Kontrollrummet

Boxcutter - The Final Journey

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
LÅTNAMN: The Final Journey
ARTIST/GRUPP: Boxcutter
GENRE: Fantasyorkester
LÅTLÄNGD: 4.43
KOMPOSITÖR: Boxcutter
PRODUCENT: Boxcutter
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3

Hej!

Efter lång inspirationstorka har jag ny lyckats skrapa ihop ännu ett bidrag till Kontrollrummets demoforum. Det här är väl egentligen en halvfärdig demo, men jag orkar inte utföra några ändringar på den nu så jag lägger den här under färdiga demon. Att jag inte tänker ändra något betyder inte att jag inte vill ha kritik. Hacka på bara, så jag lär mig!
Låten varierar väldigt mycket så lyssna gärna på hela. Den heter The Final Journey för att det är sista gången jag gör en sån här typ av låt. Från och med nu blir det mer struktur och temainriktat.

/Daniel


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Oj, vad snyggt! Det här är nog det bästa jag har hört ifrån dig!
Snygg komposition, tycker den är helt suverän, där finns inget mer att önska. Du är väldigt duktig att blanda klanger och ge stycket en musikalisk handlig med spännande partier. (Om jag bara visste hur du gjorde...) Snygg dynamik.

Snyggt med klockspel som förstärker melodin. Harpan som kör arpeggiot funkar bättre i denna låt, minns att jag klagade på en annan. Här blir associationerna gamla spelverk snarare än 80-talsmusik.
Snygga cymbalsvällningar och glittrande windchimes, men jag vet inte - kanske lite för flitigt använt?
Det finns brister men inga som egentligen beror på dig, utan EWQLSO (antar jag det är). Soloinstrumenten är inte lätt att få till naturligare än så här, det är inte den pluggens styrka helt enkelt. Tänker främst på violan mot slutet (210 s). Slagverket låter heller inte så bombastiskt som det borde vara, lite för "pappigt" hur jag nu ska förklara.

Jag tycker definitivt att du skall fortsätta göra sån här typ av musik, du är riktigt komplett sett till helheten i det jag hör. Det finns några fler på forumen som kan göra bra film/spelmusik, men ni är banne mig inte många som kan göra det så här bra.   :D
DON'T PANIC


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Tack! Det är kul att höra att man inte har blivit sämre i alla fall.

Jag har också tänkt på att jag använder swischar och glitter lite väl mycket, men det är inte förrän någon annan säger det som man verkligen tänker till, så det var bra att du gjorde det. En swisch kan göra en abrupt övergång att låta mindre abrupt, och såna övergångar har jag nog lite för gott om.
Jag ska inte sluta göra orkestermusik, men jag ska försöka sluta med att ha 10 olika i teman i samma låt och istället utveckla varje tema lite mer.

Jag lyckas aldrig få till trummorna på något bra sätt. Jag litar blint på att EWQL är bra grejer, men jag kanske borde försöka leta upp trummor på andra håll. Har du några tips?

Kul att du tyckte om den!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Instämmer med Rattle oj vad snyggt! Tvärtemot vad han tyckte så sög violan vid 212 tag i mig  - men jag kan nog för lite om EWQL eller vad det heter - kompositionen kan jag i alla fall säga tilltalade mitt inre mycket och jag ser inga som helst problem med att den växlar som den gör tvärtom.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Eddi: Tack! Jag tror att variation fortfarande är viktigt, men man kan nog få det att kännas lite mer enhetligt utan att minska variationen.


asti

  • Gäst
Ja, det här imponerar på mig!
Avundas verkligen er som kan sätta ihop sådana här kompositioner med
så genomtänkta arrangemang och få till artikulationer och dynamik på det här viset!
Här är det dessutom väldigt njutbara harmonier.
Jag har inga invändningar alls att komma med.
Jättesnyggt!
/Asti ryggdunkare  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker det är jättefint. Vackra harmisar rakt igenom och innehållsrikt verk. Stor spännvidd i stycket med såväl dramatik, pompa och sprödare, försyntare partier. Jag få sköna rysningar där vid soloviolan(?) kring 03:40. Dynamiskt också med cymbalslag markerade crescondon och snygga. Vid 00:31,5 låter det lite klippt annars jättefina övergångar. Bra att gratulera till ett stortverk och välkommen hit om jag inte sagt det förr! 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves