För bra för att vara sant..?

Ja, det är bra att vara misstänksam.
Och visst är det så - du får vare sig en Benchmark, Prism eller någon annan "high end"-omvandlare om du köper det här kortet. (och ingen protools HD heller...) Och det betalar du ju inte heller för. Elektroniken runt AD/DA-omvandlarchipen är mera påkostad i de dyrare systemen.
Men jag skulle vilja säga så här: Jag anser att du får mer för pengarna vad gäller AD/DA-omvandlare än med någon annan konkurrent i prissegmentet.
EMU 1820m (tillverkas tyvärr inte längre) och 1616m har omvandlare av mycket hög klass. Jag har svårt att se någon riktig konkurrent till det priset faktiskt.
Sen är det en annan sak att micpreamparna inte är lika bra, men OK för priset, de kommer liksom med "på köpet".
DSP:n - ja den går att använda - om man måste...
Och patchmixen brukar ge alla nybörjare grå hår. Men är ett riktigt bra verktyg för den som lärt sig använda den.
Observera dock att det är bara modellerna med en modellbeteckning som slutar på "m" som har de riktigt bra omvandlarna.
Hittar du någon butik som har ett 1820m-kort kvar så slå till så snabbt du kan innan det försvinner. Det ger ännu mer för pengarna än sitt nya syskon.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...