Kontrollrummet

Fredrik Karlsson - Superego

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Halloj!

Har nymixat denna låt eftersom jag har förbättrat min lyssning.

Hjälp mig med synpunkter på mixen och låten, tycker den är färdig men har förmodligen fel  :)


LÅTNAMN:   Superego
ARTIST/GRUPP: Carson´s car
GENRE: Pop/Rock
LÅTLÄNGD: 3:22
KOMPOSITÖR: Fredrik Karlsson
PRODUCENT: Fredrik Karlsson
EV. MEDVERKANDE: Bara lilla jag
INSPELNINGSÅR: 2006
FORMAT: mp3

http://www.speedyshare.com/744266392.html
« Senast ändrad: 27.05.2007, 22:29:33 by tsmalmbe »
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oukki Fredrik
Detta kommer kanske att verka som storsågning, men gillar faktiskt låten, finns alla goda ingredienser här :)

Mina synpunkter:
Ljudbilden kunde vara bredare, nu e de lixåm bara basen som är bred, och hihatten i trumserien som är stereo, resten känns mono.
Sången är stark o bra, kunde dock lämna bort "ahaaa" o "ohoo" delarna, tycker dom hör till en annan, snällare genre.
Solodelen vid 1:04 låter lite vass o kall, sök lite mjukare o fläskigare sound.
Snygg break vid 2:19,
2:48 framåt kan jag urskilja en ytterst svag kör i bakgrunden, lyft upp den ordantligt eller ta bort den helt. Och igen det vassa gitarrsoundet som täcker lite väl mycket av det övriga.

Fortsätt med skruvningen, du har gjort dig ett gott botten att jobba på med! :)


h.  JOhan


---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Tackar Johan för din input och faktiskt så håller jag med direkt, kören i slutet skall upp, leadskrikguran är för diskant, det enda jag inte kan göra nåt åt är de sk mono trummorna eftersom hihat ligger lite vä o lite hö tomsen ligger vä o hö, virvel och bastrumma ligger i mitten.
Gillar själv det lite töntiga aaaha och ooho eftersom det kommer in ett rockabilly piano och en walkingbass på dessa partier!

Tackar än en gång och jag vill ha fler kommentarer  :)
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
hmm!

Ingen annan än Johan som har några synpunkter på mixen?
Utan input blir det svårt att förbättra  :)
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Nähä!!

Får väl lägga upp låten på nåt annat Forum för att kunna få lite synpunkter på låten så den blir färdig nån gång!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjena Fredrik!

HAr du nån nyare version så skulle jag kunna tugga på den :)
Kanske skruvat på gitarrsound, körerna etc?

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
Ja det var himla dåligt med feedback då har fått - förutom från mahan då. Jag passar ibland när genren är lite långt ifrån vad jag tilltalas av. Men nu försöker jag ställa in kropp & själ till att vara en pop-rockare  ;)

Låten har ett coolt laidback sväng som är smittande. Den känns engagerad och engagerande. Arret känns helt ok. det finns luftigare passager samt ställen med mer tryck och händelser. Men jag undrar om man inte kunde låtit det låta som det gör mellan 1:25 - 1:40 ända tills refrängen. Visst tar du upp det snyggt men är det verkligen så bråttom att komma upp i varv igen? Hmm... jag gillar när du går ner i intensitet där.

Det blir mycket "super super ego". Lite för mycket. Inte mycket för mycket. Om du kunde variera det antingen med en svalt lågt sjungande tjejkör eller något kort mer instrumentalt parti.

Kanske kunde gitarrer panoreras ut lite mer


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
lite svag mixat det saknas lixom stake i ljud bilden tror att det är lite mycket skumma saker i lägre mellan registret.
sången skulle behöva kompressor o lite mer eq åt nått håll .
faktiskt lite svajigtt här o var med nivårerna . svårt att sätta fingret på vad till baka på noll på reglarna o kör från början ..
keep it upp...
att leva är att dö


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Ja det var himla dåligt med feedback då har fått - förutom från mahan då. Jag passar ibland när genren är lite långt ifrån vad jag tilltalas av. Men nu försöker jag ställa in kropp & själ till att vara en pop-rockare  ;)

Låten har ett coolt laidback sväng som är smittande. Den känns engagerad och engagerande. Arret känns helt ok. det finns luftigare passager samt ställen med mer tryck och händelser. Men jag undrar om man inte kunde låtit det låta som det gör mellan 1:25 - 1:40 ända tills refrängen. Visst tar du upp det snyggt men är det verkligen så bråttom att komma upp i varv igen? Hmm... jag gillar när du går ner i intensitet där.

Det blir mycket "super super ego". Lite för mycket. Inte mycket för mycket. Om du kunde variera det antingen med en svalt lågt sjungande tjejkör eller något kort mer instrumentalt parti.

Kanske kunde gitarrer panoreras ut lite mer


Tackar för att du lyssnat!
Skall testa att softa till det som på 1:25-1:40 ända fram till refrängen.
Gitarrerna skall oxå pannas ut mer som Johan oxå påpekade.
Kommer testa att plocka bort liter "Super ego! oxå.

Tackar än en gång för idéerna!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
lite svag mixat det saknas lixom stake i ljud bilden tror att det är lite mycket skumma saker i lägre mellan registret.
sången skulle behöva kompressor o lite mer eq åt nått håll .
faktiskt lite svajigtt här o var med nivårerna . svårt att sätta fingret på vad till baka på noll på reglarna o kör från början ..
keep it upp...

Alla kanaler är highpassade och sången har LA2A kompressorn från UAD1 kortet.
Vet inte om jag är sugen på att börja om från noll men om det är så illa så får jag väl göra det!
Tackar för att du lyssnat och kommit med lite idéer om mixen!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Halloj!

Nu har jag gjort en del ändringar efer era förslag!
Låten spelas automatiskt upp på   http://www.myspace.com/carsonscar

Saker som jag ändrat:

mahan: Jag har pannat ut gitarrerna lite mer, klippt bort några aaha och ooho, har sänkt diskanten på "skrikgitarren", har höjt kören i slutet.

Dåligtgehör: Har väntat lite med att ta upp låten där du beskrev men inte fullt ut som du tyckte, har klippt bort några super,super ego, gururna har pannats ut lite mer.

ynot: Har lagt en Limiter nu på Leadsången, skurit lite i basen.

Tackar er grabbs för era idéer  :)
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar