Hejsan!
Jag har nyligen lagt till en enkel form av content-protection på min sajt genom att lägga till "water marks" i låtarna, dvs jag har bakat in samplingar i musiken av typen "Demo Song" och "This is a sample". Det är förstås lite trist eftersom det inte längre funkar för nyfikna besökare att lyssna på en låt utan dessa små störningar.
Men det finns ett par anledningar:
- Vissa sajter länkar in min musik direkt med en flash-player knapp eller direktlänk, vilket betyder att jag inte längre har kontroll på var min musik dyker upp (oskyddad).
- Min musik finns på professionella sajts för direktförsäljning där den är skyddad på olika sätt, men potentiella köpare kan "backtracka" musiken till min hemsida och ladda ner den illegalt därifrån istället för att köpa på säljsajten.
- Det finns en psykologisk effekt: en potentiell köpare som hittar skyddat material på min hemsida kan luras att tro att min musik betingar ett värde, och därför bestämma sig för att köpa något.

Tänkte jag skulle bidra med min metod ifall fler ser samma behov. Så här gjorde jag som en enkel content-protection:
1. Skapade ett antal "wantermark"-filer av varierande längd (00:30, 1:00, 1:30, ... upp till 5:00) innehållande watermark-samples var 30:e sekund.
2. Öppnade sedan mina 128-kbit encodade låtar i favorit-Wav-programmet.
3. Mixade låten + watermark-fil med rätt längd.
4. Ctrl+S, done!
Fördelar:
- Enkelt och väldigt snabbt. Märkte upp ca 100 filer < 40 minuter.
- Mp3-tags som jag har satt tidigare på de här 128-encodade filerna stannar kvar och man behöver inte tagga om dem (vilket man måste ifall man t ex skulle göra ny fil-export från en mer avancerad metod som involverar en Cubase session vilket jag började laborera med).
Någon som har en bättre metod som löser det här problemet snabbare och/eller mer elegant?
Vänligen ingen diskussion om anledningen till att skydda musik eller huruvida man bör skydda sin musik, utan endast seriösa och konkreta tips.

Hälsar
/Christian