Kontrollrummet

Vad kallas ett ljud som...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ensamsol

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Vad kallar man ett ljud som består av en jämn frekvens som sträcker sig från 0 hz upp till 20 000 hz? Alltså där alla frekvenserna är exakt lika höga?


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Skulle väl vara "vitt brus". Kolla http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitt_brus
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Vad kallar man ett ljud som består av en jämn frekvens som sträcker sig från 0 hz upp till 20 000 hz? Alltså där alla frekvenserna är exakt lika höga?
Rent språkligt är det mera korrekt att säga att signalen innehåller alla frekvenser och de är alla lika starka. Att det kallas vitt brus är en analogi med ljus - ljus som innehåller alla frekvenser i det synliga området (färger) är vitt.
DON'T PANIC


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Glömmer alla bort att vi har en egen Wiki, där man nog kan hitta det mesta ...? ;)
[wiki=Färgat brus]Vitt brus[/wiki].
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Glömmer alla bort att vi har en egen Wiki, där man nog kan hitta det mesta ...? ;)
[wiki=Färgat brus]Vitt brus[/wiki].
Jädrar vilken brusutredning! :D Är det månne Bruce själv som har skrivit?

Brusfrågan torde vara utredd.  :)
DON'T PANIC


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Glömmer alla bort att vi har en egen Wiki, där man nog kan hitta det mesta ...? ;)
[wiki=Färgat brus]Vitt brus[/wiki].

De e ju därför vi har dig, för att påminna oss i tid och otid (mest i tid dock)  :lol:



Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
En rolig tolkning,
Om man deräckt översätter det från engelskan till svenska så blir det, rosa ljud. och då på engelsa, pink noise
Varför det på svenska blivit vitt ljud kan man ju klura lite på  :huh:  Någon som har ett svar ?
Johan


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det finns ju det som norrmännen kallar brusfåtölj också. Men det kanske är nåt annat?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Det finns ju det som norrmännen kallar brusfåtölj också. Men det kanske är nåt annat?
Hva er en fåtölj?  :)

Vi har derimot rødbrus. Mums.

Danskene har brusebad. Bad noise?

-R


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Kul, kanske skulle börja lära sig alla länders namn för det,
Men det är lite lustigt hur ett ord med samma slutbetydelse kan heta så olika på olika språk, annars är det ju så nedrans vicktigt att fålk ska finna den mäst koreckta översättingen eller bara vägra att använda sitt eget språks namn på saken.
Jag personligen tycker det är väldigt skönt att använde de svenska ord som fins på olika saker.
Johan


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ibland kan man behöva vara nästan löjligt övertydlig för att undvika missförstånd. Brusfåtölj är ju en skithus-stol.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Ibland kan man behöva vara nästan löjligt övertydlig för att undvika missförstånd. Brusfåtölj är ju en skithus-stol.
Gustavsbergsbussen?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

asti

  • Gäst
Jag skulle nog kalla det för ett påfrestande ljud.... :unsure:


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Påfrestande håller jag helt med om, själv har jag alldrig använt det utan sätter på en skiva i stället för det är betydligt trevligare och fyller exackt samma funktion, och tråga på alt så har man en gylene chans att fixa master EQ,n samtidigt, betydligt med efektivt att kunna göra två saker samtidigt.
Johan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Påfrestande håller jag helt med om, själv har jag alldrig använt det utan sätter på en skiva i stället för det är betydligt trevligare och fyller exackt samma funktion, och tråga på alt så har man en gylene chans att fixa master EQ,n samtidigt, betydligt med efektivt att kunna göra två saker samtidigt.

Än att gå på muggen?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Gå på muggen,, är att fega jag dansar vilt vilket är mycket mera sport  :P
Johan


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Vad kallar man ett ljud som består av en jämn frekvens som sträcker sig från 0 hz upp till 20 000 hz? Alltså där alla frekvenserna är exakt lika höga?

Vitt brus består av ALLA frekvenser, inte bara de mellan t ex 0 och 20000 Hz. En så bandbegränsad signal skulle behöva vara oändligt lång i tiden, varför en sådan signal inte existerar i verkligheten. Det går alltså inte ha en tidsbegränsad signal som bara innehåller frekvenser mellan 0 och 20000 Hz. Energin för de frekvenser som ligger utanför det intervallet kan dock vara approximativt noll.

Jag vet inte du kanske syftar på ett "svep" (chirp på engelska) som används då man ska mäta upp frekvenssvar för rum. Man låter då en ton svepa från t ex 0 till 20000 Hz.


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Språk har endast en begränsad möjlighet att överföra information. Inte blir det lättare heller att man blandar olika språk.

Enligt min blygsamma utvärdering av missförstånd i diskussionen, så här långt.
Det engelska ordet "noice" kan översättas till svenska som "brus", "brum" och "oljud"
(Vad det kan bli på norska eller danska kan man bara gissa, men det svorska ordet "brusefåtölj" handlar nog mer om ljudet stolen/fåtöljen avger efter använding. Rödbrus och brusebad innehåller ordet "brus" men betyder helt andra saker!!!! Som kanske inte alla svenskar hänger med på?)  :P

Det finns hela tiden att bakgrundsbrus. Det är hur man mäter detta och sedan beskriver det, som vad jag förstår, diskussionen handlar om. Inte hur ett rum svarar med eko på en viss frekvens. För att mäta detta på en bestämd plats gör man ofta svepfrekvens-mätningar. Eller som man gjorde förr, med nivåmätning vid vissa bestämda frekvenser.

När man vill spela in musiken vill man fånga en tons specifika frekvens, med dess alla övertoner och "oljud" (fret-noice till exempel). Helst vill man eliminera bruset (hur det nu är utformat på den specifika inspelningsplatsen och tillfället.) Alla känner säkert till "nätbrum" som genereras i elektriska apparater på grund av växelströmmens 50 Hz. Den ursprungliga frågan handlade om vad ett "brum" som är lika högt inom hela det hörbara spektrumet kallas.

Alltid kul med en diskussion som denna. Jag lär mig massor!!! Tack till alla som deltar i den.
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll