Kontrollrummet

GarageRock!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Nu är det dags att möta upp med en tråd om den förnämsta av musikgenrer - Garagerocken!   :D

Tips på grupper, synpunkter och allt man vill som har direkt eller indirekt med ämnet att göra välkomnas.    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag börjar med ett klipp av mina favoriter i genren - The Woggles, som f.ö. har stått för min
bästa konsertupplevelse någonsin! 

   

/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Jag börjar med ett klipp av mina favoriter i genren - The Woggles, som f.ö. har stått för min
bästa konsertupplevelse någonsin! 

   

/JEH
Denna Punk ger mig gås-hud...... :D
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Iggy and the Stooges måste väl vara med.




Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 :wub:
Såg dem på ''Sonisphere'' ,lite rostigt i början,men efter en halvtimme ungefär lossnade Iggys röst och det svängde rätt fett faktiskt,efter det ''Motley Crue''............ :rolleyes: hå hå ja ja..........
Tala om skräp........................ . :(
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Iggy and the Stooges måste väl vara med.




-Såklart!  "Raw Power" -plattan är ju en av hörnstenarna.  Ett måste i varje seriös skivsamling!  :)   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Mer Vintage kanske? ett av favvobanden anno någon gång åttiotal...

The Gun Club med Shes like heronie to med:




Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Mer Vintage kanske? ett av favvobanden anno någon gång åttiotal...

The Gun Club med Shes like heronie to med:




Riktigt bra!  Känner igen namnet men har ingen större koll på dom måste jag erkänna.  Det blir att lyssna mer! :) 

När vi ändå är inne på vintage måste man ha med pionjärerna the Sonics, från mitten av 60-talet:

"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Tänk att det kunde låta så hårt redan 1964.  :) Har inte valt någon Ramoneslåt eftersom jag väntade lite på "sixties" han brukar vara här ibland och garage och protopunk är väl hans signum.  :)
Svensk garage då? Union Carbide?
Räknar vi The Hives?  :)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tänk att det kunde låta så hårt redan 1964.  :) Har inte valt någon Ramoneslåt eftersom jag väntade lite på "sixties" han brukar vara här ibland och garage och protopunk är väl hans signum.  :)
Svensk garage då? Union Carbide?
Räknar vi The Hives?  :)

Aha, det finns fler!  Kul!  :)  Hoppas han kommer med inlägg också.   

Ja Union Carbide hör hit tycker jag allt.  Sedan har vi the Nomads också.   The Hives spelar (spelade?) väl garagerock också även om det alltid
har vart tunnsått med gitarrsolon i deras låtar vilket jag saknar.   
Flera svenska då?  Det är inte lätt att hitta fler kända gäng... kanske Sator kan räknas in med lite god vilja?  :)     /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tänk att det kunde låta så hårt redan 1964.  :) Har inte valt någon Ramoneslåt eftersom jag väntade lite på "sixties" han brukar vara här ibland och garage och protopunk är väl hans signum.  :)
Svensk garage då? Union Carbide?
Räknar vi The Hives?  :)

Aha, det finns fler!  Kul!  :)  Hoppas han kommer med inlägg också.   

Ja Union Carbide hör hit tycker jag allt.  Sedan har vi the Nomads också.   The Hives spelar (spelade?) väl garagerock också även om det alltid
har vart tunnsått med gitarrsolon i deras låtar vilket jag saknar.   
Flera svenska då?  Det är inte lätt att hitta fler kända gäng... kanske Sator kan räknas in med lite god vilja?  :)     /JEH
Tidiga the Creeps måste väl höra dit? Innan de mötte stylisterna...

DON'T PANIC


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tänk att det kunde låta så hårt redan 1964.  :) Har inte valt någon Ramoneslåt eftersom jag väntade lite på "sixties" han brukar vara här ibland och garage och protopunk är väl hans signum.  :)
Svensk garage då? Union Carbide?
Räknar vi The Hives?  :)

Aha, det finns fler!  Kul!  :)  Hoppas han kommer med inlägg också.   

Ja Union Carbide hör hit tycker jag allt.  Sedan har vi the Nomads också.   The Hives spelar (spelade?) väl garagerock också även om det alltid
har vart tunnsått med gitarrsolon i deras låtar vilket jag saknar.   
Flera svenska då?  Det är inte lätt att hitta fler kända gäng... kanske Sator kan räknas in med lite god vilja?  :)     /JEH
Tidiga the Creeps måste väl höra dit? Innan de mötte stylisterna...


Hehe.  Så sant, så sant.   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil

the misfits


a little story of vampira first goth lady...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Van Morrisons karriär började i gruppen Them. Kortlivat band. Jag tyckte dom hade ett skönt sound. Taskig playback på denna. Påstås att Jimmy Page är med och spelar i studioversionen.




'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
klart det är Jimmy page, han lirade på både the Kinks solon och en massa annat när ordinarie var för kassa helt enkelt (inofficiellt förstås)  :rolleyes:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
OK! Att han var en hårt anlitat studiomusiker visste jag ju men kände inte till hans medverkan i de grupper du nämner.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tror Mr Artrock har lite fel där

En intervju med Ray Davies Published in SOS September 2009:

Ray Davies säger:

"The [version] of ‘You Really Got Me’ that was actually released was the third [recording]. There was a demo thing with Dave playing lead, a second cut which may have had Jimmy Page on it (and which Pye Records still have in their vaults) and a third which definitely had Dave on it. I know because I was standing right next to him when he played on it. And that’s the one which was released. Jimmy Page did play tambourine on our first album."


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Vad har ni för definition på garagerock?
Känner att man kan tycka lite olika där

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Vad har ni för definition på garagerock?
Känner att man kan tycka lite olika där

Gurano

Vet inte om det finns ngn vedertagen definition men jag håller väl i stort med Wiki : [wiki=]http://sv.wikipedia.org/wiki/Garagerock[/wiki]

Misfits t.ex. tycker jag mer hör hemma i punken än i garagerocken, men det är jag det.  ;)     /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
@ Tokai  from wikipedia:

Citera
The guitar solo on the recording is the source of one of the most controversial and persistent myths in all of rock and roll: that it was not played by the Kinks' lead guitarist Dave Davies, but by then-session player Jimmy Page. The solo is said to be actually played by Dave Davies (then seventeen years old), as most of the people involved in the July 1964 recording sessions for the track have always maintained. However, the story has circulated for decades that the solo was played by Jimmy Page,[6] who later joined The Yardbirds and Led Zeppelin. Page was in fact hired by Kinks producer Shel Talmy as a session rhythm guitarist on a handful of tracks on the Kinks' first album, but those sessions took place several weeks after the "You Really Got Me" session. Page has always denied playing the song's guitar solo, going so far as to state in a 1977 interview that "I didn't play on 'You Really Got Me' and that's what pisses him (Ray Davies) off." Rock historian and author Doug Hinman makes a case that the rumour was begun and fostered by the established UK Rhythm and Blues community, many of whose members were resentful that an upstart band of teenagers such as the Kinks could produce such a powerful and influential blues-based recording, seemingly out of nowhere.

Several session musicians did play on "You Really Got Me": The piano work was by either keyboardist Jon Lord of Deep Purple[7] or Arthur Greenslade[8] Davies claimed that there was a session guitarist named Vic doubling his rhythm part, but that it wasn't Page. At the behest of producer Talmy, session drummer Bobby Graham played drums on the recording, rather than regular Kinks drummer Mick Avory. Graham went on to play the main drum part on many of the Kinks' early recordings. Interestingly, both Jon Lord and Talmy claim Jimmy Page did play on "You Really Got Me". Talmy credits Page for the rhythm guitar[9] and Lord credits him for the solo.[10]

According to Ray Davies, the song's characteristic riff came about while working out the chords of The Kingsmen's "Louie Louie." The Kinks' use of distorted guitar riffs continued with songs like "All Day and All of the Night," "Tired of Waiting for You," and "Set Me Free," among others. Pete Townshend of The Who has stated that their first single, "I Can't Explain," was an intentional soundalike of The Kinks' work at the time (The Who were also produced by Talmy at that time).

Ok jag får tillstå att det kan stämma tills vidare...ursäkta off-topic!

 :rolleyes:
« Senast ändrad: 01.03.2011, 23:44:04 by Mr Artrock »


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
OK! Att han var en hårt anlitat studiomusiker visste jag ju men kände inte till hans medverkan i de grupper du nämner.

wikipedia extrakt:

Page was the favoured session guitarist of producer Shel Talmy, and therefore he ended up doing session work on songs for The Who and The Kinks as a direct result of the Talmy connection.[19] Page's studio output in 1964 included Marianne Faithfull's "As Tears Go By", The Nashville Teens' "Tobacco Road", The Rolling Stones' "Heart of Stone" (released on Metamorphosis), Van Morrison & Them's "Baby Please Don't Go" and "Here Comes the Night", Dave Berry's "The Crying Game" and "My Baby Left Me", Brenda Lee's "Is It True," & and Petula Clark's "Downtown." Under the auspices of producer Talmy, Page contributed to The Kinks' 1964 debut album and he played six-string rhythm guitar on the sessions for The Who's first single "I Can't Explain"[18] (although Pete Townshend was reluctant to allow Page's contribution on the final recording, Page also played lead guitar on the B-side "Bald Headed Woman").[20]

In 1965 Page was hired by Rolling Stones manager Andrew Loog Oldham to act as house producer and A&R man for the newly-formed Immediate Records label, which also allowed him to play on and/or produce tracks by John Mayall, Nico, Chris Farlowe, Twice as Much and Eric Clapton. Page also formed a brief songwriting partnership with then romantic interest, Jackie DeShannon. He also composed and recorded songs for the John Williams (not the classical guitarist) album The Maureeny Wishful Album with Big Jim Sullivan. Page worked as session musician on Donovan Leitch's Sunshine Superman 1966 & the Johnny Hallyday albums "Jeune Homme" (1968) and "Je Suis Né Dans La Rue" (1969), the Al Stewart album Love Chronicles in 1969, and played guitar on five tracks of Joe Cocker's debut album, With a Little Help from My Friends.

When questioned about which songs he played on, especially ones where there exists some controversy as to what his exact role was, Page often points out that it is hard to remember exactly what he did given the huge number of sessions he was playing at the time.[18][19] In a radio interview he explained that "I was doing three sessions a day, fifteen sessions a week. Sometimes I would be playing with a group, sometimes I could be doing film music, it could be a folk session ... I was able to fit all these different roles."[12] Although Page recorded with many notable musicians, many of these early tracks are only available through bootlegged copies, several of which were released by the Led Zeppelin fan club in the late 1970s. One of the rarest of these is the early jam session featuring Jimmy Page playing with Rolling Stones guitarist Keith Richards, featuring a cover of "Little Queen of Spades" by Robert Johnson. Several songs which featured Page's involvement were compiled on the twin album release: Jimmy Page: Session Man Vol. 1 and Jimmy Page: Session Man Vol. 2.

Page decided to leave studio work when the increasing influence of Stax Records on popular music led to the greater incorporation of brass and orchestral arrangements into recordings at the expense of guitars.[13] However, he has stated that his time as a session player served as extremely good schooling for his development as a musician:

    My session work was invaluable. At one point I was playing at least three sessions a day, six days a week! And I rarely ever knew in advance what I was going to be playing. But I learned things even on my worst sessions -- and believe me, I played on some horrendous things. I finally called it quits after I started getting calls to do Muzak. I decided I couldn't live that life anymore; it was getting too silly. I guess it was destiny that a week after I quit doing sessions Paul Samwell-Smith left The Yardbirds, and I was able to take his place. But being a session musician was good fun in the beginning -- the studio discipline was great. They'd just count the song off, and you couldn't make any mistakes.[15]


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
"Jimmy Page did play tambourine on our first album."

Haha, fyfaan vad nedlåtande det där lät i mina öron. Typ, "vem fan orkar lägga tamburin? Ähh, låt den där session-killen göra det". Antar att det var innan han gick med Yardbirds och allt det där.

Garagerock, då bör man väl nästan nämna White Stripes tycker jag.


Denna lite mer åt blues-hållet, men den är så jävla bra. Älskar när han faller ner på knä och ser ut att tillbe Satan eller ngt haha! :lol:
Tänk er denna med en bassist och en trummis som inte är kass!
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Bra låt!  Jack White är ju hur bra som helst tycker jag.  Såg dom på circus precis efter Elephant-plattan och det var riktigt bra! 

Min favoritlåt med dom, som har ett riktigt schysst solo är denna: (hittade ingen bra liveupptagning)


/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tråden har tappat fart... Kom igen nu!  :)   

Fortsätter med Detroit-rock: MC5

 

/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En arbetskollega sa garage:

Jag fattar ingenting om dessa musikindelningar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
En arbetskollega sa garage:

Jag fattar ingenting om dessa musikindelningar.

Äh, man får ju tycka som man vill.  För mig är dock garagerock enkel oftast bluesig och slamrig rock som det slår gnistor om. 
Med "enkel" menar jag att ifall det blir för producerat och för perfekt har man fått något annat.  Dock kan ju detta vara positivt ändå s.a.s.  :)   /JEH



"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Tänk att det kunde låta så hårt redan 1964.  :) Har inte valt någon Ramoneslåt eftersom jag väntade lite på "sixties" han brukar vara här ibland och garage och protopunk är väl hans signum.  :)
Svensk garage då? Union Carbide?
Räknar vi The Hives?  :)

har varit bort rest 2 veckor och sjuk i lungiflamation men nu ska jag ta tag i denna tråden, har lyssnat flitigt på garage rock senaste 20 åren så nått kul ska jag kunna bidra med tror jag.


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
ok, då ska vi se vad jag kommer att tänka på  när det gäller garage rock:
ett av mina absoluta favorit band:














Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
kom på några bra garage grejer när jag gått från datorn som alla bör höra:








för alla stones fans, mer likt blir det inte:



ett av sveriges bästa band_:


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Allright!  Nu är vi igång på allvar känns det som!  B)   

Grymma låtar och grupper Sixties!  Känner igen en del, bl.a Nomads såklart och DMZ som du tog min favoritlåt av.  :)   
Maharajas är riktigt bra.  Dom ska kollas upp ordentligt! 

Jag fortsätter väl då.  Håll till godo med två av mina absoluta favoriter:

Radio Birdman:


13:th Floor Elevators ("You're Gonna Miss Me" remastrad)


/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Maharajas består bla av jens lindberg som spelat i crimson shadows,maggots och stomach mouths. och Mattias lija som var med i Strollers.








the gruesomes från canada, jag har lånat min avatar bild från en av medlemmarna:


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Maharajas består bla av jens lindberg som spelat i crimson shadows,maggots och stomach mouths. och Mattias lija som var med i Strollers.

Ja the Strollers och the Maggots har man sett live ett par gånger.  Har 2 Maggotsplattor också och dom är helt ok.  Live tycker jag dock
att det blir för tunt. Måns borde ha tagit in en till gitarrist...       /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
funderade på om  det finns nått mer viktigt av garage rock att ta upp i denna tråd.
tänkte på heartbreakers och Nomads stilen.gillar den rockiga typen av -77 punk som ligger nära garage rocken. det blev lite mer rockig 77-punk mot slutet men bra låtar i allafall.















Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Sen har vi ju the Fleshtones:



Det här kanske är mer åt punkhållet men the Saints förtjänar att vara med:




/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Saints var ju skitbra i början, ett favorit band!


skitbra Johnny Thunders influerat solo i denna låt!

nytt band som är väldigt bra lite åt powerpop/garagerock hållet:

sångaren/gitarristen i Biters förra band :

denna låt spelade The Boys in 77, men detta är originalet: