Forum > Demolåtar

Rattlebike feat Emlan - House of pain

(1/5) > >>

cykeln:
LÅTNAMN: House of pain
ARTIST/GRUPP: Rattlebike feat Emlan
GENRE: Blues with a scent of Doors
LÅTLÄNGD: 4.50 typ
KOMPOSITÖR: Bike
PRODUCENT: Rattle&Bike
MIX: Rattle
EV. MEDVERKANDE: Emlan
INSPELNINGSÅR: 2010/11
FORMAT: mp3

Emlan: Sång
Rattle: Bas, Elektrisk gtr
Bike: Munspel, orgel, ak gtr, blås, sologtr

Rattlebike återkommer denna gång med en något mer bluesig sak.
Stolt presenterar vi Emlan på sång

House of pain
I can hear your footsteps in the hall
I can hear you building your chinese wall
In this lonely house of pain
All is lost and all in vain
I can hear your footsteps in the hall
In this lonely house I dwell
Lost in a wellfurnished hell

I can hear you talking in your sleep
I can see you´r sleeping as we speak
Through the eyes of loneliness
Through the eyes of emptiness
I can hear you talking in your sleep

I can hear you when you close the door
I can feel you as you felt before
Get me trough this starless night
Save me from the morninglight
I can feel you as you felt before

Markus Broberg:
Skönt stycke, Fettigt värre:)

jonnerstone:
Inte min genre men några tankar här iaf.

Först och främst så sjunger Emlan gött och hon skulle nog kunna lägga på nån stämma på andra versen så att det händer nåt. Väldigt vassa s på sången och för mycket reverb, och varför är det så mycket reverb på trummorna? Reverb kan vara smakfullt om man använder det med måtta så det inte grötar men här är det för mycket tycker jag, dessutom så är det inget vidare vackert reverb. På solodelen blir det väldigt mycket saker som vill lira samtidigt och det själ fokus från solot. Skala bort lite och kör det enkelt så solot får lite space är mitt råd. Sen har jag förstått med tiden att folk överlag inte bryr sig så mycket om trumljuden utan kör direkt från sin EZ-plug (eller annan valfri trumplug). Det låter preset och platt. Tyvärr måste jag säga, då ett bra trumljud är grunden som hela låten ska vila på. Finns en himla massa låtar här på Kr som kunnat bli hur bra som helst om man bara lagt ner lite tid på att fixa trumsoundet. (jag rekommenderar som vanligt att exportera ut alla trummor var för sig till wave och mecka vidare med dom pluggar man har till förfogande, framförallt kick, virvel och överhäng)

Annars är detta ett habilt hantverk med duktiga musiker och som har en potential att bli så mycket bättre om man tar sig tiden.

Låter kanske väldigt negativt, men är skrivet i all välmening. Det är ju bra grejor ni gör och jag tycker det förtjänar lite mer omsorg och kärlek.

Allt gott

Micke

ChristianAndersson:
Snyggt jobbat! Skön känsla i sången och härliga solo-instrumentprestationer och en bra produktion. Det här håller kommersiell klass rakt av i mina öron.
Det enda som inte håller lika hög toppklass som det andra är kanske slagverket. Man kanske kunde gjort lite mer "bökande" i trummorna så det blev mer levande i början och mot slutet.
Men i vilket fall...  det är seriöst och bra rakt igenom. :-)

Keep it up... mer produktioner från "Rattlebike feat Emlan"!  B)

equality:
Jättebra, tugnt groove. Svänger rejält kring trum-basspelet. Bra trynorgel men tycker den blir lite tunn mot det tunga groovet. Den drunknar lite här och där. Jag skulle behålla den i början och i slutsolot fläska på med hammond. Emlan sjunger kanonbra. Skulle gärna höra dej brisera på slutversen än mer (oktavhöjning på sången?). Ansatserna till detta är lovande men jag vill ha mer!  :D Skulle ge en större kontrast till den coola stil du sjunger med i de första två verserna. Även sången drunknar något ("...lonely house I dwell. Lost in..." innan g-solot). Skön känsla i låten men släpp loss ordentligt efter vers två!  :D

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion