Kontrollrummet

mahan - Relax With Me

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Nobody online....
Suttit och plitat med en sån liten fuggiwuggi låt, första gitarr inbandet, lite falska toner men...

http://www.johanm.com/music/Relax%20With%20Me-05.mp3


Kanske slänger in sång  på denna ännu,,,,who knows?
Jamsession :D

h.  Johan


EDIT: SORRY; hamnade ändå in på färdiga sidan fastän halvfärdigt stuff
Men första gången som mitt gitarrsolospelande utspelas såhär offociellt,
tycker själv att det låter duktigt efter halvtårs träning  :D<_<

SATTE UPP DEN RÄTTA VERSIONEN NU
27.5.2007 20:00
« Senast ändrad: 27.05.2007, 19:53:33 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Nobody online....
Suttit och plitat med en sån liten fuggiwuggi låt, första gitarr inbandet, lite falska toner men...

http://www.johanm.com/music/Relax%20With%20Me-03.mp3


Kanske slänger in sång  på denna ännu,,,,who knows?
Jamsession :D

h.  Johan


EDIT: SORRY; hamnade ändå in på färdiga sidan fastän halvfärdigt stuff
Men första gången som mitt gitarrsolospelande utspelas såhär offociellt,
tycker själv att det låter duktigt efter halvtårs träning  :D<_<

Vad i hela fridens namn är fuggi wuggi? :D

Ah men gillar känslan :) LIve-klubb typ

Lyft gärna fram gitarren, som den fina leaden, i ljudbilden. OM det innebär att sänka bas och pad eller ytterligare uttrycksfull stereobild på gitarren eller eq/kompressor på den hittar du.

Vore gött med ett break som liksom tog låten i helt annan riktning en stund. :)

Virveltrumman kan man få den "tjockare"? Lite mer ACDC-virvelgödningsmedel på den kanske? Skulle jag gilla. .)

Tycker låten funkar väldigt bra utan sång. Just the way it is.

mm Gärna lägga på något ljud till in i låten så den fortsätter hålla uppe intresset och växa sig större. Piano?



Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tyckte det lät lite fuggi...första ordet som stack upp, betyder nog ingenting :D
Men kul att du gillar.
Lite ska de skruvas, ska nog spela hela solot på nyt, alltför många felaktigheter B)
OCh virveln ska testas med "ACDC-virvelgödningsmedel" :D :lol: :D

Tack för lyssningen 1up :)



h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad hawk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
hallå

jodå det kan nog bli något utav detta ideerna är goda, vet dock inte om det är
en instrumental låt eller sång låt. Tycker nog att trummorna bör lungna ner sig lite
låter lite stressat med alla dessa virvelfills men som sagt bra ideer.

MVH Conny


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Johan..
Här svänger det,kanske ligger lite i det som sagts om trumfillsen..Nu är jag ju ingen expert på sånt så jag kan ju vara ute å cykla..Gillar sound å lir överlag.Lite sång skulle sitta som en smäck..Hammond(om det nu är en sådan)låter lite ostrukturerad..Kommer och går liksom,vet inte om den behövs i den tappningen? Kanske lite mera lir bara så den smälter in..

Ja ja,gnälliga synpunkter från en sliten norrlänning..

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
TAckar alla som orkat lyssna och ber djupast om ursäkt,
har tyvärr bjudit er på helt fel version av låten :wub:

Här är länken till versionen som kanske är lite mer publicerbar :D

http://www.johanm.com/music/Relax%20With%20Me-05.mp3
(finns åxå i början på tråden)



h.  JOhan
..dementiker...
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
har svärt för gitarrsolo längre än vad låten kräver. men nu ör det ju hela låtens längd så det är lite svårt o veta. skulle vilja att tema vore lite tydligare o kanske med ett annat ljud på guran eller en till.
trummisen är väll lite väl het på gröten i bland men stundtals svänger det ordentligt. o ibland är det lite falskt men va fan ride on men ta det ett par gånger till o häll trummisen i shack..
 gillar ljudbilden kanske att gittaren kunde få komma lite längre fram.

tony
att leva är att dö


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tnkx Tony!

Detta är ju halvfärdigt, fast den tusingen halkade op på fel sida.
Skall ta en pratstund me trummisen och bara dom största blåsorna har lagt sig spelar jag solot eller temat på nytt :D
KAnske kunde byta clavinetten mot en gura..?

Tack för lyssningen


h. JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Verre 2 då..
YES! Här börjar det likna nåt..Bra förut,nu riktigt gott.Släng på lite sång Johan..Inget ont om guran,men det blir lite mycket efter ett tag.Det är väl sången som saknas, å sen är det klappat å klart.

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jäpp!

Måst nog småningom börja konsentrera sig på sjungandet, om jag minns rätt så har vi väl åxå nåt gemensamt projekt på gång som inte heller fått nån sång :unsure:

Mycket har med dirkt tidsbrist att göra, sommarn e ju inte riktigt till för att sitta i mörka studior, men får se... :)

TAck för andra lyssningen åxå Micael!

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Tjenare =)

Asgött.. riktigt jävla nice att lyssna på sånt här.

ackordsföljden är riktigt lik nån känd låt i början.  Om det är stevie wonder, Lionel Richie, eller Elton John eller nåt .. känner igen ackordsföljden.. just i början av låten.  jag kan vara ute o segla med tanke på mina 2.5 timmars sömn inatt :D men jag tycker mixen är skön.. och jag tycker trummorna ska låta som dom gör :D

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjenare =)

Asgött.. riktigt jävla nice att lyssna på sånt här.

ackordsföljden är riktigt lik nån känd låt i början.  Om det är stevie wonder, Lionel Richie, eller Elton John eller nåt .. känner igen ackordsföljden.. just i början av låten.  jag kan vara ute o segla med tanke på mina 2.5 timmars sömn inatt :D men jag tycker mixen är skön.. och jag tycker trummorna ska låta som dom gör :D

/Perrra


Böjer sig ödmjukast o tackar :wub:

Icke frågan om avsiktilig kopiering, tyckte bara att det lät bra :rolleyes:
Kul att du gillar, tycker åxå att sån här musik e avkopplande o skön. HAr planer på flere sånna, bara den tjusiga sommarplågan tar sig till slutrakan :D

Tack Perra för lyssningen!


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Lite dov mix, både virveln och gitarren saknar...lägre diskantregistret.. övremellanregistret.. alltså EDGE! Virveln kanske lider av att den är på tok för låg. Dessutom skulle det bli mera club-fiilis på det hela om den kom lite närmare (=kortare och mindre vasst reverb). Alltså mera edge på virveln, mindre diskant på reverbet. Pianot kunde också ha lite edge.

Hmm.. låter som strumpa i örat. Bra låt, trevlig stämnig, och fungerar ju utan sång också. Men mixen behöver få strumpan ur örat. Trummisen kunde göra nåt lite mera extrravagant nu och då, synkopering tillsammans med hela orkestern. För ännu lite extra live-feel.

Mmm.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
...
ackordsföljden är riktigt lik nån känd låt i början.  Om det är stevie wonder, Lionel Richie, eller Elton John eller nåt .. känner igen ackordsföljden.. just i början av låten. ...

Är det inte 'Isn't she lovely'?


Hur som helst fina harmonier och ett bra sväng som gjort för att förlora sig i gitarrhjälterymden. Många fräcka fraser. Dock tycker jag låten kunde vunnit på mer variation. Inte köra i stort sätt samma komp och en leadgitarr hela låten igenom. Någonstans ganska tidigt släppt över till pianot ett kort tag, med komp kanske bara av basen och ett mer sparsamt trummspel - mest hi-hat. Sedan på med allt och ös på gitarr igen.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Lite dov mix, både virveln och gitarren saknar...lägre diskantregistret.. övremellanregistret.. alltså EDGE! Virveln kanske lider av att den är på tok för låg. Dessutom skulle det bli mera club-fiilis på det hela om den kom lite närmare (=kortare och mindre vasst reverb). Alltså mera edge på virveln, mindre diskant på reverbet. Pianot kunde också ha lite edge.

Hmm.. låter som strumpa i örat. Bra låt, trevlig stämnig, och fungerar ju utan sång också. Men mixen behöver få strumpan ur örat. Trummisen kunde göra nåt lite mera extrravagant nu och då, synkopering tillsammans med hela orkestern. För ännu lite extra live-feel.

Mmm.

Bugar åter en gång!

Och  själv tycker man igen en gång att man har överträffat sig själv, och så märker man att en strumpa saknas. Den hittas senare i mixen :P
Sanningen är ju den att om jag kunde mixa så att Tsmalmbe ger 5/5 så skulle jag jobba på nån studio, och inte på kommunen!
Men kritiken är god, ska försöka hitta lite mer EDGE till låten så får vi återkomma.

TAck för lyssningen :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
...
ackordsföljden är riktigt lik nån känd låt i början.  Om det är stevie wonder, Lionel Richie, eller Elton John eller nåt .. känner igen ackordsföljden.. just i början av låten. ...

Är det inte 'Isn't she lovely'?


Hur som helst fina harmonier och ett bra sväng som gjort för att förlora sig i gitarrhjälterymden. Många fräcka fraser. Dock tycker jag låten kunde vunnit på mer variation. Inte köra i stort sätt samma komp och en leadgitarr hela låten igenom. Någonstans ganska tidigt släppt över till pianot ett kort tag, med komp kanske bara av basen och ett mer sparsamt trummspel - mest hi-hat. Sedan på med allt och ös på gitarr igen.

Ojoj oj, blir riktigt sjuk i nacken av allt bugande! :D

Detta är "Relax With Me", måst väl plocka fram den låt du hänvisar till nåttag o jämföra, kommer just nu int ihåg hur den går, men stjit i de.
Många rader goda ideér igen, ska nog definitivt skruva vidare på denna, mer varianter o kanske en helt ny del, såsom du säger ett lugnt hi-hat avsnitt och kanske elpiano....eller sax

TAckar storeligen för råden och för lyssningen! :)

H. JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
SKön känsla i låten, ibland behövs inte alltför övertekniska solon. Inte för att detta är otekniskt, me like. Me like mycket t o m :)
Denna sparas! Får väl skapa en egen katalog för dina låtar, liksom emu och micael och vissa andra har egna kataloger :)

Sång skulle nog förstöra känslan, men det beror på. hmm... Jag kan sjunga :D :blink:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hejsan Per!

Kul att du gillar, man behöver ju int koncentrera sig för att lyssna på den här typens musik, den e liksån bara skön att ta till nu å då ;)
OCh vad tekniken beträffar så är jag väldigt stolt över mitt gitarrsoolande med min lilla halvtårs erfarenhet. Så har åxå fingertopparna fått lida  av blod sveett o blåsor :D

Hade ju funderat på nån liten sjung till låten man ni har alla fåt mig övertygad om att låta bli :P

TAck Per för lyssningen!

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............