Kontrollrummet

Kelly Clarkson - Behind These Hazel Eyes [Airspeed Radio Edit]

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AirSpeed

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
LÅTNAMN: Behind These Hazel Eyes [Airspeed Radio Edit]
ARTIST/GRUPP: Kelly Clarkson
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 3:23
KOMPOSITÖR: K.Clarkson, M.Martin, Dr. Luke
PRODUCENT: AirSpeed
INSPELNINGSÅR: 2011/2005
FORMAT: mp3 [192kbit]

Då var det dags för mig att tolka sönder en annan poplåt. Hittade ingen dansvänlig variant av Max Martins kreation Behind These Hazel Eyes, varför jag gav den ett försök.

Är medveten om att introt är lite väl långt för att kalla det en radio-version. Problemet är bara att låten blir något kort eftersom jag har dragit upp tempot från 99 BPM till 120. Hursomhelst - skall åtgärdas.

Tycker för övrigt att det är mycket svårt att uppnå samma tryck som i en färdig, kommersiell produktion. Tror ni att detta kan lösas via en Mastering eller måste jag tillbaka till ritbordet? Och i övrigt - hur tycker ni att mixen sitter?

Vänligen
Airspeed


« Senast ändrad: 06.12.2011, 23:28:04 by AirSpeed »


Utloggad tsmalmbe

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=7.0

"Upphovsrättskyddat material får inte läggas upp på kontrollrummets server. Däremot får du länka
in covers etc. från andra servers, ifall du har gjort covern själv."

Är filerna du baserat detta på fria att använda ur upphovsrättssynvinkel? Ifall icke, måste du ta bort filen och länka in den från en annan sajt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker att det låter kanon-,men jag har ingen riktig koll påhur det låter jämfört med orginalet ska tilläggas.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I mina lurar låter det som att baskaggen tar på tok för mycket energi utan att ge så mycket tillbaka. Jag vet inte hur man gör men jag tror att den dels ska ha attack från nån högre frekvens samtidigt som den i stora högtalare på dansgolvet ska kännas i magen. Om du kan skruva till det, kan du nog enklare uppnå det tryck du vill, tror jag. Gissar att baskaggen nu använder frekvenser från nånstans under 100 Hz upp till, tja ingen aning egentligen men kolla hur mycket du kan dra upp mastervolymen om du bara lyssnar på baskaggen och tysta den och lyssna på resten. Hur mycket mer kan du dra på mastern innan den slår i taket?

Vilka på KR kan komma med bättre analys och förslag på åtgärd, avseende baskaggen?
« Senast ändrad: 23.01.2011, 10:54:30 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag tycker det låter skitbra, grym sång. Kanske baskaggen skulle bytas till nån helt annan? Som nån sa så låter den ganska mycket utan att ge så mycket studs.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad AirSpeed

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
@ Eddi: Tack Eddi!

@ MaxB: Tack för dina synpunkter! Tror att jag har skalat av kaggen för mycket. Skall försöka åtgärda detta så att den markeras mer. Tycker du att basen ligger rätt i nivå i övrigt? Om man bortser från just kaggen?

@ Håkan: Tack Håkan! Tyvärr är det väl enbart sången jag inte ska ha så mycket cred för - den är helt Max Martins produkt, bortsett från lite kompressor, delay och reverb..


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har svårt att svara på det. Kan troligen inte bedöma i denna genre.
Basen hörs och det kan vara tillräckligt men det är svårt för mig att bedöma. Men jag får för mig att den i dylik musik inte brukar vara så kort i attack och release. Att den brukar ligga kvar längre på varje ton. Men... jag är troligen ute och cyklar. Kanske andra svarar bättre på den frågan.
« Senast ändrad: 23.01.2011, 17:42:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad AirSpeed

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
@ MaxB: Tack ändå Max!

Finns det någon här på forumet som skulle kunna tänka sig att Mastra låten? Inte för att den på något sätt är färdig, utan eftersom att jag som nybörjare är väldigt nyfiken på vilket resultat som uppnås efter en mastering. Någon av er som har koll?

//AS


Utloggad Dariuz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tycker soundet är skitsnyggt, särskilt synthen som spelar ackorden, men det finns ett par saker som skulle behöva förbättras. För att få energi i denna typ av låt är basen och bastrumman a och o. Bastrumman låter alldeles för dovt, och bidrar därför inte till energin. Byt ut den mot en annan, som även har lite mer klick i sig. Basen är även rätt klen. Fundera även på om det går att få in någon pad eller annat snyggt ljud som kan höja produktionen. För övrigt är det aldrig fel att ducka flertalet av instrumenten mot bastrumman i denna genre, och så länge det inte görs överdrivet bidrar det till att höja intensiteten i låten.

/Dariuz


Utloggad Dariuz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Vad är det för ljud du använder på synthen förresten, något du gjort själv, eller något preset på någon synth?


Utloggad AirSpeed

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
@ Dariuz: Mycket bra tips Dariuz! Mycket!!

Det saknas ju ett par saker för att få det till att bli en färdig produktion. Som du säger skulle någon pad, kanske några noise-svepningar och annat tingeltangel höja komersiellitetsfaktorn. Skall åtgärdas!

Skall även se om det inte går att sidechain:a mot baskaggen något (att jag inte tänkt på det själv!!). Som du säger; en smula kanske räcker för att få det där pumpade club-ljudet.. Skall även åtgärda kaggen i stort - svårt att få till det när man sitter med ett par skruttiga hörlurar bara.. Men helt klart är att den måste vara mer "smutsig" för att uppfatta den som tryckande! Upptäckte exempelvis att jag skalat av alla frekvenser i den övre halvan..  :blink:

Synthackorden, låtens "motor", har jag skruvat till själv i ES2. Det är väl tre såg-vågor (något de-tunade) med tape-delay, reverb och autofilter om jag minns rätt.


Utloggad AirSpeed

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Hej alla,

Tänkte bara meddela en "slutgiltig" version numera (ett knappt år senare) ligger uppe på Youtube. Skulle verkligen uppskatta era tankar och synpunkter!



Vänligen
AirSpeed
« Senast ändrad: 06.12.2011, 23:29:19 by AirSpeed »




Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kelly Clarkson är ju alltid Kelly Clarkson  :rolleyes:
Men jag tycker detta svänger.. En klar förbättring kan jag tycka, även om originalet också är kanon... Snyggt hantverk!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez