Kontrollrummet

Agnes - Release Me [AirSpeed Radio Edit]

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AirSpeed

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
LÅTNAMN: Release Me
ARTIST/GRUPP: Agnes
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 4:41
KOMPOSITÖR: A. Hansson, S. Vaughn, A. Carlsson
PRODUCENT: AirSpeed
INSPELNINGSÅR: 2011/2008
FORMAT: mp3 [192kbit]

Hej på er!

Detta är mitt första inlägg här på Kontrollrummet. Har nyss installerat Logic 9, börjat leka och tänkte nu dela med mig av mitt första projekt.

Har försökt att göra en remix av Agnes - Release Me. Är i stort behov av edra tips och idéer eftersom jag inte har jobbat med varken Logic eller musikproduktion i så stor utsträckning tidigare. Alla inlägg uppskattas!

Har försökt att hitta en känsla av lite BuzzJunkies som möter någon av Antiloops gamla garage-mixar.

Vänligen,
AirSpeed

[mp3=200,20,0,center]http://www.galjar.se/airspeed/rm.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 17.01.2011, 12:46:30 by AirSpeed »


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag är ingen mixguru på något sätt men en uppenbar sak som jag ser är att du har lagt upp en mp3:a med bara 128kb bitrate vilket känns alldeles för lågt.   :unsure:
Minst 192kb skulle jag vilja ha.   /JEH

[Edit] Välkommen till KR förresten!  :)   [/Edit]
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad AirSpeed

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Hej och tack JEH!

Har ändrat filen till en 192:a nu.

//AS


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjena Airspeed!

Tycker det låter riktigt bra om mix å sounds.. Tror du kan pressa upp mixen några dB om man nu vill det..cool stämning kan jag tycka...kanske lite mera tryck i drumsen, och lite längre fram..nu tar trancesynthen en hel del plats, skulle nog skära lite där å flytta fram trummor å bas en aning.. Bra jobbat!  :)


Utloggad AirSpeed

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Tack för bra synpunkter Clemens!

Sitter med hörlurar och mixar, vilket inte verkar vara det bästa. Ljudbilden skiljer sig markant när jag sedan kör ut ljudet i högtalarna i vardagsrummet.

In en tidigare version tyckte jag att trummorna tog lite överhand, men nu kanske de har fått träda tillbaka för mycket. Kanske ska man lägga en gemensam kompressor över alla trummor?

Något tips på hur jag ska höja volymen på hela produktionen? Nu har jag en limiter på Stereo Out som Gainar lite, vilket kanske är att beteckna som fusk? Har försökt att Gaina den ett par dB till, men då låter det väääldigt komprimerat = dåligt..


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tror det här är hur bra som helst. Jag kan inte skilja det från någon annan prod jag hört i radio.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Men jag tycker inte genren är spännande!  ;)
Jag är en gammal och trött dj*%#el...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad AirSpeed

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Haha, det är tur att vi inte alla tycker exakt likadant! Det hade blivit tråkigt!


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Något tips på hur jag ska höja volymen på hela produktionen? Nu har jag en limiter på Stereo Out som Gainar lite, vilket kanske är att beteckna som fusk? Har försökt att Gaina den ett par dB till, men då låter det väääldigt komprimerat = dåligt..
Personligen tycker jag inte du ska trycka upp volymen på produktionen ytterligare med limiter eller annat. Låten har en skön dynamik som den är vilket inte är vanlig i genren. Kontroll över lyssningsvolymen har ju iallfall användaren, inte producenten. Snygg ljudbild utan örontröttnad. Grattis.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Något tips på hur jag ska höja volymen på hela produktionen? Nu har jag en limiter på Stereo Out som Gainar lite, vilket kanske är att beteckna som fusk? Har försökt att Gaina den ett par dB till, men då låter det väääldigt komprimerat = dåligt..
Personligen tycker jag inte du ska trycka upp volymen på produktionen ytterligare med limiter eller annat. Låten har en skön dynamik som den är vilket inte är vanlig i genren. Kontroll över lyssningsvolymen har ju iallfall användaren, inte producenten. Snygg ljudbild utan örontröttnad. Grattis.

Fixar inte Airspeed detta så så hjälper radiokanalerna gärna till... :D


Utloggad AirSpeed

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
@Bribedant: Tack! Skulle ändå vilja få upp volymen bara någon enstaka dB. Som det är nu ligger volymen en smula lägre än andra låtar på exempelvis Spotify. Är det sådant man fixar hos en Masteringstudio?

@Clemens: Haha, såklart! De kommer att stå i kö allihopa! :P

Tack för era inlägg! De uppskattas!



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter tajt...skämt åsido. Låter helt kanon! Gillar låten, filtersvepningarna (eller vad det heta) , dansrytmen och t o m några få takter congas :wub:.
Man må säga: stark KR-demodebut för att travestera på Kalle Stropp. Välkommen hit!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad AirSpeed

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Tack Equality! Shit vad du har analyserat - du har tom hittat latinotrummorna.. :)


Utloggad AirSpeed

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Efter att ha provlyssnat på flera platser, bland annat i bilen, har jag nu insett hur fel ute jag har varit. Det lät helt enkelt FÖRDJÄVLIGT.

Har samtidigt insett hur förbannat svårt det är att sätta mixen rätt. Snacka om att ha underskattat musikproducenternas hantverk!

Hursomhelst. Har laddat upp en ny, ommixad version. Hoppas att det låter, ska vi säga, mindre illa?

Tips och synpunkter mottages tacksamt.

//Airspeed


Utloggad tsmalmbe

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=7.0

"Upphovsrättskyddat material får inte läggas upp på kontrollrummets server. Däremot får du länka
in covers etc. från andra servers, ifall du har gjort covern själv."

Är filerna du baserat detta på fria att använda ur upphovsrättssynvinkel? Ifall icke, måste du ta bort filen och länka in den från en annan sajt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag älskar den här låten som orginal och tycker att din senaste mix har gjort den rättvisa på alla sätt - mycket bra!!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det låter hur bra som helst. Kanske sången ligger aningen för starkt på vissa partier...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad AirSpeed

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
@ Eddi: Tack Eddi!

@ Håkan: Tack för dina synpunkter Håkan! Har dribblat ganska mycket fram och tillbaka med just sången. Tror att den tål att arbetas med lite mer helt enkelt..