SRV cd känner jag inte till alls men som en riktigt bra ljud/mix-referens samt för att lära känna sina högtalare etc brukar jag då och då dra en testlyssning med antingen Steely Dan remastered och spåren från Aja/Gaucho vilka här är mästerligt mastrade, bättre ljudbild finns inte med sina luftiga & punchiga precis perfekta baskaggar och trumsound i kombination med ett tight basljud och resten uppåt i frekv. omr. gillar man inte sleek västkustrock så kan man instället sätta på Robert Plant Fate of nations som är lite rockigare men ändå laidback nog för att kunna urskilja ett nästintill lika bra sound, hans senare plattor har lite för mycket basnärvaro i mitt tycke...sen finns ju alltid den gode Zappa att luta sig tillbaka på, cd's & remasters fr. Tinseltown rebellion/You are what you is/Overnite-sensation/Apostrophe/One-size fits all, är alla ypperliga exempel på hur bra det kan bli när det är som bäst både musikaliskt och om inte annat så ljudmässigt med definition!!!
Tråden var så intressant att jag läst och tagit till mig och förhoppningsvis även kan tillgodogöra mig det som sagts.
Men... jag har från Spotify strömmat ner de två plattor som här nämns av Steely Dan och kan efter en första genomlyssning konstatera att jag upplever det som både slätstruken och onyanserad musik.
Låt mig förklara: Min dröm är att det vid testlyssning ska vara musik som kan representera olika stilar i soundet, så att man har flera olika låtar som kan användas som referens. Men då jag i bilen lyssnade på Steely Dan i lägre volym (eller uppblandat med bilbruset) hörde jag en virveltrumma (kanske kicken också) tillsammans med sången och körstämmorna, allt ibland ackomanjerat av en elpiano som hugger till här och där.
Troligen är det bra att lyssna på i en tyst miljö, det tror jag men det fungerade verkligen inte i bilen. Och om tanken var att testlyssningen eller referenslyssningen skulle vara musik som fungerar i alla miljöer, har inte dessa två plattor av Steely Dan nått målet (mina öron

).
Är det dessa två plattor som är tillgängliga via Spotify, som avsågs i sammanhanget?
Däremot undrar jag om fler med kunnande kan uttala sig om detsamma (referenslyssning) avseende gruppen 10CC? De har många olika musikstilar på en och samma platta och de har, som jag upplever det, en väldigt bra kompetens på att mixa bra. Nån med kunnande som talar för eller emot detta?
Övriga kommentarer?