Hej alla & TACK för alla svar..Tyvärr hade jag helt glömt bort den här tråden, då det där med trummor inte blev aktuellt..
Förlåt mig. Slarvigt att inte hålla koll på trådar man skapar.. Men men.. 
Hur som helst.. Nu sitter jag här igen och skall strax åka & titta på ett beg. DTXplorer (som jag, som sagt, haft förr). Dock har jag aldrig kopplat det till något ljudkort - det var inte aktuellt på den tiden.
Men såhär är det - ochg jag hoppas nu att Ni vill hjälpa mig igen. Ska hålla koll på denna tråd framöver.
1. Jag kör ju med min Toneport UX2 som ljudkort, vilken ej har midi. Skulle jag därmed kunna nyttja en sådan här kabel (se nedan) med bra funktion?

2. Har sett, på nätet, att det kan bli trassel med att få ordning på det där.. Folk har fått virvelljud på bastrumma etc. Är det något som en lekman som jag kan åtgärda? Det är väl någon form av inställning i Cubase antar jag?
3. Jag kör Addictive Drums. Funkar det bra att köra el-trummor till det?
Om du vill spela in ljudet från DTExplorer så koppla den via Audio-utgången (hörlursutgången) till en mixer som du sen tar in via datorns ljudingång. Ljudingången kan vara den ordinarie ljudingången eller via ingången på ett ljud-kort.
Ja, just det.. Så kanske man också kan göra.. Men då blir jag tvingad att använda DTXplorers inbyggda ljud va? Då kan jag inte nyttja t.ex. Addictive Drums som ljudkälla, eller?
Vill du använda utförandet för att sedan skapa ljudbilden, så kan du naturligtvis koppla den via Midi. Men tänk på att trumljudet då blir utifrån den uppspelande synthens ljudprofil.
Hmmm.. Om jag fattar det rätt (vilket kan vara tveksamt - är inte så mycket för det tekniska) så är det väl då som jag kan nyttja Addictive Drume, eller??
Sammanfattningsvis... Jag vill ju köra MIDI och därmed köra genom Addictive.. Så då hänger det på att kabeln "MIDI-USB" fungerar.. Om inte så måste jag ju byta ljudkort & köra riktig midikabel då!?!?!
Jag kör en laptop - med alltför få USB-ingångar (HUB?) och Windows 7...
Alla experter, och lekmän med erfarenhet, är oerhört välkomna att svara.. Jag vil VERKLIGEN ha fysiska trummor nu och har äntligen fått tyst på min frus högljudda protester (nästan iaf) och vill såååå gärna att detta ska fungera...
Tack på förhand// Hogge