Kontrollrummet

Robblar / Laffen - A Song for You (Gram Parsons)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Sang: Robblar
Kor: Laffen
Gitar: Robblar / Laffen
Dobro: Robblar
Bass: Robblar
Vegg / tamburin / eggz: Robblar / Laffen


Denne gjorde Olav (en kollega) og jeg i dag, etter ganske lang tid uten særlig aktivitet på studiofronten.
Rytmeseksjonen er noget "utight", det skal innrømmes. Uvante utøvere og uvante instrument. Eh.

Og litt tafatt og komme med enda en coverlåt, det er jeg klar over, men den er i det minste litt forskjellig fra originalen, da. Og det er en veldig fin låt.

Ikke helt sikker på om balansen er helt rett og kanskje det er litt lavt nivå til slutt (og jeg stiller ikke høye krav tror jeg) men akkurat nå er det i alle fall slutt. ("Idiotnatt" igjen som det så ofte blir når man har noe å mikse på...)

Og.. jeg fikk trøbbel med samplingsrate. Njupp. Jeg spilte inn på 96k og filene ble 96k, men de ble tagget som 48k dermed ble de spilt av i slow motion på alt annet enn audiofire kortet som jeg hadde låst til 96k. Enden på visa ble nedlastning av demoversjon av soundforge for å få endret samplingsraten uten å ENDRE samplingsraten. Heh.

Jeg tipper vi kommer til å spille inn flere slike greier nå fremover uten at jeg kanskje kommer til å poste så mye av det, men jeg tar gjerne i mot litt tips til forbedringer, gitt at jeg nå er nesten fornøyd med denne.

[mp3=200,20,0,center]http://www.box.net/shared/static/6lctcyixf3.mp3[/mp3]


Ny versjon 15 mars 2011:
(Ganske store endringer!!)

[mp3=200,20,0,center]http://www.box.net/shared/static/vfx35uzp67.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 16.03.2011, 06:53:22 by robblar »


asti

  • Gäst
Det här faller jag för! Jättesnyggt!
Mycket bra sång, fina gitarrer, snyggt ljud i dobron, bra mix och mjuk, behaglig ljudbild!
Det enda jag kunde komma på var att basen kunde vara mer framträdande.
Mängden suketter verkar också vara väl avvägt!  :)
Har lyssnat en del på Gram Parsons, mest tillsammans med Emmylou Harris, men nu
blev jag sugen på att höra mer!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt sound och bra framfört. Eventuellt är trumman lite enformig och tråkig. Vad använder ni, Cajon och rassel?

Eftersom ljudet är så bra tycker jag ni ska ersätta en ton på gitarren till höger, (79 sek) 1 min 19 sekunder in. Den i slutet av en "C, D, C-sväng" (innan låten går tillbaka till öppna G-ackordet i början av nästa sväng).
« Senast ändrad: 03.02.2011, 22:47:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Känner mig lite förflyttad tillbaka till Texas där jag bodde ett år för länge sen. Snyggt lirat och sjunget. Blir mer och mer dragen åt basic harmonies som från countryn. Skön lyssning, thnx.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Tusen takk for lytting og tilbakemelding!    :wub:

Asti: Jeg har tenkt å prøve å lage en bedre bassinnspiling. Men jeg er ikke så god på bass. Med litt øving kan det dog hende det går an å få til noe bedre så jeg kan skru opp nivået litt uten å skjemmes.
Jeg ble forresten litt sugen på å høre litt Gram Parsons nå, sammen med deg og Emmylou  :)

MaxB: Jeg kan si at Olav allerede har fått den lille saken ved 1:19 på hjernen, og den vil nok bli fjernet ved neste anledning. Jeg tror jeg vil prøve å spille inn min gitar på nytt også, den må jo bære hele låten på intro og mellomspill og er dessverre ikke helt stødig... Øve litt mer kanskje  :)  Forresten rart med det - man spiller inn alt på et par timer så sitter man etterpå hele natten og prøver å skru, klippe lime og fikse så det blir bra selv om det ble litt tull under inspilling. Heheh. NEi, vi skal definitivt spille inn noe av dette på nytt.
"Trumman" er ikke en trumma alls, faktisk :)  "Baskaggan" er meg som dunker lett over gitarstrengene, nær strengestolen. Pluss litt klang, litt komp og masse EQ! Rasslen er en ca. halvfull boks med sukketter. Man tager hva man haver  ;)  Hverken Olav eller jeg har særlig erfaring med slikt, så det ble ikke så bra, men det var litt stas med "ekte" i steden for midi (Selv om det ble jo litt copy/paste ehm). Jeg googlet "Cajon", tror ikke det blir innkjøpt noe slikt, men jeg har tenkt å få skaffet noe småtteri i nærmeste musikkforretning snart. Tror vi må ha i alle fall noen rytme-egg, kanskje en tamburin.. får se hva de har :) Ikke for det, superior drummer står også på ønskelista mi men noen ganger er det kul å være litt fysisk  :) vi får jobbe litt med "skills", bare...
 
Equality: Kul at du liker dette! Jeg har veldig sans for denne typen musikk. I det siste har jeg eksperimentert litt med "less is more" konseptet. Som regel er det litt sant i det, og jeg har ofte hørt "grøten" man får med "for mange kokker" :) Men vanskelig å holde seg også noen ganger. Dette er jo en G-låt også, så da klarte jeg ikke å holde fingrene unna dobroen  ;) Og det var jeggu på tide for nå har den ikke vært rørt på månedsvis! (Mistet litt "piffen" etter jeg så Rob Ickes instruksjonsvideo og fant ut alt jeg hadde lært "galt". Men nå gir jeg blaffen i Rob, har kul og spiller "helt feil"!)

Mye mulig neste innspilling blir "It Makes No Difference" av The Band. Vi har nemlig fått den litt på hjernen i det siste. Kanskje steel istedenfor dobro. Enda en maskin man ikke har fått bruke på en lang lang stund....

Skal takke og hilse fra Olav også, han har dessverre ennå ikke passert registrering IQ-testen  ;)
Ha en trivelig helg alle!

-Robert


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Syns det är ett dejerligt lyss av denna countryballade. Hör gärna mer av detta - bra robblar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Cajon behöver man inte köpa, man tager vad man haver:
Här finns en byggtråd med en del inspiration.
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=14793.0








Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Hadde man vært praktisk anlagt, så kanskje...
Interessant byggetråd! Og flotte lydeksempler.


-Robert


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Neste prosjekt blir postponed. Olav ("laffen") og jeg skal slenge mackie tracktion og lære oss Reaper!!

(forhåpentligvis blir det musikk om en stund...heheh..men manualen er på noen hundre sider eller noe sånt. Heh)

Mulig at første prosjekt på Reaper kan bli å få ordning på denne låten her. Hvis det nå bare går an å få eksportert / importert på en vettug måte.   :wacko:

-Robert


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lite otajt? Speciellt i början.

Tycker det låter som en solig låt, somrig och trevlig. Borde sjunges paa norsk! :D

Men det funkar så här också.. Kanske lite mycket country för full pott (enligt mitt snäva perspektiv) men kändes rogivande på nåt vis! :)

Bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Lite otajt? Speciellt i början.

Tycker det låter som en solig låt, somrig och trevlig. Borde sjunges paa norsk! :D

Men det funkar så här också.. Kanske lite mycket country för full pott (enligt mitt snäva perspektiv) men kändes rogivande på nåt vis! :)

Bra!

Tusen takk for dine fine ord.   :)
Jeg vet det er litt utajt, det går meg mer og mer på nervene for hver dag. Men, vi har skiftet DAW, Laffen og jeg (vel.. Laffen har vel egentlig aldri brukt noen før) og det tar litt tid å bli vant, men nå har jeg i alle fall fått prosjektet ut av tracktion, ryddet i filene og importert det til Reaper.

Så får vi se om jeg fortsetter med IK plugins eller om vi går for gratis-plugs nå når Laffen også skal prøve seg og vi evt må ha det på to maskiner. IK kjører jo "aktiveringshelvetet".  :ph34r:

I alle fall, vi er i gang. Nå kommer min nye mikrofon forhåpentligvis i posten om en dag eller to, og da skal vi få spilt inn ny perkusjon iaf :) Vi har lokalisert en skillevegg med lovende "baskagglyd", og jeg har shoppet egg og tamburin. Så det så.   :unsure:  Kanskje teste M-S på gitarene!  :) Jeg har bestemt at denne skal bli ferdig-ferdig nå før vi starter en ny.

Skulle forresten gjerne vært kar om å skrive norsk tekst til denne. Da hadde jeg nok også endret melodien en smule og kalt det min egen, såpass forskjellig fra originalen er den vel...   B)

-Robert



Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jeg har et spørsmål, faktisk: Alle gitarene ble tatt opp med både line in og mikrofon. Jeg har blandet dette og mikset inn en ganske stor mengde line-in signal. Jeg syntes vel (i gjerningsøyeblikket) at det ble litt "fetere" lyd, men nå er jeg usikker. Blir kanskje litt for mye av den berømte "piezo-lyden"? Blir det litt for skarpt og ekkelt? Er det en dødssynd å blande inn line-in signal, eller er det helt vanlig?

Når jeg en vacker dag får min nye mikrofon med 8-tall skal jeg prøve M-S, da blir det antakelig mindre aktuelt å mikse inn noe annet... Nja. Jeg vet ikke.  :)

Dessverre har jeg en takamine som låter bedre i PA enn den gjør akustisk pga litt liten kropp. Olav har derimot en Taylor dreadnaught type gitar som låter plenty. Tipper vi ender opp med å kjøre kun mikk og bruke Taylor'en.

Får vel kanskje spare til en sånn D28, da. Heheh :)

-Robert


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
låter kalas, mysig låt & fint ljud
bra framfört, hade jag fått bestämma något hade jag sänkt shakerna & sedan vart nöjd

alting låter skitbra inspelat
bra jobbat! :)

/Larsson
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
låter kalas, mysig låt & fint ljud
bra framfört, hade jag fått bestämma något hade jag sänkt shakerna & sedan vart nöjd

alting låter skitbra inspelat
bra jobbat! :)

/Larsson
Takk for det, men man blir jo aldri nøyd  :)
Håper du liker den nye utgaven også!

Ble egentlig såpass forskjellig at jeg lar begge ligge ute... heh.

-Robert


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I introt hör man en stor skillnad. I den nya versionen hörs väsentliga instrument mycket bättre.
Jag gillar soundet mycket bra, i nya versionen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Laffen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Lyden er mye bedre i den nye versjonen.  :)
Syns at Dobroen dominerer for mye i denne versjonen - slik at det fine gitarspillet forsvinner.



Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Sjukt bra sång framförallt. Snyggt arrat o bra lirat. Tummen upp. Gillar ju gamla Gram-grejer....
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Sjukt bra sång framförallt. Snyggt arrat o bra lirat. Tummen upp. Gillar ju gamla Gram-grejer....
Takk for fine ord, der  :)  Gram er en favoritt!

-Robert


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Som alla sagt: proffsig ljudbild och mycket kompetent framfört. Här har du lyckats tycker jag! En sak jag funderade över när jag lyssnade var basen som hela tiden låg precis på beat och utan variationer. Jag kan inte musikstilen, men i mina öron skulle det tillföra låten om basen stundtals fick gå lite andra slingor.