Kontrollrummet

Ruttet arbetssätt från East West

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil

"A discovery was made about an EW employee which was highlighted in the thread just moments before the entire thread was deleted. It was the most damning thing I had ever learned about EastWest, and most of you who were following the thread probably hadn't had the chance to read that final post.

Here's what happened: While most of you saw that the user "UltimateComposer" had been exposed and proven to be an employee of EW by the name of Jonathan Kranz (which he continually denied), there was another suspicious user (later on in the thread) defending EastWest named "ETM Dude." While not quite as hostile as UltimateComposer, ETM Dude was broadly defending EastWest and pushing the notion that they had done nothing wrong. Throughout his defense, he ignored the fact that EW had sent in a shill to act as a satisfied customer. Sending in a shill, I think we'd all agree, is definitely "doing something wrong."

So I was suspicious that this "ETM Dude" was another shill. He had been registered at GS for 3 years with 250 posts to his name, but there were a few alarming facts surrounding this account. He had disabled his vCard contact info (which was how I identified UltimateComposer) and he'd disabled all private message and email communications. "Red flag," I thought. Well upon googling "ETM Dude" I learned that pseudonym was registered at ProSoundWeb, Northern Sounds, MOTU-Nation, and soundsonline-forums.com (EastWest's own forums for troubleshooting, discussion, and announcements of sales/deals). On ETM Dude's user profile at ProSoundWeb, his real name was listed as -- who else -- Jonathan Kranz, the same fellow who was busted for shilling earlier on in the EW thread over here at Gearslutz.

So at this point we had two shill accounts (created by the same EW employee) infiltrating the EW thread, and not surprisingly neither of those accounts had a signature or any other means of identifying an affiliation with EastWest.

Now let me go back for a moment to ETM Dude's (Jonathan Kranz) accounts on the other above-mentioned forums... a few of his accounts (including the one at GS) had been active for the past 3 years, and way over 50% of his posts were EastWest product-related. Many of his posts were just alerts of new audio demos for EastWest products. Not terribly harmful, I don't think.

But the truly troubling fact at play here is/was the existence of an "ETM Dude" account at EastWest's own soundsonline-forums. (One of) Jonathan Kranz's official positions with EW is moderator at their forums. As moderator, he keeps the peace and jumps in with help whenever he's able to do so, much like a moderator at any other forum (I won't go into the claims that EW censors their forums -- I haven't witnessed it first-hand). Yet Kranz had created this alternate persona "ETM Dude" which he used to inflate the perception of customer-satisfaction among EW's user base.

I read through each one of Kranz's 137 posts as ETM Dude at soundsonline-forums.com and not once did he identify himself as an affiliate of EastWest. Common practice for ETM Dude would be to interject in threads that were critical of EW's policies, with statements like (paraphrasing) "I'm sorry but you are flat out wrong." He would jump into a thread about lackluster EW phone-support and say "I've called them over a dozen times and have always had a pleasant experience." He on numerous occasions pointed out how great a job EW staffers were doing. And a healthy portion of his posts seemed to be written with the sole intention of convincing other users to jump on some killer monthly sale. Finally there were the flat-out propaganda posts: "New PLAY version 2.X. Working great! Problem free!!!!"

This sheds a whole new light on Doug Rogers' plea for us all to visit the EW forums and see what a happy, satisfied, problem-free user-base he's got (which Doug fittingly refers to as his "database").

I felt it was important to expose EastWest for what Jonathan Kranz has been doing over at their own forums for the past 3 years. Not to mention all he's written as a "satisfied customer" at Gearzlutz, Northern Sounds, and MOTU-Nation. Doug Rogers often seems to bank on the selling point of "Well, why don't you come over to our forums and just see for yourself how happy everyone is." If an invitation like that was Doug Rogers' last line of defense amidst a bad PR storm, my biased opinion says he's finally lost his last little bit of credibility.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är lite som religion för vissa.  EWs produkter är extremt dåliga på en punkt - kompatibiliteten med andra produkter, de låter annorlunda på flera sätt än bara det uppenbara reverbet och mixar dåligt med annat. Man måste hålla sig till EW eller låta skräp oavsett hur mycket man trixar :D Så det blir för vissa som att försvara mecca eller vatikanen :lol:

Är inte alls förvånad.
« Senast ändrad: 17.01.2011, 13:30:14 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mkt txt. Kan nån skriva vad det handlar om?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det handlar såklart om dig Max :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Jag tycker EW är dyra, men bra.
Sedan är de säkerligen lika vilseledande som alla andra i sin reklam av sina produkter, men de pluggar jag har köpt är jag nöjd med.

Jag har mixat EW + Garritan + Nexus i de flesta av mina arr, och en hel del av denna musik har jag sålt, så min erfarenhet är att det går att blanda med kommersiellt gångbart resultat.
Fast jag håller med dig om reverbet: EW har en viss stil där som kan vara knepigt att få riktigt bra ibland.

Sedan har EW en massa andra små knepigheter som man kan störa sig på som säkert andra VST-pluggar gör bättre. Fast ska man leta efter den ultimata pluggen i all oändlighet så blir det mycket letande och ingen musik skriven. Så jag har lärt mig att leva med småstrulet och lägger tiden på att skriva musik istället.  B)

Med det sagt så vill jag inte påstå att EW är bättre än något annat. Det finns säkert flera andra pluggar som är lika bra som EW eller bättre. Men som sagt, jag orkar inte leta vidare och har redan investerat så mycket i EW, så nu är det låtskrivning som gäller!

Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mitt inlägg var ingen kritik av kvalitén hos EW :)

Utan mer en kritik av att det för de flesta är svårt att få till t ex reverbet om man mixar med andra pluggar. Kul att du lyckats! Starta gärna en tråd och berätta hur du går till väga!

Vore väldigt väldigt intressant faktiskt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Tja... jag gör inget speciellt. Jag bara lägger till de instrument jag vill ha i produktionen och provar mig fram till det låter bra.  :)

Ibland stänger jag av convolution-reverbet på EW-instrumenten.
Detta rekommenderar jag i någon av mina senaste Cubase trådar för att spara CPU-resurser.
Men det kan också vara bra ifall man vill ha samma reverb-känsla som på sitt GPO-instrument, t ex.

Dock är det problematiskt ibland att EW-instrumenten inte kan bli helt "torra" även om man stänger av convolution-reverb och därför låter det lite för akustiskt smutsigt ibland när man t ex vill ha renare ljud.  Det är det största problemet med EW, som jag ser det. Här kan jag tillägga att detta skiljer sig ganska mycket sinsemellan olika instrument även inom EW.  Vissa kan man få väldigt torra och rena. Andra inte. Så man slipper inte det problemet bara för att man håller sig till endast EW-pluggar.
(Jag har 7 stycken... )

/Christian
« Senast ändrad: 17.01.2011, 14:36:56 by ChristianAndersson »
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Mkt txt. Kan nån skriva vad det handlar om?

Öh, vad sägs om att läsa igenom hela texten då? :rolleyes:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mkt txt. Kan nån skriva vad det handlar om?

Öh, vad sägs om att läsa igenom hela texten då? :rolleyes:

Overkill. Folk ringer som galna. Är ändå nyfiken. Kan man få en kort version?  B)
Ähh vi lägger ner det...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Det handlar om att en EastWest-anställd använder flera fejkade identiteter på olika forum för att marknadsföra sina produkter genom att låtsas vara "en vanlig composer" som pratar gott om EastWest... typ.
Egentligen inget konstigt i mina ögon även om det är fult. De flesta säljande företag som tjänar på att synas i forum håller väl på med sån't skit mer eller mindre.  <_<
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Nja det finns ju dem som är helt öppna med vilka dem är och representerar bl a en snubbe från IK Multimedia. Finns några till men kan inte komma på just nu vilka de representerar. Men visst, det finns säkert några till som arbetar på det här sättet som snubben från EW. Det har varit några man har misstänkt när många med rättat klagat på vissa saker och sen är det någon som bara skriver positivt om företaget/produkten och det låter lite för vinklat för att man ska tro det är bara någon vanlig postare. <_<
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag är helt övertygad om att det finns massor av liknande fall, där representanter för olika tillverkare eller butiker framställer sig som helt vanliga forummedlemmar och framhåller de egna produkterna utan att berätta vilka ekonomiska intressen som kan finnas bakom kommentarerna. Så länge det inte upptäcks, så kan de raljera fritt och lobba för sina prylar och mot konkurrenter - och det kan ju vara svårt att upptäcka, beroende på hur sluga de är när de kommenterar...

När det gäller EastWest så tycker jag inte att det skulle behövas, eftersom deras prylar verkligen ÄR grymt bra. Jag använder ett antal av dem själv, så jag säger det inte bara för att jag säljer dem... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Var ganska nyligen som jag läste från någon representant från en annan känd pluggtillverkare på kvr som t om talade om att en liknande plugg från en konkurrent inte var bra. Sånt skitsnack är inte seriöst tillvägagångssätt och det gör bara att man undviker dem. Snacka skit om konkurrenter är det sämsta man kan göra. Riktigt lågt. 
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Ja, det är ju lite värre.
Jag gillar åtminstone de försäljare där man kan tanka ner en gratis begränsad test-version. Då kan man bilda sig en egen uppfattning och behöver inte förlita sig på forum.
Fast DET HÄR forumet, kan man väl lita på i alla fall... eller...?  :wacko:  .... :lol:
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil


Mkt txt. Kan nån skriva vad det handlar om?

Öh, vad sägs om att läsa igenom hela texten då? :rolleyes:
Det där var nonchalant. En sammanfattning är inte för mycket begärt, speciellt när du inte anger var du har hittat det hela och vem du citerar.

Det handlar om att en EastWest-anställd använder flera fejkade identiteter på olika forum för att marknadsföra sina produkter genom att låtsas vara "en vanlig composer" som pratar gott om EastWest... typ.
Egentligen inget konstigt i mina ögon även om det är fult. De flesta säljande företag som tjänar på att synas i forum håller väl på med sån't skit mer eller mindre.  <_<
Bra sammanfattning!


MaxB kanske inte förstår engelska
Och genast vaknar trollet.
DON'T PANIC



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fast DET HÄR forumet, kan man väl lita på i alla fall... eller...?  :wacko:  .... :lol:

Vi vet att Claes säljer och det är inget han smyger med. Jag gillar hans attityd i sammanhanget.
Vilka är det mer som kan tänkas sälja nån produkt som är på kontrollrummet? Finns väl någon som brukar informera då det kommit en ny produkt från något håll? Nån?

Tack Christian för den sammanfattning jag bad om.
Tack Rattle!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Claes är 100% reko, ärlig och väldigt hjälpsam när det kommer till tips & hjälp med programvara, både här och på Studio Forum.  *thumbs up for Claes!*  B)
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Claes är 100% reko, ärlig och väldigt hjälpsam när det kommer till tips & hjälp med programvara, både här och på Studio Forum.  *thumbs up for Claes!*  B)

...och  VST-Forum där det dessutom finns två som arbetar på det svenska företaget som säljer Pearl-mikrofoner.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Did anybody say Mcdonalds?  ^_^

uhhh hajar noll?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Nu får ni sluta pöjkar - det är ju nästan så att jag blir generad av berömmet... :wub:

Nåja - jag försöker vara så opartisk jag kan när jag deltar i diskussionerna, men i likhet med alla andra så framhåller jag gärna saker som jag gillar - och ofta är det också saker som jag säljer, så det är inte helt lätt alltid att vara en aktiv medlem som också säljer prylar - och just därför är det också mycket viktigt att inte smyga med det...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil


Mkt txt. Kan nån skriva vad det handlar om?

Öh, vad sägs om att läsa igenom hela texten då? :rolleyes:

Citera
Det där var nonchalant. En sammanfattning är inte för mycket begärt, speciellt när du inte anger var du har hittat det hela och vem du citerar.

1.Vad är det som är nonchalant att förvänta sig att man orkar läsa igenom en text? Och om ens engelska är så dålig att man inte förstår är det ju bara säga det. Svårare än så är det inte. 

2.Det är hämtat från Gearsluts.

Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
"uhhh hajar noll?"

Som i att osökt leda in på produkter utan att någon egentligen frågar... suverän slogan! Typ "sa någon MaxB?"  ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
"uhhh hajar noll?"

Som i att osökt leda in på produkter utan att någon egentligen frågar... suverän slogan! Typ "sa någon MaxB?"  ;)

Shit, nu hajjar jag. Även jag alltså! Men jag får inget betalt. Bara talar mig varm om nån produkt jag gillar. Det gör Yllet också, kom jag på nu.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Måste bara få det sagt. Jag också:
Claes är en stor tillgång.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
När han inte blandar ihop sina värderingar med fakta. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
*Svavelosande personangrepp mot anallogfreak borttaget*
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil


Mkt txt. Kan nån skriva vad det handlar om?

Öh, vad sägs om att läsa igenom hela texten då? :rolleyes:

Det där var nonchalant. En sammanfattning är inte för mycket begärt, speciellt när du inte anger var du har hittat det hela och vem du citerar.

1.Vad är det som är nonchalant att förvänta sig att man orkar läsa igenom en text? Och om ens engelska är så dålig att man inte förstår är det ju bara säga det. Svårare än så är det inte. 

2.Det är hämtat från Gearsluts.



Jag tycker att man ska vara väldigt tydlig med källhänvisning när man kopierar text från andra. Du har fortfarande inte sagt vem som har skrivit texten och när. Men du behöver inte, här är originaltråden (som är ett halvår gammal och även innehåller en "pudel" av EastWestsnubben):
 
http://www.gearslutz.com/board/moan-zone/503810-why-removing-eastwest-complaints-thread-bad-thing.html

Jag förstår engelska utmärkt, och det gör säkert MaxB också, men eftersom detta är ett svenskspråkigt forum är det trevligt om man gör en sammanfattning på svenska vad tråden man har hittat handlat om, och varför man har valt att lyfta den här. Vanligt forumhyfs mao.
DON'T PANIC


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil


Mkt txt. Kan nån skriva vad det handlar om?

Öh, vad sägs om att läsa igenom hela texten då? :rolleyes:


Det där var nonchalant. En sammanfattning är inte för mycket begärt, speciellt när du inte anger var du har hittat det hela och vem du citerar.

1.Vad är det som är nonchalant att förvänta sig att man orkar läsa igenom en text? Och om ens engelska är så dålig att man inte förstår är det ju bara säga det. Svårare än så är det inte. 

2.Det är hämtat från Gearsluts.



Jag tycker att man ska vara väldigt tydlig med källhänvisning när man kopierar text från andra. Du har fortfarande inte sagt vem som har skrivit texten och när. Men du behöver inte, här är originaltråden (som är ett halvår gammal och även innehåller en "pudel" av EastWestsnubben):
 
http://www.gearslutz.com/board/moan-zone/503810-why-removing-eastwest-complaints-thread-bad-thing.html

Jag förstår engelska utmärkt, och det gör säkert MaxB också, men eftersom detta är ett svenskspråkigt forum är det trevligt om man gör en sammanfattning på svenska vad tråden man har hittat handlat om, och varför man har valt att lyfta den här. Vanligt forumhyfs mao.


Där håller jag faktiskt med dig. :)