Kontrollrummet

Hårdrock

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Säg gärna vad ni tycker om MIXEN!, självaste musiken är oviktig då jag inte är involverad i den.. jag mixar bara.


[mp3=200,20,0,center]http://www.catherinemusic.se/kellme7.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 25.02.2011, 00:35:47 by olofd »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Du får säkert bättre svar från andra här på forumet. Lyssnar i skapliga lurar och jag brukar lyssna efter om sång och de olika instrumenten är tydligt definierade och det tycker jag verkligen att de är, t o m tejpen där på slutet är hur tydlig som helst  :lol:. Tycker panorering, nivåer, utnivå låter hur proffsigt som helst. Är den inte mixen lite väl torr men det kanske tillhör genren?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Tack för snabbt svar!
Ja, denna genre har blivit torrare och torrare de senaste åren.. skall låta proddat, men inte 80'.

Det har sannerligen varit en svår låt att mixa. inspelad på en porta på en ungdomsgård... lite som att pissa i motvind med andra ord.

Återkom gärna om du kommer på något mer!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Nåt mer? Bytte till mina bästa lurar (Ultrasone 2500) nu då jag tyckte ljudet verkade lite "kallt" (begär inte att jag skall utveckla det :huh:) i de andra för att jämföra och då försvann den känslan. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Dåliga lurar med andra ord=)

nä då.. det kan nog stämma att det är lite kyligt.. ingen rörinspelning direkt.. mycket transistorer i verket här..
Det där är dock något som brukar vara svårt att fixa vid mix.. om man skall värma upp ett färdiginspelat spår så brukar man behöva dyra burkar.. jag är student..


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
"Rör inte min rörförstärkare". Rör ger ett annat ljud helt klart. Tror det var Håkan som sa att just portastudios ger kallare ljud än nåt annat...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
ja, fast det finns också en övertro till "rör" och "värme".. det ger ett mer svårmixat material som VERKLIGEN inte funkar i alla genres.. jag är faktiskt i många fall lite antirör.. Men du skulle nog dra nytta av en snuskigt dyr rör-preamp, med tanke på din låt.. kom kom.. eller vad den heter.. Väldigt bra låt.. och i sådan musik skall man ha mycket värme.. i pop och rock är det en annan femma..

Jag hoppas att myten att RÖR är alltid bra snart dör ut.. för så är det verkligen inte.. solid state ftw!

Sen är det så att många som pratar om värme som inte vet vad det är.. det är inte bara distortion, det är harmoniska frekvensväxlingar i både över och undertoner som är sjukligt svårkontrollerade i en modern produktion... enligt mig då.,
« Senast ändrad: 25.02.2011, 01:31:45 by olofd »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vad betyder "soid state ftw"?
Jag tycker att "värme" är ett missbrukat ord, trots att jag använder det själv. Kolla vinyl vs CD-trådarna till vänster. Jag kör med två Röde K2 som ger akustisk musik en annan ...ok värme(!) än de micka jag testat förut men som du säger skulle man ha en vettig pre-amp. Just kör jag in dom i ljudkortet direkt (Cakewalk VS-100) och det är nog helt galet också med tanke på bruset (två akkeguror är max annars blir det för brusigt - tack för comments förresten!). Jag måste ändå dra en jämförelse rör/transistorer från lång tid tillbaka: Höll på med radiolyssning på am-bandet och hade tillgång till en RCA AR 88 (användes under 2:a värsldskriget) och jämförde det ljudet med en heltransistoriserad Drake SPR-4 och ljudmässigt var det två helt skilda världar. Lät oändligt mycket bättre i den 40 år äldre apparaten (RCA:an alltså).

Jag tycker det borde gå att "fourier-analysera" fram vad som låter "varmt" (vinyl enligt anhängarna) kontra "kallt" men vi kom inte vidare i diskussionen... Kan ju ha med andra parametrar än frekvensinnehållatt göra också .
« Senast ändrad: 25.02.2011, 02:16:30 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Tycker det låter kompetent mixat men överlag väldigt diskantigt och i mitt tycke FÖR maxat.
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Lite lite vass topp var det. Kanske blir det så om man mastrar för hårt? Hände mig med mina två senaste låtar. Men det kanske inte alls beror på nåt sånt. Även om filerna kommer från en porta borde det väl gå att skära diskant? Hårddisk som hårddisk?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Håller med att det låter lite kallt om mixen. Ungefär som när man glömt dra igen fönstret under kalla vintern. Men låten låter bra så starkt plus där. :)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
ja, fast det finns också en övertro till "rör" och "värme"..

+1

Citera
Jag hoppas att myten att RÖR är alltid bra snart dör ut.. för så är det verkligen inte.. solid state ftw!

Som Randall Warhead Darell använde och så många metal gitarrister fortfarande dyrkar det ljudet han krämade fram.

Citera
Sen är det så att många som pratar om värme som inte vet vad det är..


Upprepar man bara vad andra säger så kan man inte gå fel.  :mellow: Det är så populärt prata om värme i stärkaren och  mixverktyg. Nästan inga av dagens unga vet alls vad det är. Bara att det är något som de ska ha för det säger reklamen och som vi vet så har reklam aaaaldrig fel. :rolleyes:



Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Creedence spelade/spelar på Kustom transistorförstärkare, och deras sound är ju som bekant omtyckt, Creedence alltså. John Fogerty har kvar exakt samma Kustom gitarrförstärkare han spelade på i Woodstock. Även jag har haft en vadderad Kustom basrigg, 250 watts topp med ett 18" reflexhorn. Inte den dubbelfemton med kromade portar som Creedence använde till gitarr, utan en 18" reflex. Den lät som fan, men dåligt med diskant. Bytte bort den mot en 300 watts Highwatt rörförstärkare plus två små 15" lådor nån gång på 70-talet. Korkat...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Bytte bort den mot en 300 watts Highwatt rörförstärkare plus två små 15" lådor nån gång på 70-talet. Korkat...

Ja... :lol: om man visste allt i förväg så skulle man inte gjort vissa val man gjort. Men det är alltid svårt veta vad som kommer vara eftertraktat flera år efteråt. Inte sitter man heller och tänker den här kommer jag vilja ha i framtiden om 20 år direkt. :D
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Så för att sammanfatta:
Alla tycker att det är för mycket dikant och är lite kallt? något annat ni kan rekommendera?

//Olof


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vore kul att höra hur/om man kan styra mixen i "varm" eller "kall" riktning? Hoppas det inte är alltför OT. Har en akkegura som låter kall men det kanske är strängarna, Elixir?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Eq: du kanske ska koka strängarna?

:)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hur länge?  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Vore kul att höra hur/om man kan styra mixen i "varm" eller "kall" riktning? Hoppas det inte är alltför OT. Har en akkegura som låter kall men det kanske är strängarna, Elixir?

För att sammanfatta:
Många "Upplever" en "kyla" i musik som saknar lågt mellanregister. Det låga mellanregistret är ofta väldigt runt och "ombonat". Om man tillsammans med ett uteblivet mellanregister överstyr diskanten så tycker de flesta att materialet låter kallt/sterilt.

MEN!

Uttrycket Värme/Kyla härstammar inte från EQ (Med saknat mellanregister) utan kommer från när den analoga åldern blev digital och man började använda Solid State-kretsar (Transistorer) istället för Valve (Rör). Det som EGENTLIGEN är den korrekta benämningen på VÄRME är Harmonisk Distortion, som uppstår i rör eller på bandinspelningar. Detta är för att banden/rören inte är lika exakta med att reproducera de terser/kvartar/kvintar och sjuor som uppstår i en återgivelse av en ton. När dessa över/under-toner går in i varandra skapas en harmoni vilket i gamla medier är tydligare och bidrar till en viss saturering. Det är alltså denna process, en överförtydling av de harmoniska sammansvängningarna som skapar det som klassiskt kallats för värme...

Men

Under 80/90-talet när tekniken började förändras från rör till solid state så skedde också/samtidigt ett trendbyte i equalisering. Med band som Metallica och dans-hits under 90-talet märkte man att om man skar ut det lägre mellanregistret så skapade man en ökad "upplevelse" av "aggressivitet" i materialet, plus att materialet blev  mer korrekt återgivet på alla slags stereo:r.

Många förväxlade i detta skede den nya tekniken med den nya trenden. Att 90-tals låtarna inte lät "Varma" hade inte att göra med att de spelades in på en dator och var digitala utan att de hade anammat en ny trend med ökad Diskant, minskat lågt mellanregister och ökad kompression. Den digitala tekniken och solid state i sig kan producera fantastiskt (Upplevt) varma spår, med mycket lågt mellanregister, det var bara så att man inte valde att EQ:a på detta vis.

Idag lever vi dock tyvärr i en värld där det finns två OLIKA uppfattningar om vad värme är.. vissa tolkar värme som lågt mellanregister, vissa tolkar det för det de egentligen var meningen att betyda.. harmonisk distorsion.

Alla som läst mitt inlägg nu, var snälla och förklara vad ni själva tycker är "Värme". Är det att spåret låter runt/skönt/60'tal att lyssna på eq-mässigt, eller tolkar ni det som den överförtydling och saturation av harmoniska interlacening det egentligen var tänkt att vara?

Upplevelsen av värme är fruktansvärt subjektiv, och det kan den få lov att vara, men det enda jag uppmanar er till är att försöka uttrycka er tydligare än så här på forumet, jag frågar dig:

-Du som tyckte denna mix låter kall, vad beror detta på? Är det för mycket diskant?, för lite saturering?, för lite lågt mellanregister?, Något instrument som är "Hårt" eq:at?, För mycket limiter/Kompression?

Jag tror vi gör det lättare för alla om dumpar begrepp som "värme", "närvaro" o.s.v här på forumet!

Om du upplever att din akustiska gitarr låter "kall" equality försök, Dra ner diskanten och öka det låga mellanregistret, för det är vad de flesta menar med kyla i en inspelning!, annars kan det vara rum, strängar, pre-amp.. försök spela mjukare!

MVH, Er Vän Olof


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
För att sammanfatta:
Många "Upplever" en "kyla" i musik som saknar lågt mellanregister. Det låga mellanregistret är ofta väldigt runt och "ombonat". Om man tillsammans med ett uteblivet mellanregister överstyr diskanten så tycker de flesta att materialet låter kallt/sterilt.


Tror gitarren till höger lider av detta... blir jobbig att lyssna på...kanske räcker att
skruva till den... :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj det var inget dåligt svar Olof! Tack för det!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Det är detsamma med gamla t ex Marshallcabs är så populära och anses låta så vintage och varma,dvs de har inte så mycket diskant helt enkelt.  :)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
För att sammanfatta:
Många "Upplever" en "kyla" i musik som saknar lågt mellanregister. Det låga mellanregistret är ofta väldigt runt och "ombonat". Om man tillsammans med ett uteblivet mellanregister överstyr diskanten så tycker de flesta att materialet låter kallt/sterilt.


Tror gitarren till höger lider av detta... blir jobbig att lyssna på...kanske räcker att
skruva till den... :)

Ja på tok för mycket diskant att det skär i öronen. Rulla av vid runt 12 khz eller så åtminstone. Även sången tycker jag skulle må bra av lite lågpass. Alternativt att du använder någon saturationplugg och löser det på det viset.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Bra!

Tack för all konstruktiv kritik!

Älskar när folk är detaljerade i sin kritik och inte bara slänger ur sig subjektiva superlativ som SUPERKALLT!