Kontrollrummet

Behöver jag ett ljudkort?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dannetempo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Hej alla glada!


Jag har efter mkt sökande på internet och runtfrågande bland vänner fortfarande inte lyckats klura ut hur det ligger till med om man verkligen behöver ett ljudkort eller ej. Jag ställer nu frågan här på kontrollrummet för att försöka bena ut det här.

Jag har en MacBook - 2 GHZ intel core 2 duo med 4 gigg RAM.

Jag har införskaffat Logic 9.

Jag vill göra electronisk musik, typ techno/house musik.

Jag kommer att beställa ett par aktiva studio monitorer - Vet ej fortfarande vilka, (så tips på ett par bra monitorer lämpade för denna typ av musik emottages gärna).

NU till den stora frågan --> Behöver jag ett externt ljudkort? Är det ett krav för att kunna spela upp ljud till monitorerna? Hur mkt bättre bli ljudet med ett ljudkort? Samt vilket slags ljudkort behöver jag i sådanna fall?

Är otroligt tacksam för svar i denna fråga av ni kunniga där ute.


MVH DT


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Oj trodde det bara var på Studio forum som man ställde såna här frågor. Det finns hur mycket info som helst om ljudkort här och på Studios forum. Bara börja plöja igenom. Även när det gäller monitorer. Dina frågor har ställts tusentals gånger och som sagt var du hittar svaren på dina frågor i andra trådar.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Du har förmodligen en väldigt hög latency när du inte har ett ljudkort som stödjer ASIO-protokollet. Det gör ju att allt du lägger på kommer väldigt långt efter det som redan är inspelat.


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Om du vil spela inn vokal eller andra instrument, behöver du ett externt ljudkort.
Och som analogfreak säger, om din latency är hög, så hjälper det nog med et externt ljudkort.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hej alla glada!


Jag har efter mkt sökande på internet och runtfrågande bland vänner fortfarande inte lyckats klura ut hur det ligger till med om man verkligen behöver ett ljudkort eller ej. Jag ställer nu frågan här på kontrollrummet för att försöka bena ut det här.

Jag har en MacBook - 2 GHZ intel core 2 duo med 4 gigg RAM.

Jag har införskaffat Logic 9.

Jag vill göra electronisk musik, typ techno/house musik.

Jag kommer att beställa ett par aktiva studio monitorer - Vet ej fortfarande vilka, (så tips på ett par bra monitorer lämpade för denna typ av musik emottages gärna).

NU till den stora frågan --> Behöver jag ett externt ljudkort? Är det ett krav för att kunna spela upp ljud till monitorerna? Hur mkt bättre bli ljudet med ett ljudkort? Samt vilket slags ljudkort behöver jag i sådanna fall?

Är otroligt tacksam för svar i denna fråga av ni kunniga där ute.


MVH DT

Hej!

Börja fundera kring budget först. Hur mycket får det kosta? HUr ser rummet ut som du sitter i? Det funkar med ett par rejäla 8" monitorer om rummet är tillräckligt stort, och tvärtom kan ett par små monitorer funka fint i ett mindre rum, men sämre i ett större.

Samma med ljudkort. Att spela upp ljud från macens interna går fint, men jag har faktiskt aldrig testat att spela in. Ett billigt externt USB-kort kostar runt tusenlappen och det räcker gott och väl att börja med.

Vad gäller monitorer, så beroe det mycket på budget, och rummet som sagt :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Burnin Sven

  • Gäst
Finns ingen Asio i en mac och det interna ljudkortet ska nog funka till att börja med. Du får väl fixa ett usb keyboard till att lira syntarna så länge, finns billiga ok såna. Jag testade med min Mac mini innan jag gav den till min dotter och den funkade helt ok till projekt runt 20 audio spår med lite pluggar på. Synt och midi baserat samt samplingar i nån större omfattning testade jag dessvärre aldrig med den bara EZ  drummer.