Kontrollrummet

Zorrow - Five

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
http://hem.bredband.net/petra1965/five.mp3



Hej, mycket jobb och lite tid till musik ock KR men här kommer ett första utkast till femte låten i sviten om de sju dödssynderna. Jag tycker att mixen sitter någorlunda men förslag till förbättringar mottages tacksamt. Dock undrar jag om trummorna på refrängen är bättre med markeringarna som i första rundan eller utan som i de två efterföljande. Solot är preliminärt och kommer nog att ersättas. Sursång är mitt dilemma och jag undrar var den är värst så jag kan ändra den...? Håll tillgodo med en förstaversion.
« Senast ändrad: 26.03.2011, 01:28:12 by zorrow »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Avund månne - känner att jag måste lyssna några ggr till för att kunna säga nåt.
[mp3=200,20,0,center]http://hem.bredband.net/petra1965/five.mp3[/mp3]
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker din röst tar hand om låten bra. Tänker inte alls på att det borde vara nån annan som sjunger. Funderar på om rösten skulle vara mer närvarande i lägre frekvenser för att låta tuffare men jag vet inte hur man gör med sån här tuff musik.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra riff på guran.

Jag tror att riffgitarren kan vara torrare. Den blir lite klen nu.

Cymbalerna låter väldigt "fnissiga" i diskanten. Snygg programmerade trummor annars.

Kanske någongång i låten byta ackord?

Bra.


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Kul att följa ditt arbete med dödssynderna!  :)

Sköna riff och grymt tight spelat!

Sången låter lite ansträngd (vilket är helt förståeligt pga sångstilen ;)) och låter lite "omusikalisk". Jag tror det hade blivit jävligt bra att lägga en sångstämma i bakgrunden som sjunger rent. Kanske en kvint eller dylikt.

Trummorna är bra men låter lite väl mekaniska och lite för mycket "tvåtakt" för min smak. Kanske iofs hör till genren?!? Det hade vart jävligt gött om du, ngnstans i låten, lade in en nedsänkning av tempot för att sedan komma in på ett tunggung-parti. Lite hårdrocks-klyscha men ack så effektivt!

PS. Lägg gärna upp texten så man kan följa med lite bättre!  ;)
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tjabba kompis!!
Ang. Refrängtrummorna,ha dom som i 2,3:dje vändan fast kasta in dom där virvelmarkeringarna på några utvalda ställen..
Annars tycker jag nog att gurorna är lite väl vassa/toppiga och skulle må bra av lite mer Fläsk..
Och sången ja,jo den har lite svårt att hitta rätt i slutet på meningarna(versen)..Och skulle nog må bäst av att läggas om.
F'låt för sågning,men det fixar du lätt.. ;)   
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Eddi: Tjena! Det är Greed. Tack för lyssning o hälsa J!
Jag tycker din röst tar hand om låten bra. Tänker inte alls på att det borde vara nån annan som sjunger. Funderar på om rösten skulle vara mer närvarande i lägre frekvenser för att låta tuffare men jag vet inte hur man gör med sån här tuff musik.
Tack, jag är inte nöjd med sången riktigt. Det blir omtag på rubbet. Det där med närvaro tar jag till mig. Tack.
Bra riff på guran.

Jag tror att riffgitarren kan vara torrare. Den blir lite klen nu.

Cymbalerna låter väldigt "fnissiga" i diskanten. Snygg programmerade trummor annars.

Kanske någongång i låten byta ackord?

Bra.
Tack, bra funderingar att jobba vidare med men vad betyder fnissiga cymbaler?

Mikael: Ja här behövs lite av varje för att vara hemma med denna låten. Provade kvinten på sången men det kommer att ta sin tid om det skall låta någorlunda ok. Det blir nog en del pill med trummorna oxå. Tack för kommentar!

Uriah gamle toppkritiker, jag tål värre sågningar än så här! Låten är ju i utkast så det är mycket jobb kvar. Skall se om jag inte kan få mer fläsk i guran som är Metallicas Breadfan. Vi ses ö hörs!


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Tungt - men jag undrar vad du gjort med "tugg-gitarrerna"? Det låter lite bisvärm om dem...och som att det är ngn phaser eller ngt sånt på som jag inte gillar riktigt. Annars väger det ju som bly vanlig ordning. Inte din bästa, men funkar i en svit!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Hej igen och tack för kommentar Bengan. Jag har haft väldigt dåligt med tid för både musik och KR ett tag men har i alla fall pillat lite på utkastet. Nytt är sång, nedvässade och lite uppbiffade guror (men det är samma som tidigare) och ett lugnt parti. Nu undrar jag följande:
1. Skall jag spela om gurorna eller funkar ljudet OK nu?
2. Skall jag köra ett sista varv på sången eller är falskheten på en acceptabel nivå?
3. Är det dags att ge upp, lägga ner och gå vidare istället? :unsure:


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Vet hur det är - går helt klart våldsamt mycket i perioder. Fick iaf ur mig en låt innan nästa jobbintensiva period kom....
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tjabba...
Det nya lugna partiet är ju hur skönt som helst...
Sången då! Bättre,men en och annan suring ligger kvar,skulle kunnas fixas med någon Melodyne eller liknande plugg...
Dist kompet är inte för vasst längre,men som bengan nämde ligger någon fasförskjutning som låter lite skumt.
Trummorna är för svaga tycker jag,sången har nog lite för mycket och mörkt reverb..
Låter som mycket gnäll kanske,men igentligen är det inte så mycket kvar att fixa ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack kompis! Det blir omstart. Jag monterar ned tills vidare. Nya guror och ofalsk sån utlovas :unsure: :unsure: :unsure: Jag känner att jag haft för bråttom och för lite tid och därför slarvat mer än vanligt. Dessutom lyckades jag sjunga när jag var förkyld vilket sällan gagnar tonsäkerheten. Återkommer...


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Ny version högst upp i tråden. Jag har spelat om gitarrerna med mitt gamla trygga ljud. Sjungit om i princip allt. Funkar det? Här kommer texten oxå:

I will never die 
I will never feel the pain
I will see that you will serve me
In your poverty of life
I will put it right
I will tell you small white lies
I will see that you will give me
What rightfully is mine

Give me what´s mine
Please stand in line
No pearls for swine

You will see me grow
As the burden lies on you
You will know that you will serve me
Illusion sets you free
I will make you poor
Nothing stops me at the door
Let me help you now to serve me
Betrayal is my law

Give me what´s mine
Please stand in line
No pearls for swine
No pearls for …

Wealth will set me free
By my theft and bribery
You will surely know my calling
As my luck strikes down on you
You will know my name
As your mind will turn insane
You will call for my arrival
And I´ll come to make my claim

Give me what´s mine
Please stand in line
No pearls for swine
No pearls for swine


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Riktigt bra låt tycker jag.

Gitarrerna har alldeles för mycket rum just nu så det låter som att de är i ett tomt rum intill och lirar på djäkligt hög volym istället för att ligga ihop med sång och trummor.

Dra ned en hel del på reverbet, kanske öka gain en aning och råa till soundet lite mer.
I övrigt jäkligt bra.   Sköna riff måste jag säga.
Me, Myself & I


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar det lugna partiet bäst   :P men så är ju inte detta riktigt min genre, kan därför inte ge några vettiga tips angående mix tyvärr. Låter kompetent rakt igenom, snygga riff och tajt i mina öron.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
HÖrlurslyssning nu,så jag har lite svårt att kommentera vässan/fetman,men överlag känns det stabilare..
Som alltid när det gäller mig tycker jag ju att trummor ska upp.. ;)
« Senast ändrad: 21.03.2011, 11:59:10 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Riktig lyssning nu,kanske att jag tycker att hela kompet ligger lite lågt??
Eller kanske sänka sången en aning..
Sedan tycker jag nog att det är dags för dig att kolla efter 'bättre' reverb.. ;)
Vilket använder du nu??? finns en del bra 'Freeware' jag kan tipsa om..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Fick blandade känslor av denna. riffet är tufft, men det blir lite tjatigt efter en stund. Tycker nog att sångmelodin och trummorna är det svagaste kortet. Trummorna liksom bara maler på utan särskillt mycket variation. Det blir lite midifeeling av det hela. mer jobb med nyanseringar. Sedan tycker jag att sångmelodin är för monoton parat med det lite monotona kompet. Refrängen lyfter inte heller utan är lite entonig den också. I övrigt så var det blytunga gitarrer. Håller med Uriah om att reverbet inte låter så kul.  :)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack för bra feedback alllihopa! Jag har nog varit lite lat från början med denna låt... Nu har jag sänkt sången höjt trummorna i mixen. Lagt nya och förhoppningsvis mer varierade trummor. Reverbet på sången är "vocal plate" i Cubase. Vad kan jag använda som alternativ? Det blir svårt att ändra riffgurorna om jag inte skall spela om dem eftersom jag kör via min Pod xt Live och använder samma ljud som på övriga låtar i sviten. Låten bygger på ett monotont riff och monoton sång så den får nog vara så här... Det är meningen att den skall vara lite mörk och monoton. Hoppas det bara är småpill kvar eller?... :unsure:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Diggar sista versionen och visst det lugna partiet tilltalar mer men jag kan för lite för att säga nåt så jag håller vid : Diggar låten.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Japp!!
Nu låter det bättre,kanske att Gurorna är pytte-pytte vassa,men inte så att det stör..och säkert bara en smakfråga.
Ang. Reverb. Jag PM:ar dig lite senare (i kväll) Har inte tid just nu.
Men jag har samlat på mig ett par freeware som jag tyckr är mkt. bättre än Cubase egna.
Vi höres...
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack Eddi och Uriah. Jag pillar in denna i färdigfacket om jag inte skall ge mig på sångreverbet... Gurorna är jag nog nöjd med...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Dream Theater  :wub: kom jag att tänka på, "Peruvian Skies".
Dit gick mina associationer då jag hör din låt, hopas det är ok?
Var tvungen att ladda in den också i mp3-spelaren!
« Senast ändrad: 28.03.2011, 23:06:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack Max för jämförelsen (mycket hedrande) och nedladdning. Jag tror jag lägger denna till färdiga nu. Det var mer pill än vanligt med denna. Men en sak har jag lärt mig.... TÅLAMOD! ;)


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
De hårda partierna låter klockrent. Grymt gitarrspel och ljud. Jag tycker att trummorna känns lite stela i den mjukare delen av låten. Du sjunger ypperligt rent och bra så det behöver du inte oroa dig för men du har inte riktigt botten i rösten.. din typ av röst passar inte min smak heller så jag hade föredragit en annan sångare.

Kul projekt, förresten.