Kontrollrummet

In the doghouse - Grand design

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Lite nytt stuff...

...dagens skapelse. Framjammat och inspelat idag.

Vad tycks?

Stycka mig långsamt!!! Pina mig! Snitta upp mina ljumskar och dra ut tjocktarmen...  :P



« Senast ändrad: 16.02.2011, 20:34:06 by ricorider »
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
för mycket deesser vid 33 sekunder.  :rolleyes: 89-91 tycker jag det hörs att deesser arbetar för hårt igen. Vid 149 Inthiiide my head (deesser). Har du jobbat med deessern något?

Bra flyt, bra röst. Jag kan inte ge expertutlåtande om ljudet för jag har inte så bra högtalare i min lyssning men det låter bra här.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
dubbelt upp
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Fick kolla upp det där med de-esser: http://en.wikipedia.org/wiki/De-essing   :wacko:

Jag tycker det låter bra!  Schysst driv och bra gung.   Trummorna låter dessutom jäkligt bra!  ;)    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Har inte använt deesser alls faktiskt, men man kanske slarvat med artikulerandet...

Tack för bra kritik. Ska kolla upp...
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har lyssnat ett par gånger nu och det som slog mig från början var att gurorna har ett helt perfekt sound. Trummorna är ok men kunde kanske få lite mer djup - efter snacket om de-esser så hör jag det också - kanske det är så att en liten höjning av EQ vid 1000-1200 kan göra susen. På det hela taget en riktigt stark låt som impar - bra sångröst etc etc.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Tack för allt ros och det lilla riset.
Gurasoundet är min Gibson SG 61 Reissue. Stämd i D. In i min Orange Tiny Terror. Sänd via Small Stone Phasern på leadslingorna. Detta plockas upp av min Röde NT3 småmembranskondensator egentligen enbart pga att jag lånat ut min miksamling till en kompis. "Man tager vad man haver". Borde ha varit 421:a eller en SM57 eller både och som jag brukar...

När det gäller trumoornas djup: Menar du 80-talsfeta trummor? Det går inte hem hos mig. Min första LP som jag köpte var Kiss - Creatures of the night och där finns såna, numera, äckliga 80-talstrummor. Usch!!! :(
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Inte min avdelning direkt, men lyssnar man kommenterar man.
Jag spyr ödloooor, jag kräääääks slem ftån Saaaatan! (sången, inte texten - vet inte vad handlar om) Ja inte vet jag. Låter väl kompetent och så i denne genre, men det ändrar dock inte min uppfattning (att jag inte är speciellt svag för denna typ av musik.) Värdelös kommentar, men som sagt... Jag har ändå lyssnat...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Håller med dig om Creatures of the night-soundet på trummor. Bläää.

Här får jag mer vibbar av tidiga Whitesnake i arret. Inte sången. Jag skulle hellre ha 70-talstighta trummor här. Rent mixmässigt alltså.

Bra låt, men skippa gitarrsolot, eller skriv ett. Arret och framförande låter proffsigt, men solot håller inte.

Illustration för att visa min feedback kring trumsound:


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Låter lite som Mustach gjorde inledningsvis detta...
Mixen behöver bearbetas, men som låt betraktat så blir det skitbra med lite jobb... Dock kräver en sådan här låt en riktigt "mördar-däng-refräng" men där får Du lägga ner lite mer arbete som jag ser det...
Men för övrigt - tummen upp!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Tidiga Whitesnake?!?!?! Nej nu jävlar får jag skärpa upp mig. Jag känner hur ödlorna bara måste kräkas upp på ett ännu gruvligare vis (tack Tokai för bra liknelser. Lyssnar man så kommenterar man inte om man inte har nått vettigt att säga, men det hade ju du så det känns helt ok). Gitarrsolot liksom allt annat var ju bara improviserat och snabbjammat på stående fot... Kanske borde bearbeta det lite. Angående trummorna så kanske det oxå stämmer. Får se om jag orkar dola med detta eller som vanligt bara skapa nya stycken.

Tack för bra kommentarer!!!
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
"Lyssnar man så kommenterar man inte om man inte har nått vettigt att säga"

Det är vår gamle trotjänare den eminenta munspels- och bluessångaren Harmonica mike som myntade begrepper "Lyssnar man så kommenterar man". Vilket jag håller stenhårt på. Visst, ibland blir man lite vilseledd när det inte finns någon beskrivning på låtens genre. Ibland så kollar jag då på hur andra tycker och får därmed en viss uppfattning. Är det trash, metal el dyl, då drar mig mig ur. Men ibland vet man inte och då går jag ifrån den gyllene regeln att kommentera när man lyssnat. Vilket är väldigt sällan.
Jag tycker man kan kommentera utan att ha nåt vettigt att säga. Bara vetskapen att någon annan har lyssnat på låten och kanske bara säger: "Bra", är nog för mig.
Men det är klart, säger nån "piss" vill man ju veta varför.


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Tycker det låter ganska mkt Kiss om det hela trots allt - även om jag nog inte är så långt från Wernis resonemang heller. Kör så det ryker o gå loss på mixen en sväng så blir det kalas!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Jay Thomas

  • Gäst
Oh, sweet childhood! :)
Påminner mig mycket om musiken jag lyssnade på under senare delen av 70-talet, början av 80-talet. Bra vibbar, tycker att det är snyggt och kompetent med bra lir och snygg ljud! :)


Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Kiss och "sent 70-tal" känns bra mycket bättre än Whitesnake  :D Tack för bra respons allihop!!!
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Nämen nu måste jag tycka till om genren här.   Jag kan verkligen inte höra Whitesnake i det här och inte Kiss heller.  Ok, det är gitarrer med i bilden och det är rock men där slutar likheterna.  ;)     Nej jag får stoner-vibbar som fasen av detta *gillas* typ Kyuss och liknande.   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Måste erkänna att jag hade fördomar här. Slade hade en låt vid samma namn och trots att jag gillade Slade på 70-talet så gillade jag inte deras "In the doghouse" särksillt mycket. Näväl, detta är som tur nåt helt annat, riktig "dyster-heavy". Kommer att tänka på, som JT sade, sent 70-tal och tidigt 80-tal. Innan "hår-heavyn" kom.
Låten låter just som sån här musik skall låta tycker jag. Av nån anlednig fäste jag uppmärksamhet vid trummorna, dom sitter mycket bra.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Tack för jättetrevliga kommentarer. Äntligen någon som hör lite stoner i min rock... :)
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Inte min musik direkt men visst indirekt funkar den gott :)
Hade inte tänkt säga nåt eftersom jag inte är inlyssnad på genren direkt, men som någon nämnde i tråden - lyssnar man så kommenterar man - en bra devis att följa :)

För mig låter gurorna för murriga och dova (men de ska säkert låta så? ). Kan man inte ha en kör på några ställen som stödsjunger med leaden? skulle kunna bli bra?

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Körer skulle ju kunna funka för att liva upp det lite. Murriga ska gurorna vara. I detta fall ingen fuzz, men annars gillar jag dova, fuzziga Orangegitarrer...
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla