Kontrollrummet

Festival 16 - Hyllningssång/klagosång - Diskografitråden

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Hej:)
Här är man välkommen att berätta om vilka tankar som ligger bakom sitt bidrag till festivalen!
Ser fram emot läsning i denna tråd!

/Emelie


Utloggad carl cadello

Carl Cardello - Jag har förtjänat lite sol

För mig var det terapi.

Ursprunget till låten var att jag med min familj var på semester (All in inclusive) i Egypten över Nyår. Vi råkade ut för all skit man kan tänka sig (förutom revolutionen, den missade vi). Magsjuka som fick behandlas med penicillin, storm med regn och blixtar som förstörde hotellet, stängde poolerna och förorenade havet. Danska ungdjävlar som skrek hela nätterna och italienska resesällskap som härmande Lasse Åbergs svenskar i Semesterresan. Mat som smakade neutralt. Flygplansstolar som satt alldeles för nära varandra. Osv. osv.

Men sen ändrade jag mig och tänkte tvärt om.  B) En hyllning till längtan till något bättre, en hyllning till "att kunna åka söderut och slippa vårt förbannade sydsvenska vinterklimat".

Jag bar min vän Anders skriva en text på temat. Den levererades till mig på fredags kvällen. Min dotter Hanna skulle sjunga men hon hade inte tid på fredagen. På lördagen skulle hon ut med kompisarna och på kvällen blev vi lite ovänner ;) På söndagen gick det bättre. Vi sjöng och stod ihela förmiddagen och hade väl precis fått till det så pass att vi tyckte vi hade fått orden på rätt ställen. Då kommer det ett SMS. Vips var hon borta och jag fick använda sångskissen för slutmix. Nåja för att vara en skiss är jag ganska nöjd.

Nästa gång ska jag skriva låten i en tonart som passar hennes eller min röst ;)

/Mikael


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
För mig var det omtumlande att upptäcka att jag inte skulle vara med på festivalen trots att jag tidigare sagt att jag inte hade tid bestämde jag mig för att sno ihop något på ett par timmar enbart för att få vara med och förhoppningsvis för att någon skulle tycka att min nyupptäckta harmonier smakade bra. Hyllningen blev till musiken - jag skrev nåt kul på Off Topic häromdagen som ingen har uppmärksammat så det fick bli temat. "Musiken räddade mig från idrotten"
Sjunget blev lite falskt men va 17 det sjungdes i alla fall. Slutet är nog ett av de sämsta i världshistorien men klockan tickade så ja det blev som det blev.
Eddi (förmodligen sist men ändå kul o va med)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
"När livet börjar om" gjorde jag som en hyllning till våren, eller som det brukar bli när våren uteblir - försommaren.
För mig är det årets skönaste tid, när solen börjar värma, snön försvunnit och fåglarna återvänt, men trädgårdsarbetet ännu inte börjat bli ett påhäng.
Vi har en bäck strax nedanför vår tomt, som brukar stiga över bräddarna vid denna tiden och som "kluckar"
så avstressande och rogivande. Att då får sätta sig en stund i lä och bara njuta av solen och alla ljud och dofter från omgivningen är fantastiskt.
Det ger en känsla av att allt liv börjar om efter en lång vinter i dvala. Introt hoppades jag skulle förstärka denna känsla.
Musiken är tänkt att vara lugn och avkopplande utan tvära kast och överraskningar, för att ge en stund av ro och tid till eftertanke.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag hade nog tänkt skippa att vara med denna gången eftersom jag inte hade tid eller inspiration. Sedan fick jag några timar över på söndagen och det verkade bli så få bidrag så jag kände nog ett stygn av solidaritet med tävlingarna här på kontrollrummmet.

Jag hittade ett riff som jag spelat in någon gång på en akustisk gitar och började arra det. Tänkte att det kunde vara kul med lite minimalistiska harmonier så meldoin förändrades men grundkompet är statiskt genom hela låten.

Eftersom det blev pop så fick jag användning av några av mina udda instrument. Spilåpipan spelar harmonier och jag förutom dragspel och ackegitarrer trummor och diverse rytmkonfigurationer så lade jag två stämmor med min dulcimer som jag blev riktigt nöjd med.
Texten kom omedvetet då jag hade sjungit några låtsasengelska fraser på riffet för att få fram melodin. Döm om min förvåning då det faktiskt fans ett fragment till textidè där.
Texten blev lite krystad men är avsedd som en hyllning till en av världens bästa poeter. Det är formulerat som en liten gissningslek så gissa gärna vem jag menar (inte så svårt om man är lite almänbildad)

Ibland blir det bra när det går fort också men gitarrsolot suger verkligen som någon påpekade. Jag gjorde det med min Ebow.

Allt är gjort på en tagning så lite felspelande och sådant fins det säkert här, men känslan blev som jag ville.

eggs  :)


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Titeln på låten "Kärlekens vardagsrum" är snodd från en svensk översättning av Bruce Cockburn's "Laughter" (som i sig handlar om helt andra saker). Min låt är (givetvis) skriven till min livskamrat  :wub: Viveka :wub:, men också en reaktion på att kärleken i sångerna oftast beskrivs som något som drabbar en och bara finns där fix och färdig från början när varenda 25-öresfilosof vet att en kärleksrelation är något man bygger upp tillsammans.

Musikaliskt är det en countryballad med aningen uppjazzade ackord (den funkar som jazzballad oxå), och jag har brett på tjockt med smör  :P, förmodligen i mesta laget. Förebild är modern tradcountry som Mark Chestnut, men också crooners som Frankie och Bing. Mindre nöjd blir jag av att associeras med dansband, men sånt får man leva med om man sjunger country på svenska.

Jag har jobbat en hel del med stråkarret i Garritan, men tar gärna emot tips på hur det kan låta mindre syntetiskt. Tycker konstigt nog att det lät bättre innan jag delade upp stämmorna på stråksektioner... Annars är det dom kompetenta men inte helt flexibla kanadensiska studiomusikerna från BIAB som står för övrigt strängrassel (hoppas att ydderF får tid att förbarma sig över låten så jag kan kicka dom...). Elpianot är självspelat.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MaxB - Yuo're Gone

Har ett tvåstämmigt grundriff i tre delar som jag inte blir av med. Det har dykt upp i många sammanhang. Då jag tog ut vilka toner det var på pianot, blev jag inspirerad och hittade på lite mer runt det temat. Jag spelade in det i datorn med en soundfont (SF2) som låter som ett gammalt dovt murrigt piano och fler ideer dök upp. Då jag sjöng körstämma till höger i tredje refrängsvängen hörde jag stor klagan i den stämman. Jag älskar den och byggde vidare på en idé till text.

Då jag spånade på en text hade jag en idé som är i princip samma tema som i flera av mina låtar, bland annat "The Queen". Man är nära någon som varit full av liv men nu inte har mycket eller något liv alls, kvar. En tanke var att det gäller att den närmaste i ett äktenskap, ett förhållande, en relation, kanske till och med ett husdjur, är på väg att gå över gränsen, på väg att lämna jordelivet. Jag ville att texten skulle presentera det bit för bit, på en något abstrakt sätt så att flera kan känna igen sig och känna koppling till något man själv upplevt.

Och allt blir inte som man tänk sig. Eller precis tvärtom, att det blir precis som man skrivit. Inatt har vi kämpat i fyra timmar tillsammans med vårt dräktiga häststo Donna, som skulle föla om två månader. Hon och jag har vandrat många timmar tillsammans under kvällspromenader, längs grusvägen där vi bor. Jag har pratat och sjungit för henne och hon är världsbäst på att lyssna. Innan vi köpte henne hade hon inte uteslutande blivit bra behandlad. Hon var rädd och skygg om man närmade sig hennes huvud med handen. Dessa minnen har hon lyckats lägga bakom sig vid våra möten. Hon vet att hon inte behöver vara rädd. Hon litar på oss (och mig) till hundra procent. Den förvandligen är härlig att uppleva. I och med att hon skulle föla om två månader har hon haft problem med magen. Vid kolik är det promenader och kramlösande som brukar hjälpa. Hon verkade ha kolik igår kväll också. Men efter någon timme såg vi att det var mer än kolik. Hon låg ner i boxen och stönade rullade och kämpade men ibland var hon helt stilla i långa perioder. Det såg ut som om hon skulle passera gränsen för vad hon klarar. Tillsammans med veterinär som kom hem till oss lyckades vi under natten få ut ett föl som inte låg rätt och inte längre utvecklades som föl brukar. Donna klarade händelsen med livet i behåll. Donna och jag ordinerades en promenad längs den snöfyllda grusvägen nu upplyst av snö och en måne på väg till full. Det var vindstilla och lätta snöflingor föll. Donne puffade mig på armen med nosen flera gånger som om hon ville tacka mig för hjälpen. Usch nu gråter jag då jag tänker på det. Ja, fy fabian vad livet på landet kan vara tufft. Fölet är den tredje hästen som passerat gränsen i vårt stall. De första två hade cancer. Min låt är en betraktelse över förgängligheten här i livet och samtidigt en hyllning till livet och till Donna, som kom igenom det här med livet i behåll! Mitt bidrag tillägnas härmed helt och hållet Donna och hennes föl. Donna lever!

Sun is rising - the day is dawning – the beginning of a new life
« Senast ändrad: 15.02.2011, 14:58:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wernborg - När vi finner varann

21 år gammal låt som aldrig har spelats in. Skrev den på campingsemester i Danmark som en kärleksförklaring till min fru. (Hon var inte med på resan.) Då hade vi varit tillsammans i en vecka och man visste knappt vad som väntade när man kom hem. Var vi egentligen ett par eller hur låg landet? Vi kom hem från våra respektive semesterresor och som man säger... resten är historia.

Låten skrevs helt i huvudet, därav dom förhållandevis enkla harmonierna, men å andra sidan, varför krångla till det? Ursprungslåten hade ett efterkonstruerat obegripligt instrumentalt galoppstick som kunde varit bidrag i synkop-VM. Var glada att ni slapp höra det.

Har fått hjälp av svägerskan med körsång på denna inspelning.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Min låt (och text) är helt enkelt tillägnad den bästa person jag känner och kan tänka mig. :)

'Nough said..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
<zap>
« Senast ändrad: 20.02.2011, 10:56:14 by Mats »
the amatör formerly known as flabb