Kontrollrummet

Färgande kanalstrip?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
I dag när jag gör sångpålägg använder jag en Neumann TLM102, en Mico Audient stereopreamp, och dessutom kör jag med en kompressor jag har i min liverack, en DC24 som för inte allt för länge sen var en bra nog dyr studiokompressor, jag gillar den enormt. Och att sjunga först och sen komprimera i mixen det avskyr jag, det går inte att sjunga vettigt då med min röst. Problemet är att det är så jobbigt att behöva kånka in liveracken och koppla in den, sen när jag ska ut o lira på kvällen ska allt kopplas tillbaka och kånkas i trånga utrymmen, det ger en massa extrakrångel på livescenen också.
Sen är det så att jag tror att det skulle låta lite roligare med en rejält färgande preamp på min röst, så jag undrar om ni har förslag nån sån? Det viktigaste är preampen o kompressorn. Jag vill ha ett fett lite brötigt gammaldags ljud, ni vet hur raspig jag låter, jag vill få fram ännu mer av det, och slippa släpa in min rack. Har jag allt klart för inspelning all the time blir det ju mera gjort skrek han.

Kan en Joemeek SixQ vara nåt? Tänk på att jag redan kan få det supercleana ljudet med Audienten.... Sångljud jag gillar är moderna inspelningar med Merl Haggard och Johnny Cash.

Edit: Om nån kunde förklara dels vad en optokompressor är, och vad Joemeeks Ironswitch är för nåt, så skulle jag bli glad. Optokompressor, är det nåt som var populärt ett tag, men som är "ute" nu?
« Senast ändrad: 13.02.2011, 11:59:42 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Det var Jimi Hendrix som uppfann optokompressorn.  Han uppfann även hjulet och byggde pyramiderna.   ;)     /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
prova izotope nectar den är bra och lätt att bära på
« Senast ändrad: 13.02.2011, 12:59:54 by Guran »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tackar för dessa intelligenta svar!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
 :lol:  :lol:  :lol:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.



Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Citera
Edit: Om nån kunde förklara dels vad en optokompressor är, och vad Joemeeks Ironswitch är för nåt, så skulle jag bli glad. Optokompressor, är det nåt som var populärt ett tag, men som är "ute" nu?

Är det viktigt för dig vad som är inne eller ute???...det handlar ju inte om mode eller så i dessa fall utan vad man vill ha helt enkelt!

Optokompressorer är trevliga för både sång, bas och gitarr med sin karaktär, rörkompressorer likaså, vill man som du ha ett färgat ljud så är det väl främst på dessa typer man kikar men även germanium eller diodbrygge-byggen som vintage design cl1 mII tex som dessutom är bra på alla instrument eller tom mixar om man vill gröta till det på ett snyggt sätt, och just precis, vad får det kosta???



Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Citera
Edit: Om nån kunde förklara dels vad en optokompressor är, och vad Joemeeks Ironswitch är för nåt, så skulle jag bli glad. Optokompressor, är det nåt som var populärt ett tag, men som är "ute" nu?

Är det viktigt för dig vad som är inne eller ute???...det handlar ju inte om mode eller så i dessa fall utan vad man vill ha helt enkelt!

Optokompressorer är trevliga för både sång, bas och gitarr med sin karaktär, rörkompressorer likaså, vill man som du ha ett färgat ljud så är det väl främst på dessa typer man kikar men även germanium eller diodbrygge-byggen som vintage design cl1 mII tex som dessutom är bra på alla instrument eller tom mixar om man vill gröta till det på ett snyggt sätt, och just precis, vad får det kosta???


Nej jag är väl en typisk sån ger fan i vad som är "inne", är isåfall kanske hellre lite tvärtom att jag gillar det som anses vara gammal skit. men så står det ju i all reklam, prylarna är så vintage och låter så gammalt. har googlat och optokompressorn verkar vara en gammal 50-tals uppfinning. Här hittade jag en sida där de gillade Joemeek väldigt till både sång o bas, även på virvel. Att få ett riktigt bra basljud vore mycket värt för mig som började som basist.
http://emusician.com/signalprocessors/emusic_joemeek_sixq/index.html

Hur mycket det får kosta? Nja har inte tänkt så mycket på det. Har sett en SixQ på Blocket för 2700 kr. Det är vad jag fick för att spela en stund igår...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil

Kan en Joemeek SixQ vara nåt?

Ja visst kan det det. Men ärligt, du vet ju precis som alla andra att det enda sättet att få veta något är att testa och se om man gillar saken. Men visst, Joemeek är ju kända för sin kvalitet. Ska man köpa begagnat så måste man ju få möjligheten att testa. Köpa och få hemskickat och upptäcka att den här var inget för mig är ju inte så roligt direkt. :(
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Den SixQ jag sett finns inte allt för långt bort, dit kan jag åka bil. Klart att man vill testa, men det brukar ändå ta ett halvår eller så innan man blir van grejerna och vet vad man egentligen tycker. Därför blir det ovärderligt även med andras åsikter. I alla fall somliga åsikter!  :lol:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Du menar i till skillnad mot Gurans och Fuzzbubs åsikter?  :lol:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil


Om du klarar dig med en kanal så kanske en ISA One är det du söker.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Du menar i till skillnad mot Gurans och Fuzzbubs åsikter?  :lol:
Hehe. det hör till att driva med varann å. Det svåra då är att formulera sig så att det inte går att veta om det är allvar eller tokeri.

Analogfreak.... Har den burken kompressor?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Nä det där är bara en preamp. http://www.soundonsound.com/sos/oct08/articles/focusriteisaone.htm
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
om du gar 25k att lägga så rekomenderar jag denna: http://www.vintagedesign.se/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=25
den har skön värme & kräm att ge till ljudet..
priset är den enda nackdelen dårå  :rolleyes:
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
om du gar 25k att lägga så rekomenderar jag denna: http://www.vintagedesign.se/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=25
den har skön värme & kräm att ge till ljudet..
priset är den enda nackdelen dårå  :rolleyes:

Och den har du själv så du vet vad du pratar om?  :rolleyes: Tror nog knappast Nilsson har 25 tusen eller intresserad av att slänga ut så mycket på en sån sak. Finns garanterat minst lika bra prylar för en bra mindre summa. Dyrast är som bekant inte alltid bäst eller bättre. Musikprylar är inget undantag från den regeln. Men det var väl bara väntat att någon skulle komma in i tråden och ha ett behov av att vilja vara värst. Alltid är det någon när det är sån här eller liknande tråd. Spelar ingen roll om trådskaparen säger ett maxbelopp på några tusen så får man såna här svar.
« Senast ändrad: 13.02.2011, 19:59:45 by Odrörir »
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Finns garanterat minst lika bra prylar för en bra mindre summa. Dyrast är som bekant inte alltid bäst eller bättre. Musikprylar är inget undantag från den regeln. Men det var väl bara väntat att någon skulle komma in i tråden och ha ett behov av att vilja vara värst. Alltid är det någon när det är sån här eller liknande tråd. Spelar ingen roll om trådskaparen säger ett maxbelopp på några tusen så får man såna här svar.

Eftersom du inte vet vad du pratar om så kanske det är lika bra att du håller dig borta från den här sortens idiot-kommentarer.
Dina gissningar är överflödiga just nu.
Det var bara ett tips. Vi vet redan att du inte kan nåt inom det här området.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Thomas driver ju både Vintage Design och TK-audio. Han har nyligen släppt den här burken.
Den kanske kan vara nåt för dig.

http://www.audiodog.se/audiodog_products_show.asp?product_id=2103


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag har en bestämd åsikt och det är att i 99% av fallen så får du vad du betalar för och i fallet med Vintage design etc så kan man inte säga annat än att de låter förjävla bra även om man kan tycka att det är väl mycket stålar, jag har testat och ägt så många olika preamps och kompressorer i alla prissegment de senaste 20 åren i jakten på de där välljudande verktygen man så gärna vill ha och ibland lurar man sig själv både med hypen som skrivs och inbillar sig att "den där billiga men snygga burken ja den är nog lika bra som den där dubbelt så dyra eftersom han och han säger det" osv osv...jag håller med om att man kan få helt ok sound ur betydligt billigare grejor men är man som Herr Nilsson ute efter karaktär etc så blir man liksom t(v)ingad att leta sig upp i quality-ligan med namn som Vintage Design/Chandler/Neve/Summit audio and you name it...
Har tyvärr inga billiga tipsexempel att komma med här, kanske TL audio men dom har jag aldrig testat själv...lycka till!


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Jag har en bestämd åsikt och det är att i 99% av fallen så får du vad du betalar för och i fallet med Vintage design etc så kan man inte säga annat än att de låter förjävla bra även om man kan tycka att det är väl mycket stålar, jag har testat och ägt så många olika preamps och kompressorer i alla prissegment de senaste 20 åren i jakten på de där välljudande verktygen man så gärna vill ha och ibland lurar man sig själv både med hypen som skrivs och inbillar sig att "den där billiga men snygga burken ja den är nog lika bra som den där dubbelt så dyra eftersom han och han säger det" osv osv...jag håller med om att man kan få helt ok sound ur betydligt billigare grejor men är man som Herr Nilsson ute efter karaktär etc så blir man liksom t(v)ingad att leta sig upp i quality-ligan med namn som Vintage Design/Chandler/Neve/Summit audio and you name it...
Har tyvärr inga billiga tipsexempel att komma med här, kanske TL audio men dom har jag aldrig testat själv...lycka till!

TK-Audio är faktiskt riktigt bra grejer som inte kostar skjortan. Jag köpte en DP1. Det enda jag har fått göra är att borra hål i plåten på ovansidan för att vända ringkärnetrafon och montera den där istället för i botten. Det var enda sättet att få bort brum i högra kanalen.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
och den har du själv så du vet vad du pratar om?  :rolleyes: Tror nog knappast Nilsson har 25 tusen eller intresserad av att slänga ut så mycket på en sån sak. Finns garanterat minst lika bra prylar för en bra mindre summa. Dyrast är som bekant inte alltid bäst eller bättre. Musikprylar är inget undantag från den regeln. Men det var väl bara väntat att någon skulle komma in i tråden och ha ett behov av att vilja vara värst. Alltid är det någon när det är sån här eller liknande tråd. Spelar ingen roll om trådskaparen säger ett maxbelopp på några tusen så får man såna här svar.

jag har den själv.. och visst är den dyr
men den har vad nilsson efterlyste iaf
hittar du lika bra till billigare pris får jag gratulera!  :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Finns garanterat minst lika bra prylar för en bra mindre summa. Dyrast är som bekant inte alltid bäst eller bättre. Musikprylar är inget undantag från den regeln. Men det var väl bara väntat att någon skulle komma in i tråden och ha ett behov av att vilja vara värst. Alltid är det någon när det är sån här eller liknande tråd. Spelar ingen roll om trådskaparen säger ett maxbelopp på några tusen så får man såna här svar.

Eftersom du inte vet vad du pratar om så kanske det är lika bra att du håller dig borta från den här sortens idiot-kommentarer.
Dina gissningar är överflödiga just nu.
Det var bara ett tips. Vi vet redan att du inte kan nåt inom det här området.

 :lol:  :lol:  :lol: Jag sitter i alla fall inte och låtsas att jag kan något som jag inte kan eller påstår något som inte är sant.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.