Kontrollrummet

Emlan - samma båt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Nu bjuder jag på en till liten sorgsen visa..
OBS! Det jag bjuder på är text och musik, inte inspelningteknik! :)
ingen slutversion såklart, den har skönhetsmissar
men de flesta skönhetsmissarna ska jag nog ha kvar...förutom metronomen som råkat bli inspelad.. Hihi.

Text och musik: Emelie Larsson
Samma båt

Jag sitter i din och min båt
och jag har slutat ro
jag har slutat tro
Vågorna har lugnat sig nu
men du är fortfarande så vacker, du
Så mycket fint vi skulle få
Så många drömmar vi drömt på
Men nu ska jag gå

Du och jag följdes åt
Vi rodde samma jävla båt
och vi satt kvar när det blåste hårt
Du och jag i gott och ont
Du och jag i högt och lågt
Du och jag i skratt och gråt
men allt vi byggt
det står nu tomt

Du stod i vårt kaos när det sket sig
du stod där med din hand och du bar mig
Vi blev så mycket bra som vi bara hann
innan vi klev ur båten och försvann
Jag ser så mycket fint vi var
nu när inget är kvar



« Senast ändrad: 01.03.2011, 19:50:09 by Emlan »


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Bra disclaimer där! Jag bjuder också på musik och lämnar tekniken. Med ett antal låtar tycker jag det brukar kristallisera sig ändå och jag har ändå tjyvlyssnat lite på dig även om jag inte kommenterat innan. Bra komponerat, helt ok sångljud också tycker jag. Gillar kanske inte körerna så mycket på refrängen (?)...som jag tycker borde sluta efter skratt och gråt? Förövrigt väl skrivet och lite ulv i de berömda fårakläderna när det gäller språkbruket (läs: tüffare än det låter).

Sammantaget funkar det fint och matchar vartannat m lir, röst, sång och lyrik tycker jag! Säreget och originellt utryck som man inte plankar så lätt, liksom.
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag gillar disclaimern också!    :P   Jag tycker att det i många fall koncentreras på tok för mycket på produktion o.dyl. när det oftast är känslan som är viktigast, i mitt tycke.   Känsla har du så det knakar om Emlan och låten är riktigt bra, ja faktiskt min favorit hittills av dina alster.   

Kan tycka till om två saker. Det ena är att det är lite för mycket reverb på körerna men som jag ändå absolut tycker är bra och det andra är ordet "jäkla".
Jag lovar, jag är ingen frikyrkopastor men det rimmar liksom inte så bra med helheten.  Kan du inte sjunga "gamla", "ruttna" el. nåt annat, pleeease?   ;)

Bra jobbat hur som!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Uttrycksfull stil utan att låta teatralisk, det ger en väldig trovärdighet åt stycket. Den här gillar nog bäst av de jag hört av dig. Studsade iofs till för "sket sig" och "jävla" och det gjorde jag också när Afzelius sjöng det i en stillsam ballad. Har absolut inget emot svordomar eller andra kraftuttryck i texter men känns här som ett stilbrott. Orginell daradaram-kören innan sista refrängen. Bra!
En del mixtrix med reverb och annat såklart. Du har ett eget uttryck som jag gillar skarpt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
En liten not på inläggen ovan: Tycker det är skönt att man bryter av det med lite stilbrott!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nä fy bubblan så in i järnspikar så du svär här Emlan - det här kan man då rakt inte lyssna på B)
Gillar skarpt, utsätt vännerna för det så det instrumenteras bra också. Kan - som med alla dina låtar - bli en hit tycker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jävligt vackert :wub:


Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
finaste refräng jag hört på  länge !  :wub:
dock - ordet 'jävla' funkar inte med stämningen...det behövs nåt lite mer softat uttryck här.
jobba mer på melodin och orden i verserna så har du en riktig rysare !
jag tror du har lite för bråttom med att skriva texten ( som ju alltid är svårast, tycker jag )
låt den växa fram gradvis, - en riktig klassiker blir ofta till under en längre tid, den ska inte stressas och jäktas fram, precis som en planta måste den växa upp och mogna i sin egen takt.
( ursäkta kvasi-poesin  :lol: )
man FÅR ändra i sina egna alster ! - även om man redan framfört dem nån gång...

lycka till !


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
finaste refräng jag hört på  länge !  :wub:
dock - ordet 'jävla' funkar inte med stämningen...det behövs nåt lite mer softat uttryck här.
jobba mer på melodin och orden i verserna så har du en riktig rysare !
jag tror du har lite för bråttom med att skriva texten ( som ju alltid är svårast, tycker jag )
låt den växa fram gradvis, - en riktig klassiker blir ofta till under en längre tid, den ska inte stressas och jäktas fram, precis som en planta måste den växa upp och mogna i sin egen takt.
( ursäkta kvasi-poesin  :lol: )
man FÅR ändra i sina egna alster ! - även om man redan framfört dem nån gång...

lycka till !


Smak och tycke är så olika, som tur.... min åsikt är att "jävla" sitter kanonbra. Om man känner sig som personen i sången så är båten nog mer "jävla" än rutten eller nåt annat. Håller med dig i alla fall att det är den bästa refräng... och låt på länge, den låten gjorde ett djupt intryck på mig.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra refräng.

Tycker inte heller om "jävla" när du sjunger det. Det känns som du egentligen inte vill sjunga det ordet. Resten känns trovärdigt och bra, men inte just det ordet. Annars tycker jag det låter helt ok trots disclaimern om teknik.

En skitsak: "Så många drömmar vi drömt på" - brukar man inte bära på drömmar? = Så många drömmar vi burit på?

Å andra sidan. Kanske är det dom "opassande" orden som gör att man minns texten lite extra, som en slags hook. Även om det är obekvämt?

Bra jobbat!



Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Hej på er,
tack till alla kommentarer! :)
Roligt att disclaimern gillas! Ja... jag är inte så mycket inspelningsteknik.. jag är så mycket mer känsla och stundens ingivelse.. och uttryck.
...jag är glad att refrängen uppskattas överlag... och så. Fina kommentarer!

Angående svordomen då!
Svordomen har fått både bra och dålig kritik. Den kommer rakt från hjärtat i alla fall och resten av texten är också bara direkt från samma ställe..
brukar sällan eller förmodligen aldrig svära privat, så man får liksom passa på när andan faller på.... :)
...och den där båten, den är en underbar sak som på samma gång kan vara så fruktansvärt jobbig att ro. och då blir det just en "jäkla" båt, hatkärlek, smärtkärlek och alla ord som passar för såna känslor! ...men skulle jag lira den live, så skulle den nog heta något annat.. men här får ni mig ocensurerad:) Det är en komplimang!

« Senast ändrad: 03.03.2011, 08:22:40 by Emlan »


asti

  • Gäst
Finstämd och skön låt, sjungen med inlevelse!
Tycker inte det är något fel på det inspelningstekniska. Fint arr, där
avsaknaden av bas och trummor förstärker den intima känslan.
Mindre reverb på kören skulle ytterligare förstärka närheten i låten.
Tycker nog också att "jävla" och "sket sig" inte rimmar så bra med stämningen i låten.
Du låter inte förbannad eller frustrerad när du sjunger det.  :)
Fin text annars!
« Senast ändrad: 03.03.2011, 11:38:52 by asti »


Jay Thomas

  • Gäst
Fin sång med en bra text. :) Jag gillar när körerna kommer in för då lyfter det något alldeles, för att sedan på ett bra sätt bli lite mer lågmäld. Misstänker att du har fått höra om Lisa Ekdahl-referenser förut?

Inspelningsmässigt tycker jag att den är alldeles så bra den ska vara. Är ju personligen förtjust i efterklang så det reagerar jag inte speciellt mycket på.

Nu ska sägas att mina mixpreferenser är väldigt vida och jag köper det mesta, bara jag gillar låten... ;)


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Jag tycker det låter väldigt bra. Både musikmässigt och produktionsmässigt. Har du spelat in och producerat själv? Vacker melodi till ganska enkla ackord. Det bästa som finns är smarta melodier till enkla ackord så att ackorden plötsligt låter oenkla.
Jag håller med vissa andra att ordet jävla inte känns helt rätt. Det gör att låten går från att vara en vacker trubadurballad till någon sån där halvrebellisk akustisk punklåt i någon sekund. Utöver det tycker jag att det är en väldigt bra och originell låt.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Har ett par mindre tillagg bara till min kommentar och andras ocksa. 
Ang. svordomen, kan det ev. vara sa att vi gamla mossiga typer som har vaxt upp med Magnus & Brasse, Drutten & Gena och liknande har en allvarigare tolkning av ordet "jakla" an dagens ungdomar?  :)   

Sen maste jag bara saga att jag verkligen gillar korgrejen precis i slutet av denna vid 184s-185s samt att du haller ut pa n:et vid "forsvann" och "hann" a'la varsta Sarah Leander!  :)   Mycket bra!    /JEH

P.s.  Befinner mig utomlands och kan inte skriva dom sista 3 vokalerna ordentligt, som ni har sett.  :D  D.s.
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil

asti - Tack asti, nära och intimt är ju precis vad jag eftersträvar! :) Inte ens lite fel med metronomen i bakgrunden? :P
Svordomarna är uppgivenhet, kände jag! Meen, jag ska fundera på det!


Jay Thomas - Tack! Vad härligt med lika vida mixpreferenser som jag! :) Mixning är så personligt fick jag lära mig när jag läste ljudteknik... Så jag brukar också mest lyssna efter hur man själv gillar låten, kul att du gillar min!


Boxcutter - Tack för dina fina ord! Allt är egen produktion, roligt att du uppskattade den ljudbilden som jag tycker om:) Jag tycker själv att det enkla är bland det svåraste man kan göra!

Fuzzbub - Tack för en till kommentar med uppmuntrande ord:)
Den där svordomen alltså! :) Vi får se hur jag gör med den! :)
Uppgivenhet var min tanke, ett bitterljuvt "jävlar" och inget upproriskt eller revolterande.