulle Lennons sista. Inte en av hans bästa låtar i mitt tycke (han hade väl bott i USA för länge då lite smörig  :P) men på refrängen sjunger han I loooove you och just på love tar han en ton utanför ackordet (jag tror ett ess på ett e-durackord). Blir lite av låtens clou faktiskt och gör den till en på miljonen i s f en av tusen.  :rolleyes:

Chapin levde ett hårt liv och blev med tiden rätt raspig i rösten. Hittar inte hans tidiga låtar på youtube, förutom i liveversioner från slutet av hans liv, och de är inte värst roliga att höra på jämfört med skivversionerna. Cats in the Cradle är väl hans mest kända men jag vet inte om jag gillar hans version bäst. A Better place to be och Taxi tycker jag bäst om. Ska försöka hitta studioversionerna av dessa åt dig.
 
Tjusig bit!
Sången blir bättre och bättre ju längre låten går!
Riktigt fin röst.


Ja, vad svarar man på det? Tack... :wub:
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, sent omsider kommer här en ny version. Det som tillkommit eller ändrats är som följer:

* Ny leadsång, försökte sjunga ut mera och använde bandmick som ger ett mera kärnfast, solitt sound.
* Editerade bort det mesta av pianot
* Orgel
* Bort med flanger på gitarren förutom på solot.
* Körer

Till det bättre?  Är den färdig nu?

http://snd.sc/gXF1MP
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Blev mer levande med kören bra gjort.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ska lyssna i mp3-spelaren på väg till eller från jobbet och kolla.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det hörs att det är en rattlelåt, mixen låter konstig och burkig, men jag sitter med några halvsöndriga lurar här. Det gifter sig dåligt? De andra låtarna på kr lät bra dock, så jag håller tyst.

Vad kallas din sångstil? :D Man kan lätt förledas att tro att det är nåt dialektalt (typ "så snackar de i edinbourgh"). Det är nåt nasalt inblandat. Funkar, som vanligt.

Låten, vet inte, låter som mycket annat. ATomic swing, o dyl. Har svårt för det..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter bra!
I mina lurar är sången något vassare än i andra låtar jag lyssnar på (som referens).
På två ställen saknar jag en eller två körstämmor som ska ligga högre i frekvens, ha högre toner än de jag nu hör i den andra svängen.
Tänker på ett kort parti vid 1.27 och 2.50 ungefär. Där skulle det sitta perfekt att höra dessa högre stämmor. Kanske är de med men inte hörs så mycket som jag skulle vilja, vid 2.50 (i andra svängen).
« Senast ändrad: 24.03.2011, 11:29:48 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Blev mer levande med kören bra gjort.
Tack. Jag blev faktiskt väldigt nöjd med partiet 2:53 - 3:00. Det räcker nog att lyssna på det... ;)

Det hörs att det är en rattlelåt, mixen låter konstig och burkig, men jag sitter med några halvsöndriga lurar här. Det gifter sig dåligt? De andra låtarna på kr lät bra dock, så jag håller tyst.

Vad kallas din sångstil? :D Man kan lätt förledas att tro att det är nåt dialektalt (typ "så snackar de i edinbourgh"). Det är nåt nasalt inblandat. Funkar, som vanligt.

Låten, vet inte, låter som mycket annat. ATomic swing, o dyl. Har svårt för det..

Roliga comments.  :D Ska försöka bemöta dem en och en. Vad gäller mixen så är den mättad. Jag vill att det skall vara åt det hållet, men inte "övermättad". Jag undrar om det inte är åt det senare, då instrument börjar försvinna.

Jag försöker bara sjunga så gott jag kan, och försöker aldrig medvetet låta som någon speciell person eller dialekt. Jag trodde jag sjöng mer amerikanskt men en del tycker det låter brittiskt, så jag vet inte. Det blir väl ett hopkok av allt jag hört och gillar, med en krydda svengelska ovanpå. Tyvärr märker man att uttalet blir sämre med åren, trots att jag pratar mycket engelska i jobbet. Verkar vara en naturlig del av åldrande. När man hamnar på hemmet är bara modersmålet kvar, vad jag förstår.

Ja stilen är väl nån slags pop-rock, tyckte själv att det blev nån slags blandning av både Beatles och Stones ca 68.

Låter bra!
I mina lurar är sången något vassare än i andra låtar jag lyssnar på (som referens).
På två ställen saknar jag en eller två körstämmor som ska ligga högre i frekvens, ha högre toner än de jag nu hör i den andra svängen.
Tänker på ett kort parti vid 1.27 och 2.50 ungefär. Där skulle det sitta perfekt att höra dessa högre stämmor. Kanske är de med men inte hörs så mycket som jag skulle vilja, vid 2.50 (i andra svängen).
Med vassare antar jag att du menar att typ konsonanter hörs väl tydligt? Ska titta på det. Din idé på stämma är inte dum, jag lät överstämman gå ned och följa understämman, men de kunde ju ha divergerat istället. Kunde bli lite bättre knorr. Jag tar och provar att lägga dit en tredjestämma fläckvis så slipper jag sjunga om allt. :)
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är bara dessa två små partier jag tänker på, bara där jag saknar den stämman. Jag tänker på körer man kan höra bakom Joe Cocker och Van Morrison...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Bra låt! Har inte så mycket att bidra med, som inte redan sagts. Funderar på ifall du skulle kunna använda en tydligare artikulation av konsonanterna för att markera och frasera sången. Alltså att ibland våga "vila" på ett initialt l eller m (exempelvis) innan du går över i vokalljuden. Fast inte säker, jag spekulerar bara. Bra låt, som sagt.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hallå man..
soft låt, bra levererat  ..skönt skrammlig ljudbild
cool sångröst, heltklart en personlig ton!
gillar låten helt enkelt!

tack för senast åxo, kul att träffas & nattsudda lite  :D

/Larsson
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 386
    • Visa profil
    • SoundClick
Kors vilket utseende på wav-filen! Så ser aldrig mina ut. Kanske är jag för feg i limiteringen?
Gillar ju låten och tidigare invändningar känns som bortblåsta. Mer pondus i framförandet såväl vokalt som instrumentalt, t o m "just" låter brittiskt nu.  ;) Fina körer på slutet.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Funderade över vilken låt det lät lik som och upptäckte att det var en egen låt som jag ännu inte gjort nåt av. Så nu är den låten körd.
Många influenser Moody blues (orgeln) The Who (slutet) och en drös andra 60-tals grupper, The Move kanske.
Jag är full av beundran hur du får till det här 60-tals soundet med slamrande gitarrer. Kanske ännu inte den där låten som hamnade högst upp på top 20 listan, men den kommer nog :)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Ja, najs. Gillar mix 2.... framförallt orgeln :D
Låter öppnare än mix 1.


Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Fransa,
Jag tar med mig dina tips till nästa gång, jag tror inte jag sjunger om denna då jag är rädd att andra partier blir sämre. Kul att du lyssnade och gillart!

Larsson
Tjenare mannen, tack själv. Synd att man inte orkar nattsudda så länge bara... Kul att du gillar låten.

Equality

Ja, jag försökte få till ordet "just" lite bättre denna gång! :P Ja, topparna är inte snyggt klippta... Hade jag gjord mastringen ex-cubase och tittat på vågformen under tiden hade jag inte kört limitern som jag gjorde, då hade jag backat. Nu hade jag limitern som en effekt på mastern och lyssnade mig fram till en lagom mättnad. Men jag är osäker på om det inte blev för mycket ändå...? Kul att låten känns förbättrad.
Tokai
Hoppas du kan utveckla din låt ändå trots att jag snodde ditt koncept. Gillar dina referenser, det värmer att bli jämförd med dem och inte Freddy& the dreamers eller något annat mesigt. Mitt slamriga 60-talssound är det enda jag får till när jag spelar gitarr... Passar ibland, ibland önskar jag att jag kunde få till andra uttryck. Tack för lyssning och kommentarer.
Spacetrucker
Tack för det, jag tycker det alltid är svårt att bedöma om saker blir bättre eller bara annorlunda. Orgeln är förresten exakt samma som jag använde på ett par andra låtar på skivan, och den kommer från Cubase 5:s eget bibliotek.


En tredje version är på gång, har precis fått några snygga körstämmor som ska adderas! :)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Här kommer version tre!

MaxB har sjungit överstämmor på ett sätt som jag inte fixar, tackar så mycket för det!

Drog ner lite på limitern också, så det låter inte lika trasigt längre.
http://snd.sc/dTWFep

Är denna klar att lägga på färdiga?  :)
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Får väl säga som jag sa tidigare snyggt med körstämmor och nu ännu snyggare han har märkligt hög röst den där MaxB undrar var han får den ifrån - för lite wiskey tror jag. Det finns numer ett märkligt klipp vid 3:22 som du kanske ska putsa på Roger.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag hör inget klipp där förutom att jag dröjer lite på ordet "go" på ena stämman medans doubletracking-stämman kör rakt på ettan. Är det det du menar?  :unsure:
DON'T PANIC


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Uppskattar texten och temat den behandlar. var tog framtiden vägen?
samtidigt bekymmerslös musik. härligt att lyssna på. tänker själv att när man blir äldre är det logiskt att man har mer förflutet än framtid. Är det det kanske svaret (på var framtiden tog vägen)?