Kontrollrummet

HMP - King Of The Skies

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
LÅTNAMN: King Of The Skies
ARTIST/GRUPP: HMP/GHB
GENRE: Hårdrock
LÅTLÄNGD: ca 5min (varav solo på över 1 minut:) )
KOMPOSITÖR: Hobbe
PRODUCENT: Hobbe
EV. MEDVERKANDE: Gibbe på sång
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3


Hej,

kommentera gärna denna låt..

Vill gärna ha synpunkter främst på mixning/mastring, men även på låtens arrangemang, upplägg, ljudbild... ja. allt..
Konstruktiv kritik är bra kritik...

MvH/Hobbe
« Senast ändrad: 28.05.2007, 00:24:32 by HMP »
Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Yoou man!
Låten e grymt snygg, men slutresultatet av det hela är tyvärr ett överkomprimerat och över limiterat musikstycke. Hela den gynsamma dynamiken i låten försvinner i kompressorn!

Finns det nåt annat material på webben, tycker att detta låter hyfsat spelat och arrat men mix o mast behöver lite stöd! :)


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
Yoou man!
Låten e grymt snygg, men slutresultatet av det hela är tyvärr ett överkomprimerat och över limiterat musikstycke. Hela den gynsamma dynamiken i låten försvinner i kompressorn!

Finns det nåt annat material på webben, tycker att detta låter hyfsat spelat och arrat men mix o mast behöver lite stöd! :)

h.  JOhan

Tjena Johan , och tack för dina kommentarer...
kul att du gillade låten... Jag är ingen mästare på att mixa/mastra, men det tror jag nog att du/ni fattat redan :) Men jag VILL lära mig.
Alla instrument är ju kompressade, men det ligger även en kompressor samt en limiter på output-kanalen, kanske är det de som över komprimerar? Ska prova att dra ner på dem o se om det hjälper...

Tack för kommentarerna dock..

ngn mer som är sugen på att ge mig lite konstruktiv kritik?



Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
om vi skiter i at kommentara kompressorn.

Bra gittarrer, trummorna tycker jag är rätt snyggt gjorda också, kan iof inget om denna genre.

MEN, du sjunger för snällt! När du sjunger "i'm free at last" låter det som lättnaden man får av att gå ut ur afären när det inte ens va kö ;)


SÅ lite råare...mer utrryck, halskrik här och var. Bry det inte om då mycket att det låter "fint" eller ej, ta i mer :):)


Lovande förstapost, ta bort kompressor o limiter på mastern så får vi se :)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Mycket är tydligare i denna låt/mix (jmf The Anger). Dock är det som redan påpekats en del saker som stör; knepiga klipp i nivåer/dynamik. Kompressor/limiter kanske - jag vet så lite om detta.

Sen har Emu en poäng med utrycket på sången - sen om det bara beror på det... kanske både dig och överanvändande av kompressor/limiter?

Sköna gitarrlinjer börjar vid ca: 3minuter!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Trummorna låter för rena, jag skulle ha komprimerat dem mer, försökt färga dem på något sätt, kanske med rördist. Gitarrerna låter kanon, du har gjort ett bra jobb att få dem att lira ihop utan att gröta. Även samspelet med basen funkar bra. Hör jag även keyboards lite svagt? Bra nivåer och EQ på låten, inget register som stör eller saknas.

Sången är låtens svaga punkt. Det låter väldigt stötigt, kanske (mer) komprimering skulle funka. Uttalet väl, hm ja, svengelskt.
Låten tycker jag har en skön struktur, med tydligt avdelade partier som sitter ihop slickt ändå, med snygga variationer. Partiet vid 1:40 låter dock inte så kul, medans en rätt kul sak händer vid 2:15. Slutet blir lite väl utdraget, skulle nog ha kortat ned det lite.

Mixen är riktigt bra tycker jag, förutom trummor och sång då. Tycker inte det låter som att du har limiterat sönder låten, och det ser inte ut så på vågformerna heller.
DON'T PANIC


Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
Sen har Emu en poäng med utrycket på sången - sen om det bara beror på det... kanske både dig och överanvändande av kompressor/limiter?
Det är sant.. hörde det själv nu när jag lyssnade i lurar... det är ngt skumt med kompressorn på sången... känns som att attacken/releasen är satta till alltför skumma värden som inte lämpar sig för sång...

Är det ngn som har vattentäta sång-kompressor inställningar som man kan utgå ifrån?
Använder Cubase inbyggda  "dynamics-kompressor, Reverb A samt modDelay... vid ngt tillfälle har jag även provat med Amplitube på sången för delay/reverbets skull..

Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!


Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
Trummorna låter för rena, jag skulle ha komprimerat dem mer, försökt färga dem på något sätt, kanske med rördist. Gitarrerna låter kanon, du har gjort ett bra jobb att få dem att lira ihop utan att gröta. Även samspelet med basen funkar bra. Hör jag även keyboards lite svagt? Bra nivåer och EQ på låten, inget register som stör eller saknas.

Sången är låtens svaga punkt. Det låter väldigt stötigt, kanske (mer) komprimering skulle funka. Uttalet väl, hm ja, svengelskt.
Låten tycker jag har en skön struktur, med tydligt avdelade partier som sitter ihop slickt ändå, med snygga variationer. Partiet vid 1:40 låter dock inte så kul, medans en rätt kul sak händer vid 2:15. Slutet blir lite väl utdraget, skulle nog ha kortat ned det lite.

Mixen är riktigt bra tycker jag, förutom trummor och sång då. Tycker inte det låter som att du har limiterat sönder låten, och det ser inte ut så på vågformerna heller.

Rördist-tipset var mkt bra.. ska prova det snarast....
Kul att du gillade gitarrerna och mixen... det är det som jag haft stört problem med, men det verkar som att jag börjar lära mig tillslut:) Det ligger nån typ av synth i bakgrunden.. kommer inte ihåg va pluggen hette, men det är en inbyggd Cubase-VSTi..

2:15??? menar du divebomben på guran?? haha.. den är lite malplacerad, men ändå rätt kul.. man vaknar ju till o undrar vad det var för en geting som flög förbi :lol:

Mixen är riktigt bra tycker jag, förutom trummor och sång då. Tycker inte det låter som att du har limiterat sönder låten, och det ser inte ut så på vågformerna heller.

Att det är så skilda bud vad gäller mixen, vissa tycker det låter bra medans vissa tycker det låter skit.... lite svårt att veta vad man ska ändra på...:)


Fler kommentarer gott folk... koooooomiiiiigen nu...... i neeed backfeed!!
Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hejsan..
tycker musiken funkar fint,däremot sången låter konstigt ryckigt kompressad
särskilt i början..om du har wave Rcmop installerat på
datorn rekomenderar jag att du har den som kompressor på sången
där finns en preset för vocal eller voice over som borde funka way bättre en nuvarande
kompressor..

i cubase finns åxo en plug under filter som heter tonic,med en preset som heter phone box
som säger sig självt vad den gör..men den kan vara bra för att göra en röst lite elakare
och mer skärande,och då menar jag att du ska vara varsam med hur mycket av den effekten
du har på rösten..

kan vara värt att testa om inte annat!
men jag tycker mjukare kompressor & lite elakare sound på sången iallafall
annars snyggt jobbat!! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
hejsan..
tycker musiken funkar fint,däremot sången låter konstigt ryckigt kompressad
särskilt i början..om du har wave Rcmop installerat på
datorn rekomenderar jag att du har den som kompressor på sången
där finns en preset för vocal eller voice over som borde funka way bättre en nuvarande
kompressor..

i cubase finns åxo en plug under filter som heter tonic,med en preset som heter phone box
som säger sig självt vad den gör..men den kan vara bra för att göra en röst lite elakare
och mer skärande,och då menar jag att du ska vara varsam med hur mycket av den effekten
du har på rösten..

kan vara värt att testa om inte annat!
men jag tycker mjukare kompressor & lite elakare sound på sången iallafall
annars snyggt jobbat!! :)

wow, riktigt bra tips.... ska genast åka hem o testa dem...
den där tonic, med phone box  är faktiskt det jag använt på gittarerna i början, mest för att få lite mer "jävlar anama" när låten drar igång...:)
Skulle bli glad om Herr Larsson ville ta en titt på min andra låt/tråd åxå, och kanske komma med bra tips även där...
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=2526.msg31795#msg31795


/hb
Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!