Kontrollrummet

Pappas nyckelharpa

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Pappa byggde en nyckelharpa, nån gång på 1970-talet. Den har legat i en väska under sängen i decennier. Idag tog jag fram den, då jag var på besök hos honom. Han testade och var uppriktigt förvånad över att han har byggt ett så fint instrument.



Då han och andra byggde nyckelharpor på 1970-talet var det en del som lärde sig att spela på instrumentet men de flesta lät det ligga. Det gällde också pappa, som hellre spelade piano, orgel, dragspel och munspel. Men visst hittar 86-åringen tonerna då han försöker.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul nu kanske han tar upp det och blir virtuos på nyckelharpa på gamla dagar. Ställ den i köket.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul nu kanske han tar upp det och blir virtuos på nyckelharpa på gamla dagar. Ställ den i köket.

Lite knepigt bara att han ska ta isär allt han hittar. TV:n och vägguret har slutat fungera.

Jag kopplade in sladdarna (antenn och 230V) och nu funkar TV:n igen.
Men jag har ingen aning om var han gjort av snörena som ska hålla uppe loden som får pendeln att svänga i det gamla vägguret. Vad skulle hända nyckelharpan? Det finns många delar...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul nu kanske han tar upp det och blir virtuos på nyckelharpa på gamla dagar. Ställ den i köket.

Lite knepigt bara att han ska ta isär allt han hittar. TV:n och vägguret har slutat fungera.

Jag kopplade in sladdarna (antenn och 230V) och nu funkar TV:n igen.
Men jag har ingen aning om var han gjort av snörena som ska hålla uppe loden som får pendeln att svänga i det gamla vägguret. Vad skulle hända nyckelharpan? Det finns många delar...
:lol: jo men han har ju byggt den en gång i tiden - kanske är kul för honom.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul nu kanske han tar upp det och blir virtuos på nyckelharpa på gamla dagar. Ställ den i köket.
Lite knepigt bara att han ska ta isär allt han hittar. TV:n och vägguret har slutat fungera.
Jag kopplade in sladdarna (antenn och 230V) och nu funkar TV:n igen.
Men jag har ingen aning om var han gjort av snörena som ska hålla uppe loden som får pendeln att svänga i det gamla vägguret. Vad skulle hända nyckelharpan? Det finns många delar...
:lol: jo men han har ju byggt den en gång i tiden - kanske är kul för honom.

På ett sätt skulle det vara kul men på ett annat sätt inte...
Det blir så stökigt för honom om han har lösa delar av allt möjligt liggande överallt. Han får till slut inte plats själv. Ett exempel på det är garaget. Arbetsbänken där går inte att använda, för där ligger verktyg och påbörjade projekt huller om buller överallt. Vi sågade lite tillsammans och fick därför hålla till på annan plats än på arbetsbänken. Sju sågar hittade vi, på fyra olika ställen i garaget.
« Senast ändrad: 05.01.2011, 23:38:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
små grodorna små grodorna...hehe..jag gillar din pappis ! :lol:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Häftigt! Still going strong.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
En fin liten film... Mina föräldrar spelade inga instrument alls.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Små grodorna har han nog spelat många gånger på midsommarfester och vid julgransplundringar.

Pappa spelade ofta på ålderdomshem och sjöng gärna gamla religösa visor som äldre ville höra men han var själv inte särskilt religiös. Han har alltid spelat piano, dragspel eller munspel och dessutom alltid sjungit och visslat.

Har dessutom spridit mer eller mindre kända underfundiga visor, även mellan Sverige och Finland. En gång fick en vissångare på Borgå visfestival frågan från en svensk journalist, vad det var för en mustig visa han framfört. Vissångaren förklarade att han hört visan av en visvän från Sverige.
Via "Visans vänner" i Stockholm fick journalisten sen veta mer och och via pappa fick han veta att han hört den av en visvän i Göteborg, då han var på besök hos "Visans vänner" i "Kustens hus" i Göteborg.

Pappa har även samtalat med Tove Jansson som berättade att hon var besviken på den svenska gruppen Cumulus som hade framgångar med en tolkning av hennes vackra "Höstvisa". Hon berättade att de inte sjunger melodin som den egentligen ska vara utan har förenklat den. Det uppskattade hon inte.

Ja, pappa var i kontakt med många musiker och var "känd" för att kunna mycket om gamla visor och sånger. Om nån ville veta mer eller behövde noter eller text till någon ovanlig eller gammal visa eller kuplett, frågade de Sigge. Han plockade oftast fram det som behövdes.

Ja, pappa har skapat den musikaliska grund jag står på. Han gav glädjen att skapa musik och framföra musik utan krusiduller och att göra det utan att använda noter. Har gav mig mitt gehör och massor av annat i musikens värld. Han gillade inte att en del var tvugna att ha noter för att kunna spela och lärde mig därför att ta ut låtar på gehör. Han gav mig mitt första munspel och lärde mig hantera det hjälpligt. Och han fick mig att uppleva att musik är kul.
« Senast ändrad: 06.01.2011, 18:40:51 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fint skrivet om en far. Min farsa tycke nog inte musik var nåt för en riktig karl att hålla på med. Han hörde mig aldrig spela förrän han var 80 bast, vi spelade på en kirurgs disputation i Uppsala. Efteråt sa farsan, Men du kan ju spela Håkan...
Men han var snäll ändå. Fast nåt gemensamt hade vi inte. Jag älskar hav, segling o båtar, det gjorde han inte heller, älgjakt och att vända potatisland var två av hans passioner. Och en fjällstuga, i vilken jag fick lappsjuka, ville bara hem till havet...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)