Kontrollrummet

Uppdateringar 26.5.2007

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Hej på er,

Efter en hel del sömnlösa nätter bjuder jag på lite uppdateringar. De stora grejerna är som följer
* Bloggar - http://blog.kontrollrummet.com
* Ändringar på förstasidan
* Möjlighet till personalisering av förstasidan

Vi tar en sak i gången då.

Bloggar

Alla kan ha en blogg på kontrollrummet, också personer som inte vill vara med på forumet. Bloggarna kräver en skild registrering, ingen får "automatiskt" en blogg när man är medlem på forumet. Detta för att kunna locka skribenter som är ickeforumister.

Bloggarna skall profileras som musikbloggar. Det sagt, tillåts definitivt lite av allting i bloggartiklarna (som inte är direkt olagligt då). Men om man har som mål att skriva en pur "kebab-blogg", då tror jag man hittar mera läsare på något annat bloggeri är KR.

Bloggmaskinen är ingen lightweight-grej, utan där finns alla möjligheter som man kan tänka sig, inklusive ett tiotal färdiga template. Bloggarna ser inte ut som kontrollrummet, utan alla skall få ha en blogg som med valfritt utseende.

I allas profil kommer ens personliga blogginlägg att kunna visas. Också detta är frivilligt, och de syns inte automatiskt om man har en blogg. I profilinställningarna måste man fylla i sin "blog-id" för att bloginläggen skall synas. Jag hjälper gärna till här om det är oklart hur det fungerar. Exempel hur det ser ut profilen kan ser i min profil.

För att klargöra för säkerhets skull:  Ingen måste ha en blogg. Ingen måste läsa bloggar.

Mera instruktioner om hur bloggeriet fungerar skriver jag senare om det blir behov av det. I grund och botten är det lätt att komma igång: registrera dig, aktivera dig när du fått en epost, logga in och skriv en artikel.

OBS! OBS! På grund av tekniska orsaker (som jag kan förklara om någon verkligen är intresserad) så kan användarnamnet ENDAST INNEHÅLLA SMÅ BOKSTÄVER OCH SIFFROR!!

Problemrapporter får ni gärna skriva in i Blog-tavlan. Allt som t.ex gäller olika templates och dess funktionalitet, översättningar som fattas etc. etc. Vi fixar efterhand.

Jag måste komma ihåg att tacka idf, hellpig och puzzlät för hjälpen.

Ändringar på förstasidan
* De senaste bloggningarna syns i en egen låda
* "MediaCenter och senaste demolåtarna" har höjts ovanför "Nyheter från världen"
* Nyheter från världen har mindre font för att ta mindre utrymme

Möjlighet till personalisering av förstasidan
Förutom detta kan man via sina profilinställningar bestämma vad man vill ha på första sidan:
* Man kan stänga av "MediaCenter och senaste demolåtarna" totalt genom att kruxa i "Mediacenter:" i profilen
* Man kan stänga av "Nyheter från världen" totalt genom att kruxa i "Nyheter från världen:" i profilen
* Man kan välja vilka nyheter som syns i "Nyheter från världen" genom att fylla i nyckelord i profilen under "Nyckelord för nyhetsfilter". Testa t.ex med att fylla i 'steinberg voxengo", spara profilinställningarna, och kolla förstasidan.

Den tidigare möjligheten att exkludera vissa tavlor totalt från "Nyheter från världen" finns kvar, och kan användas i samband med nyckelordsfiltret.




« Senast ändrad: 26.05.2007, 01:45:42 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jaaahajjaaaha...
Då gäller fören gammal att sätta sig in i nåt nytt igen, eller varför inte fortsätta precis som förut. B)
Detta har ju allaväntat på länge så....
Våran admin har suttit och koooodat och fördärvat sin fritid på oss, så tackar för detta!
Verkar mycket intressant :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
...och så tvingar han oss att fördärva vår fritid med att skriva artiklar i bloggen... Hur ska detta sluta...? :rolleyes:

Nåja - skämt åsido, det blev ju riktigt bra. Trevligt att kunna blogga. Hoppas att det blir många som kör igång och dokumenterar sina olika projekt och kommer med intressanta saker där. B)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
...och så tvingar han oss att fördärva vår fritid med att skriva artiklar i bloggen... Hur ska detta sluta...? :rolleyes:

Nåja - skämt åsido, det blev ju riktigt bra. Trevligt att kunna blogga. Hoppas att det blir många som kör igång och dokumenterar sina olika projekt och kommer med intressanta saker där. B)

Snygg artikel du har i din blog Claes, "kunde" inte kommentera den därifrån "ännu" , man lär alla dar man lever :P
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Mmmmm, kebab...
Bra tema för en blogg..
synd att jag är vegetarian.

Bra jobbat förresten, på nåt sätt känner jag mig mer hemma här för tillfället.
blargh