musik där man redan från början mixat den så att den ska låta bra "tegelstenskomprimerad".
Hur mixar man för tegelstenskomprimering jämfört med vanlig mix?
Man skjuter skallen av alla transienter redan innan mastering, det kan ju göras bra eller dåligt. Man komprimerar också det mesta hårt i mixen och jobbar mer med automation för att skapa dynamik. Det är ju väldigt olika om en mix går att pressa hårt, även inom samma genres, men det vet väl du också.
Så för att förbereda en mix för hård masterkompression, så komprimerar man beståndsdelarna utav bara helvete. För att sen komprimera o limitera igen i mastringen.
Jo, att olika mixar kan pressas olika är helt klart. Personligen tycker jag electromusik av olika slag kan må riktigt bra av att hårdkomprimeras i mixen, medan akustisk musik behöver man vara mer försiktig med.
Men jag tror de flesta här missar vad jag vill få fram....

jag ifrågasätter inte vare sig användandet av kompressorer o limiter, eller reaktionen mot loudnessracet. Det är ingen (jo EN) som säger emot det första klippet som visas. Det blir nästan kö på att hylla dynamiken. Ändå ser vi här på slutet tips om hur man väldigt effektivt minskar dynamiken för att sen kunna 'tegelstenskomprimera' mixen.
Hur går det ihop? Går det ihop, o i så fall hur o varför?
Jag vet ju vad jag själv tycker, o var gränserna går för mig o mina öron i olika sammanhang o olika ljudbilder o vilka metoder jag själv använder för att kontrollera det hela, så det är inget ifrågasättande om det är rätt eller fel med kompression eller behålla dynamik, utan snarare var gränsen går mellan 'bra' o 'för mycket'.
'Det får materialet avgöra', 'det finns inget rätt o fel, använd öronen', 'tycke o smak' är råd som iofs är helt korrekta men bara funkar för den redan insatte som själv kan avgöra sin egen gräns. Novisen har inte tillräcklig kunskap att ta till sig detta.
Det låter som jag gnäller på inläggen i tråden, men det är inte det jag egentligen far efter... bara att vi som redan har en viss kunskap ibland gör det väldigt lätt för oss när vi tar ställning till ett fenomen, för att i ett annat sammanhang ge tips som pekar åt motsatt håll. Detta för att VI redan vet var VÅR egen gräns går mellan lagom o för mycket. Frågan är om novisen blir nåt klokare.
Kanske är det inte vår sak att utbilda folk heller...

bara en tanke som slog mig...