Kontrollrummet

Vad heter rattarna på el-gitarren.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Mina tonkontroller och volymkontroll på en gammal gitarr behöver bytas. Letar efter reservdelar, men vet inte vad jag ska söka på. vad heter de delarna på elektronikspråk?


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Potentiometer är det egentliga namnet. Potar (vridpotar) brukar man säga i dagligt tal.

GMF har mycket: http://shop.gmf.se/group.htm?category_id=13851
Hos Thomann heter de "poti"  :P http://www.thomann.de/gruppe-WEER-0.html?iwid=5


Utloggad tsmalmbe

google: volume tone pot guitar

exempel: http://www.guitarpartsusa.com/cat--Guitar-Switches-and-Pots--MAIN16
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Finns det några smarta genvägar att köpa på typ elfa istället för en gitarr-butik? Kan tänka mig att det är överpris i musikaffärer??
Fanns ganska många där. www.elfa.se
Och vad är det för någon man ska ha på volymen och vad för någon på ton. De gör ju olika saker??

Fanns både trimpotentimeter och precionspotentiometer och det säger mig inte så mycket.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Finns det några smarta genvägar att köpa på typ elfa istället för en gitarr-butik? Kan tänka mig att det är överpris i musikaffärer??
Fanns ganska många där. www.elfa.se
Och vad är det för någon man ska ha på volymen och vad för någon på ton. De gör ju olika saker??

Fanns både trimpotentimeter och precionspotentiometer och det säger mig inte så mycket.

Tveksamt... skulle isåfall röra sig om några tior mer hos gitarraffären, men för det är du säker på att du får en audiopot med rätt elektriska och mekaniska specar. Tre nya potar a 49:- kan väl vara värt att lägga på gamla bettan.  :)

(Trimpotar är såna man löder på kretskort och sen justerar med skruvmejsel).


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Finns det några smarta genvägar att köpa på typ elfa istället för en gitarr-butik? Kan tänka mig att det är överpris i musikaffärer??
Fanns ganska många där. www.elfa.se
Och vad är det för någon man ska ha på volymen och vad för någon på ton. De gör ju olika saker??

Fanns både trimpotentimeter och precionspotentiometer och det säger mig inte så mycket.

Tveksamt... skulle isåfall röra sig om några tior mer hos gitarraffären, men för det är du säker på att du får en audiopot med rätt elektriska och mekaniska specar. Tre nya potar a 49:- kan väl vara värt att lägga på gamla bettan.  :)

(Trimpotar är såna man löder på kretskort och sen justerar med skruvmejsel).


Ok..men jag har ingen aning om vad för några jag ska ha. Sida du visa hade ganska många där.
Tonerna är väl basreducerande så max vrid på dem ska ge mycket diskant.
Volymen är väl ett ställbart motstånd.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Det bästa är att du kollar på potarna som sitter på nu vad de har för värde.

En vanlig strata brukar ha tre st 250k potar, dvs samma typ för volym och ton med skillnaden är att tonkontrollerna är kopplade via en liten kondensator (se till att spara den när du tar bort de gamla potarna så du kan löda dit den på samma sätt igen.)



Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det bästa är att du kollar på potarna som sitter på nu vad de har för värde.

En vanlig strata brukar ha tre st 250k potar, dvs samma typ för volym och ton med skillnaden är att tonkontrollerna är kopplade via en liten kondensator (se till att spara den när du tar bort de gamla potarna så du kan löda dit den på samma sätt igen.)



Ska nog göra en tråd o visa upp gitarren, och låta folk lyssna på den. Pottarna är helt galna, och volymkontrollen är antingen på eller av. Den glappar när man vrider på den, men ljudstyrkan är densamma. Kan det ha varit kondensatorn som är paj?


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Det bästa är att du kollar på potarna som sitter på nu vad de har för värde.

En vanlig strata brukar ha tre st 250k potar, dvs samma typ för volym och ton med skillnaden är att tonkontrollerna är kopplade via en liten kondensator (se till att spara den när du tar bort de gamla potarna så du kan löda dit den på samma sätt igen.)



Ska nog göra en tråd o visa upp gitarren, och låta folk lyssna på den. Pottarna är helt galna, och volymkontrollen är antingen på eller av. Den glappar när man vrider på den, men ljudstyrkan är densamma. Kan det ha varit kondensatorn som är paj?

Jag har faktiskt aldrig hört om att en konding har pajat i en tonkontroll, men man ska ju aldrig säga aldrig. De kostar typ fem spänn så köp en ny sån också för säkerhets skull!

Vad du ska ha för värden på potar/konding beror som sagt på vad du har för gitarr (eller rättare sagt mickar).
Men t ex Seymour Duncan har fina kopplingsscheman på sin sajt där du kan leta upp en mick- och omkopplarsetup som liknar din gitarr och sen se vad de rekommenderar för värden: http://www.seymourduncan.com/support/schematics.shtml

Sen kan du ju leta lämpliga komponenter hos GMF:
Kondingar: http://shop.gmf.se/?category_id=4521
Potar: http://shop.gmf.se/?category_id=13851


Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
Ok..men jag har ingen aning om vad för några jag ska ha. Sida du visa hade ganska många där.
Tonerna är väl basreducerande så max vrid på dem ska ge mycket diskant.
Volymen är väl ett ställbart motstånd.

Både ton- och Volympoten är variabla motstånd...
Volymkontrollen funkar så att när du vrider på den, så minskar resistansen, varpå du får mer ström (högre volym).
Tonkontrollen å andra sidan tillsammans med kondensatorn bildar ett RC-filter... Ett lågpass-filter mao. När du vrider på den så ändras gränsfrekvensen, dvs hur mkt av basen/diskanten som skall skäras bort..

Kondingen skall vara på 0,1uF (microFarad)... men man kan ändra denna för att finjustera tonkontrollen

Det går jättebra att köpa trimpotar på tex ELFA.. du lär komma mkt billigare undan (tex till en Gibson kostar de flera hundra kr/st)..
Tänk dock på att på tex en Gibson så skall "handtaget" vara mkt längre än på tex en Fender. Så ta med de gamla när du ska köpa nya.

Potarna skall kan vara linjära eller logaritmiska... Värdet kan vara 250 eller 500KOhm.. 500Kohm ge en högre diskant och används därför med fördel ihop med humbuckers... Medans 250K kan användas med Single coils..

Linjör (Lin) eller Logaritmiska avgör bara hur "fort" ljudet skall dö ut när du vrider på poten tex från 10 till 9..

Som du märker så är dessa värden inte ristade i sten, så du kan med fördel experimentera dig fram till den bästa setupen. Dock är det lite jobbigt att behöva plocka bort strängarna varje gång man ska byta komponeneter. Gibson är bättre på den fronten där du kommer åt elektroniken på baksidan.

Ett sista tips.. innan du byter potar bör du prova att rengöra dem genom att spruta i elektronikspray i de små hålen. om inte det hjälper så öppnar du upp dem och rengör glidbanan och kontakterna som glider på dessa med Elektronikspray. Det brukar göra susen...

Lycka till /Hobbe
Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!