Kontrollrummet

Håkan Nilsson & The Flying Saucers "Maskrosfrön" Ny skitigare version

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-the-flying-1

Maskrosfrön. Text o musik: Håkan Nilsson.

Jag har ofta tänkt på dig
vad du gör och vart du är nu
Lever du på vår gröna jord,
eller är du i himmelen?

Nu är det så länge sen
den du var finns knappast kvar nu
Sånt som händer, sånt som blir
hur och varför vet inte jag

Maskrosfrön med vinden far
kan inte styra själv
Blommar upp en kort sekund
eller i en evighet

Klockan tickar, jorden snor
minnen bleknar bort med tiden
Själen din den flög sin kos
men jag minns dig ändå som du var

Maskrosfrön med vinden far
kan inte styra själv
Blommar upp en kort sekund
eller i en evighet

Nu är det så länge sen
den du var finns knappast kvar nu
Sånt som händer, sånt som blir
hur och varför vet inte jag

Maskrosfrön med vinden far
kan inte styra själv
Blommar upp en kort sekund
eller i en evighet

Klockan tickar, jorden snor
minnen bleknar bort med tiden
Själen din den flög sin kos
men jag minns dig ändå som du var

Solo

Jag har ofta tänkt på dig
vad du gör och vart du är nu
Lever du på vår gröna jord,
eller är du i himmelen?

Håkan Nilsson: sång, el o ak gitarrer,maraccas, tamburin och ljudteknik.
Tomas Persson: trummor
Ted Hammarlund. bas
Rune Bertilsson: orgel
Micke Hjelm: körstämmor
Inspelat i Flying Saucers Studio Ljusne Sweden
« Senast ändrad: 06.02.2013, 22:24:50 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter ungefär likadant här som där  :D så det får bli:
Har lite svårt att höra en del ord, lägg gärna upp texten. Gillar melodierna i såväl vers och refräng. Behövs nog ett stick för ett välkomnande igenkännande av melodierna i en slutvända. Kanske ett solo. Kompet vill jag ha mer varierat, nåt parti utan trummor och/eller en konstpaus. Lite jämtjockt nu. Fin grund är det och jag kommer säkert att nynna på den snygga refrängen.


'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
TEXT!

Maskrosfrön. Text o musik: Håkan Nilsson.

Jag har ofta tänkt på dig
vad du gör och vart du är nu
Lever du på vår gröna jord, eller är du i himmelen?

Nu är det så länge sen
den du var finns knappast kvar nu
Sånt som händer, sånt som blir
hur och varför vet inte jag

Maskrosfrön med vinden far
kan inte styra själv
Blommar upp en kort sekund
eller i en evighet

Klockan tickar, jorden snor
minnen bleknar bort med tiden
Själen din den flög sin kos
men jag minns dig ändå som du var

Maskrosfrön med vinden far
kan inte styra själv
Blommar upp en kort sekund
eller i en evighet
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Låter ungefär likadant här som där  :D så det får bli:
Har lite svårt att höra en del ord, lägg gärna upp texten. Gillar melodierna i såväl vers och refräng. Behövs nog ett stick för ett välkomnande igenkännande av melodierna i en slutvända. Kanske ett solo. Kompet vill jag ha mer varierat, nåt parti utan trummor och/eller en konstpaus. Lite jämtjockt nu. Fin grund är det och jag kommer säkert att nynna på den snygga refrängen.



Jag har gjort den längre på test, men inte gillat det alls... Dribblade även med ett stick, då tyckte jag det blev skräp. Har fått för mig att den ska var enbart som en två minuters refräng för att funka. Den blir en av flera svenska låtar där somliga är längre och har betydligt mer ingredienser. Samt en låt som bara är en minut. Haha.
Men sångvolymen kanske...
Jag ska ev få min dotter att körsjunga på den.  :rolleyes:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Njaäää det är bra lirat och sjunget men jag upplever det lite som för mycket marschmusik med det trumkompet och det drar liksom ner låten i sig. Så en lite svag tvåa typ har hört bättre från dig om man säger så.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Marschmusik är väl bra?  :lol:
För mig känns den som rocknroll. Fast alla gillar det väl inte. Jag är van att höra den mellan ett par av mina andra låtar, då upplevs det kanske mer som en mindre del av en större helhet. Men va fan... Tanken är nog att den ska vara som en enda refräng bara. Det ska inte hända mer än det gör. I den låten...
Förstår kritiken ändå. Jag kan ju ev mixa den med omväxlande ak gitarr och el gitarrer i olika verser för att få lite variation... Fast å andra sidan vill jag ha ungf samma riv hela tiden
Jag ville ha samma trumkomp, men med vispar, det ville inte svärsonen, och jag ville inte bråka för mycket. Vispar vore nog bättre.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Så här får den nog bli nu. Tycker ljudet är lika bra som på "Skatön" som ju fått med beröm godkänt.
http://soundcloud.com/user7908154/01-maskrosfr-n-sep-5-wav

Hade problem att få nåt flyt i den här. Nu har jag matat på med två ak gitarrer, två el kompgitarrer samt både munspel och en sorts sologitarr som hakar på sången lite halvt om halvt. Har tagit undan tonvikten på trummorna lite, så nu blir det inte så markanta ratatatatatatt marschmusikaktiga virvlar. Har sjungit om den för 20de gången idag också. Bara lite grann andra betoningar kan ändra mycket i låtens helhet har jag märkt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Grejade med denna låt idag, den har legat på lut ett tag. Ska nog få en annan basist att lägga bas nån dag...

http://soundcloud.com/user7908154/maskrosfr-n-wav
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Brötigare gitarrer o orgel...

http://soundcloud.com/user7908154/fender-king-maskrosfr-n
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin mix och härlig live-känsla! Bra driv i låten, men kanske kunde ett lugnare parti ge lite extra variation.
Sången känns lite styltig med betoning på varje taktslag. Tror att du skulle försöka variera betoningarna lite mer....
Kanske går den lite för fort för att kunna få en följsam och behaglig sång...?
Låten är det inget fel på och texten är fin. Ljudbilden är kalas!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fin mix och härlig live-känsla! Bra driv i låten, men kanske kunde ett lugnare parti ge lite extra variation.
Sången känns lite styltig med betoning på varje taktslag. Tror att du skulle försöka variera betoningarna lite mer....
Kanske går den lite för fort för att kunna få en följsam och behaglig sång...?
Låten är det inget fel på och texten är fin. Ljudbilden är kalas!
/Asti
Låten är tänkt att vara tvärtom, att inte innehålla flera olika partier. Jag har försökt hitta på andra grejer att lägga in, men då tappar den charmen. Jag har på sistone lagt till en solovers med tonartsbyte, blir rätt frän effekt att sänka en o en halv ton, det låter som en höjning! Och att sen gå tillbaka till första tonarten på refrängen. Låten är så kort att det inte behövs några fler variationer. Den vers som börjar vid 1:12 är lite lätt återhållen dessutom. Och långa solon håller jag på med i andra låtar, befriande att spela utan ibland. De skitiga kompgitarrerna tycker jag själv lyfter rejält, den var för mesig förut...

Sången är väl det sorgliga kapitlet. Jag försöker sjunga så det låter så lite dåligt som möjligt. Folk verkar märkligt nog gilla hur jag sjunger live, så...
Vi har gjort den i en lite långsammare version också, jag gillar den här bättre, särskilt med brötiga gitarrer i stället för halvcleana. Den här är en av få grejer jag gjort som börjar kännas färdig. Nästa vecka ska rätta basisten spela bas på den o de andra svenska låtarna. Snart kanske det blir en cd...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin mix och härlig live-känsla! Bra driv i låten, men kanske kunde ett lugnare parti ge lite extra variation.
Sången känns lite styltig med betoning på varje taktslag. Tror att du skulle försöka variera betoningarna lite mer....
Kanske går den lite för fort för att kunna få en följsam och behaglig sång...?
Låten är det inget fel på och texten är fin. Ljudbilden är kalas!
/Asti
Låten är tänkt att vara tvärtom, att inte innehålla flera olika partier. Jag har försökt hitta på andra grejer att lägga in, men då tappar den charmen. Jag har på sistone lagt till en solovers med tonartsbyte, blir rätt frän effekt att sänka en o en halv ton, det låter som en höjning! Och att sen gå tillbaka till första tonarten på refrängen. Låten är så kort att det inte behövs några fler variationer. Den vers som börjar vid 1:12 är lite lätt återhållen dessutom. Och långa solon håller jag på med i andra låtar, befriande att spela utan ibland. De skitiga kompgitarrerna tycker jag själv lyfter rejält, den var för mesig förut...

Sången är väl det sorgliga kapitlet. Jag försöker sjunga så det låter så lite dåligt som möjligt. Folk verkar märkligt nog gilla hur jag sjunger live, så...
Vi har gjort den i en lite långsammare version också, jag gillar den här bättre, särskilt med brötiga gitarrer i stället för halvcleana. Den här är en av få grejer jag gjort som börjar kännas färdig. Nästa vecka ska rätta basisten spela bas på den o de andra svenska låtarna. Snart kanske det blir en cd...
Med ett lugnare parti menade jag bara att sänka volymen för att sedan trappa upp den på nytt!
Jag gillar också, som du vet, din sång. Det var betoningarna/fraseringarna jag åsyftade!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fin mix och härlig live-känsla! Bra driv i låten, men kanske kunde ett lugnare parti ge lite extra variation.
Sången känns lite styltig med betoning på varje taktslag. Tror att du skulle försöka variera betoningarna lite mer....
Kanske går den lite för fort för att kunna få en följsam och behaglig sång...?
Låten är det inget fel på och texten är fin. Ljudbilden är kalas!
/Asti
Låten är tänkt att vara tvärtom, att inte innehålla flera olika partier. Jag har försökt hitta på andra grejer att lägga in, men då tappar den charmen. Jag har på sistone lagt till en solovers med tonartsbyte, blir rätt frän effekt att sänka en o en halv ton, det låter som en höjning! Och att sen gå tillbaka till första tonarten på refrängen. Låten är så kort att det inte behövs några fler variationer. Den vers som börjar vid 1:12 är lite lätt återhållen dessutom. Och långa solon håller jag på med i andra låtar, befriande att spela utan ibland. De skitiga kompgitarrerna tycker jag själv lyfter rejält, den var för mesig förut...

Sången är väl det sorgliga kapitlet. Jag försöker sjunga så det låter så lite dåligt som möjligt. Folk verkar märkligt nog gilla hur jag sjunger live, så...
Vi har gjort den i en lite långsammare version också, jag gillar den här bättre, särskilt med brötiga gitarrer i stället för halvcleana. Den här är en av få grejer jag gjort som börjar kännas färdig. Nästa vecka ska rätta basisten spela bas på den o de andra svenska låtarna. Snart kanske det blir en cd...
Med ett lugnare parti menade jag bara att sänka volymen för att sedan trappa upp den på nytt!
Jag gillar också, som du vet, din sång. Det var betoningarna/fraseringarna jag åsyftade!
/Asti
Jag drog igång apparaterna nyss för att försöka ändra på baktaktsfraseringarna, men det lät bara konstigare ändå. Jag får inte till det på nåt annat vis. Men visst låter det lite skumt som tex "oftA"...
Att få in ett lugnare och uppumpande parti i låten låter sig inte göras annat än med att trummor o hela skiten görs om. Då tar allting ett år till...
Jag får hoppas att min underliga frasering går hem i alla fall. Och kanske just för att det är ett lite skumt baktakts-uttal. Kanske roligt att försöka härma...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar stompigheten, stilen påminner mig om 'Vandrar i ett regn', som Pugh sjunger på 'Ett steg till'.

Har bara lyssnat på den version som finns i första inlägget. Förutsätter att det är den som gäller, oavsett hur många versioner som dyker upp i tråden.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Gillar stompigheten, stilen påminner mig om 'Vandrar i ett regn', som Pugh sjunger på 'Ett steg till'.

Har bara lyssnat på den version som finns i första inlägget. Förutsätter att det är den som gäller, oavsett hur många versioner som dyker upp i tråden.
Den första finns inte längre. Det är den här:
http://soundcloud.com/user7908154/fender-king-maskrosfr-n
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Gjort om en del: Ny sång, och dessutom körsång, polarn sjunger samma stämma två ggr. Både el o ak gitarrna är nya, två av varje.
Tycker jag fått väldigt cleant ljud.

Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter helt radioklart i mina öron. Svänger bra. Gillar sångsynkoperna och folmusikflörten. Nån liten sur vokalton men va f... Bra jobbat!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nä sorry härifrån blir det neg - det låter som om du har jäkligt bråttom till bussen men att du vill spela klart ändå - att det sedan är bra proddat är en annan sak.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Låter helt radioklart i mina öron. Svänger bra. Gillar sångsynkoperna och folmusikflörten. Nån liten sur vokalton men va f... Bra jobbat!
Jättetack. Jag har ju gjort den här lite långsammare förut. De versionerna låter väldigt sega tycker jag. Det är lite halvsvårt att bara hålla sig till en vers o refräng utan att kontra till det, men det är sånt jag gillar. Tonartssänkningen som låter som en höjning är det enda som är annorlunda, det blev jag väldigt nöjd med. En enkel låt som jag tagit till mig mer o mer. En del låtar glömmer jag bort med tiden, den här är nåt extra. Texten betyder mycket den med.
Jag ringde polarn Micke Hjelm idag o frågade om han kunde komma o sjunga kör, han släppte det han hade för händer nästan o kom direkt. Det var verkligen grejt, annars är det sååå j-a besvärligt för alla att orka sjunga eller spela.
Jag köpte ett par Ultrasone 2900 öppna lurar att mixa i nyss, de har ganska mycket diskant, men de ska vara bland det mest exakta o rakaste som finns i lurväg. Sen kalibrerade jag om mina passiva trevägs JBL-monitorer, de har ju volymrattar för midden o diskanten, jag fick sänka midden o höja diskanten ganska mycket för att få samma sound som i lurarna. Innan gav de för mycket mid, o mina mixar blev tvärtom förstås, för lite mid, särskilt sången. Nu är det fan så mkt lättare att mixa.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nä sorry härifrån blir det neg - det låter som om du har jäkligt bråttom till bussen men att du vill spela klart ändå - att det sedan är bra proddat är en annan sak.
O fan. Jag gillar det här tempot väldeliga. Jag gillar att göra poplåtar ibland. Men du kanske vill ha mer stick o bryggor o solon? Det har jag på andra låtar. Men alla kan ju inte gilla allt.  B)

Gillar du långsamma tempon kanske denna film passar? Storjungfruns fyrhamn ligger 6 nm från min hemmahamn i Ljusne.

Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nu tycker jag inte sången känns så "styltig" längre!
Jättesnygg prod/mix - skön ljudbild! Gillar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu tycker jag inte sången känns så "styltig" längre!
Jättesnygg prod/mix - skön ljudbild! Gillar!
/Asti
Tack för det... Tror jag börjar slappna av lite med svensksången. Det är dags för det nu..  :D
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Har lyssnat på versionen i trådhuvudet. Antar att det är den senaste.

Det låter kalas om trummorna och gitarrer. Bra driv i allt annat också. Men jag gillar inte sättet du sjunger verserna på. Det låter som Snoddas eller Quicken, skulle vilja ha refrängens driv i stället, där det finns lite dist i rösten.

Välproddat, jovisst. Hade inte väntat mig något annat, det där kan du.
DON'T PANIC


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det låter riktigt bra om det är här Håkan men det är något som skaver och inte riktigt landar hos mig. Känns som en visa kompat av popband och jag tror att bandet tar lite för stor plats för min smak men som sagt - det lirar riktigt bra! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu har jag donat med den här igen. Efter melodiversen med tonartssänkning kom det förut en vanlig ref i vanliga tonarten. Nu tog jag bort min röst där och fortsatte på solot, men behöll polaren Mickes körstämmor. Har spelat fyra nya elgitarrer o maraccas o tamburin.
Jag har inte orkat ladda om den på forumservern, den är bara på Soundclouds distavdelning än.

http://soundcloud.com/user7908154/01-h-kan-nilsson-maskrosfr-n-4
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skön dänga,men är inte tempot lite för snabbt..Ja du hinner med med texten,men det låter lite stressigt..

Bra mix,finns inget att såga på där.Jag hade lättat en snutt på baseriet nivåmässigt,men det är så liten detalj så bry dig inte om det.

Lyssnade också på barndomslåten som kom efter denna..Där var bas/baskagge mer integrerade i låten(nästan lite låga i volym) enligt min lyssning då..

Ja ja,du kan det här.

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Nu har jag donat med den här igen. Efter melodiversen med tonartssänkning kom det förut en vanlig ref i vanliga tonarten. Nu tog jag bort min röst där och fortsatte på solot, men behöll polaren Mickes körstämmor. Har spelat fyra nya elgitarrer o maraccas o tamburin.
Jag har inte orkat ladda om den på forumservern, den är bara på Soundclouds distavdelning än.

http://soundcloud.com/user7908154/01-h-kan-nilsson-maskrosfr-n-4

Tycker det hänger ihop bra nu! Även om det inte riktigt är min bag så gillar jag den här!  :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Dänga? Det låter som nåt uselt fjantlåt i mina öron... Och det är det väl kanske oxå. Men för mig är det mycket och djupt allvar bakom både text o musik. Men är en låt kort o lite snabb kanske det är svårt att se den som allvarlig o seriös. Fast man kan kanske tycka att det är nå positivt med en "dänga" också?
Som jag ser det är är det svårare att göra en kort låt med få ingredienser än en lång med många olika delar. Jag gillar att göra bägge sorterna. Man att ha gjort en dänga känns nog som ett stort misslyckande i min värld, haha...

Lyssnade på den i bilstereon under dagens två timmars bilåkande, jag tyckte det mesta i ljudbilden var riktigt bra, för stark kagge var väl det som var mest fel genom bilstereon. Men mycket från radion tycker jag har sämre ljudkvalitet, ibland går det inte att ens försöka gissa vad ljuden ska föreställa....

Kanske den skulle bli mindre dängig med mer fokus på elgitarrerna? Det finns två halvrena plus två distade som även spelar solona i varsin oktav.
« Senast ändrad: 05.02.2013, 22:14:14 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skön låt Nilsson. Jättefin text, bra ljudbild och mix. Inget att klaga på när det gäller sången, det är ju du. Refrängen gillar jag särskilt mycket. Snyggt jobbat.   :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Dänga är för mig nåt som tilltalar mig.En dänga kan svänga rocka och vara alldeles underbar som denna.Hur många visor har jag spelat på efterfester/fester? Förmodligen 1000-tals.Jag gillar visor och har skrivit några stycken.Jag har en som heter "Josefin",det går inte en fest utan att jag måste spela den flera ggr.

Ordet dänga kanske har en negativ klang förvisso,men det var inte min avsikt att låta negativ - om jag inte hade tyckt om låten hade jag skrivit det.Det gör jag alltid och utan ironi.

Mix å lir låter kanon.Med en liten reservation för basen som jag skrev i förra,och möjligen tempot.Tempot är en smaksak,basen är en lyssningsfråga.
Hos mig är den lite för kraftig,men inte så det stör utan på gränsen.Kombinationen bas/baskagge ger lite för mycket tryck.Ingen annan verkar gå på min linje och då brukar vi inte bry oss.Är det samstämmigt,ja då skruvar man lite till.


Mike


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ok, bra! Men eh, på nåt vis skulle jag nog vilja få lite tuffare sound på den. Ska testa att ta med mer av elgitarrerna i mixen. Man vill ju ha med mycket av allt, men det går ju inte. Orgeln är så roligt o improviserat spelad så den vill jag inte pruta på. Kanske kan jag lika bra helt skippa akustgitarrerna till förmån för lite mer elgitarrer? 
Kaggen är enkel att dra ner två snäpp, elbasen ett snäpp...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag satte på mig lurarna och lyssnade ordentligt.

Det är nog mera baskaggen som är "störnings" momentet.Tar du ned den lite så fungerar basen i nuvarande nivå.Baskaggen skjuter på lite för kraftigt tycker jag.

Ja det är flera guror/instrument där i samma register..Kanske kan du skippa de akustiska..Det är på gränsen till grötigt,men nu snackar vi hårklyverier.
Först hade jag sänkt baskaggen.Alla förändringar i mixen ger ju lite åt det andra i ljudbilden - och sedan tagit en lyssnings sväng till.

När det gäller baskagge i en mix:
Jag läste en skön grej en gång av en stor mixguru:"Baskaggen skall kännas,inte höras" ganska bra sagt tycker jag och använder det som devis i mina alster,men undantagen finns ju alltid.

Nog om det

Mike


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Gav mig på micken o försökte sjunga skitigare/slarvigare ungf som jag gjorde från början med märklig baktakt och konstiga uttal.
Drog ner ak o rena elgitarrerna till knappt hörbart och gasade de skitigare elgitarrerna.

Det där med kaggen som ska kännas mer än höras är väl passé i dag, nu ska både kaggar och elbasar eq-as på det mest förlöjligande sätt så att det ska passa till uselt MP3-ljud i usla MP3-lurar. Fast jag gillar oldschool djupa kaggar.

Jag tycker nya versionen helt klart blev mer rocknroll och mindre "dänga"... Fler än en tycker nog att uttalet är i underligaste laget, men jag tror jag ska skita i det o sjunga som jag vill utan att tänka efter hur jag sjunger alls.  :rolleyes:
Ny Rocknrollversion
http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-the-flying-1
Gammal Dänga-version
http://soundcloud.com/user7908154/01-h-kan-nilsson-maskrosfr-n-4
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)